Nauwelijks drinken

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Mamain2015

Berichten: 213
Lid geworden op: 31 mar 2015 08:26
Hobbies: Koken, met familie zijn

Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door Mamain2015 » 08 okt 2018 12:18

Weet niet of mijn vraag hier goed staat. Mijn peuter drinkt overdag nauwelijks, verspreid over de dag maximaal 150 ml, denk ik. Haar urine is aan het einde vd dag nog erg geel.
Enerzijds denk ik dat dit niet gezond is, anderszijds drinken volgens mij alle kinderen heel weinig. Waardoor ik mij afvraag of het niet gewoon normaal is dat kinderen weinig drinken.. maar dan die gele urine, hè. Heeft iemand hier wat zinnigs over te zeggen?

We bieden haar trouwens alleen water aan. Smoothies werken over het algemeen ook wel, misschien moet ik die dagelijks gaan invoeren. Yoghurt bevat vrij veel vocht maar wil ik haar liever niet geven.

Edit: ik ben niet perse opzoek naar tips om haar neter te laten drinken, maar vraag me af Mijn vraag was eigenlijk meer; als bijna alle kinderen weinig drinken, in hoeverre is dit dan eigenlijk een probleem?
Laatst gewijzigd door Mamain2015 op 08 okt 2018 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door JufT » 08 okt 2018 13:08

Dl dronk vrij weinig, maar we merkten dat ze steeds als ze gedronken had, heel dringend naar het toilet moest en vaak een ongelukje had. Daar blijkt echt een link tussen te zijn, voor een normale blaas moet je eerst een normaal drinkpatroon hebben. Toen we haar verplicht veel vaker hebben laten drinken, had ze bijna geen ongelukjes meer.
We hebben gewoon uitgelegd hoe het werkte met de blaas en hebben heel open verteld waarom we het zo belangrijk vonden dat ze meer dronk. Dat begreep ze, en na een aanpassingsperiode lukte het ook.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

Fainne

Berichten: 2207
Lid geworden op: 23 nov 2013 09:03
Hobbies: Bonsai, lezen

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door Fainne » 08 okt 2018 14:06

Hier ook een matige drinker. We bieden veel fruit aan, zit ook vocht in. En we maken drinken leuk door een mooie beker, grotemensenglas, leuk rietje etc
Moeder van gevoelige grote vent (april '13), lief droommeisje (november '14) en slimme doerak (maart '18)

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door Laura_G » 08 okt 2018 14:18

Ik hield laatst zelfs een drinkwedstrijd met d'r. 2 rietjes in 1 glas en dan wie het eerste het glas leeg had.

creatief zijn. (metalen) rietjes, verschillende glazen, tuitbeker (???) tussendoor. En fruit met vocht.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 08 okt 2018 14:24

Mijn peuter drinkt nog bij mij, en krijgt zo ook wel vocht binnen, maar als dat niet (meer) zo is, dan staan hierboven goede tips.

Mijn oudste vond het helemaal geweldig om uit zokouderwets, tulpvormig borrelglaasje te drinken.
En misschien vaak kleine beetjes? Hele beker die leeg ‘moet’, zorgt bij sommige kindjes juist voor niet drinken.
Fruit met veel vocht of komkommer zorgt ook voor meer vochtinname.

Mijn ervaring is, dat als het warm is, ze beduidend vaker om water/drinken vragen en ze bij flinke dorst dus echt wel drinken.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


inge_b

Berichten: 949
Lid geworden op: 30 jul 2014 07:42
Hobbies: ##

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door inge_b » 08 okt 2018 14:38

Bij ons werkt de limonadetap, zodat hij zelf kan pakken. Met een mooi porseleinen theeserviesje.
En verwelkomen vochtig fruit (momenteel 1 watermeloen per 2 dagen).
Maar het blijft lastig!
Mama van 2 heren


Topic starter
Mamain2015

Berichten: 213
Lid geworden op: 31 mar 2015 08:26
Hobbies: Koken, met familie zijn

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door Mamain2015 » 08 okt 2018 15:07

Dank jullienwel. Maar Mijn vraag was eigenlijk meer; als bijna alle kinderen weinig drinken, in hoeverre is dit dan eigenlijk een probleem?


LillyLelie

Berichten: 1449
Lid geworden op: 08 okt 2012 12:05
Hobbies: Dieren
Locatie: O-Vl (België)

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door LillyLelie » 08 okt 2018 16:11

Niet alle kinderen drinken weinig hoor, waarom denk je dat? Mijn peuter/bijna kleuter drinkt al altijd best veel, minstens een liter, vaak (veel) meer. Gewoon water en smorgens melk, geen suikerdingen.
Mama van een prachtige zoon (december '14) en dochter (juni '18)

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4697
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door Friek » 08 okt 2018 16:13

Mijn oudste drinkt (te) weinig en heeft plasproblemen. Leeftijdsgenoten zie ik veel meer drinken, dus ik zou niet zeggen dat het nooit een probleem is.
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door leeneke » 08 okt 2018 16:27

Mijn oudste dronk en drinkt ook niet veel, maar wel meer dan 150ml.

Ook peuters kunnen te weinig drinken. Ik geloof niet dat dat voor peuters 'geen probleem' is. 150 ml lijkt me extreem weinig op een dag (of krijgt ze ook nog melk/ borstvoeding daarnaast?)

Onze kinderen drinken meer als het zoete dranken zijn, maar dat is natuurlijk geen oplossing. Bij het ontbijt mogen ze wel appelsap (beetje appelsap aangelengd met veel water) en als we een lange wandeling gemaakt hebben/ flink gesport hebben in de zomer/ geskied hebben,... dan krijgen ze een groot glas half appelsap/ half water.

Ik denk dat ik vooral vaker actief drinken zou aanbieden, zou aansporen om te drinken (doe ik nog steeds bij de oudste, want die vergeet te drinken bij maaltijden) en zou uitleggen waarom drinken belangrijk is. Ik heb onze zonen ook uitgelegd dat hun plas niet geel mag zijn, tenzij 's ochtends. Dat helpt wat.

(De jongste drinkt niet veel, maar die krijgt borstvoeding, dus die krijgt op die manier genoeg te drinken).
Moeder van drie

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door Elstar » 08 okt 2018 16:30

Dl1 drinkt altijd al veel en Dl2 duidelijk te weinig want die zit steeds tegen een blaasontsteking aan. Ik denk wel dat er meer kids zijn die wat weinig drinken maar 150 ml is wel heel weinig en lijkt me op de lange termijn niet gezond. Misschien een keer echt bij houden?
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door Nelster » 08 okt 2018 17:10

Mijn oudste van 5 drinkt ook niet veel, ik denk rond 500ml. 150ml klinkt wel als echt heel weinig.
Geen idee wat de kleur van zijn urine is. Hij heeft er nooit klachten, geen blaasontstekingen en ook geen harde ontlasting.
Op warme dagen vraagt hij wel om meer en sowieso vraagt hij het wel als hij dorst heeft.
Ik bemoei me er daarom niet mee.
Onze jongste, zijn neefje en vriendje drinken meer, ik vind het daarom niet perse normaal om weinig te drinken.
Ik geef wel bewust ook zoete drankjes omdat hij dat makkelijker drinkt. Maar ook zijn ochtendsap laat hij regelmatig staan dus het is geen garantie.
Bij het avondeten en onderweg altijd water, na school 1 glas limo en voor school een beker melk en een beker water. Maar alleen de melk is altijd op.
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door Luna » 08 okt 2018 19:14

Volgens mij is de richtlijn voor peuters/ kleuters zo ongeveer 800 ml per dag. Ik vind 150 erg weinig. Vocht is nodig voor goede afvoer van afvalstoffen, dus als een kind structureel te weinig drinkt, kan dat zich gaan ophopen. Bovendien is het ook iets wat je moe leren, als volwassene is het ook belangrijk om goed te drinken en als je dat als kind al niet gewoon was, valt dat als volwassene ook niet mee.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Topic starter
Mamain2015

Berichten: 213
Lid geworden op: 31 mar 2015 08:26
Hobbies: Koken, met familie zijn

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door Mamain2015 » 08 okt 2018 19:24

Dankje, ik ga het bijhouden en er actief mee aan de slag

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Nauwelijks drinken

Ongelezen bericht door Luna » 08 okt 2018 19:58

Die 800 ml is een richtlijn he, een gemiddelde. En het gaat om alle vocht. Het een paar dagen echt bijhouden lijkt me heel zinvol. Ik ben absoluut voor het volgen van je kind, maar in dit geval is het wel goed om het te stimuleren. En misschien eens iets anders aanbieden, bijvoorbeeld thee of water met wat fruit erin, alleen water vind ik zelf ook altijd een beetje saai.

Geconcentreerde urine komt doordat er in verhouding te weinig vocht in zit, dus meer afvalstoffen. Dan lossen de afvalstoffen minder goed op, maar de urinewegen worden ook minder grondig gespoeld, dus je hebt ook meer kans op bijvoorbeeld blaasontsteking.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Plaats reactie