Peuter krijgt passende hulp bij stukjes eten..

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 20 jan 2019 18:58

Jullie hadden het al voorspeld; als Milan zou gaan lopen zou er iets veranderen.
Ik zie het gebeuren, het gebeurd waar we bij staan, er is inderdaad iets veranderd.
Een heel blij, vrolijk, klein mannetje scharrelt door ons huis en ik vind het fantastisch.
Als ik ga plassen komt hij achter me aan en als ik zijn flesje in de magnetron zet, komt hij kijken of ie al klaar is.
Dapper stapte hij gisteren door Monkey Town met zijn nichtje F. Ze hadden pret voor tien samen.
En ineens moet de luier weer een beetje strakker en ik zie zijn broekje weer ietsje van zijn billen zakken.
Klommen we eerst voorzichtig richting de 10 kilo, is zl plots zo'n 200 gram lichter.

Hij krijgt elk uur iets te eten, want daar voelt hij zich het prettigst bij. Op vaste tijden zijn ontbijt, lunch en diner.
Ook op de opvang, al verloopt zijn dag daar wel anders dan thuis - dat is prima.
In de weekenden thuis verwennen we hem met wat hij lekker vind; een bolletje, een gebakken broodje of een tosti.
Tussendoor een danoontje, fruit, lange vingers, maisfingers, of iets anders wat voor handen is. Milan vaart er het beste bij.

Hij wisselt tussen één middagslaapje of twee slaapjes.
Soms slaapt hij van 11.00u tot 13.00u, soms iets langer; meestal korter.
We leggen hem dan s' middags om 15.30u weer op bed.
Hij slaapt dan meestal niet, ligt rustig een uur tegen zijn knuffels te kletsen.
Maar is dan wel zonder prikkels, in zijn eigen bedje. Hij blijft dan ook liggen en roept vanzelf zelf om papa of mama.

Hij eet nog steeds prima, maar heeft wel steeds vaker voorkeur. Wil ie iets niet, spuugt hij uit of smijt het op de grond.
Hij krijgt een eigen willetje en dat is zo ongeveer gepaard gegaan met het leren lopen; het was er ineens.
Milan voelt zich goed, ontdekt de wereld en wij proberen hem daar zo goed mogelijk bij te begeleiden.

Morgen word hij weer gewogen en ik hoop echt dat hij gegroeid is.
De verpleegkundige weegt Milan elke 28 dagen en zodoende hebben we goed in kaart hoe hij groeit.
Het is niet veel, soms een flinke uitschieter, maar meestal 'slechts' 150 gram per maand.
Ik heb er steeds minder grip op en dat vind ik zooo moeilijk.

7 februari weer een afspraak met de dietist. Mag ik zeggen dat ik daar nu al nerveus voor ben?
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 20 jan 2019 19:06

Klinkt goed allemaal! En ik snap dat jullie de diëtiste heel hard nodig hebben gehad. En dat ze jullie heel erg heeft geholpen. Maar mag je ook besluiten dat het niet meer nodig is? Je klinkt steeds zekerder en volgens mij doen jullie het prima. En nu het echt goed gaat met Milan leert hij ook luisteren naar wat zijn lijf nodig heeft en jullie luisteren naar hem. Dus wellicht kunnen jullie het zonder diëtist doen?

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 20 jan 2019 19:34

Nee, helaas mogen we dat zelf niet besluiten, dat doet de diëtist of de kinderarts, niet wij als ouders.
Wel mogen we besluiten om de bezoeken wat minder frequent te gaan doen, maar ik merk ergens ook dat ik dat spannend vind.
We hebben de Synagis verpleegkundige die elke 28 dagen weegt, maar dat houd in april weer op.

Het is nu kijken of Milan zonder Infratrini goed blijft groeien. Hij levert nu per fles zo'n 30 calorieën in, iets meer als 50 calorieën per dag betekent.
Hij krijgt dat in theorie extra door de sterk verrijkte Nutrini van 22.00u, maar het blijft zoeken naar een weg die aansluit bij Milan.
De dietist gaf bij het laatste gesprek aan niet zo zeer ontevreden te zijn, maar ze had inhaalgroei verwacht.
Milan groeit nu 'gewoon' verder als ieder kind, maar haalt niets in.
Wij vinden dat hij wél inhaalgroei heeft laten zien, hij schoot van maat 74 naar 80/86 en hij heeft nu een gezonde dreumesbuik.
Niet dat ingevallen buikje van voorheen. Zelfs de luiers zijn eindelijk maatje 4/5 geworden. Dat was altijd maat 3/4.

En die lengte? Tja.. Ik kan er niet zoveel mee. Ik denk dat ik dat maar gewoon moet zeggen de volgende keer.
Ik vind het heel irritant..
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 20 jan 2019 19:38

Heel jammer dat jullie dat niet zelf mogen besluiten. En ik snap ook dat het voor jullie vreselijk spannend is om zonder haar te moeten. Is het voor jullie een optie om niet al te hard te luisteren?

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 20 jan 2019 19:41

Hihi, goed idee. Ik neem oordoppen mee de volgende keer!
Nee, zonder gekheid; je hebt wel gelijk. Gewoon iets minder goed luisteren.

We doen immers alles wat we kunnen. Ik kan er moeilijk een trechter op zetten.
En al kon dat; Milan moet het wel kunnen verdragen..
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 21 jan 2019 11:09

Milan werd vandaag gewogen door de Synagis verpleegkundige.
Hij woog bij de vorige meting 8.7 kilo.
Hij woog vanmorgen 9.3.
Net geen 600 gram erbij!

En dat in 28 dagen tijd.. Wow..!

Moet wel zeggen dat Milan op elke weegschaal een ander gewicht weegt.
De verpleegkundige gebruikt wel altijd dezelfde en weegt altijd bloot.
500 gram échte groei dus! Yay!
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door pompedom11 » 21 jan 2019 11:31

Wat ontzettend goed!
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 21 jan 2019 11:34

Wat fijn! Hij kan het dus echt bijna helemaal zelf tegenwoordig!

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Nelster » 21 jan 2019 11:45

🎉 wat mooi dat Milan het zo goed doet! Laat die diëtiste maar kletsen!
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 07 feb 2019 13:22

Vanmorgen naar de diëtist geweest en echt; soms zou ik willen dat het niet (meer) hoefde.
Milan is keurig aangekomen, maar zijn lengte blijft stil staan. Hij is nog steeds 75 cm en zijn lengtecurve buigt af.
De verhoudingen van Milans kloppen, maar op de curve komt een forse buiging tevoorschijn met betrekking tot zijn lengte.
Hij groeide altijd heel netjes met zijn gewicht mee, maar nu dus niet meer.

Wat is het advies? (Jullie raden het al..) Meer voeding! [doh]
De diëtist gaf wat tips om wat meer calorieën aan zijn flesjes toe te kunnen voegen.
Ze adviseerde ook jus of roomboter aan de warme maaltijd toe te voegen.
Haar gedachtegang erachter is dat als Milan blijft groeien, zijn lengte vanzelf mee zou moeten gaan.

Ik wil in zoverre best meewerken hoor en Milan doet oprecht zijn best.
Anderzijds denk ik; Eten moet leuk zijn en leuk blijven. Wil hij iets niet, ga ik hem niet dwingen.
Ook op de opvang doen ze hun uiterste best, maar Milan heeft niet altijd zin.
Hij eet soms bij Opa en Oma ineens alles wat zij hem voorzetten, dus we gaan wat vaker bij Oma lunchen.

Hij blijkt pompoen ook erg lekker te vinden en daar heb ik gisteren een stamppotje van gemaakt, met witte kool. Hij at alles op.
Maar echt.. Moet ik dat kind uit elkaar trekken ofzo?

Toen ik zei; "Hij loopt net een maandje ofzo?",
was haar antwoord; "Ja, dus hij verbruikt nu weer meer calorieën. Daar moet dan ook meer voeding tegenover staan."

HOE DAN?! [dontknow]
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Olivia3 » 07 feb 2019 13:51

Even snel, ik heb even geen tijd om uitgebreider te reageren maar wil het ook niet vergeten.

Ken je dit?
https://www.innopastry.com
k ben hier 5 kilo op aangekomen.
En lekker!!

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Simba81 » 07 feb 2019 13:52

Lengtemeting is een stuk minder betrouwbaar dan gewicht. Wij zijn hier ook wel eens bang mee gemaakt, twee maanden later nog eens gemeten en 10 cm groter... kan dus niet kloppen. Ik zou me dis niet al te druk maken, maar snap dat het in jullie situatie anders kan zijn. Sterkte!
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 07 feb 2019 14:11

Vooral niet te hard luisteren :) je kunt inderdaad geen eten in je kind stoppen. Volgens mij is dat zelfs verboden.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 07 feb 2019 15:07

Ophangen aan z’n enkels en kijken of hij oprekt?

Lengte meting is echt onbetrouwbaar, wij hadden ooit binnen 2 dagen een paar cm verschil.

Leuk dat ze er meer voeding in willen hebben, maar je kunt hem niet dwingen. Je zou inderdaad boter of olie toe kunnen voegen voor wat meer calorieën, maar dat geeft toch ook geen garantie dat hij in de lengte gaat groeien?
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door JufT » 07 feb 2019 19:57

Inderdaad niet al te hard naar luisteren.

1. In de lengte groeit een kind in sprongen, en dan weer even pauze voor de volgende sprng. Waarschijnlijk zit Milan net voor zo’n sprong.

2. Een lengtecurve buigt pas af ten gevolge van te weinig voeding lang nadat de gewichtscurve afbuigt. Als zijn gewicht goed vooruit gaat, kan je met meer voeding niet veel aan zijn lengte veranderen.

Dit weet ik doordat mijn zl ook gestopt is met groeien, nadat hij eerder maandenlang niet goed bij kwam. Dan is er dus wel een probleem.
De enige raad die ik je kan geven is: probeer de ‘goede raad’ van de diëtiste los te laten. Als je gespannen wordt over voeding, voelt Milan dat aan en kan hij die spanning omzetten in een moeilijke relatie met eten. Je doet het echt goed, en hij ook. Vertrouw daar maar op en probeer dat ook uit te stralen!
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Plaats reactie