Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Violette » 15 apr 2018 15:49

Ik zou de vriezer zeker leegmaken en het meegeven naar de opvang. Weggooien is toch zonde? Ik maak hier ook de vriezer langzaam leeg. De ene dag geef ik wat meer melk mee dan de andere dag, ik wissel het een beetje af. Ik heb sowieso niet een heel consequente stijl qua eten, doe rapley ook niet 100% en maal ook gepureerde groentehapjes. J krijgt bij de maaltijd rustig een gepureerd hapje plus wat dingen uit onze maaltijd die hij zelf naar binnen mag werken. Kan mijn man ook even rustig eten ;). Met drinken dus net zo, al drinkt hij geen andere dingen als ik er ben, dan is het borst. Aangezien ik 4dgn per week werk, ben ik er ook vaak genoeg niet en dan krijgt hij dus ook andere dingen. Ik kolf nu nog max 1 x per dag, en daar komt ongeveer 1 flesvoeding uit. Niet genoeg om een dag van 7:30_17:30 te overbruggen.
dochter 2014 en zoon 2017


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 20 mei 2018 19:36

Hoe gaat het met de rapley-baby's?
Die van ons is nu in de fase van de kieskeurigheid terecht gekomen en dat vind ik pittig. Ze eet eigenlijk alleen nog fruit en komkommer [flauwte]

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 20 mei 2018 19:45

Hier is er een enorme sprong gemaakt afgelopen weken. Steeds een beetje mondjesmaat proeven en ik begon ergens zelfs een beetje te twijfelen of ik er wel goed aan deed, omdat ik bij baby's die prutjes krijgen zag dat die veel meer binnenkrijgen. Maar dl weigert gevoerd te worden, dus strategie wijzigen was toch al geen optie.
Ineens is ze gaan bunkeren, in de avond eet ze nu ongeveer de helft van wat wij eten. Ze begint duidelijke voorkeuren te ontwikkelen, voorheen was het van alles wat proberen. Nu zien we een duidelijke rangorde en moet alles opzij zodra ze haar favorieten gelokaliseerd heeft. Vanochtend ook wel een trots momentje, ze heeft 2 mandarijnen volledig op. Leuk om te zien dat er nu hele porties in gaan, in plaats van alleen wat proeven.

Vandaag was het overigens wel weer bal. Ze heeft geloof ik 3 stukjes penne op. Zit niet helemaal lekker in haar vel.
♥6-17♥ ♥8-19♥


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 20 mei 2018 19:48

Oh wat leuk Rivier! Geef je dan gewoon alles uit jullie maaltijd op een bordje?

Dl gooit echt met alles. Eten, bordjes, bestek... Eten ho maar en gevoerd worden weigert ze echt hevig. Ik krijg er gewoon niks meer in terwijl ze eerder juist zo lekker at.

Gebruikersavatar

dieuw

Berichten: 3677
Lid geworden op: 30 jun 2010 21:48
Hobbies: maken, en verkopen;-)
Locatie: Arnhem •maker/verkoper•

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door dieuw » 21 mei 2018 07:51

Frustrerend en heel herkenbaar. Kan er nog iets als tanden spelen? Dan gaat er hier altijd onmiddellijk vrijwel niks meer in. Verder, hou geduldig vol, ik ben op een gegeven moment gestopt met voeren want dat voerde de druk teveel op en gaf weerstand. Ik gaf hem zelf bestek, want het had zeker ook te maken met het Grote Zelf Doen en max twee stukken tegelijk van iets op z'n bord, ik accepteerde dan even dat het misschien weggemikt werd. Ze laten zichzelf zelden verhongeren, de intake gaat ook wat naar beneden als ze wat ouder worden (en soms weer even omhoog met een groeispurt). Loslaten geeft naar mijn ervaring het snelst weer enigszins vrolijke eettaferelen. Maar makkelijk is dat niet altijd :)
DL (6-2010) en ZL (7-2016)!
volg Studiodieuw opInstagram en Facebook, binnenkort gaat de website ook de lucht in!


morri

Berichten: 286
Lid geworden op: 15 dec 2014 09:19
Hobbies: paardrijden,lezen, moestuin
Locatie: Scheemda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door morri » 21 mei 2018 07:53

hier moeten we dochter nog wat beperken omdat ze wat moeite heeft met ontlasting. maar tot nnu toe wordt alles met smaak gegeten.
Dochter Eva geboren op 7 september 2017 met 35.4week en was 3105gram en 46cm. drinkt nog.
Zoon Jakob geboren op 19 juni 2014 met 30.6week en was 1800gram en 41cm. 6,5 jaar bv.
Gastouder in natuurlijk ouderschap.


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 21 mei 2018 07:55

Dank je wel Dieuw! Daar kan ik wat mee!
Tanden zou wel kunnen denk ik inderdaad, tandenpoetsen is ook weer hopeloos.

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 21 mei 2018 08:10

Hope schreef:
20 mei 2018 19:48
Oh wat leuk Rivier! Geef je dan gewoon alles uit jullie maaltijd op een bordje?
Wij geven alles op de playtray van de Stokke, een duur woord voor zo'n blad op de kinderstoel. Borden zeilen hier ook de kamer door, liefst met inhoud. We geven ongeveer hetzelfde als wij ook eten. Gehakt slaan we wel kleine hamburgertjes van en vloeibaar spul gaat ook nog niet echt. Zitten ineens weer heel erg aan de AVG en ik heb soms moeite iets lekkers op tafel te zetten voor onszelf én haar.

We geven trouwens wel stukken die te overzien zijn. Een hele boterham kon ze niet veel mee, als we hem in 6 stukken verdelen wel. We geven die dan ook een voor een.
♥6-17♥ ♥8-19♥


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Karin89 » 21 mei 2018 08:57

Wij hadden laatst ook zo'n periode dat het echt drama was, alleen maar gooien en krijsen. Dat was vlak na het doorkomen van de eerste tand dus ik denk dat het daar mee te maken had. Na een weer was het plots weer over en nu gaat het weer best goed.
Fruit gaat er eigenlijk altijd wel in. Brood meestal ook. Warm eten is wat wisselender. Oh en de pannenkoeken en wafels (suikervrij) die papa in het weekend als ontbijt maakt gaan er ook bijzonder goed in.

Laatst waren we bij opa, had hij de fruitschaal gevonden en kwam aanzetten met een mandarijn terwijl hij luid riep "maa! maa!". Mandarijn op, kroop hij terug naar de fruitschaal om er nog een te halen. Na drie vonden we het wel welletjes :-).
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 21 mei 2018 12:19

Wat doen jullie met vlees?
Zl eet nu twee a drie dagen per week met ons mee.
Hij vind het fantastisch!
Maar wat kan ik wel en wat niet geven?
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Violette » 21 mei 2018 12:57

Ik geef eigenlijk wel alles qua vlees? Wel in kleine stukjes gesneden. Wij eten bijvoorbeeld regelmatig verse worst of gehaktbal. Die snijd ik dan in kleine stukjes/plakjes. Ook stukken ei, tofu en andere vleesvervangers bieden we op deze manier aan. Onze baby is alleen niet zo van het vlees. Dat is even wennen, want bij de oudste was en is vlees favoriet.

Ik bedenk me nu: we eten ook regelmatig gebakken spekjes (door iets heen), dat geef ik meestal niet. Bonen en kikkererwten enzo wel.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 21 mei 2018 14:01

Dankjewel Violette! =)
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Rovi » 21 mei 2018 15:10

Wij geven geen varkensvlees, gevoelsmatig nog wat heftig. Rundergehakt maken we kleine hamburgertjes van, die zijn favoriet. Alles moet opzij als die ertussen zitten. Ei bakken of koken we, gebakken gaat het er goed in, gekookt vindt ze niks aan. Kip in stukjes.
♥6-17♥ ♥8-19♥

Gebruikersavatar

MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 21 mei 2018 15:27

Gebakken ei nog niet aan gedacht! Thanks!
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 21 mei 2018 22:02

Hier wordt er sinds een week of wat eindelijk ook meer gegeten ipv proeven. Ik had mezelf gezegd een hoop geduld te hebben maar ben hier stiekem wel blij om. Zo richting de 10 mnd begonnen de twijfels er toch een beetje in te sluipen. Stom he? Dat je dan toch kijkt naar de hoeveelheden die andere kindjes weg werken? Ook al weet je best dat je kindje verder ook nog zat bv krijgt. Ik zou het nog niet echt 'de knop om' of 'bunkeren' noemen maar er wordt duidelijk gericht gegeten. Er zijn inmiddels ook al 5 tanden en daar weet ie goed raad mee.

Heel herkenbaar ook die moeite met variatie. Hier ook voornamelijk AVG nu. Pasta of noedels etc. proberen we wel eens maar behalve saus overal niet veel resultaat nog. Voeren wilde ZL eerst absoluut niets van weten. Zelf doen met een lepel liep/loopt ook op niets uit (achterkant in de mond, inhoud op de grond :)). Maar dat gaat steeds beter sinds we hem een eigen lepel geven (dus altijd twee lepeltjes) tijdens het voeren. Hierdoor gaan er ook steeds meer vloeibare dingen makkelijker in zoals yoghurt en soep. Vlees geven we in handzame stukken en vindt de ene keer best gretig aftrek en de andere keer zeilt het direct en steeds opnieuw op de grond. Ik geef ook wel eens een plakje gerookte kipfilet (niet het broodbeleg maar echt de gerookte filet) gewoon bij de lunch ofzo. Fruit is idd bijna altijd wel een succes. Sommige smaken waren wennen (banaan en aardbei duurden even bijv.) en anderen een directe (en vooralsnog consequente) hit, zoals meloen.

Zl eet verder nog steeds niet zo graag brood. Als het een halve boterham is (op de dag) dan is dat al veel eigenlijk. Op zich niet zo'n ramp, komt vanzelf wel. Ben zelf ook niet zo'n brood eter. Maar vroeg me wel af: wat doen jullie er als beleg op? Hier blijf ik een beetje hangen in prak-/smeerbare dingen en voor mijn gevoel is het steeds hetzelfde. De collectie hier is nu: hummus, avocado, banaan, geitenkaas (van die zachte, luchtige), kids smeerkaas, amandelpasta, appelstroop en pindakaas. Hebben jullie nog tips of inspiratie?
♡ 07/2017 ♡ 05/2019

Plaats reactie