Snoepbeleid

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7760
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 25 feb 2019 17:14

Hier in huis geen snoep, koek, chips, zoet beleg en ook geen snacketen als pizza of gezoet drinken. En ook geen rozijnen of ander gedroogd fruit of andere zoetigheid. Ook toetjes met toegevoegde suikers komen het huis niet in.

Vergeleken met klasgenootjes van de oudste zijn we heel erg streng. (En met iedereen hier vermoed ik ook 🙈)
Wel hebben we stroop, dat doen ze op een (kharme) pannenkoek maar die krijgen ze weinig. En als ik iets gratis krijg bii een bestelling dan mag de oudste dat, maar ik krijg zelden iets.
Buitenshuis ben ik naar de oudste soepel. Ze mag dan wel een ijsje (1x per week), in een restaurant zelf weten wat ze drinkt en ook weleens een zakje chips. Van haar zakgeld wil ze ook weleens snoep kopen. Dan spreken we af hoeveel snoepjes ze per dag mag en het is aan haar dan wanneer ze ze eet.

Ik ben zo streng geworden vanwege dl2 (die is bijna 3 jaar). Van toegevoegde suikers wordt ze namelijk heel ziek omdat ze het niet op kan nemen. En ook ik word er ziek van, maar voor mij hoeft het het huis niet uit.

En ik wil binnenshuis zo min mogelijk onderscheid hebben hierin zolang de kinderen nog jong zijn.
Er is wel altijd genoeg gezonds te snacken als noten, fruit etc.

We besteden veel tijd aan de oudste om uitleg te geven over voedsel. Waar het vandaan komt, wat erin zit, waarom suiker slecht voor je is en groente en fruit goed.
Voor mij is dat logisch om te doen, je bent wat je eet en ik zou niet streng kunnen zijn zonder al die uitleg.
Er wordt, vind ik, weinig over gemopperd door de oudste. Ze vertelt wel graag over dat ze bij een ander heeft gesnoept en wat dan, en of het lekker was (lang niet altijd tot mijn verbazing). Of we praten over welk snoepje we het lekkerst vinden.
Voor mijn gevoel kan de strengheid hier niet zonder de uitleg en de kleine gesprekjes over snoepjes. Snoepen is ook geen taboe, maar iets bijzonders. En met begrijpelijke uitleg. En er mag gerust over gepraat worden.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 25 feb 2019 17:17

Bij ons mag er 1 keer per dag een boterham met zoet. Aangezien ik al mijn hele leven ontbijt met een boterham met hagelslag, kan ik de kinderen dat moeilijk verbieden.

Verder 1 keer per dag een stukje (pure) chocola, of als er ergens iets uitgedeeld is, mag dat ook weleens een snoepje zijn. Fruit of rauwkost tussendoor mag altijd, tenzij 10 minuten voor het eten oid.

Brood is volkoren, behalve op zondag, dan hebben we afbakbroodjes.

Drinken is water of thee, bij het ontbijt mag verdund sap. Max 1 keer per dag een bekertje sterk verdunde diksap. Bij de lunch melk.

Chips e.d. alleen op een verjaardag. Koekjes incidenteel, hooguit 1 keer per week.
Naar school gaat er altijd fruit mee.

Makkelijke maaltijden max 1 keer per week, maar meestal 2 keer per maand.

De oudste is vrij lang suikervrij geweest, met de jongste is dat lastiger, die wil wat grote broer heeft.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Suuz » 25 feb 2019 17:22

Wij zijn heel strikt begonnen: geen dingen met geraffineerde suiker of andere ongezonde dingen (friet, taart). Prima te doen met 1 kind tot pak en beet 4 jaar. Daarna is het hopeloos [cheesygrin] .

We hanteren voor alle kinderen dezelfde regels, waardoor nummer 3 nu dingen mag die de oudtse op die leeftijd niet mocht. De kinderen zijn nu 3 jr, 6jr en 10 jr. Dit is ons beleid:

- max 1 snoepje per dag (dus bijvoorbeeld 1 jelly bean)
- er is 1 doos koekjes per week, die verdelen ze zelf in 3 gelijke delen en het is aan hun hoe snel ze dat opeten
- buitenshuis mag je eten wat je aangeboden krijgt (waar mogelijk beïnvloed ik dit buiten hun zicht. En om die reden mogen ze maar 1x per week naar mijn schoonouders die ze volstoppen met rotzooi)
- er is zoet broodbeleg zónder geraffineerde suiker m.u.v de chocopasta. Ze mogen dit in principe onbeperkt op brood (maar als ze na 3 boterhammen met hetzelfde een 4e willen met hetzelfde dan moeten ze iets anders kiezen). Overigens is alleen de stroop, fruitbeleg en choco ongezond. Notenpasta en pindakaas rekenen we ook onder zoet beleg maar is eerder hartig.
- als oma komt mogen jullie samen met oma iets bekokstoven (iets wat mijn oudste zelf met oma ontwikkeld heeft) (oma komt maar af en toe én snapt wat we met 'met mate' bedoelen)

Verder let ik er op dat we heel gezond eten. Geen 'makkelijke maaltijden', geen chips of snacks. Alleen bij een verjaardag maak ik daar een uitzondering op. We drinken water en thee en ze mogen 1 bekertje aangelengde appelsap per dag, maar dat willen ze meestal al niet meer.

Ik heb wel gemerkt dat je kind al snel iets toegestopt krijgt buitenshuis: aardbei met slagroom bij de groenteboer, chocola bij de bakker, snoepje bij de Hema wc. Ik heb me er groen en geel aan geërgerd bij ZL1. Vooral omdat het aangeboden wordt zonder eerst te vragen of ik dat wel OK vind. Inmiddels heb ik dat los gelaten (ik zou bijna zeggen: niet uit vrije wil). Thuis let ik er op dat we heel gezond eten, daarbuiten laat ik het los (en waar het kan mijd ik de plekken waar het te erg is).
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Ankje

Berichten: 3339
Lid geworden op: 02 okt 2010 22:06
Hobbies: kamperen, lezen
Locatie: Prov. Groningen

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Ankje » 25 feb 2019 17:26

Ze mogen hier 1 snoepje per dag en bij de thee 1 koekjes. Broodbeleg is helemaal vrij.
Chips af en toe zeker niet elke week. Ongezonde maaltijd wel denk ik.
Naar school fruit. Ze mogen 1 beker ranja oud na schooltijd en in het weekend ook s morgens.
Dl3 houden we zo lang het kan suikervrij.

Verder zijn wij niet streng.
Moeder van J. 08/2010, L. 11/2012 ,W. 11/2014 en S. 10/2017


Bodieh

Berichten: 1595
Lid geworden op: 08 aug 2016 07:57
Hobbies: Vanalles

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Bodieh » 25 feb 2019 17:43

Suuz schreef:
25 feb 2019 17:22
Ik heb wel gemerkt dat je kind al snel iets toegestopt krijgt buitenshuis: aardbei met slagroom bij de groenteboer, chocola bij de bakker, snoepje bij de Hema wc. Ik heb me er groen en geel aan geërgerd bij ZL1. Vooral omdat het aangeboden wordt zonder eerst te vragen of ik dat wel OK vind. Inmiddels heb ik dat los gelaten (ik zou bijna zeggen: niet uit vrije wil). Thuis let ik er op dat we heel gezond eten, daarbuiten laat ik het los (en waar het kan mijd ik de plekken waar het te erg is).
Dit is zo herkenbaar mijn grootste ergenis als ik met de kinderen ga winkelen en als ik dan zeg dat het niet mag ben ik de boeman


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door pompedom11 » 25 feb 2019 17:46

Oh ja, dat is mega irritant. En mensen zeggen, het is er maar 1, maar het is er meer dan 1 perdag.
En mensen die in de speeltuin snoep uitdelen vind ik ik ook heel vervelend.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Feronia

Berichten: 2268
Lid geworden op: 17 sep 2011 14:20
Hobbies: Gezin incl (huis)dieren
Locatie: Roosendaal

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Feronia » 25 feb 2019 18:43

[cheesygrin]

Ik moet mijn oudste echt dit topic laten lezen! Die is er van overtuigd dat hij de strengste ouders ter wereld heeft, dat andere kinderen nooit groentes hoeven en dat hij de grootste pechvogel is omdat hij een bemachtigde rol kaakjes dan wel moet delen met zijn broertje en met wat pech ook met zijn vader....
Mama van Floris 27-08-2011, Hidde 30-09-2013 en Karlijn 07-08-2019 ღ

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door MamaRF » 25 feb 2019 19:33

Zoals gezegd: ligt er helemaal aan hoe oud de kinderen zijn. Vroegah waren we ook strenger, bij DL1 zijn we pas vanaf 4 jaar toe gaan staan dat er af en toe een snoepje mocht. DL2 kreeg ze zeker een jaar eerder (maar toen niet elke dag). Wij zijn sowieso niet zo streng met suiker, hagelslag en koekjes vind ik ook lekker bijvoorbeeld ;)
We proberen de kinderen (8 en bijna 6) mee te geven dat een snoepje of koekje best kan, zolang je er niet teveel van eet. Dus elke dag mogen ze 1 snoepje en 1 koekje, en limonade drinkt DL1 ook 1 a 2 bekers per dag (waarschijnlijk wel wateriger dan gemiddeld), DL2 houdt meer van water, thee of melk. In het weekend soms chipjes, en soms een stukje chocola ipv een snoepje (hoewel ze melkchocola het lekkerst vinden zijn ze ook heel blij met de 85% pure chocola). 's Ochtends mag er zoet op brood, maar niet mee naar school. Ik wil absoluut geen dingen gaan verbieden, net als ik hierboven al ergens las gaat dat op een gegeven moment gecompenseerd worden als je op jezelf gaat wonen/of naar de middelbare school gaat.

Dus ons beleid: snoepen mag zeker, maar wel met mate en daarnaast een gezond en gevarieerd eetpatroon.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Ankje

Berichten: 3339
Lid geworden op: 02 okt 2010 22:06
Hobbies: kamperen, lezen
Locatie: Prov. Groningen

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Ankje » 25 feb 2019 19:46

@MamaRF Zoals jij het beschrijft is precies zo als wij het doen.
Moeder van J. 08/2010, L. 11/2012 ,W. 11/2014 en S. 10/2017


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door pompedom11 » 25 feb 2019 20:30

Ik probeer thuis trouwens wel zo weinig mogelijk zoetigheid te geben, zodat ik buitenshuis niet elke keer die discussie aan hieft te gaan. Met de gevende en met zl.
Mijn richtlijn is dat als wij iets zoets eten zl ook iets mag.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Appelsientje » 25 feb 2019 20:42

Dat is wel fair pompedom.

Mijn oudste heeft een eigen snoeppot. Daar mag ze op woensdag en zondag iets uit kiezen. Er zit St Maarten snoep in, maar extra’s die ze krijgt gaan in principe ook daarin (de lolly van de kapper).
Omdat ze geen hele goede groente-eter is, krijgt ze niet onbeperkt toegang tot andere zaken. Een bordje met lekkers, vraagt ze s middags wel eens. En dan bedoeld ze wat hier meestal monkey platter genoemd wordt, dat mag ze dan van mij ook wel - er gaan dan ook al wat groente/rauwkost op. Voor onderweg heb ik ook wel eens wat extra’s, een knijpzakje of koekje ofzo, maar vooral ook gewoon fruit en crackers of brood.

Ze mag een glas diksap per dag, verder water. Toetje is vaak fruit of yoghurt, soms met rozijnen of banaan of een heel klein beetje diksap. En soms halen we bio vanille yoghurt.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Olivia3 » 25 feb 2019 20:54

Hier zijn we nog erg streng, onder de twee geen snoep en andere troep.
Dat vinden wij niet ingewikkeld want we eten erg gezond en snoepen zelf ook amper.

Ik herken het echt totaal niet dat een streng beleid maakt dat je recalcitrant wordt als je ouder bent geworden. Wij mochten thuis alleen op zaterdag snoepen en ik ben echt een zuinige snoeper.

Het wat krijgen in de winkel is hier heel simpel: dat kan niet. Mijn dochter wordt al ziek als iemand zijn handen niet heeft gewassen dus jammer maar helaas. Dat geeft teleurstellingen, ja, maar dat is dan maar zo. Beter dat dan een ziek kind.
Ik heb wel geleerd dat mijn reactie wel veel uitmaakt. Dus ik zeg "dat eten wij niet" of "mijn dochter heeft een allergie". Verder geen beleefdheden of discussies en dat gaat prima.

Bij familie nemen we zelf eten mee wat ze mag maar ook wat we een goed alternatief vinden. Wat dat betreft is dit het enige voordeel van een allergie. Als iedereen taart eet dan eten dl en ik gezonde maar lekkere muffins.

Ik vind snoepen op zich geen punt. Het binnenkrijgen van heel veel chemische troep wél. Van het leven mag je genieten, dat doen wij ook en we leven nu eenmaal in een cultuur waarbij we de luxe hebben dat eten ook kan voor de leuk/lekker. Ik bak of maak dus met grote regelmaat iets lekkers maar dat is iets anders dan ongezond. Je kan prima brownies maken met avocado, muffins met amandelmeel en banaan of koekjes van havermout.

Ik ben benieuwd hoe het over een aantal jaar is. Ik ga er vanuit dat het zoals alles in het leven aan veranderingen onderhevig is. Tenslotte gaat de verantwoordelijkheid steeds meer van mij als ouder naar het kind zelf. Ik hoop dat ik dan een mooie gefundeerde basis heb kunnen leggen over gezond eten. Dat houdt ook in dat ik soep maak zonder kilo's zout, gezonde lekkere dingen maak, zelf het goede voorbeeld geef en soms gewoon de touwtjes laat vieren en geniet van wat het leven ons te bieden heeft.


Piep

Berichten: 1391
Lid geworden op: 09 sep 2011 10:12
Hobbies: te veel om op te noemen

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Piep » 25 feb 2019 21:09

Olivia3 schreef:
25 feb 2019 20:54

Ik vind snoepen op zich geen punt. Het binnenkrijgen van heel veel chemische troep wél. Van het leven mag je genieten, dat doen wij ook en we leven nu eenmaal in een cultuur waarbij we de luxe hebben dat eten ook kan voor de leuk/lekker. Ik bak of maak dus met grote regelmaat iets lekkers maar dat is iets anders dan ongezond. Je kan prima brownies maken met avocado, muffins met amandelmeel en banaan of koekjes van havermout.
Ja, dat heeft hier lange tijd redelijk gewerkt. Maar onze kinderen (4 en 7 jaar) hebben geen allergie en krijgen op school, bij vriendjes, familie heel vaak rommelsnoep of zelfs zelfgemaakte brownies, maar dan met veel suiker. En zij vinden eigen baksels met weinig suiker en gezonde dingen erin nu beduidend minder lekker. Als ik dat als alternatief zou meenemen naar een feestje, zouden ze zich zwaar benadeeld voelen. Thuis willen ze het nog wel, bij gebrek aan de ongezonde variant.
Net hetzelfde met ons zelfgebakken volkoren zuurdesembrood. Ze eten het wel, maar wat een feest als ze ergens anders wit industrieel brood krijgen. En eerlijk, andere kinderen die hier komen, eten ons brood zo goed als altijd met lange tanden.


Piep

Berichten: 1391
Lid geworden op: 09 sep 2011 10:12
Hobbies: te veel om op te noemen

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Piep » 25 feb 2019 21:12

Olivia3 schreef:
25 feb 2019 20:54

Ik herken het echt totaal niet dat een streng beleid maakt dat je recalcitrant wordt als je ouder bent geworden. Wij mochten thuis alleen op zaterdag snoepen en ik ben echt een zuinige snoeper.
Ik denk ook dat het grotendeels genetisch bepaald is hoe je reageert op snoep. ML is heel vrij opgevoed, alhoewel zijn ouders niet zoveel snoepten en wel belang hechtten aan gezonde maaltijden. Hij blijft het aartsmoeilijk vinden om van snoep af te blijven. Ik ben ook redelijk vrij opgevoed, maar vind het minder moeilijk.


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Olivia3 » 25 feb 2019 21:19

Piep schreef:
25 feb 2019 21:09
Olivia3 schreef:
25 feb 2019 20:54

Ik vind snoepen op zich geen punt. Het binnenkrijgen van heel veel chemische troep wél. Van het leven mag je genieten, dat doen wij ook en we leven nu eenmaal in een cultuur waarbij we de luxe hebben dat eten ook kan voor de leuk/lekker. Ik bak of maak dus met grote regelmaat iets lekkers maar dat is iets anders dan ongezond. Je kan prima brownies maken met avocado, muffins met amandelmeel en banaan of koekjes van havermout.
Ja, dat heeft hier lange tijd redelijk gewerkt. Maar onze kinderen (4 en 7 jaar) hebben geen allergie en krijgen op school, bij vriendjes, familie heel vaak rommelsnoep of zelfs zelfgemaakte brownies, maar dan met veel suiker. En zij vinden eigen baksels met weinig suiker en gezonde dingen erin nu beduidend minder lekker. Als ik dat als alternatief zou meenemen naar een feestje, zouden ze zich zwaar benadeeld voelen. Thuis willen ze het nog wel, bij gebrek aan de ongezonde variant.
Net hetzelfde met ons zelfgebakken volkoren zuurdesembrood. Ze eten het wel, maar wat een feest als ze ergens anders wit industrieel brood krijgen. En eerlijk, andere kinderen die hier komen, eten ons brood zo goed als altijd met lange tanden.
Buitenshuis heb je er gewoon weinig tot geen invloed op. Ik vind het vaak bizar hoeveel momenten er zijn waarop kinderen snoep krijgen aangeboden. Hier is dat bijvoorbeeld bij de peuters in de kerk, die zijn er een uurtje! Kunnen die kinderen dan echt dat uurtje niet doorkomen zonder die koek? Geef ze fruit als je ze dan zo graag eten wil geven. Die koek komt dus vanuit de kerk, niet vanuit de ouders.

Maar goed. Binnenshuis hebben we er wel degelijk invloed op. Ons huis is een gezonde plek. Dat betekend dat de ramen iedere dag een tijd open staan, ook als het koud is, dat we zo min mogelijk chemicaliën in huis hebben en dat we zoveel mogelijk gezond eten. Snoep van oma blijft dus bij oma, of ze het überhaupt mag eten of niet.

Plaats reactie