Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door elize80 » 08 dec 2017 12:11

Karin89 schreef:
08 dec 2017 10:04
Ik snij bijna alles in reepjes. Formaat frietje. Dan kan hij het goed vastpakken en afhappen.
Wat is jouw motivatie om bijvoeding op die specifieke manier aan te pakken? (En niet rapley of pureren?)
(Oprechte vraag, niet als kritiek bedoeld)
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Karin89 » 08 dec 2017 15:42

elize80 schreef:
08 dec 2017 12:11
Karin89 schreef:
08 dec 2017 10:04
Ik snij bijna alles in reepjes. Formaat frietje. Dan kan hij het goed vastpakken en afhappen.
Wat is jouw motivatie om bijvoeding op die specifieke manier aan te pakken? (En niet rapley of pureren?)
(Oprechte vraag, niet als kritiek bedoeld)
Daar moest ik echt even over na denken. Maar je hebt gelijk dat het niet echt rapley is we doen. Zl krijgt wel dezelfde groente als wij, maar meestal kook ik die apart (zonder kruiden) voor hem. Dat ik nu bijna alles in reepjes voor hem snijd is omdat ik ontdekte dat hij daar het best mee overweg kan. Fruit eet hij ook met mij mee, maar ik snijdt het wel anders voor hem dan voor mezelf.
Je zet me wel aan het denken dat we inmiddels wel wat meer richting echt met de pot mee kunnen gaan werken [smile]
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 12 dec 2017 18:34

In het boek van Rapley wordt ook aangeraden indien mogelijk frietjes te maken, formaat van de eigen vinger. Ze zijn nog niet in staat hun vuistje te openen om het eten eruit te happen Hier eet ze grotendeels met de pot mee, maar soms maak ik iets apart als we iets onhandigs voor haar eten. Als ze wel met ons mee-eet zieken we de makkelijkste stukjes voor haar eruit, mooi formaat broccoliroosje of een paprikaring.

Wij zijn nu ruim een week bezig en vinden het echt leuk! Ze krijgt nog weinig binnen, maar voelt zich enorm groot als ze met ons mee-eet.
♥6-17♥ ♥8-19♥


Saszzz

Berichten: 1527
Lid geworden op: 30 sep 2015 15:17
Hobbies: tuin, dragen, muziek, creatief
Locatie: Oosten van het land

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Saszzz » 12 dec 2017 18:51

Hier is ze nu helemaal los [cheesygrin]
We hebben haar tot vorig week alleen wat gegeven als ze echt niet meer te houden was of af te leiden met speelgoed. Die laatste paar dagen kreeg ze cadeau, ze is vandaag pas een half jaar.
Gisteren werd mijn stamppot zuurkool gejat van mijn bord, dus ook wat gegeven, daar wist ze wel raad mee. Ze is er echt al handig mee en krijgt ook al best wat binnen. Niet gek want ze zit al een poos (inmiddels kan ze ook zelf gaan zitten) en alles gaat al tijden haar mond in. Intussen na een paar dagen wat vaker ook wat geven van wat wij eten is ze niet meer te houden. Mevrouw wenst ook!
Zl ' 14, Dl ' 17

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 18 jan 2018 20:47

Hier morgen 6 mnd. We schotelen ZL al wel een weekje of twee wat voor als hij wakker is als wij eten maar dat is nog niet heel stelselmatig. Maar nu ZL dan toch echt dé leeftijd heeft bereikt wil ik wel zorgen dat hij vaak genoeg de kans krijgt en het aanbod breed genoeg is. Hoe doen jullie het qua momenten? Je kunt een baby nog niet echt op de geijkte drie eetmomenten van de dag klaar hebben zitten lijkt me? Hier wordt er iig vrolijk door dat schema heen geslapen. :) En dat is prima natuurlijk. Maar wat dan?

En nog een vraagje: Ik heb zowel Gill Rapley als Stefan Kleintjes in de kast staan en las elders in dit draadje/op het forum al iets over de verschillen. Wat doen jullie? Bieden jullie vanaf 6 mnd eigenlijk meteen 'alles' aan (met inachtneming van dingen zoals zout etc natuurlijk) of volgen jullie meer het voedselintroductieschema?
♡ 07/2017 ♡ 05/2019


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 18 jan 2018 22:46

Ik doe een combinatie. Als ik dl spaghetti geef wordt er echt alleen een enorme smeerboel gemaakt en niet gegeten. Die krijgt dus eerst wat losse groenten en later alles door elkaar.
Ik wil ook weten wat er lekker valt in het buikje en wat niet. Dus ik ben begonnen met één voor één dingen aanbieden en niet meteen met de pot mee. Aan de andere kant neem ik het schema van kleintjes ook met een geheel eigen interpretatie. Zo krijgt onze dochter met mate al vanaf het begin kool.

Hier nooit een baby die slaapt als wij eten dus daar kan ik niks over zeggen. Ik zou er blij mee zijn want dan kan je mooi rustig opbouwen. Onze dl was soms niet meer af te leiden met speelgoed terwijl het beter was om even een (mid)dagje alleen bv te krijgen.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 19 jan 2018 11:46

Wij begonnen met groenten aan te bieden bij het avondeten. Als baby sliep, kreeg hij een keertje niet.
Later fruit als ik fruit at, baby ook een stuk.

Bij de eerste hielden we het schema van Kleintjes aan, bij de jongste deed ik maar wat.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 19 jan 2018 15:27

Ik pak fruit of groente die bij de hand ligt en geef dat. Als ik iets eet dan bied ik de kinderen ook wat aan. Toen alleen dl er nog was kreeg ze vrij structureelvsowieso s avonds als ik aan het koken was al wat.

Stuk wortel of broccoli of whatever. Aten we iets wat niet zo geschikt was dan kookte ik even wat groente in de magnetron of gaf fruit. Of een stuk brood. Of een beschuit. Of ...
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 20 jan 2018 14:36

Ik probeer hier idd ook zoveel mogelijk 'losse smaken' te geven. Gaan op zijn 'bord' (kinderstoel plank) uiteindelijk toch wel in elkaar over ;)

Beginnen/begonnen jullie ook al vroeg met tarwe en zuivel producten? Of die wel nog even in de wacht gezet?
♡ 07/2017 ♡ 05/2019

Gebruikersavatar

Wilhemina
Moderator
Moderator
Berichten: 2984
Lid geworden op: 17 sep 2015 14:52
Hobbies: chatten
tag: Bzzzzz... Eindelijk-bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wilhemina » 20 jan 2018 14:44

Mijn plan is om gewoon met alles te starten (behalve zout/suiker/honing). En ook niet perse losse smaken eigenlijk. Maar goed, de kokhalsreflex zit nog zoveel vooraan dat er sowieso nog vrijwel niks gebeurt hier...
Voor mens en moederland
Joris (zomer 2017), Mats (zomer 2021)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 20 jan 2018 17:24

Broodkorstje wel vrij snel aangeboden, zuivel mee gewacht. Uit m’n hoofd mag yoghurt met 9 maanden, kaas ook, koemelk om te drinken met 1 jaar.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Karin89 » 22 jan 2018 16:14

Hoe leren jullie je kindje om van een bordje of uit een bakje te eten en er niet mee te gooien of zwaaien? SM was er met de lunch en zei: "ja, maar jullie corrigeren hem ook helemaal niet".
Zl is 9 maanden. Ik verwacht niet dat hij netjes kan eten en denk dat het vanzelf wel komt. Wat ik wel doe:
- mijn uiterste best om niet in de lach te schieten als hij er een puinzooi van maakt. Ik wil hem niet aanmoedigen
- als ik het aan zie komen het bordje tegenhouden als hij gaat zwaaien ermee
- als het op de grond is gevallen: opprapen en weer terugleggen op tafel
- daaebij op rustige toon (zeker niet boos/ of corrigerend) steeds benoemen wat de bedoeling is, bijv: "laat je bordje maar op tafel staan", "je brood hoort op je bordje of in je mond, niet op de grond he".
Volgens mij doe ik het prima zo, maar de opmerking van SM zette me aan het denken. Nu vind ik het prima dat ik na iedere maaltijd moet dweilen, maar dat blijft natuurlijk niet..
Ook merk ik dat ik me toch wat bezwaard voel als we bij andere zijn om zo met zl's eten om te gaan als ik thuis doe. Dan is het niet mijn vloer/stoel/tafel die onder gesmeerd wordt.
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4697
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Friek » 22 jan 2018 16:45

Doet hij het altijd/perongeluk of als hij eigenlijk al klaar is met eten? In het laatste geval zou ik het bordje wegzetten als hij er mee gooit, met begeleidende woorden van dezelfde strekking als wat je nu doet. Bij onze ZL's kon je dan wel merken of ze echt klaar waren of nog niet. Bij groot protest tegen het wegzetten kregen ze nog een kans zeg maar.
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 22 jan 2018 16:48

Euhm die van ons heeft hoogstens een lepel om vast te houden. Echt nog geen eigen bord. Buiten de deur borst, eventueel iets dat ik kan voeren of een stuk brood of zo waar de kliederfactor beperkt van is.
mamma van een wicht en een batteraaf


Saszzz

Berichten: 1527
Lid geworden op: 30 sep 2015 15:17
Hobbies: tuin, dragen, muziek, creatief
Locatie: Oosten van het land

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Saszzz » 22 jan 2018 18:33

Nu bij dl en daarvoor bij zl leggen we eigenlijk vanaf het begin het eten op een bord. Niet met de gedachte dat het daar moet blijven, maar wel om het zoveel mogelijk te doen zoals wij ook eten. Ja ze zwaaien/zwaaiden er wel eens mee of het belanden perongeluk en een enkele keer expres op de grond. Eigenlijk hebben we er nooit iets mee gedaan. Als ze in een gooi bui zijn zetten we het wel eens weg, maar dat zijn ze zelden geweest (nu is dl 7.5 maand dus zolang is het nog niet bij haar). Als het perongeluk was gewoon terug gegeven. Zl is inmiddels ruim 3 en eet ook al heel lang van het gewone servies. Ze hebben snel genoeg door dat het niet om te gooien is. Ik geloof ook dat we zelden hebben gezegd dat het niet om te gooien is. Bestek leggen we ook al vanaf vrij vroeg neer. Beetje afhankelijk of ik er aan denk. Zl kon ook heel vroeg met bestek eten, al eet hij momenteel weer graag met zijn handen. Hij kan het prima, maar vindt het volgens mij fijn om te voelen wat hij eet voor het opeet.
Zl ' 14, Dl ' 17

Plaats reactie