Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 28 jan 2018 21:44

Prutjes op een lepeltje geven bij jonge baby’s ook vaak nog een zuigreflex en dan schiet dat prutje zo achterin.

Ik heb bij BHV. Ook zoiets als op de plaatjes geleerd. Op de buik, hoofdje iets lager en tik tussen de schouderbladen. Een ouder kind kun he over he benen laten hangen.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Violette » 28 jan 2018 21:50

5 min? Is ook afhankelijk van het ras appel.

Terugkomend op je rapley- en opvang vraag: Ik benoem wel dat wij stukjes geven. En dat hij best een heel stuk banaan mag hebben. En broodkorst. Op de opvang krijgt hij bananenprakje en broodkorst om zelf te eten. Dat vind ik prima. Bij dochter heb ik er ook geen punt van gemaakt, als de pm'er stukjes eng vindt, eet mijn kind toch prakje op de opvang. Beter dan een gestressde medewerker ernaast, dat vind ik dan nog gevaarlijker eigenlijk.
Thuis doen we nu overigens ook een mengelmoesje van prakjes en grote stukken groente/brood /fruit. We zijn weinig consequent in wat hij wanneer krijgt. Meestal dat wat het makkelijkst is. Prakje voeren doen we als volgt: Wij doen een klein hapje op de lepel en de lepel geven we vervolgens aan J., waarna hij zelf controle heeft over het happen. De lepel komt vanzelf ons kant weer opgezwiept voor een volgend hapje. Ik vind controle over eten en het kunnen ontwikkelen van gevoel bij hoeveelheid en structuur belangrijk.
dochter 2014 en zoon 2017


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 28 jan 2018 22:15

Zo probeer ik dat ook geregeld, met dat lepeltje. Hier gaat dat lepeltje met een grote zwaai de keuken door.
Het is stukjes of niks. Of eigenlijk niks. Want stukjes gooien is ook leuk.

Als je haar wil voeren stopt ze haar handjes in haar mond. Haha.

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 28 jan 2018 22:49

Haha Hope, klinkt alsof ze er goed lol in heeft :)

@Violette: Als ze het op het kdv niet willen dan hoeven ze er van mij ook niet aan hoor. Maar ze waren helemaal enthousiast en willen juist graag doen wat we thuis ook doen. Maar thuis is het dus tot nu toe altijd een gezellige knoeiboel. Dat lijkt me met nog een x aantal andere kindjes om voor te zorgen niet praktisch dus wil waar mogelijk graag mn best doen om het haalbaar te houden. Mochten ze toch aangeven dat ze er niet blij van worden (knoeiboel, verslikken of wat anders) dan ook geen man overboord natuurlijk.

En thanks Wichie! Heb meteen vanavond nog even een appeltje gekookt.
♡ 07/2017 ♡ 05/2019

Gebruikersavatar

Wilhemina
Moderator
Moderator
Berichten: 2985
Lid geworden op: 17 sep 2015 14:52
Hobbies: chatten
tag: Bzzzzz... Eindelijk-bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wilhemina » 28 jan 2018 23:09

Ik voel me zo’n kluns! Wij aten iets zouts, dus besloot om zoon een stukje sla te geven. Daar kon hij helemaal niks mee, dus begon enorm te kwijlen en te kokken om het er weer uit te krijgen. Ik kreeg het pas na veel proberen te pakken. Vriendin aan tafel: ‘ja, sla is niet zo geschikt, ze kunnen er niet op kauwen en het wordt ook niet zachter in de mond.’ Sorry baby... daarna gaf ik een stukje avocado maar hij had er geen zin meer in.
Ik ga morgen ook maar een appel koken denk ik.
Voor mens en moederland
Joris (zomer 2017), Mats (zomer 2021)


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Karin89 » 29 jan 2018 08:43

Ik ga appel ook maar koken voortaan. We hebben zl gisteren moeten redden, zoals op het linker plaatje. Pffffff. Op hem zelf maakte het overigens weinig indruk, hij at direct vrolijk verder. Maar appel verslikt hij zich wel vaker in.
Sla kan hij overigens prima mee overweg.
zl1 2017 - zl2 2021


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 29 jan 2018 09:16

Appel kook ik ook altijd. Ik gaf gisteren druiven, in vieren want ik vond het eng. Hoe geven jullie dat?

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Friek » 29 jan 2018 09:49

Druiven tot een jaar of 2 in helften, officieel is het advies om onder de 6 jaar (!) geen hele druiven en cherrytomaatjes te geven ivm verstikkingsgevaar
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 29 jan 2018 10:17

Nog niet inderdaad. De mijne krijgen laat (1e verjaardag) hun eerste tanden, en voor die tijd sowieso niet.
mamma van een wicht en een batteraaf


Aysie

Berichten: 355
Lid geworden op: 27 mar 2017 13:46
Hobbies: Lezen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Aysie » 29 jan 2018 12:12

@Wilhemina van fouten kan je leren :) hier ook paar x sla gegeven hahaha was geen succes!

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 29 jan 2018 20:14

Agossie. Wij volgen globaal het schema van Kleintjes omdat we het moeilijk vinden wat we wel en niet mogen geven. Sla staat daar op het lijstje vanaf 6 maanden. Omdat ik zelf weleens zo'n blaadje achterin mijn keel geplakt heb zitten leek me dat niet heel prettig voor haar. Was al benieuwd hoe anderen dit aanpakten.
Als we iets eten wat ze niet mag, of niet heel handig is hebben we altijd wel tomaat in huis om te geven. Dat is een beetje ons reservemaal voor haar. Dat lijkt ze ook heel lekker te vinden.

Appel koken we hier trouwens ook. We hebben het één keer rauw gegeven en toen begon ze een aantal uur erna flink te krijsen. Tijdens mijn zwangerschap was ik ineens allergisch voor appel, nu niet meer. We vragen ons af of zij misschien die allergie nu heeft.
♥6-17♥ ♥8-19♥

Gebruikersavatar

Wilhemina
Moderator
Moderator
Berichten: 2985
Lid geworden op: 17 sep 2015 14:52
Hobbies: chatten
tag: Bzzzzz... Eindelijk-bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wilhemina » 29 jan 2018 21:20

Sliertje boon: 3 moleculen van binnen. Sliertje courgette: 4 moleculen van binnen.
Ik ben best tevreden.

Koken jullie de appel in vieren ofzo? En dan geef je een stukje zachte appel?
Voor mens en moederland
Joris (zomer 2017), Mats (zomer 2021)


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 29 jan 2018 23:26

Zo doe ik dat inderdaad, in vier.

Hier een klodder boerenkool onder de tafel, in het haar, achter de oren, op de broek, op/onder,/in/boven de kinderstoel, op de vloer en in de hond. Het was wel gezellig.

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 29 jan 2018 23:36

Appel in 8 parten. Kan hij wat beter vast pakken. Soms kook ik ze maar dat is eigenlijk een uitzondering. Alleen als ik er later ook nog prut van ga maken. Een wat zachtere appel zoals elstar kan hij prima rauw aan. Levert poep met stukjes op. Dat dan weer wel ;)
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 30 jan 2018 07:34

Wij koken de appel ook in partjes, met schil. Onlangs had mijn moeder me verkeerd begrepen en ze zonder schil gekookt. Dat werd één grote smurrie. Die kneep ze fijn. Met schil schraapte ze gewoon de schil leeg. Supergrappig, als ze had hele partje naar binnen stak en dan de schil er weer uit kwam zetten als zo'n wachtrij ticket dispenser.
♥6-17♥ ♥8-19♥

Plaats reactie