(Dit) niet willen eten, maar wel honger

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Pompedom

Berichten: 3313
Lid geworden op: 09 mar 2011 19:24
Hobbies: Zon!
tag: Zeg maar Pom

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Pompedom » 27 apr 2018 18:04

Hihi. Mijn baby eet het liefst rijstwafel en komkommer, ik heb vast voedzame melk
Afbeelding

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Violette » 27 apr 2018 21:31

Chiccro schreef:
27 apr 2018 15:58
Mag ik deze nog een keer delen?

https://kiind.nl/waarom-kinderen-geen-g ... -prima-is/
De theorie die in dit artikel wordt aanbevolen, is op z'n minst omstreden. Er worden allerlei dingen beweert die op z'n zachts gezegd speculatief zijn en niet bewezen. Beetje zoals paleo; veel verhaal, weinig steekhoudende argumenten met achterliggend bewijs/onderbouwing.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door bigou » 28 apr 2018 09:56

Violette schreef:
27 apr 2018 21:31
Chiccro schreef:
27 apr 2018 15:58
Mag ik deze nog een keer delen?

https://kiind.nl/waarom-kinderen-geen-g ... -prima-is/
De theorie die in dit artikel wordt aanbevolen, is op z'n minst omstreden. Er worden allerlei dingen beweert die op z'n zachts gezegd speculatief zijn en niet bewezen. Beetje zoals paleo; veel verhaal, weinig steekhoudende argumenten met achterliggend bewijs/onderbouwing.
WSS
Lijkt bedoeld om ouders van kindjes die slecht groente eten gerust te stellen, maar in ons gezin herken ik die 'evolutionaire' voorkeur totaal niet en wetenschappelijk nogal dubieus idd.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Olivia3 » 28 apr 2018 10:13

Dat dus. Ik vind de artikelen van Kiind vaak nogal radicaal.
Ik vraag me bijvoorbeeld ook even af hoeveel kindjes dood gingen in die tijd. Laten we niet doen alsof de prehistorie nou zo'n vredelievende tijd was waarin de natuur niet bikkelhard kon zijn.

Gebruikersavatar

amira

Berichten: 6770
Lid geworden op: 29 okt 2015 08:03
Hobbies: bloggen
Locatie: çivril Turkije

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door amira » 28 apr 2018 10:55

Wat ik nu doe is overal snacks neer zetten bordjes mix gezond en ongezond. Daar neem ik dan een hap uit hmmm das lekker das mijn bordje. Niet aankomen hoor. Daar wordt dan stiekem stukjes uit gepikt of echt lekkere dingen verdwijnt het bord nr achter de zetel waar het in stilte wordt opgegeten. Aan tafel krijg ik er amper 3 happen in. Dus om de paar dagen waarin er slecht gegeten is doe ik dat trucje
Dl1: 29/02/2016 Dl2: 13/12/2017


amberxx
Verbannen
Verbannen
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 nov 2013 15:33
Hobbies: friends

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door amberxx » 04 mei 2018 12:45

Dat artikel staat vol vreemde beweringen en niet onderbouwde betogen.

TO ik zou in ieder geval geen borstvoeding geven kort voor het eten! Dan heeft hij natuurlijk geen honger meer. Zijn buik zit al vol. Als hij dorst heeft kan hij water drinken. En pas in de avond na het eten weer borstvoeding. Ik geef vaak tijdens het koken al rauwe groente. Vinden ze vaak lekkerder dan gekookt. En ik geef bewust geen ander eten dan wij hebben. Ze hoeven het niet te eten, wel proeven. Maar je krijgt niet wat anders. Wel een toetje of yoghurt na de tijd. Ze krijgen vanzelf door dat slecht gedrag geen zin heeft. Te veel banaan op een dag is ook niet goed. Ik zou maximaal 1 geven. En teveel fruit ook niet. Probeer overdag af te wisselen met groente.


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door pompedom11 » 04 mei 2018 13:18

Mijn zl eet veel meer avondeten als hij tussendoor wat fruit mag. Dus een partje appel of een stukje kiwi.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 04 mei 2018 14:17

amberxx schreef:
04 mei 2018 12:45
Dat artikel staat vol vreemde beweringen en niet onderbouwde betogen.

TO ik zou in ieder geval geen borstvoeding geven kort voor het eten! Dan heeft hij natuurlijk geen honger meer. Zijn buik zit al vol. Als hij dorst heeft kan hij water drinken. En pas in de avond na het eten weer borstvoeding. Ik geef vaak tijdens het koken al rauwe groente. Vinden ze vaak lekkerder dan gekookt. En ik geef bewust geen ander eten dan wij hebben. Ze hoeven het niet te eten, wel proeven. Maar je krijgt niet wat anders. Wel een toetje of yoghurt na de tijd. Ze krijgen vanzelf door dat slecht gedrag geen zin heeft. Te veel banaan op een dag is ook niet goed. Ik zou maximaal 1 geven. En teveel fruit ook niet. Probeer overdag af te wisselen met groente.
Kindje van topicstarter is net 1 jaar. Die kun je nog niet verplichten om te proeven. En doorhebben dat slecht gedrag geen zin heeft, is op die leeftijd ook nog niet aan de orde. Met de pot mee eten kan/mar vanaf een jaar, maar werkt zeker niet voor alle kindjes.
Rond het jaar ligt de omslag van vast voedsel als bijvoeding naar vast voedsel als hoofdvoeding. Eerst bv en daarna vaste voeding kan dan best nog wel. Water vult ook de maag, waardoor het hongergevoel verdwijnt. Het heeft alleen totaal geen voedingswaarde.

Mijn peuter komt ook regelmatig om bv vragen terwijl ik al sta te koken. Heb ik geen probleem mee, tenzij ik in de pannen moet roeren oid, dan laat ik papa afleiden. :p
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Olivia3 » 04 mei 2018 14:29

Als ik die van mij geen bv zou geven als ze daarom zou vragen eet ze echt absoluut niks anders, dan gaat ze volledig over de emmer. Mijn dl is even oud als de zoon van Karin. Ik denk dat ze dan echt soms nog gewoon een melkvoeding nodig hebben tegen hongerklop of zo.

Ik zie fruit eten niet als iets slechts. Misschien geen vier bananen op een dag maar verder? Ik zie ze liever een kiwi eten dan niets.

Hoe gaat het nu Karin?

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 04 mei 2018 14:39

Die van mij gaat ook nog over de zeik hoor. Net zo goed als hij geen banaan mag als hij die wil. :p
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Lindar76 » 04 mei 2018 16:43

Oh kleuter eet ook vaak meer bananen, en dan weer een tijdje niet. Dat van die ene banaan per dag is volgens mij een fabeltje hoor... Ik weet niet, houden apen die een bananenboom vinden zich ook aan een rantsoen van één banaan per dag?

Hoe dan ook, ik zorg wel dat er variatie is want ergens zit naar mijn idee een omslagpunt van behoefte naar gewoonte. Maarrrr ik heb wel makkelijk praten met mijn eet-vrijwel-alles kleuter(5)(mama ik vond het sushi snoep best lekker maar ik heb toch liever echte sushi). De oudste twee zijn altijd kieskeuriger geweest, de oudste (13) op structuur (eet nog steeds liever geen rijst) en de middelste (10) op smaak/mengen (eet nog steeds liever geen saus).


Topic starter
Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Karin89 » 04 mei 2018 17:45

Het gaat inmiddels weer goed hier met eten en het is weer gezellig aan tafel. Het huilen, schreeuwen en gooien was gelukkig een korte fase.
Jullie reacties hebben ons wel erg geholpen in hoe we aankijken tegen dat gedrag en er mee omgaan.

Zl krijgt nu een uitgebreider mixbordje dan eerder met naast een aangepaste versie van ons eten altijd nog wat extra om uit te kiezen. Zo liggen er meestal 5 of 6 dingen op zijn bord, waarvan hij er meestal 2 of 3 opeet, soms nog wat proeft en sommige dingen totaal negeert.
Als hij iets niet lijkt te willen benoemen we steeds dat hij niet hoeft op te eten, maar dat hij het aan mama of papa mag geven als hij niet wil. Dat lijkt hij steeds beter te snappen en er wordt veel minder expres gegooid.

Hij krijgt nu iedere dag een banaan als toetje. De rest van de dag krijgt hij dan geen banaan maar wel ander fruit. Ik beperk de hoeveelheid iets door vaker maar een half stuks fruit ineens te geven, maar zorg verder vooral voor variatie in fruit. Gelukkig lust hij zo'n beetje alle fruitsoorten.
Een banaan per dag houden we wel aan omdat we eerder merkte dat hij verstopt raakte bij te veel banaan. Door het steeds als toetje te geven hoeven we ook niet steeds na te denken hoeveel hij al gehad had die dag.
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Wichie » 04 mei 2018 18:56

Fijn Karin :)
mamma van een wicht en een batteraaf


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Olivia3 » 04 mei 2018 20:00

Fijn, Karin!

Over de bananen, ik zou mijn kind geloof ik ook geen vier kiwi's per dag laten eten. Of vier peren. Maar gerust een kiwi, een appel en een banaan geven.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 04 mei 2018 20:52

Goed om te lezen dat het weer beter gaat!
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Plaats reactie