(Dit) niet willen eten, maar wel honger

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door kaetje » 25 apr 2018 11:35

Een mixbordje met wat fruit of rauwkost naast het warme eten zou ik wel doen maar een banaan, rijstwafel of brood geven in plaats van warm eten niet. Uiteindelijk zou ik dat weer af willen leren en dat wil ik liever voorkomen. Ik zou niet toegeven aan huilen/schreeuwen door de banaan te geven. Ik zou wel afleiden en troosten, nogmaals warm eten aanbieden etc. En een toetje is er altijd. En dat kan best wat meer vullen met nog wat fruit en granen er door oid.

Nu hebben onze drie nog nooit wakker gelegen van honger dus dat is makkelijk praten misschien.

En we doen dit ook echt niet met alles (ze mogen bijvoorbeeld gerust bij ons slapen terwijl ik wel hoop dat dat ooit op houdt [cheesygrin] ) maar wat betreft eten en regels aan tafel zijn we redelijk streng en vooral consequent.
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Maria80 » 25 apr 2018 11:56

Goed en leuk om te lezen hoe verschillend iedereen hier in staat.

Mijn motto is: gezond eten tijdens de maaltijd. Maar ik hou me niet echt vast aan de culturele eisen van " om die tijd brood en om die tijd een warme maaltijd."
Wanneer je het heel erg belangrijk vindt dat je kind warm eet op een bepaald tijdstip, dan zou ik ook voorzichtig zijn met andere dingen aanbieden, en het meer zoeken in wat hier boven allemaal is gezegd. Maar misschien kun je ook eens kijken of je dat echt de strijd waard vindt. Overal op de wereld worden kinderen gezond groot met allerlei manieren van eten. Dat dit in Nederland nou net warm en brood is zegt mij persoonlijk vrij weinig.

edit: ik hou helemaal niet van warm eten, als kind al niet. Ik zou ook niet weten wat het voor meerwaarde had gehad als mijn ouders me gedwongen hadden, of er in ieder geval heel star in waren geweest.

Maar dat ligt voor iedereen anders denk ik.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016

Gebruikersavatar

Nynket

Berichten: 4157
Lid geworden op: 14 jun 2014 09:52
Hobbies: muziek & boeken
Locatie: Drachten

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Nynket » 25 apr 2018 12:32

Zl houd al heel lang niet van warm eten, en wij laten het los. Anders kan ik niet normaal eten, en dat vind ik erg belangrijk. Zl is heel koppig en wat hij niet wil, is een heel gevecht om voor elkaar te krijgen. Dat ia het me gewoon niet waard. Hij krijgt dan iets wat hij wel wil en lust, zoals fruit en brood. En hij mag het van ons ook gerust ergens anders opeten. Want zonder eten wordt hij wakker van de honger, en blijft hij uren wakker, ook met eten 's nachts. En we merken nu hij 4 jaar is dat het begint te verschuiven. Hij eet vaker warm eten mee, zonder dat wij daar iets speciaals voor doen. En hij wil vaker aan tafel gaan en blijven zitten, ook om mee te praten met ons.
Verder denk ik dat elk gezin weer anders is, en elk kind anders. En dat het belangrijk is om iets te vinden wat bij jullie past en wat bij jullie goed voelt.
Mem van * (feb '13), Ruben (april '14), * (okt '16), * (sept '17) en Thomas (sept '18)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Violette » 25 apr 2018 13:44

@warm eten niet willen/lusten/er van houden: er werd hier door @lindar eens opgemerkt dat de meeste mensen hun kind 2x per dag met brood laten oefenen of wennen. En dan warm eten, wat elke dag anders is met andere smaken en texturen, 1x per dag en dan ook nog eens op een moment dat het kind moe is. Vind je het gek dat de meeste kinderen makkelijker brood eten? Dat zijn ze veel meer gewend. En het warme eten, in al zijn variatie, komt op een moment dat het moeilijk is om open te staan voor nieuwe dingen.
Dit was voor mij echt een eye opener. Ik vind warm eten zelf belangrijk en gezond (gezonder dan enkel en altijd maar brood en fruit) en sindsdien bied ik mijn kinderen dus bewust ook "warm eten" aan op andere tijdstippen (lunch of als koud hapje vooraf als ik aan het koken ben). Zo krijgen ze in elk geval de gelegenheid om het lekker te gaan vinden.
dochter 2014 en zoon 2017


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door pompedom11 » 25 apr 2018 14:07

ik geef zl ook vaan tijdens het koken al iets, dan heeft hij al wat binnen. En hij heeft ook gerust 4 kleine bakjes met dingen staan waar hij uit kann Kiezen. Ik kies toch ook wat ik will eten, waarom moet hij dan eten wat de pot schaft? Het komt ook vaak genoeg voor dat hij een avocade will als avondeten, vind ik ook prima.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Maria80 » 25 apr 2018 21:48

Violette schreef:
25 apr 2018 13:44
@warm eten niet willen/lusten/er van houden: er werd hier door @lindar eens opgemerkt dat de meeste mensen hun kind 2x per dag met brood laten oefenen of wennen. En dan warm eten, wat elke dag anders is met andere smaken en texturen, 1x per dag en dan ook nog eens op een moment dat het kind moe is. Vind je het gek dat de meeste kinderen makkelijker brood eten? Dat zijn ze veel meer gewend. En het warme eten, in al zijn variatie, komt op een moment dat het moeilijk is om open te staan voor nieuwe dingen.
Dit was voor mij echt een eye opener. Ik vind warm eten zelf belangrijk en gezond (gezonder dan enkel en altijd maar brood en fruit) en sindsdien bied ik mijn kinderen dus bewust ook "warm eten" aan op andere tijdstippen (lunch of als koud hapje vooraf als ik aan het koken ben). Zo krijgen ze in elk geval de gelegenheid om het lekker te gaan vinden.
Wat vind je persé gezond aan warm eten?
Bedoel je met warm eten groenten?
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Olivia3 » 25 apr 2018 22:19

Hier hetzelfde. De ervaring heeft geleerd dat het zoeken en blijven proberen is.
Zo vind onze dl het leuk om stukjes eten uit een bekertje te vissen. Ik geef haar dus een bekertje en stop daar een stukje eten in en dat eet ze op, wat het ook is. Maar geef ik het van een bordje gaat alles op de grond.
Werkt vast niet bij iedere dreumes maar wat ik probeer te zeggen is: denk out of the box en wees creatief. Dl eet bijvoorbeeld ook liever op de grond. Haar eten ligt dan op de voetenplank van de kinderstoel.

Ik vind het echt allemaal prima. Wij willen vooral meegeven dat weten leuk en gezellig is, dat het een fijn moment is om als gezin samen te zijn. Strijd past niet in dat idee. Komt wellicht ooit vast wel maar zo lang mogelijk niet.

Hier wordt trouwens ook veel fruit gegeten maar wel van elke soort maar één stuk per dag.
Groeten geef ik ook als spread op brood, in een dikke soep of gewoon tussendoor in repen.

Rijstwafels zou ik vanwege het arseen echt niet iedere dag geven.


leeneke

Berichten: 8966
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door leeneke » 25 apr 2018 22:26

Wij eten maar 1 keer per dag brood en al onze kinderen vonden het veel moeilijker om brood te leren eten dan andere dingen 🙂.

Even anders gedacht: misschien kan je eens je maaltijden omwisselen van tijdstip? Misschien eet hij 's middags beter warm eten dan 's avonds? Of misschien niet, maar het is misschien eens het proberen waard.
Moeder van drie

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Luna » 26 apr 2018 07:25

Schrale troost, mijn dl1 was een drama met eten, wilde niks, at niks, alleen brood en vlees. We hebben alles geprobeerd en niks hielp. En nu is ze 8 en eet ze alles en veel [flauwte] we lachen er vaak om, dat het toch goed kwam. Dl2 at ook tijden niks, maar toen kon ik het beter loslaten. Zij kon ook vreselijk gillen aan tafel, dat vond ik echt heel erg. Nu is ze 4 en eet ze vooral veel groente, ze gilt bijna nooit meer aan tafel, ik heb goede hoop dat het ook met haar goed komt. Dl3 eet de ene keer goed, de andere keer niet en dan heeft ze ook honger. Maar zij gilt niet, dat scheelt. Ik geef wel vaak iets wat ze wel lust naast wat wij eten. En soms eet ze zomaar wel groente en soms niet.

Ik bedoel maar, loslaten en vertrouwen. Het komt vast goed. Hij is nog zo klein.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Pompedom

Berichten: 3313
Lid geworden op: 09 mar 2011 19:24
Hobbies: Zon!
tag: Zeg maar Pom

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Pompedom » 26 apr 2018 08:25

Hier een al die nog niet eens de helft eet van die van jou. Wij schuiven juist regelmatig het fruit door. Overdag wil hij het niet en in de avond opeens wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Bloem11 » 26 apr 2018 08:42

Zl van 4 eet geen avond eten, mits patat of aardappelen gezichtjes met ketchup. Wel brood, fruit, eieren en snoeptomaatjes. En honger.
Paddenstoelen met risotto gaat er soms ook in. En 1 hap soep.
Wij zijn wel staarrig, zonder proeven krijgt hij niks anders.
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)


Topic starter
Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Karin89 » 26 apr 2018 10:24

Dank voor het meedenken.
Gisteren meteen ook wat druifjes en rijstwafel erbij gelegd. Dat at hij wel en zorgde er dus voor dat wij wel even zonder gehuil konden eten. De rest raakte hij wederom niet aan. Maar gelukkig geen probleem gehad met niet slapen door de honger.

Hij hoeft echt niet alles van me te eten. Ik merk dat ik het vooral lastig vind dat hij dingen die hij eerst lekker leek te vinden ineens ook niet meer wil. Ik wil graag rekening met hem houden, maar dat is dus heel lastig momenteel. Tomaatjes viel hij altijd op aan, gisteren wilde hij ze echt niet bijvoorbeeld. (Maar ja ik heb ook niet altijd overal zin in ook al lust ik het wel.)

Wat mij betreft wordt de regel straks, eerst een hapje proeven, maar als hij het dan niet wil/lust mag je wat anders. Maar dat gaat nog niet zo nu. Hij snapt echt al wel veel, maar hiervoor is hij nog te klein. Eerder probeerde hij alles, nu niet meer. Maar vaak blijkt dat als hij het eenmaal probeert hij het wel wil.
Gisteren bijvoorbeeld hadden we mango als toetje. Zl wilde het zelf niet eten en duwde mijn hand weg als ik probeerde te voeren. Ml leidt hem dan af en weet toch een stukje in zijn mond te werken. Ik vind dat niet prettig om het zo te forceren. Maar nadat hij zo "gedwongen" had geproefd heeft hij wel zelf zijn hele bakje verder leeggegeten. En zo gaat het vaker.

De rijstwafels wisselen we trouwens af met speltwafels en maiswafels ivm dat arsenicum verhaal.
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Violette » 26 apr 2018 12:07

Maria80 schreef:
25 apr 2018 21:48
Violette schreef:
25 apr 2018 13:44
@warm eten niet willen/lusten/er van houden: er werd hier door @lindar eens opgemerkt dat de meeste mensen hun kind 2x per dag met brood laten oefenen of wennen. En dan warm eten, wat elke dag anders is met andere smaken en texturen, 1x per dag en dan ook nog eens op een moment dat het kind moe is. Vind je het gek dat de meeste kinderen makkelijker brood eten? Dat zijn ze veel meer gewend. En het warme eten, in al zijn variatie, komt op een moment dat het moeilijk is om open te staan voor nieuwe dingen.
Dit was voor mij echt een eye opener. Ik vind warm eten zelf belangrijk en gezond (gezonder dan enkel en altijd maar brood en fruit) en sindsdien bied ik mijn kinderen dus bewust ook "warm eten" aan op andere tijdstippen (lunch of als koud hapje vooraf als ik aan het koken ben). Zo krijgen ze in elk geval de gelegenheid om het lekker te gaan vinden.
Wat vind je persé gezond aan warm eten?
Bedoel je met warm eten groenten?
Ja, groenten gaan in een traditioneel Hollands dieet bij het warme eten en niet op brood. En ik bedoel ook vlees, gezond vlees dus geen bewerkt vlees als worst, paté of ham (boterhambeleg). Voor kinderen in de groei is een gezonde eiwitbron wel belangrijk vind ik.
Eea kan ook koud, maar dit ligt niet in de lijn der verwachting binnen het traditionele patroon (bijv een groene salade of wortelsalade naast je boterham, dat doen de meeste mensen niet standaard.)
dochter 2014 en zoon 2017


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Maria80 » 26 apr 2018 12:21

Bedankt voor je uitleg Violette.
Ik nam warm eten echt letterlijk. En ik hecht daar dus zelf niet veel waarde aan. Het vraagt soms wat creativiteit, maar de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van alles vind ik belangrijker dan wanneer en in welke vorm dat gegeven wordt.
Overigens komen mijn kinderen nooit aan die aanbevolen hoeveelheid hoor. Laat daar vooral geen misverstand over ontstaan. Ik heb slechte eters.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door bigou » 26 apr 2018 13:07

Maria80 schreef:
26 apr 2018 12:21
de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van alles vind ik belangrijker dan wanneer en in welke vorm dat gegeven wordt.
Ik ben het deels met je eens. Sowieso vind ik de Hollandse gewoonte om 2x per dag belegde boterhammen te eten en maar één keer een gevarieerde maaltijd niet geweldig. Hier eten we met de lunch dan ook best salades, iets warms, ei etc. en ook tussendoor is er altijd rauwkost, fruit of yoghurt te pakken.
Maar ik denk ook dat veel kinderen gevoelig zijn voor gewoontes/structuur en daarom zou ik zelf vermijden om elke avond iets als banaan als back-up(om bij het voorbeeld te blijven) aan te bieden in plaats van variatie in gerechten. Toen de kinderen baby/dreumes waren gaf ik ze bv op verzoek, ongeacht het tijdstip en zo zaten ze nooit echt super-hongerig aan tafel in de praktijk. Eten was vooral leren 'meedoen' aan tafelritueel en kennismaken met allerlei etenswaren. Er zijn bij jonge kinderen vaak fases van goed/slechter mee-eten, maar de melkproductie past zich ook wel aan als er meer behoefte is aan bv is mijn ervaring.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Plaats reactie