Intoleranties buitenshuis

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Mamain2015

Berichten: 213
Lid geworden op: 31 mar 2015 08:26
Hobbies: Koken, met familie zijn

Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Mamain2015 » 24 okt 2018 15:28

Hoe gaan jullie om met situaties waarin je kind iets voorgeschotelt krijgt buitenshuis, waarvan je liever niet hebt dat hij of zij het eet? Mijn peuter is niet allergisch, maar ik merk dat ze toch niet zo goed reageert op tarwe en melk. En laten die twee producten nou in bijna al het (voor ewerkte) voedsel zitten. Af en toe een keer vind ik geen probleem, maar soms hebben we een periode waarin wij (of zij) een paar dagen achter elkaar op visite gaan, dan merk ik dat ze er niet goed op reageert. Het lastige is ook dat ik begrijp dat (schoon)familie haar lekker wilt verwennen. Of visite die hier komt en dan lekker aan de cappucino gaat, en zij die dan altijd slokjes mee wilt drinken. Ik vind het lastig. In principe zou het niet lastig hoeven te zijn, want te kan op visite gewoon om fruit vragen. Maar ik kan ook niet van haar verwachten dat zij dan als enige aan de fruit zit, terwijl alle andere kinderen wat anders eten. En ik vind het ook niet haalbaar om altijd zelf eten mee te nemen voor alle mensen buitenshuis.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 24 okt 2018 16:23

Mijn oudste is er inmiddels wel aan gewend dat ik voor hem eigen koekjes meeneem. Hij reageert niet fijn op ei, dus taart buitenshuis kan bijna nooit.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Jvk

Berichten: 692
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:13
Hobbies: Naaien

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Jvk » 24 okt 2018 16:26

Mijn zl2 had een forse koemelk en soja allergie. Ik nam altijd van alles zelf mee, zodat hij toch wat kon eten. Dat vond ik fijner, dan afhankelijk zijn van wat diegene in huis heeft. Ik checkte wel vaak etiketten op een feestje, zodat hij soms toch kon mee doen op een feestje. Wel iets makkelijker te verkopen dan bij een intolerantie, natuurlijk. Mijn zl werd hardstikke ziek van deze producten, dus dan nemen mensen mijn wensen wbt eten veel serieuzer. Mijn ervaring is wel dat heel duidelijk grenzen stellen richting omgeving goed werkt.
Moeder van zoontje T. (Mei 2013) en zoontje J. (September 2016)

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door kayra2002 » 24 okt 2018 18:42

Wat is niet zo goed reageren? Is er sprake van een duidelijke intolerantie? Gezien de producten zou ik dat wel zeker willen weten, en dus via de huisarts gaan.
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016


pompedom11

Berichten: 6746
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door pompedom11 » 24 okt 2018 18:48

Ik snap geloof ik sowieso niet waarom een peuter cappucinno moet drinken. Desnoods maak je een kopje sajamelk schuim en heeft ze haar eigen cappucinno.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Petra1985

Berichten: 7128
Lid geworden op: 08 feb 2009 14:55
Hobbies: Wat niet
Locatie: Fryslân boppe!

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Petra1985 » 24 okt 2018 18:52

pompedom11 schreef:
24 okt 2018 18:48
Ik snap geloof ik sowieso niet waarom een peuter cappucinno moet drinken. Desnoods maak je een kopje sajamelk schuim en heeft ze haar eigen cappucinno.
Dat dacht ik ook idd.

Hoe reageert ze op tarwe en melk?
Opvoeden is met pijn loslaten wat je met liefde hebt opgebouwd

Trotse mem van 3 zonen '07, '08 en '14! ♡♡♡


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 24 okt 2018 18:58

.
Laatst gewijzigd door Jessie6363 op 18 nov 2018 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Elstar » 24 okt 2018 19:04

Mama in 2015, dus ze is 3. Kun je haar niet instrueren om op verjaardagen altijd eerst te komen vragen of ze iets mag eten of drinken? Ik zou niet vertrouwen op andere volwasenen. Die nemen het meestal toch niet echt serieus tenzij je meldt dat ze anafylactische shock zullen krijgen als ze je kind iets geven waar het op reageert.

Dl1 is gevoelig voor melkproducten en bij haar houd ik het thuis rustig zodat ze buiten de deur altijd mee kan doen. Wij hebben niet zoveel feestjes en verjaardagen dus dat is goed te doen.

Ik weet niet hoe heftig je dochter reageert maar mogelijk zal ze binnen afzienbare tijd zelf eieren voor haar geld gaan kiezen. Ik heb Dl1 op een gegeven moment meer verantwoordelijkheid gegeven: kies je voor buikpijn of ga je voor tweede keus zonder melk waar je misschien iets minder van geniet maar je niet ziek van wordt? Ze koos al gauw vaker het laatste.
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Sjoba » 24 okt 2018 19:39

kayra2002 schreef:
24 okt 2018 18:42
Wat is niet zo goed reageren? Is er sprake van een duidelijke intolerantie? Gezien de producten zou ik dat wel zeker willen weten, en dus via de huisarts gaan.
Eens. Ik zou het altijd willen weten, en nooit op basis van vage reacties hele productgroepen uitsluiten.
Mijn zl heeft ei allergie gehad. Hij kon ervan in shock raken dus alles controleerde ik, ik nam zelf koekjes oid voor hem mee en niemand gadf hem iets zonder overleg. Dingen als paasontbijt ed sloeg ik in die tijd over.
Hij is er overheen gegroeid. Dat kan dus ook gewoon, bij allergie en intolerantie. Daarom zou ik ook nooit zelf dokteren en dieten, ik vind het eerlijk gezegd een beetje mode-gevoelig 🤐. Zeker als er ook sociale hobbels ontstaan zou ik nooit zomaar iets niet meer geven maar altijd in overleg met een arts. Om te weten of iemand eroverheen gegroeid is moet regelmatig geprovoceerd worden. En als je er weer tegen kan moét je het product ook regelmatig eten wil je niet alsnog allergische reacties krijgen.
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Luna » 24 okt 2018 22:31

Tja, wij gingen via de kinderarts, maar die zag geen verband. Sterker nog, die keek niet eens naar ons voedingsdagboek. Ok, ze kreeg eczeem na het eten van ei, nou ja, dan moesten we maar hormoonzalf smeren. Dat we zonder zuivel beduidend minder hormoonzalf hoefden te smeren boeide haar niet zo. (Later klacht ingediend en via andere arts excuses gekregen, maar goed, dat terzijde).

Tegenwoordig gaat melk redelijk, maar er is een grens. Ik houd die grens in de gaten en controleer dus wat ze krijgt. Bij te veel zeg ik dat ze niet meer mag. Maar dat geldt voor de andere kids ook bij bijvoorbeeld snoep ofzo. Dan zeg ik dat ze genoeg gehad hebben, ik ben hun moeder, dus ik bepaal dat.

Soms laten we het wel eens los, vooral omdat dl heel graag iets wil. Als ze dan de volgende dag de billen kapot heeft, leg ik haar dat uit. Als ze dan de volgende dag om yoghurt vraagt, zegt ze soms zelf al 'nee, gaan billen kapot.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Topic starter
Mamain2015

Berichten: 213
Lid geworden op: 31 mar 2015 08:26
Hobbies: Koken, met familie zijn

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Mamain2015 » 25 okt 2018 06:35

Ik had een stukje in mijn openingspost getypt maar die zie ik niet meer staan, daarin had ik het een beetje uitgelegd. Ik heb gekozen voor het woord ‘intolerantie’ in als onderwerp, omdat ik niet wist hoe ik de situatie anders in een paar woorden kon uitleggen. Waar her op neer komt is dat haar huid onzuiver wordt en ze vlekjes en eczeem krijgt van bepaalde producten. Ook har ontlasting veranderd. Normaal heeft ze over het algemeen gewoon een ‘goede’ stevige drol, na het eten van tarwe of zuivel wordt het vieze plakpoep. Beide zijn voor mij redenen om aan te nemen dat ze het niet optimaal verteert. Uit een onderzoek via HA kwam niks, maar ik weer ondertussen dat dat niet perse iets hoeft te zeggen. Toen mijn eigen fam én schoonfamilie teger
Lijkertijd lange tijd op vakantie waren, zag je haar gezondheid echt verbeteren. Ik kreeg ook meerdere opnerkingen over hoe zuiver en mooi haar huidje toen was. Totdat ze weer terugkwamen....
Ze heeft er geen levensbedreigende klachten van, en daarom vind ik het moeilijk om álles te verbieden. Vooral omdat ze zelf (op soms buikpijn na) niet dirécte last lijkt te hebbeb (als in ‘pijn’), weet ik niet of ze bepaalde producten dan zou laten staan. Vaak ben ik er dan niet bij. Ik krijg namelijk ook buikpijn van tarwe, maar af en toe smokkel ik wel met iets heel lekkers.
Sorry voor typo’s

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Elstar » 25 okt 2018 07:39

Oh ja dat is lastig, als je er niet bij bent. Dl1 had een tijd zoveel buikpijn steeds dat we melk even helemaal verbannen hebben. (En daarvan knapte ze duidelijk op)

Toen ze bij opa en oma gingen logeren hebben we gezegd dat ze absoluut geen melk mocht. Dl is een smartass en die wees opa en oma er bij het ontbijt zelfs nog op dat ze dus geen hagelslag mocht. Waarop oma had gezegd: als je bij opa en oma bent dan mag dat best.

Mensen zijn achteloos hiermee en vinden het vaak zelfs ook nog zielig voor het kind dat het al die lekkere dingen niet mag. Zeker als je een oma bent die haar liefde uit door voedsel.

Bij dl volgt ook niet direct een reactie trouwens maar het achteraf benoemen waar haar buikpijn door komt helpt genoeg.
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Luna » 25 okt 2018 09:47

Dan heeft ze precies dezelfde klachten als mijn dl3. Ik ben er vrij strikt in, ook tegen familie. Nu komt de eczeemtijd er weer aan, dus dan letten we extra op met voeding. 'Voordeel' is dat dl vreselijk onder het eczeem gezeten heeft en mensen de noodzaak van opletten met voeding wel zagen.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Gin » 25 okt 2018 11:10

onemonkey schreef:
24 okt 2018 18:58
Knip

Zl1 heeft coeliakie, incl verklaring van een kinderarts. Gluten en tarwe zijn uit den boze, geen optie, niet bespreekbaar. Dat hoef ik verder niet uit te leggen, dat is heel duidelijk voor familie en visite.
Het is niet leuk, het zal hem sociaal belemmeren, ik moet van hem wél verwachten dat hij accepteert dat hij áltijd wat anders krijgt als de rest een koekje oid heeft, ik zal alrijd wat anders moeten meenemen. Ik bied visite alleen glutenvrije producten aan, en hoop dat als wij op bezoek gaan, ze ook met hem rekening houden
Knip
Je post raakt me. Waarom zal het hem sociaal belemmeren?


Ik verwacht dat anderen mensen er wel rekening mee houden, mijn ervaring is dat iedereen op zijn eigen manier dat invuld. Hoe duidelijker je de grenzen aangeeft hoe makkelijker dat is. Voor mij is het belangrijk dat als iedereen wat lekkers heeft degene met een allergie/overgevoeligheid dan ook wat lekkers heeft. Dat hoeft niet hetzelfde te zijn: we drinken toch ook allemaal wat anders?!
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Olivia3 » 25 okt 2018 14:05

Gin schreef:
25 okt 2018 11:10
onemonkey schreef:
24 okt 2018 18:58
Knip

Zl1 heeft coeliakie, incl verklaring van een kinderarts. Gluten en tarwe zijn uit den boze, geen optie, niet bespreekbaar. Dat hoef ik verder niet uit te leggen, dat is heel duidelijk voor familie en visite.
Het is niet leuk, het zal hem sociaal belemmeren, ik moet van hem wél verwachten dat hij accepteert dat hij áltijd wat anders krijgt als de rest een koekje oid heeft, ik zal alrijd wat anders moeten meenemen. Ik bied visite alleen glutenvrije producten aan, en hoop dat als wij op bezoek gaan, ze ook met hem rekening houden
Knip
Je post raakt me. Waarom zal het hem sociaal belemmeren?


Ik verwacht dat anderen mensen er wel rekening mee houden, mijn ervaring is dat iedereen op zijn eigen manier dat invuld. Hoe duidelijker je de grenzen aangeeft hoe makkelijker dat is. Voor mij is het belangrijk dat als iedereen wat lekkers heeft degene met een allergie/overgevoeligheid dan ook wat lekkers heeft. Dat hoeft niet hetzelfde te zijn: we drinken toch ook allemaal wat anders?!
Omdat er dan zomaar regelmatig situaties zijn waarin iedereen chocoladetaart zit te eten en jij een mandarijntje krijgt.
Omdat je altijd, áltijd, anders bent dan de rest. Omdat je aan een aparte tafel moet eten, je niet kan meedoen wanneer er iemand iets wil delen. Omdat mensen vergeten dat ze voor jou iets anders moesten halen en jij nu dus niks hebt.

Jij gaat ervan uit dat er altijd iets is... Mijn ervaring is heel anders.

Plaats reactie