Stoppen met bv en slapen

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 10 feb 2019 23:08

Het zit er toch echt aan te komen: stoppen met bv. Nog even en dan heeft mijn dochter 2 jaar bv gehad en ben ik het fulltime kolven helemaal beu.

Ik vind het moeilijk. We hebben geen goed alternatief voor dat geliefde flesje en ik zou graag willen vragen of jullie willen meedenken.

Wij geloven niet in het geven van dierlijke melk na 12 maanden. Ja, ik weet dat je dat moet opvangen in je dieet maar daar gaat de vraag dus niet over. Gewoon een flesje melk geven is gewoon geen optie om een aantal voor ons belangrijke overtuigingen.

Ten tweede zijn man en ik beide bepaald niet gezegend met een sterk gebit en zijn we dus erg voorzichtig met de fles. Borstvoeding geven uit de fles is een risico geweest dat we genomen hebben omdat de voordelen van bv niet opwogen tegenover de eventuele risico's van gaatjes. We poetsen goed en consequent 2x daags maar het lukt niet om de fles te geven vóór het tandenpoetsen. Tandenpoetsen is stress, fles drinken is tot rust komen.

Ik zoek dus iets onmogelijks volgens mij. Een plantaardig product dat niet slecht is voor de tanden en mijn meisje wel het comfort geeft van rustig op schoot nog wat drinken. Die fles is echt dé key tot slapen. Ik heb geen idee hoe we die zouden moeten afbouwen.

Dus...
Wie heeft er suggesties?


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door Sjoba » 10 feb 2019 23:13

Warme thee? Deed ik vaak, kamillethee. Of gewoon warm gekookt water. Geen voedingsstoffen maar ik neem aan dat ze inmiddels wel redelijk eet en dat het gaat om de comfort vannhet warme drinken?
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18


Jvk

Berichten: 692
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:13
Hobbies: Naaien

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door Jvk » 11 feb 2019 05:39

Mijn kids houden erg van amandelmelk en sojamelk. Die heb je ook in suikervrije varianten (die mijn kids dan weer niet zo lekker vinden). Sojamelk bevat wel veel meer eiwit, dus heeft mijn voorkeur.
Moeder van zoontje T. (Mei 2013) en zoontje J. (September 2016)

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door mirte_g » 11 feb 2019 06:28

Ik zou gezien de tanden ook gaan voor warmwatervoorziening/kruiden thee. Evt kan je dat opbouwen/de melk afbouwen door de bv s avonds steeds wat meer aan te lengen.
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

anna1983

Berichten: 1617
Lid geworden op: 17 jan 2014 08:47
Hobbies: lezen, fietsen, cafeetjes,
Locatie: Zutphen

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door anna1983 » 11 feb 2019 06:30

Lastig is dat! Wij zijn toen onze oudste 20 maanden was overgestapt op havermelk uit een fles en hier dronk hij 's avonds en 's nachts veel van. Na een poos zijn we gaan aanlengen met water en na een paar maanden dronk hij water uit een fles, daarna ging hij doorslapen en was een fles niet meer nodig.
Ongeveer een halfjaar geleden bleek hij gaatjes te hebben tussen zijn kiezen, de tandarts vroef of we hem weleens cola gaven (eh, nee, en ook nauwelijks sap en weinig snoep, wel redelijk wat eetmomente en fruitn). Volgens haar en het ziekenhuis waar we daarna terechtkwamen ligt de oorzaak bij het drinken van de havermelk. Want hoewel vaak ongezoet verkocht bevat het wel suikers. Net zoals borstvoeding maar over de werking hiervan op het gebit waren de tandartsen positiever (minder slecht dan havermelk, niet te zeggen of het echt geen kwaad kan). Mijn advies zou dus zijn, geen moedemelkvervangers na het tandenpoetsen anders dan thee of water, zoals hierboven gesuggereerd wordt.
Oja, wat bij onze R mogelijk nog een rol heeft gespeeld was het poetsen zonder fluoride wat we de eerste anderhalf (?) jaar deden.
Zoon R mei 2014, zoon O juli 2016 en zoon W mei 2019


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 11 feb 2019 08:01

Toen ik bij peuter stopte was lauw water na enig verdriet een goede vervanger.

Sterkte en petje af voor zolang te kolven!
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 11 feb 2019 08:42

Misschien kun je de melk nu al langzaam gaan verdunnen omop warm water uit te gaan komen?
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 feb 2019 08:51

Ja, dat was ook mijn idee. Mm langzaamaan verdunnen met water van dezelfde temperatuur. Het is ws de combinatie van warmte en zuigen en lichaamscontact dat slaapopwekkend werkt, en gewoonte/ritueel. Al doen vetten ook iets, maar daarvoor kan je nog wat room door een toetje doen bijv voor het tandenpoetsen.

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 11 feb 2019 09:20

Hier ook alleen water ‘s avonds en ‘s nachts. Eigenlijk vrij vanzelf gegaan, ik heb gewoon een rietjesbeker bij zijn hoofdeinde staan (dezelfde als overdag) en als ie wakker wordt dan pakt ie een slokje.

Geen aanvullende tips vwb een melk vervanger helaas. Wat ik wel nog zat te denken: zijn er concessies die je kunt doen bij het tandenpoetsen? Als je dat minder stressvol kunt krijgen scheelt dat vast ook een hoop. En misschien kun je dan op den duur ook de volgorde gaan omdraaien. En dan zijn er wellicht ook weer meer alternatieven voor melk een optie?

Hier was het poetsen ook steevast een drama en leverde vooral stress die je niet wilt hebben zo vlak voor het slapen gaan. Totdat we er toch maar voor kozen om het eens te proberen met een youtube filmpje. Dat gaat nu als een speer. Hij doet zn mond open en we zijn eigenlijk altijd snel en zonder gedoe weer klaar. Verder nog nauwelijks tv of schermen hier dus ik kan er wel mee leven. Maar goed, dat was niet je vraag dus als het niet past bij jullie situatie dan leg het vooral naast je neer.

Succes met uitvogelen van een nieuwe routine! En petje af voor je doorzettingsvermogen. Je dochter boft maar met jou!
♡ 07/2017 ♡ 05/2019


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 11 feb 2019 09:29

Dank jullie wel voor de suggesties en het meedenken.

Melkvervangers na het tandenpoetsen is wellicht inderdaad niet eens nodig. Als ik nu de melk al aan ga leggen met water dan kom ik misschien vanzelf op gewoon warm water uit, of inderdaad thee met nog iets van kruiden waar je fijn op slaapt.

Natuurlijk is borstvoeding na het poetsen ook niet ideaal. Maar iedere avond helemaal over de toeren gaan is dat ook niet dus kozen we ervoor om heel goed te poetsen en dan toch die melk te geven. Tenslotte is er ook geen garantie dat ze geen gaatjes krijgt als ze die borstvoeding niet, of voor het poetsen zou krijgen.

Jammer dat ze niet meer live drinkt, dan had ze gewoon nog mogen drinken zolang ze wilde, maar kolven begint me echt steeds meer tegen te staan.
Ik ga lekker afbouwen!

Tandenpoetsen gaat goed nu, alleen hebben we daar echt een aantal voorwaarden voor nodig. Slapen gaat ook niet verkeerd momenteel, al hebben we daar nog veel meer voorwaarden voor nodig, haha. Één van die voorwaarden is dat ze de fles krijgt op bed terwijl ze in de bv houding ligt. Dan wordt ze echt rustig. Als ik dan daarna nog wel tandenpoetsen maak ik haar weer helemaal wakker en dan raakt ze enorm overstuur omdat ze de slaap niet kan pakken. De fles beneden geven en daarna tandenpoetsen kan wel qua tandenpoetsen (dat gaat dan prima) maar dan Israël ze boven nog steeds volledig overstuur omdat ze te wakker is en geen rust kan vinden.

Ik zou haar beneden een fles kunnen geven met een vervanger van bv, tanden poetsen en dan boven water of thee uit de fles. Alleen is die plantaardige melk echt zinloos voor de voedingswaarde vrees ik. Dan kan ik haar beter een avocado geven als toetje na de avondmaaltijd.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 feb 2019 10:31

Ja, avocado is nuttiger dan inderdaad. En met water kan je het ritueel zo houden als het is.

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door rietjetoet » 11 feb 2019 10:44

plantaardige melken zijn niet zinloos hoor, toch niet als je bijvoorbeeld afwisselt. in kokosmelk, amandelmelk enz zit nog behoorlijk wat in... vraag is of dat in een fles moet enz da's iets anders ;-). Maar ze hebben wel hun eigen specifieke voedingswaarde. Er bestaan vergelijkende tabellen, dan kan je kijken wat je graag aanbiedt etc...
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 feb 2019 10:48

Jawel, maar legt niet de bodem die een avocado legt qua voeding (& vetten).

Je zou LLL Vlaanderen nog kunnen contacteren, daar zijn een aantal leidsters veganist dus zij hebben wellicht nog informatie. Ze gaan over bv natuurlijk, maar zo'n afbouw vraag en hoe te vervangen kunnen ze vast ook bij helpen


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 11 feb 2019 13:09

We zijn niet veganistisch verder. We zien alleen gewoon echt geen enkele meerwaarde van het drinken melk van een ander zoogdier.

Het afwisselen van plantaardige melk valt nogal tegen ivm coeliakie. Rijstmelk valt al af vanwege de toch al hoge inname van rijst. Havermelk valt af vanwege niet 100% zeker glutenvrij. Blijft er amandel en soja over, waar ze krijgt in haar ontbijt. Maar de amandelmelk bestaat uit 2,3% amandelen dus dat zet echt geen zoden aan de dijk.

Ze eet overigens echt prima. Ik denk dat we de calorieën van 150 ml bv per dag kunnen missen. Ik denk alleen dat we een vervanger moeten vinden om tot rust te komen voor het naar bed gaan. Water of the heeft de voorkeur vanwege de tanden.
Ik ga eerst maar eens als eerste stap de bv aanleggen met water. Kijken of ze dat blieft.

Een eerdere poging daartoe mislukte maar misschien begon ik met teveel water.

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: Stoppen met bv en slapen

Ongelezen bericht door rietjetoet » 11 feb 2019 13:49

er is nog kokosmelk ook , hazelnootmelk etc
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes

Plaats reactie