Peuter krijgt passende hulp bij stukjes eten..

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 25 mar 2019 18:40

@Voeteninhetgras Ik antwoord even hier:

Al twee weken gaat het op en af met Milan. Verhoging, koorts, verhoging en dan weer koorts.
Mannetje bleek wederom een oorontsteking te hebben en de druppels die hij daarvoor kreeg hielpen niet afdoende.
De 40 graden koorts deed zijn intrede en we hebben inmiddels geleerd dat Milan dat heel slecht kan verdragen.
Van een vrolijk ventje, werd het ineens een doodziek kereltje.
We hebben de afgelopen 4 dagen elke dag een arts gezien en vanmorgen belde vl Milans diëtiste; "Het gaat écht niet goed met Milan..
Hij valt af, eet mondjesmaat en spuugt veel.. We zien hem magerder worden, zelfs rondom zijn borstbeen begon het in te vallen.."
"Bel de kinderarts maar," zei de diëtiste. Omdat Milan cardiaal stabiel is, kunnen wij niet langer 'zomaar' de kinderarts consulteren.
Dat moet 'gewoon' via de huisarts en zelfs als we voorstellen om de afspraak van 8 april iets naar voren te halen, worden we verwezen naar de huisarts.

Huilend bel ik naar de praktijk, waar ik in eerste instantie te horen krijg dat er geen plekje meer is voor Milan.
Zodra de assistente mijn snikken doorheeft en doorkrijgt dat ik het écht niet goed gaat, is dan toch nog een plekje voor 'm.
De huisarts neemt alle tijd voor ons, zelfs voor onze tranen en onrust en bekijkt Milan aandachtig.
Hij is niet uitgedroogd, oogt alert en speelde er met wat puzzelstukjes. Hij was zelfs gezellig, op zijn eigen manier.

De huisarts begreep heel goed dat het heel pijnlijk is om je kind zo te zien afvallen, maar zei ons ook geduldig te zijn.
"Hij moet eerst zijn oorontsteking te boven komen, voordat hij weer zal groeien.. En dat moet hij écht zelf doen.."
Milan krijgt een antibioticakuur en ja, daar knapt hij echt wel van op. Maar oh, wat is het moeilijk om te zien.

De logopediste, die ons wél uitgebreid te woord wilde staan, reageerde heel begripvol.
Ze kwam met ideeën, concrete oplossingen voor nu en vroeg waar nu écht de struggle voor Milan zit.
Het gaat vooral en vaak mis bij het brood eten, Milan moet er vreselijk van braken en zijn relatie met een lekkere boterham is weg.
Er is vooral heel veel frustratie vanuit hem, maar ook vanuit ons omdat hij dan 'weer' niet wil eten..

We hebben afgesproken om voor nu te accepteren dat Milan geen boterham wil eten.
Er zijn genoeg alternatieven die hij wellicht wél wil en altijd maar de strijd aan gaan is niet goed voor Milans connectie met eten en drinken.
Eventueel voor de komende week twee keer warm eten aanbieden, als hij dat wil.
Een bakje chips om hem te pleasen, een soort wensdieet zeg maar.
Voor nu even iets minder gezond, maar nog verder afvallen moet écht worden voorkomen.

Na heel veel tranen, vooral bij mij vandaan, kan ik nu weer een beetje helder denken.
We raakten een beetje in paniek van Milans uiterlijk, het is bijna akelig om hem in zijn blootje te zien.
En, daar kwamen de tranen weer, ik vind dat heel erg..
Ik vond het vanmorgen heel naar dat ik alleen maar vol bezorgdheid naar het blote lijfje van mijn zoon kon kijken.

Milan heeft in zijn stoeltje en met Juf Roos op de achtergrond een bordje warm eten gehad én een toetje.
Lang geleden dat hij beide wilde eten! Hij ligt nu lekker te slapen, want ook hij is moe van alle indrukken.
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 25 mar 2019 19:40

Wat moet dat naar zijn om te zien, zeker na alle zorgen die jullie al hebben gehad over eten.


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door pompedom11 » 25 mar 2019 19:50

Och lieverd wat een zorgen.
Weet je, zl1 eet bojna nooit brood. Hij obtbijt met muesli(met mij met yoghurt en met ml melk) hij eet smiddags warm en savonds ook. Ik denk dat we 1 keer brood eten als maaltijd.
Er zijn hele landen waar te niet zoveel broid eten als in nederland. Dus als het voor milan beter is om 2 keer per?dag warm te eten, waarom niet?
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018


Sunrise76

Berichten: 1108
Lid geworden op: 06 apr 2016 11:55
Hobbies: Lachen en kids

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Sunrise76 » 25 mar 2019 21:14

Ik ben al een tijdje een stille meelezer.
Ik kan me niet voorstellen hoeveel zorgen jullie moeten hebben! En hoe erg het is om van naar het kastje naar de muur gestuurd te worden.
Ik hoop dat Milan snel weer opknapt, en jullie weer verder kunnen.
Dikke knuffel!

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 25 mar 2019 21:29

Wat een heftigheid weer en wat zullen jullie moe zijn! Milan is een heel sterk kereltje, vergeet dat niet. Er zijn zoveel andere dingen die hij kan eten en wat hierboven al werd gezegd, Nederland is een uitzondering wat veel brood eten betreft. Ik wil best met je meedenken wat ander soort maaltijden betreft. Heb vertrouwen in lieve sterke Milan, het komt goed dikke knuffel
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Malmana » 25 mar 2019 21:45

Ook vanaf hier een dikke knuffel. Het is niet fijn je knulletje zo af te zien vallen.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Marja73 » 25 mar 2019 21:47

Goed advies van de logopedist! Dl2 heeft ook lang twee keer warm per dag gegeten. Heel normaal hoor in ee; groot deel van de wereld. Ik hoop dat Milan er gauw door vooruit gaat.
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.


Bloem09

Berichten: 3201
Lid geworden op: 08 okt 2014 15:54
Hobbies: Nvt

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Bloem09 » 26 mar 2019 11:41

Hoop dat het snel wat beter met Milan gaat. 2 keer per dag warm eten klinkt als een goede optie !

[grouphug]


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door pompedom11 » 26 mar 2019 12:05

Zl1 houdt niet van ontbijten, maar vanochtend vroeg hij om de soep van gister als ontbijt. Ja waarom niet. Dus hij heeft een bak soep op.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Rosalinde » 26 mar 2019 14:39

Wat een zorgen! Een warme maaltijd i.p.v. brood lijkt mij ook alleen maar goed (mits hij het opeet), gezonder en voedzamer dan een broodmaaltijd meestal.

Met ZL hebben we ook erg getobt met eten en onvoldoende groei. Hij had op een gegeven moment een groeiachterstand (na volgens mij slechts een halve kg te zijn aangekomen in een jaar) en zijn nagels begonnen uit te vallen door een gebrek aan voedingsstoffen.

Spelen er geen voedselintoleranties? Ik maak(te) vaak pannenkoeken met extra's, bijvoorbeeld zonnebloempitten erdoorheen gepureerd, extra veel ei en met havermout i.p.v. tarwemeel.

Gisteren maakte ik deze koeken, beide kinderen vonden ze erg lekker en ze zijn best voedzaam en hebben extra eiwitten door de Kikkererwten (maar helaas geen vet voor wat meet calorieën): https://blijsuikervrij.nl/category/suik ... s/koekjes/
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 26 mar 2019 16:06

Voedselintolerantie heb ik eigenlijk nooit zo bij stil gestaan..
Hij reageert niet specifiek heftig op één iets, behalve op het fenomeen boterham. Maakt niet uit wat voor boterham dat is.

Milan ging vandaag weer naar de kinderopvang.
We hadden goede hoop dat hij zou zwichten voor het groepsgevoel.
En inderdaad;
Hij heeft daar gewoon net als de andere kindjes gegeten. Fruit, crackers en zelfs een boterham!
Twee crackers met een laag smeerkaas zat ie te verorberen toen ik 'm kwam halen.

Ik heb meerdere hapjes met avocado gemaakt en ik heb weer ouderwets de zakjes fruit in huis gehaald.
De pot met maisfingers zag ie bij thuiskomst, daar wilde hij wel wat van hebben.
Vl haalde zelfs slagroomvla, omdat Milan dat lekker vind.

Hij mag dus alles eten wat ie lekker vind, we tolereren het voor nu maar.
Laat het loooossssss, zeggen ze allemaal.
Maar bah, dat is ZO moeilijk!

Wel zag ik ineens een spijkerbroek die verdacht veel korter lijkt dan voorheen.
Is hij dan toch gegroeid?
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Malmana » 26 mar 2019 16:24

MissSnickje91 schreef:
26 mar 2019 16:06
Is hij dan toch gegroeid?
Ik hoop het zo!

Fijn dat groepsdruk in dit geval positief werkt!
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Luna » 26 mar 2019 17:17

Misschien een domme vraag, maar waarom zijn boterhammen zo belangrijk? Ik hou ook niet van boterhammen en eet ze dus liever ook niet. Ik denk dat er veel voedingsmiddelen zijn waar veel meer voedingswaarde in zit. Boterhammen zijn ook wel heel Hollands, in andere landen wordt het veel minder gegeten.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 26 mar 2019 17:28

Ik kwam even kijken hoe het verder is gegaan en wat een fijn bericht!
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 26 mar 2019 18:18

Luna schreef:
26 mar 2019 17:17
Misschien een domme vraag, maar waarom zijn boterhammen zo belangrijk? Ik hou ook niet van boterhammen en eet ze dus liever ook niet. Ik denk dat er veel voedingsmiddelen zijn waar veel meer voedingswaarde in zit. Boterhammen zijn ook wel heel Hollands, in andere landen wordt het veel minder gegeten.
Dat heb ik me ook al af gevraagd inderdaad.
Het hoort er nu eenmaal een beetje bij.
De boterhammen an sich zijn niet zo belangrijk, het binnen krijgen van voldoende voedingsstoffen en calorieën wel!

Avondeten ging prima, 200 gram groente op en een toetje.
Daarna werd het even niet zo gezellig meer, dit hebben we geaccepteerd en zl verder laten spelen.
Hij is erg moe van vandaag en ligt inmiddels op bed.
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Plaats reactie