Krijgt mijn dochter voldoende voeding

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
SietskeZ

Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2018 15:53
Hobbies: Natuur, muziek, handwerk

Krijgt mijn dochter voldoende voeding

Ongelezen bericht door SietskeZ » 28 dec 2018 19:07

Mijn dochter is 10 maanden

Ze komt s nachts nog om de 2 a 3 uur en ik vraag me af of ze overdag wel voldoende eet.

Ik probeer een beetje een schema aan te houden, maar ze gooit het zelf regelmatig op de schop waardoor ze de ene keer meer of (nog minder) dan dit krijgt:

6 - 7 uur, BV of 100 ml pap (afhankelijk van of de oudste ook wakker is).

9-10 uur beetje fruit. Ongeveer 50 tot 75 gram

Voor slapen gaan BV.

12 uur boterham met kokosolie en wat fruit. En beetje KV. Ze drinkt vaak maar 30cc

Voor slapen gaan BV

15uur wat KV als ze wil, met wat fruit er door heen. Vaak drinkt ze 50cc

17uur avondeten. Ze eet wat losse groenten en wat rijst of pasta. Niet veel.

18.30 uur BV voor slapen gaan. Dan drinkt ze goed.

22-23 uur droomvoeding. Maar vaak komt ze voor die tijd ook nog 1x.

Verder komt ze nog 1 a 2x snachts. Ze drinkt dan vaak ook redelijk (al slapend).

Ik krijg er overdag niet meer melk in bij haar.
Aan de borst drinkt ze alleen maar goed voor het slapen gaan. Dan is het donker en rustig en is ze wat moe.
Ik héb nog een peuter, dus mn jongste beneden BV geven in niet haalbaar. Ze drinkt dan gewoon niet.

Op advies vd diëtist geef ik haar veel plantaardige oliën door de melk en fruit, op brood en groenten enz. Dit, zodat ze meer calorieën binnen krijgt en snachts minder komt.

Maar op het moment eet ze weer zo weinig overdag voor mijn idee, dat ze van de oliën ook niet veel binnen krijgt.

Ik ben bang dat ze te weinig melk krijgt. Aan de borst drinkt ze nl alleen savonds echt goed. Verder zijn het steeds kleine beetjes. Ze lijkt sowieso erg snel verzadigd te zijn. Qua KV drinkt ze niet meer dan 200 ml per dag.

De laatste week heeft ze ook steeds weer maar 2 a 3 plasluiers.
Nou is ze nog een grote eter en drinker geweest ( KMA en reflux). Maar ze haalt het nu steeds snachts in. En ik ben op...Gewoon heel erg moe.

Heeft iemand tips hoe ik haar overdag beter kan laten eten en drinken?


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Krijgt mijn dochter voldoende voeding

Ongelezen bericht door Lindar76 » 28 dec 2018 19:23

Op zich is het normaal, weinig eten met deze leeftijd. Rond 12mnd halen baby's bij voeden op verzoek gemiddeld 75% van de energie uit borstvoeding. Bij de combi met kunstvoeding wil het wel eens eerder schuiven, maar dat is verzoek van ouders.

Waar je naar wil kijken is de groeicurve. Gaat de groei niet lekker, dan is het te weinig. Plasluiers is idd ook een indicatie, maar vooral voor vocht. Dus wat weinig melk voeding, of ander drinken. Al snap ik dat je liever geen water geeft als je meer voeding er wil.

Gaat het vooral om de nachtvoedingen? Die zijn biologisch gezien ook normaal, zeker bij combineren met kv kan meespelen dat er 's nachts meer melk is. Nachtvoedingen zijn ook goed voor de productie. Plus, qua hechting is dit ook een periode dat wakker worden en nabijheid zoeken meer kan zijn dan eerst. Al snap ik overigens prima als je het liever anders oplost hoor, ff om je vraag helder te hebben.


amberxx
Verbannen
Verbannen
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 nov 2013 15:33
Hobbies: friends

Re: Krijgt mijn dochter voldoende voeding

Ongelezen bericht door amberxx » 02 jan 2019 23:13

Waarom denk je dat het te weinig is?

Loopt ze achter in de groei of ontwikkeling? Is ze altijd moe of ontevreden? En wat zegt het cb?

Als ze zich verder goed ontwikkeld lijkt er weinig aan de hand.

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Krijgt mijn dochter voldoende voeding

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 03 jan 2019 08:05

En qua drinken, hier een bijna peuter die ook niet lekker drinkt beneden met afleiding van grote broer.
Hij drinkt dus boven. Op die leeftijd dus ook tussendoor boven op bed in een donkere kamer.

K was toen net een kleuter en kon zich best eventjes redden beneden met een filmpje of bakje fruit. Duurde 't te lang stond hij zelf ook boven.

T dronk gelukkig nooit zo lang (15 min)
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]


amberxx
Verbannen
Verbannen
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 nov 2013 15:33
Hobbies: friends

Re: Krijgt mijn dochter voldoende voeding

Ongelezen bericht door amberxx » 03 jan 2019 18:11

Laat je kind nooit zonder toezicht met fruit! Als ze zich verslikken kan je niets meer! Meerdere ervaringen gehad/gezien waarbij kind bijna gestikt is....

Gewoon beneden blijven en toezicht houden.

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Krijgt mijn dochter voldoende voeding

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 04 jan 2019 11:26

Ik had het over een peuter van dik 3,5 jaar he, die kon echt prima een banaantje eten beneden. Hij schrokt niet en kauwt goed. En als je fruit zo gevaarlijk (wat ik best snap bij druiven, cherrytomaten) vind dan een cracker of doosje rozijnen. Al kunnen ze overal wel in stikken en had hij ook op kastjes kunnen klimmen en kunnen vallen om maar wat te noemen.

Daarbij is het nogal makkelijk praten als een baby gewoon overal drinkt. De mijne deed dat niet en de baby van 8 tot 5 laten uithongeren is ook geen optie. Boven met baby en peuter zodat baby kon drinken lukte ook niet, want teveel afleiding door die peuter. En hey, flesjes pakte hij niet.
Dus dan even de peuter alleen beneden voor 10 a 15 minuutjes en met baby op bed voor een voeding.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]

Plaats reactie