Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelsientje » 06 aug 2018 22:45

Oei Hope, jouw dochter doet de dingen ook niet half he? Pittig zeg, begrijpelijk dat jullie dit zat zijn.
Wel herkenbaar dat t eten soms moeizaam gaat, maar niet in de mate die jij schetst.
Zelf relaxed blijven is dan bijna niet te doen.... bij mij is dat nog steeds wel belangrijk, dat t wten geen strijd wordt. Uiteindelijk hoop ik dat t eten een gezellig familiemoment is (en blijft zo nu en dan als de kinderen uit huis zijn :-)), maar dat is nunog niet zo.....

Voor jullie heb ik zo geen tips, misschien wat denkrichtingen: zijn er momenten dat ze wel eet? Gooit/smijt/krijst ze ook op andere momenten, wat zijn haar triggers, zeg maar? Kan je op andere momenten eten aanbieden waardoor t wel gaat? Doe je gebarentaal met haas, zodat ze zelf duidelijker kan maken wat ze wil? Lukt t bij anderen wel? (Mijn DL kon op de opvang 2 boterhammen eten terwijl ik thuis moeite deed er een halve in te krijgen).
Helpt t als ze t zelf uit de (koel)kast mag pakken? “Meehelpen” met klaarmaken of tafel dekken?
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 06 aug 2018 23:27

We hebben nu een learning tower. Levensgevaarlijk. Ze klimt op het aanrecht of gooit zichzelf achterover als er iets niet lukt of mag (lees: als ze van mij toch echt dat vleesmes niet krijgt). Eten met een vork, een lepel, met mes en vork, uit een beker in plaats van een bord, geprakt, ik weet het gewoon niet meer.
Gewoon spelen wil ze ook niet. Wat ze wil is op schoot zitten en dan mijn bord hebben om alles door elkaar te gooien, fijn te knijpen en mee te gooien. Ik heb dat geprobeerd, op schoot voeren of laten eten maar na drie keer in mijn handen gestoken te zijn met een vork en een aardappel in mijn gezicht gesmeten te krijgen was ik dat toch wel zat.

Ja, ze doet alles vol overgave. Ze is zo snel boos. Ze gooit in de algemene dagelijkse dingen ook wel snel met spullen, ze heeft ook dingen waarmee ze dat mag in de hoop dat ze dan haar behoefte kan bevredigen maar met eten smijten blijft gewoon het allerleukst.

Ik word er gék van.

Ze eet nu in de auto of de bakfiets. Dat gaat wel. Al het andere is een drama en het helpt ook niet erg dat ml gewoon echt heel boos aan het worden is. Begrijpelijk, dat wel, maar het helpt niet.

Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 07 aug 2018 12:55

Wat bij onze dochter wat hielp was zoutdeeg om mee te spelen. Ze stak dat ook in haar mond maar vond het gelukkig toch te zout. En nu kan ik met eten zeggen dat het geen speeldeeeg is.

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 08 aug 2018 09:30

Zoutdeeg/klei/ander brooddeeg lijkt me wat lastiger met een stevige glutenintolerantie. Niet onmogelijk, maar niet iets waar ik om zou staan te springen. Want hoe leer je je jonge dreumes aan dat eigen klei/deeg wel mag, maar playdoh of ander spul niet?

Hier gooien ze ook geregeld met eten. Af en toe een stukje wat niet lekker is op de grond gooien doe ik niet heel moeilijk over, maar systematisch dingen gooien is voor mij een teken dat er genoeg gegeten is. En dan haal ik dus het bakje/bordje weg. En dan kiezen ze toch meestal eieren voor hun geld, tenzij ze idd genoeg hebben gegeten. En de laatste weken zetten ze vaak zelf hun bordje op tafel ipv het kinderstoelblad.
Maar mijn baby's zijn goede eters en lusten veel. En hier helpt ook dat als de een het niet opeet, de ander er op zit te azen, dus hebben ze wat meer prikkel om zelf goed te eten.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 08 aug 2018 11:10

Oh, dat smijten is zo herkenbaar! En ook de frustraties die het oproept. En de ‘onenigheid’ met ml over het nuttig zijn van boos worden ook.

Het is hier vaak al hommeles nog voordat er ook maar een hap in zit. Zodra ie in de kinderstoel zit moet er ook eten op zijn bord. Duurt dat te lang dan is het al gillen. Alles wat in zijn bereik komt moet het ontgelden. Zijn we in een betere bui dan nemen we een paar happen van het een en ander (maar meneer is erg kieskeurig). Hierna gaat of het bord meteen door de kamer of wordt de inhoud eerst beetje voor beetje de grond op gewerkt waarna het bord alsnog een duikvlucht neemt.

Vaak zie ik het aankomen en laat ik het niet zo ver komen. Dan zet ik het bord dus weg. Het bord aanbieden (en vasthouden) met de mededeling dat ie er iets vanaf mag pakken werkt soms wel maar vaker niet. De vork is hier ook een hit dus daarmee krijg ik soms ook nog iets naar binnen.

Als ik het niet te lang blijf proberen gaat er daarna nog een klein beetje yoghurt en/of fruit in. Heb ik te lang gewacht dan wordt ook dat niks meer en probeert hij de lepel uit mn handen te slaan of het betreffende stuk fruit wordt tot moes geknepen.

Ik zie altijd veel frustratie bij zl tijdens het eten (meer of eigenlijk langer aanhoudend dan bij andere situaties gedurende de dag) maar ik ontdek maar niet hoe ik het voor hem prettiger kan maken. Maar misschien moet ik dat ook niet willen...

Ik wil het op zich nog even afwachten. Alles is een fase toch? Alleen heb ik hier steeds niet de indruk dat zl uit gegeten is. En dan steken toch zorgen over het ‘genoeg binnenkrijgen’ weer de kop op...

Ik lees bij sommigen wel eens over een monkey platter. Vanaf welke leeftijd begonnen jullie hiermee? En hoe (waar?) biedt je zoeiets aan?
♡ 07/2017 ♡ 05/2019

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 09 aug 2018 22:27

Vanuit een andere hoek, wetend dat dit voor de lange termijn niet je voorkeur zal hebben maar nu wellicht een oplossing is: tv/ beeldscherm aan en dan laten eten? En hapje voor hapje aanbieden.
mamma van een wicht en een batteraaf


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 12 aug 2018 13:27

Nou ik weet het hoor...

Mevrouw wil haar eten graag in de groene IKEA beker, met een vork. Nee, geen bord! Uuuh, dit is wel een beker maar niet de goede. Weg er mee! Alleen een IKEA beker. Dus ook geen bord of een schaaltje.
En ork, ork, ork, yoghurt eet je met een... Precies. Niet met een lepel dus.
[flauwte] [lol] [lol] [lol]

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Simba81 » 12 aug 2018 17:50

Pittige dochter Hope.. En die IKEA beker...

Hier ook een smijtertje, hoewel het iets beter lijkt te gaan.
Meestal is hij al boos als er niet direct iets op z'n bord ligt of dat het nog te heet is. Hij gooit z'n hoofd dan achterover en het liefst z'n bord en bestek op de grond.
Wat bij hem helpt is het bord weghalen, net zolang totdat hij is gekalmeerd. Dan weer proberen. Dan lukt het vaak wel. Als meneertje het heel lekker vindt wil hij zelfs gevoerd worden, dat gaat sneller ;)
E aug 2014 M feb 2017


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 12 aug 2018 18:05

Maar dat kalmeren, hoe doe je dat dan? Die van ons kalmeert eigenlijk niet zonder hulp (als in uit de stoel halen, troosten, op schoot uit snikken) en dat geeft zo'n onrustige maaltijden... Het klinkt wel fijner als bij ons. Al gaat het in een groene IKEA beker ook niet slecht [rolleyes] [lol]

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 12 aug 2018 19:19

Bestek? En er worden geen oogbollen op geprikt?
Vertel me er meer over! V van bijna 4,5 eet nog steeds veelal met de handen en iets van etiquette zou ik wel prettig vinden, ruim voor hun 20e.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Simba81 » 12 aug 2018 20:40

Hahaha, dl heeft nooit met haar handen gegeten volgens mij. Ze is nu 4 en eet uit eigen beweging met mes en vork :)
Zl eet meestal met z'n handen en voor het warme eten een lepel. Soms gebruikt hij die, gaat steeds beter. Het brood met een vork, maar in de gaten houden ivm oogbollen inderdaad ;)

Tja kalmeren. Hij houdt vanzelf op met zich aanstellen als we het gewoon negeren. Dan wijst hij weer naar z'n bord en wil hij eten.
Dl heeft trouwens veel meer temperament, die kan zo over de rooie gaan dat ze er zelf niet uitkomt. Ik herken het dus wel, maar zij doet dit (gelukkig) nooit tijdens het eten.
E aug 2014 M feb 2017


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 12 aug 2018 20:52

Het is bestek van IKEA. Het heeft allemaal leuke kleurtjes, is vast helemaal niet plastic verantwoord en zo maar het is vrolijk en ze vindt het leuk. Het is niet scherp of zo dus ze kan er mooi mee aan tobben.


-suuz-

Berichten: 900
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:00
Hobbies: * * *

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door -suuz- » 12 aug 2018 22:12

.
Laatst gewijzigd door -suuz- op 31 aug 2019 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 12 aug 2018 22:25

Oudste heeft ook geel lang met de handen gegeten. Jongste wilde al vrij snel zelf een vork of lepel.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Pet » 07 mei 2019 11:50

Okee, zl is 6 maanden. Hij kreeg al af en toe een gepureerd fruitje, maar hij weigert alle lepels in zn mond. Slaan naar de lepel, hoofd wegdraaien, lippen stijf dicht. Deze is voor Rapley geboren, zou je denken!
Maar...
Hij kan nog niet zitten. In de verste verte nog niet.
Vanmkrgen een broodkorstje gegeven terwijl hij in de wipstoel zat, nou ... levensgevaarlijk! Hij stikte bijna in een stukje, kreeg het nieg weggehoest want zit onderuitgezakt, golven melk eruit meg hoesten/kokken. Dit is het niet. Laat staan dat ik hem op deze manier een appel geef ofzo...

Maar hoe dan?
Zetten jullie de kindjes toch in een kinderstoel, ook al kunnen ze niet zitten? Dacht nl dat het niet mocht, slecht voor de rug ofzo?
Het zou dan gaan om twee of drie keer 20 minuten ofzo per dag.
Tips en ideeen?

Plaats reactie