Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 17 jun 2018 06:52

Hier gaat nu alles op de grond als ze niet meer wil. Of als ze op zoek is naar dat ene lekkere. Ze gooit trouwens alles naar de linkerkant, eigenlijk is het meer oppakken en dan hand opendoen boven de vloer. Als het ons wat gortig wordt draaien we haar een kwartslag, dan zit ze met links tegen de tafel aan. Dan valt alles op tafel en pakt ze het vaak weer terug.

Ze is best een goede eter, maar we hadden afgelopen week een drama. Mijn ouders aten mee en ik vraag me af of het daar iets te maken mee had. Ze wilde alleen vlees en zette een keel op als ik alleen maar naar de boontjes of aardappel wees. Kersen kreeg ik afgelopen week gewoon terug. Ze keek er even naar en gaf ze aan mij, zo van "eet jij maar op, dit blief ik niet".

Vrees dat de fase van kieskeurigheid aangebroken is en stiekem heb ik daar wel een beetje moeite mee. Merk dat we dan toch proberen dingen te eten die zij lekker vindt, terwijl ik wel vind dat ze variatie moet proberen.
♥6-17♥ ♥8-19♥

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Boukje » 18 jun 2018 21:20

Is ze net 1 Rovi? Kieskeurigheid mag dan echt hè? En zegt ook niets, dl heeft net 2 maanden banaan geweigerd en at vandaag weer een hele banaan op. Wat ze de ene keer direct weg gooit is de andere keer toch lekker. Dl heeft ook een grote voorkeur voor eiwitten, vlees, vis, ei, kaas. Ik varieer zo veel mogelijk en pas de maaltijden niet aan op haar. Er is altijd wel minimaal een onderdeel wat ze wel lust. Verder varieer ik ook over de dag heen al, dus eet ze s middags komkommer of een restje van gisteren als lunch en zo komt ze over de dag heen wel alles binnen wat ze nodig heeft.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 18 jun 2018 21:34

Zoals Boukje doet doe ik het ook.
Ik geef overdag veel verschillende dingen. Gisteren at ze tussen de middag avocado en hoemoes en om 16:00 een gekookt ei. Bij het avondeten 3 kikkererwten en als toetje een banaan. Maar omdat ze dan overdag al zo goed gegeten heeft maak ik me totaal niet druk.

Weigeren is hier ook aan de orde nu. De ene keer is ze dol op peer, de andere keer trekt de een vies gezicht en eet ze het niet. De ene keer ben je er van overtuigd dat ze gruwelt van kiwi en het andere moment vist ze alle stukjes kiwi als eerste uit de monkey platter. Er is gewoon geen peil op te trekken. Ik houdt er geen rekening mee met koken. Er wordt gegeten wat de pot schaft en er is altijd wel wat komkommer/gezonde cracker/fruit/een boterham in geval van nood. Er gaat hier niemand met honger naar bed maar er wordt wel gewoon gegeten wat we normaal ook eten.

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelsientje » 12 jul 2018 09:12

Hier weer eens een update schrijven :-)

Met bijna 11 maanden gaat de kleine man steeds meer echt eten ipv alleen kauwen en uitspugen. Ik bedacht vorige week dat kwark of Griekse yoghurt misschien beter zou smaken voor hem dan volle yoghurt - dat wilde hij op zich wel, maar elke keer een dichtgeknepen oog omdat het kennelijk toch wat zuur was. Hilarisch om naar te kijken, maar t werd niet beter en dus gaf ik weinig yoghurt. De kwark valt beter. Ontzettend genoten gister, want hij wilde we wel van eten, maar her concept “mond open doen voor een lepeltje dat mama aanbiedt” is nog niet heel goed doorgedrongen. Niet zo gek als je altijd alles zelf in je mond mag stoppen :-). Maar goed, er ging wat in en er ging wat naast en toen liet ik hem lekker zelf spelen met lepel en kommetje. En een lol dat hij had! Hij kreeg t lepeltje ook wel in zijn mond, alleen mond goed dicht om eraf te happen was ook lastig :-). Toen ik t bakje even weghaalde (weet niet meer waarom) werd hij heeeeeel boos. Gauw weer verder laten gaan, t werd een heerlijke knoeiboel. Zo fijn om naar te kijken!

Drinken uit een beker/glas vind ie nog steeds machtig interessant. Ik probeer m dan met beide handen glaasje te laten vasthouden, maar hij wil er nog zo graag mee schudden en op de kop houden dat ik dat nog niet alleen laat doen.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 18 jul 2018 21:38

Hoera! Zl heeft vandaag twee (kleine) worteltjes gegeten [jump]

Ik zit nog steeds in over de groenten. Vandaag werden ze voor het eerst niet subiet geweigerd. Zowieso was vandaag een van de betere dagen. Deze week 1 jaar en hij drinkt nog veel en eten lijkt nog steeds niet echt een behoefte. Hij doet mee met ons, thats it. Hij heeft er wel lol in hoor (gelukkig maar!) maar er gaat nog steeds niet veel in. Op zich nog niet zo heel zorgelijk als ik Kleintjes mag geloven. Die zegt dat een verhouding van 75-25 (bv-vv) prima is op deze leeftijd. Maar toch... we zitten alweer even op deze hoeveelheden. Ik had toch wel iets meer progressie verwacht. En dan helpt het ook niet mee dat ml zich zorgen maakt en dit uit door zich hardop af te vragen of ‘zoveel bv nog wel goed is’ ...zucht...

En dan dat gooien... ik probeer er geen aandacht aan te besteden maar vraag me toch af of ik er iets mee moet. Maar ja, wat dan? Ik ga ook niet zeggen ‘als je gooit krijg je niets meer’ [dontknow]

Maar, vandaag was een goede dag! [jump]
♡ 07/2017 ♡ 05/2019

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 18 jul 2018 22:05

Misschien tussendoor wat geven? Tegenwoordig gaat Dl zelf in de learning tower staan als ik aan het koken ben en dan schuif ik haar vaak al wat toe. Tomaatje, paar plakjes komkommer of een stukje wrap. Alles wat erin zit, zit er vast in.
♥6-17♥ ♥8-19♥


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Karin89 » 18 jul 2018 22:28

Tja...dat gooien. Ik weet het af en toe echt niet meer. Zl heeft al vier plastic borden stuk weten te gooien..

En hij heeft iets nieuws, hij wil alleen nog maar met een vorkje eten. Of beter gezegd, gevoerd worden met een vorkje wat zelf lukt dat nog niet echt.

Wat wel super leuk is om te zien is dat hij zijn tanden steeds meer echt gaat gebruiken. Een hele appel (even een hap eruit als beginnetje) eet hij gewoon weg. En van de week had hij een dubbelgevouwen boterham, niet gesneden, ging prima.
zl1 2017 - zl2 2021


ivy1986

Berichten: 1145
Lid geworden op: 27 apr 2015 18:13
Hobbies: Had ik daar maar tijd voor :P

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door ivy1986 » 18 jul 2018 22:36

Oeh, Wii zijn ook begonnen twee weken geleden met baby 2! Heel erg leuk vind ik het. Het begon per toeval met sabbelen aan een appel en kwaad dat ze werd toen ik het wel welletjes vond! Broodkorsten en komkommer gaan heel goed. Omdat mijn schoonouders die een dag oppassen het niet aandurven op die manier, doe ik allebei. Lepel snapte ze eerst niet (logisch, bv is met tong maar met een lepel heb je er niets aan), maar gaat nu aardig (als ze het lust tenminste). Ik knoei maar wat aan op goed geluk of is het wel aan te raden om er eens een goed boek over te lezen? Ik haal mijn kennis nu van internet en fora.

Betreft gooien, toen nog baby 1 deed het weinig (met name als hij klaar was denk ik) maar we waren alert op om tijdig in te grijpen en zeiden dan zoiets als 'ala je klaar bent, mag je je bordje ook wel weg schuiven' en dan schoven we het bord aan de kant. Als dat tot drama leidde, kreeg hij zijn bordje wel terug maar het is geen spelletje natuurlijk.
februari 2015 - januari 2018 - maart 2021


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 18 jul 2018 22:59

Oh dat gooien ja. Wij zijn er nu toch wel klaar mee. 2x gooien is bord weg.
Het liep echt de spuigaten uit.

Ze is geen 6 maanden meer, ze mag best iets niet lekker vinden of een beetje zitten knoeien en spelen. Maar doelbewust eten zo ver mogelijk de keuken door smijten is echt niet langer toegestaan.

Gebruikersavatar

MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 06 aug 2018 12:47

Ik heb hier ook een gooier..
Zl wil steeds meer zelf doen, dus ik leg wat stukjes brood of iets anders op zijn tafelblad en hij mag het proberen.
Het gaat al best goed, maar na een paar stukjes zelf eten, begint hij te gooien.
Het is bijna smijten te noemen..

Eten van een vorkje is hier ineens ook dik in trek.
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 06 aug 2018 13:12

Ik word he-le-maal knetter van het eten op het moment. Werkelijk waar alles word met grote kracht door de keuken gesmeten. Alles zit onder, één grote bende. Voeren resulteert in driftbuien en lepeltjes afpakken en ze, liefst vol, naar je toe smijten. Zelf doen heeft gewoon alléén nog maar gegooi. Ze smijt met bestek, bekers, borden en alles wat binnen haar bereik ligt. Als ik haar de dingen die ze wil gooien af pak dan begint ze WOEST met haar hoofd op het blad van de kinderstoel te rammen. Iedere maaltijd is een strijd nu, wat ik niet wil maar ik kan het gewoon niet meer uitstaan dat ik iedere keer het hele kind uit moet kleden (want echt álles komt onder het eten) de pindakaas uit haar haren kan peuteren en de yoghurt van mijn keukenkastjes mag schrapen. Ml is het echt spuugzat en wordt gewoon echt boos. Wat niet helpt, maar ik weet het ook niet meer. Uitleggen, voorkomen, afpakken, we hebben het allemaal al geprobeerd. Een monkey platter gaat ze uitsmeren over de bank en in de gordijnen dus dat is ook geen optie en ze moet toch eten.

Tips? Gaat het over?
Zucht. Dat ze iets niet lust vind ik allemaal prima, dat ze soms maar één hap rijst eet en verder niets is dan ook nog maar zo maar dat smijten en krijsen aan tafel....


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door pompedom11 » 06 aug 2018 13:26

In eht badje eten geven, gewoon zonder kleren? het is toch warm zat.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Momster » 06 aug 2018 15:19

Ik lees alvast mee. Eerste dl ook op de rapley manier eten aangeboden, maar die at pas toen ze twee jaar was iets. Eet nu nog amper behalve patat, pannenkoeken, aardappelkroketjes en vlees. Qua groente alleen komkommer. Brood en fruit eet ze heel graag.

Ik heb hoop dat dl 2 lekker gaat eten. Dat lijkt me zo gezellig!

Hope: Kun je haar tijdens wandelen of buiten spelen iets aanbieden? Ik gaf dl weleens een smikkelbakje in de wandelwagen. En nu is picknicken een grote hit.
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Karin89 » 06 aug 2018 19:09

Lastig zeg, Hope. Dat is ook om gek van te worden.

Buiten eten zonder kleren?

Wij hadden laatst ook zo'n periode met alleen maar schreeuwen en gooien. Toen had ml ineens de geniale ingeving dat het probleem was dat hij ook een vork wilde. (Hij wees steeds naar onze borden, maar wat we hem daar van gaven werd ook door de kamer gesmeten). Dus toen kreeg hij een gebaksvorkje en at hij weer. (Of ja, wij voerden hem met het vorkje). Inmiddels heeft hij geloof ik door dat met de handen toch fijner is en hoeft hij geen vorkje meer.
Het kunnen soms zo'n kleine dingen zijn...
zl1 2017 - zl2 2021


-suuz-

Berichten: 900
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:00
Hobbies: * * *

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door -suuz- » 06 aug 2018 20:22

...
Laatst gewijzigd door -suuz- op 31 aug 2019 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie