Intoleranties buitenshuis

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Luna » 25 okt 2018 14:12

Ik denk dat dat voor alles geldt waarin je anders bent dan de rest, maar voeding is zo'n dagelijks geheel en bovendien een sociaal gebeuren, waardoor het extra opvalt dat je anders bent.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 25 okt 2018 14:56

Maar als iedereen aan de chocoladetaart zit, dan tover ik voor zl1 chcoladekoekjes uit mijn tas. Nee, het is niet hetzelfde, maar hij heeft dan wel koekjes en geen stom mandarijntje.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Olivia3 » 25 okt 2018 15:14

Mama_van_T schreef:
25 okt 2018 14:56
Maar als iedereen aan de chocoladetaart zit, dan tover ik voor zl1 chcoladekoekjes uit mijn tas. Nee, het is niet hetzelfde, maar hij heeft dan wel koekjes en geen stom mandarijntje.
Maar dan ben je dus anders. En misschien wel heel verdrietig dat iedereen taart eet en jij koekjes.

Op verjaardagen kan iedereen kiezen uit taartjes. Daarna hapjes, nootjes, worst, kaas en chips. En jij mag nergens iets van mee snoepen, je krijgt als apart en de gastvrouw/man vindt het maar ingewikkeld dus er is alleen kaas en een koekje.

Wellicht is er ook nog een verschil in beleving bij een intolerantie of een allergie. Mijn ervaring is dat het alert moeten zijn op kruisbesmetting sociaal echt wel heel naar kan zijn.


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 25 okt 2018 15:29

.
Laatst gewijzigd door Jessie6363 op 18 nov 2018 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door pompedom11 » 25 okt 2018 15:36

En dat is gewoon echt heel verdrietig!
Glutenvrij is het einge dat ik niet aan durf om te koken, ei, zuivel, soya vrij durf ik wel.
Ik zou dus gv producten kopen, zoveel mogelijk gelijk aan dat wat ik zelf kook, maar dan dus wel kant en klaar. Koekjes en brood bedoel ik. Een avondmaaltijd zou ik evt nog wel durven.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 25 okt 2018 15:42

Kruisbesmetting hebben we hier gelukkig geen last van, en de gevolgen blijven beperkt tot nachtelijke buikpijn.

En ja, mijn zl1 was laatst ook verdrietig dat hij geen stukje van de mierzoete slagroomtaart--met-fotoprint-op-marsepein mocht. Dat wist ik goed te maken met een extra pakje speculoos met chocola. Hij is nu wel op een leeftijd dat hij de gevolgen kan overzien, maar ook dat hij gaat onderhandelen over bijvoorbeeld nog iets uit een schaal snoep mogen op bovengenoemde verjaardag, wat normaal gesproken niet mag. Onbeperkt uit bekken chips en ander lekkers graaien mag zowiezo niet, intolerant of niet.

Nu is het hiet alleen maar ei en wat ik onbewerkte koemelk noem en daar valt vrij goed omheen te werken. In geval van gluten of al reageren op een halve druppel melk lijkt me dat een stuk lastiger.
Ik durf best een taart te bakken met glutenvrij meel, maar ik kan in mijn huis kruisbesmetting niet uitsluiten.
Dat lijkt mij ook met uit eten gaan enzo echt een lastige en dat maakt het inderdaad sociaal beperkend.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Malmana » 25 okt 2018 15:46

Ik heb zelf ervaring vanaf dat ik volwassen ben. Als kind niet. Ik voel me niet sociaal geïsoleerd, maar er zijn zeker dingen die vervelend zijn. Zo eet ik regelmatig in een restaurant niet tegelijkertijd met anderen, omdat mijn gerecht terug moest naar de keuken. Heb ik soms met moeite met 1 gerecht waar ik tegen kan en vind ik dat gerecht eigenlijk helemaal niet lekker.

Zo had ik laatst ook een gesprek met vl over fooi. Ik laat mijn fooi dus ook afhangen van de omgang met mijn intoleranties (geen gevaar met kruisbesmetting of shock). Zo geef ik fooi als ze goed hebben nagedacht en ik mijn gerecht gewoon in 1 keer op kon eten, ipv moet zeuren dat er wat op ligt waar ik niet tegen kan.

Eten bij anderen moet ik altijd checken en vaak is er inderdaad minder keus. En ja, soms kom je ook wel eens onverwacht in een situatie terecht waarbij iedereen iets eet en ik niet, want even niets anders mee (want we zouden er niet zijn of er wordt spontaan ineens iets gedaan).

Bij kinderen hangt er vaak nog bij dat de omgeving het vaak zielig vindt als een kind geen koekje/slokje/snoepje mag. En dat terwijl het voor het kind zieliger is om het wel te geven, want ziek/pijn/beroerd.

Ik denk dat je van directe familie (opa/oma, oom/tante) mag verwachten dat ze rekening ermee houden. En als ze er niet uitkomen dat ze dan navragen wat ze in huis moeten halen. Spontaan bezoek maakt het wat lastiger, want je kunt niet van iedereen verwachten dat ze altijd aangepaste artikelen in huis hebben, maar dan kan je als ouders wel vaak iets bij je hebben of afspreken dat niemand iets specifieks krijgt (bijvoorbeeld niemand een koekje bij de thee). Dan is er ook geen verschil. En als dat koekje niet aangeboden wordt, is er meestal ook geen probleem.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Gin » 25 okt 2018 17:55

Maar dat hoeft je toch niet sociaal te beperken??
Ik ga overal naar toe en ja ik heb soms honger (als ik te weinig eten heb mee genomen/verwachtingen niet klopte) maar ik kan wel naar elk feest/kamp/uitje.
En tja ik kon geen tractatie mee eten maar ik kon wel elk feestje mee vieren.
Enigste wat beperkt vind ik is het ziek zijn als je toch wat fouts hebt gegeten.
En ja ik vind mijn allergie af en toe flink irritant maar sociaal beperkend vind ik het niet. Het vragen om rekening met me te houden vind ik ook nog steeds moeilijk. Maar altijd wat anders moeten eten vind ik absoluut niet zo negatief als hier wordt geschreven.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 25 okt 2018 18:59

.
Laatst gewijzigd door Jessie6363 op 18 nov 2018 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 25 okt 2018 19:06

Ik denk dat het voor kinderen ook lastiger is. Als volwassene is het toch makkelijker te accpteren als je iets niet kunt eten, terwijl een kind de anderen allerlei lekkers ziet eten en zelf niks mag.
Ik heb bijna 4 jaar grotendeels met zl1 meegedieet, al kon ik incidenteel wel zijn allergenen eten en hoefden we melk niet helemaal te vermijden.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 25 okt 2018 19:49

Wat ons terug brengt bij de vraag van @Mamain2015. Ik denk dat het advies van @Elstar het beste is. Thuis niet geven, zodat er buitenshuis ruimte is het wel te doen. En dan thuis ook gewoon allemaal niet.


HelloSunshine

Berichten: 364
Lid geworden op: 13 feb 2013 10:37
Hobbies: Lezen, zwemmen

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door HelloSunshine » 06 jan 2019 15:10

Verwijderd ivm privacy
Laatst gewijzigd door HelloSunshine op 13 jan 2019 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.


HelloSunshine

Berichten: 364
Lid geworden op: 13 feb 2013 10:37
Hobbies: Lezen, zwemmen

Re: Intoleranties buitenshuis

Ongelezen bericht door HelloSunshine » 06 jan 2019 15:22

En Mamain2015, we zitten in hetzelfde schuitje, DL krijgt eczeem van tarwe, melk en suiker. Maar testen lieten niets zien. Wel zie ik gelijk dezelfde avond uitslag als ze helemaal los is gegaan. Lastig om de omgeving rekening mee te laten houden omdat zij er niet doodziek van wordt. En men vindt al dat ik vrij extreem ben omdat ik vanaf het begin erg oplet met wat ze eet. Ik vind het erg verdrietig als ze 's nachts niet kan slapen van de jeuk maar dat ziet de omgeving niet. Zij vinden het vooral zielig omdat ze naar hun mening niets mag wat echt niet zo is. Ik probeer binnenshuis te beperken zodat ze traktaties op school mag eten, iets extras op een feest, enz. Maar met een ML die graag snoept, gek is op brood en het gewoon vergeet is dat al een uitdaging. Feestdagen zijn geweest en ze zit er weer helemaal onder de plekken. Nu ze wat ouder is leg ik haar het verband uit tussen de jeuk en dieet en hopelijk kiest ze op latere leeftijd eerder voor jeuk vrij. Nu is het voor haar lastig en dat snap ik heel goed.

Plaats reactie