Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Karin89 » 21 nov 2017 20:09

Ik zie het baby-led vooral als het niet opdringen van eten. Als er niet of weinig gegeten wordt of bijv alleen de groente maar niet de aardappel is het prima.

Een baby kan niet precies aangeven wat hij wil, dus je ontkomt er niet aan dat je al ouder bepaalt wat voor eten je wanneer aanbiedt. Als ik zl banaan voorzet en hij eet het niet, dan weet ik niet of hij uberhaupt niet wil eten of dat hij bijv peer op dat moment wel had willen eten.

In je voorbeeld met de falafel: ik zou het prima vinden dat hij alleen de falafel eet, maar de hoeveelheid is wel eindig. Er moet ook nog wat voor de anderen overblijven ;-).
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 21 nov 2017 21:19

Ik laat peuter niet onbeperkt het vlees van mijn pord pakken, al zou hij dat best willen. De oudste trouwens ook wel. [razz]
Ik bepaal inderdaad in welke verhouding ik eten aanbied, groenten en aardappelen mag peuter best van mijn bord bij pakken, vlees een paar stukjes. Kale pasta zet ik ook een beetje de rem op.
Jongste is hier ook een groot liefhebber van hartig, gek op kaas, maar met het oog op de hoeveelheid zout laat ik hem dat ook niet onbeperkt eten.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Nacho » 23 nov 2017 09:28

Uiteindelijk bepaalt de ouder toch altijd wat erin gaat? Dl doet niet zelf boodschappen ;) Hoeveel laat ik haar zelf bepalen. Maar op is op. Ook dat is altijd een beslissing van de ouder, tenzij je 20 kg bananen in huis hebt ofzo...


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 07 dec 2017 19:23

Ik blijf je stukjes geven moeilijk vinden. Hoe doen jullie het met de grootte van stukken? Ik hoor mensen helemaal bang zijn voor Lego op de vloer maar we geven wel stukjes eten. Wanneer is iets te klein en dus gevaarlijk?

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 07 dec 2017 19:32

Ik geef eigenlijk vooral grote stukken en laat hem daar zelf kleine van maken
mamma van een wicht en een batteraaf


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 07 dec 2017 19:34

Maar hoe doe je dat met, ik noem maar wat, mandarijn, boontjes, worteltjes..?

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Laura_G » 07 dec 2017 20:30

Boontjes iig kokdn. En de mandarijn schillen en in partjes delen.
Kind ernaar laten grijppen of oppakken.
Mandarijnensap dweilen. Want uitknijpen is in eerste instantie interessanter dan in mond stoppen.

Druiven en kerstomaatjes wel halveren ivm kans op verstikken (te glad).
op moederdag '14 kwam onze kleine mup


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Nacho » 07 dec 2017 20:58

Als je niet zelf laat afhappen zou ik gewoon klein beginnen blokjes van 0,5 tot 1 cm. Beginnen met iets zachts dat niet glad is? Pompoen vind ik heel makkelijk gaan. Dat vind ik ook een lastige groente om uit het vuistje te eten. Ik ben niet zo bang voor verslikken in eten (wel voor druiven enzo wat Laura_G zegt) maar verder niet. Vooral de omstandigheden zo faciliteren dat succeservaringen worden opgedaan met het herstellen van een stukje dat het verkeerde keelgat inschiet. Geen paniek als dat niet nodig is in elk geval :) Een blokje lego hoest je denk ik erg lastig op als je die inslikt. Vind ik wel van een andere orde.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 07 dec 2017 21:58

Sperziebonen heel, wortelen afhankelijk van de grootte heel of in repen. Broccoli is ideaal, daar zit al een handvat aan.
Wel goed gaar koken. Appel kun je ook even koken, zodat het wat zachter wordt.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 07 dec 2017 22:39

Ik wil het liefst gewoon zelf laten tutten, dat vindt ze zo mooi om te doen. Maar ik word dus bang als het klein wordt. Mijn kind stopt alles meteen in haar mond, knijpen en fijnstampen doet ze pas later. Alles wat past gaat naar binnen haha.
Ze is daarmee behoorlijk enthousiast. Maar bijvoorbeeld druiven zou ik echt (nog) doodeng vinden. Misschien moet ik gewoon beginnen met dingen die ik durf en al krijg ik vanzelf meer vertrouwen.

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 07 dec 2017 23:16

Wat de rest ook zegt: goed gaar maken. Magnetron werkt daar voor ook goed. Bospeen halveer ik bv tot twee handzame stukken. Appel in 8 parten, schil er aan laten en in de magnetron. Zl knaagt het dan van het velletje af. Banaan schil eraan laten een alleen een randje vrijmaken. Dan is er meer houvast. Citrus en druiven wacht ik nog mee. Avocado ook in parten met de schil er aan. Gekookte aardappel in grote stukken of schijven.

En voor het allereerste begin gebruikte ik zo'n netje (foto in eerdere post) alleen als ze het tot moes hebben gekauwd krijgen ze daar iets van binnen
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 07 dec 2017 23:20

En misschien goed om in je achterhoofd te houden dat de kokhalsreflex bij die minis veel verder naar voren zit. Ze zullen zich een paar keer verslikken maar ziet er dramatischer uit dan het is. Heb beide kinderen welgeteld een keer daadwerkelijk ondersteboven gehouden.
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door elize80 » 08 dec 2017 08:19

Mama_van_T schreef:
07 dec 2017 21:58
Sperziebonen heel, wortelen afhankelijk van de grootte heel of in repen. Broccoli is ideaal, daar zit al een handvat aan.
Wel goed gaar koken. Appel kun je ook even koken, zodat het wat zachter wordt.
Haha, broccoli heeft een handvat maar mijn kinderen pakten het altijd vol in de roos ;)
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door elize80 » 08 dec 2017 08:24

Nacho schreef:
07 dec 2017 20:58
Als je niet zelf laat afhappen zou ik gewoon klein beginnen blokjes van 0,5 tot 1 cm.
Dat zou ik juist niet aanraden, om zulke kunstmatig kleine blokjes te maken. Rapley betekent dat je je kind mee laat eten met de maaltijd. Dus niet specifiek "stukjes eten" maar gewoon "eten". Zoals je zelf je eten eet. Broccoli in roosjes, boontjes en wortels zoals ze zijn, krieltjes idem, pasta met gesneden groente etc.

Van 6 tot 8 maanden pasten we het eten nog wat meer aan (geen courgettesoep van een bouillonblokje maar gepureerde courgette met pasta/brood/soepstengel) maar vanaf 8 maanden at de jongste mee met ons. Wel kleine hoeveelheden hoor, maar het aanbod was hetzelfde als ons eten; we maakten niks speciaal klaar.
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Karin89 » 08 dec 2017 10:04

Ik snij bijna alles in reepjes. Formaat frietje. Dan kan hij het goed vastpakken en afhappen.
Banaan ook, in de lengte in vieren. Met schil eraan werkte hier niet.

Ik vond het in het begin ook best spannend, maar toen nu toe elke keer dat hij zich verslikte had hij het stukje er zelf alweer uit gegooid nog voor ik hem kon helpen.
Inderdaad gewoon beginnen met de dingen die je het minst spannend vind en als dat goed gaat uitbreiden.
zl1 2017 - zl2 2021

Plaats reactie