(Dit) niet willen eten, maar wel honger

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

(Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Karin89 » 24 apr 2018 21:24

Het is hier momenteel elke avond drama aan de eettafel en daar komt bij dat ml en ik iedere avond onenigheid hebben over hoe er mee om te gaan.
Zl gooit (met uitzondering van spaghetti zonder saus - maar dat kunnen we hem toch niet elke avond geven) al zijn eten direct op de grond of knijpt het fijn, maar eet er niks van. Ook dingen die hij eerder wel goed at. Voeren laat hij ook absoluut niet toe. Maar hij heeft wel honger. Hij wil overduidelijk ander eten en roept om banaan en huilt hard.
Ml wil hier niet (meer) aan toegeven want wil niet dat hij leert dat als hij met eten gooit en heel hard huilt hij dan zijn lievelingseten (banaan) krijgt. Tot zover eens, maar wat dan?
En als hij al wat anders krijgt vind ml dat zl eerst moet wachten tot wij klaar zijn met eten. Ik heb daar het geduld niet voor. Dat betekent dat ik mijn hele maaltijd met een krijsend kind naast me zit en dat is heel slecht voor mijn humeur. Zl laten spelen terwijl wij eten gaat ook niet, dan staat hij brullend naast ons.
Dus ik geef, heel snel, toe. En geef hem rijstwafels, fruit of brood zodat hij toch wat binnenkrijgt. Want als ik dat niet doe is de avond/nacht een groot drama (wat met honger slaapt zl begrijpelijkerwijs niet). Mijn productie kan het gewoon echt niet aan om een maaltijd door bv te vervangen.
Maar het lijkt van kwaad tot erger te worden. Iemand tips?

Het boek van kleintjes zegt niet willen eten gewoon maar negeren. Maar dat gaat er vanuit dat het kind dan gewoon geen honger heeft. Zl heeft dat overduidelijk wel en een brullend kind kan en wil ik niet negeren.
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

billybob

Berichten: 3555
Lid geworden op: 23 jul 2010 20:22
Hobbies: tv-kijken, lezen, internetten
Locatie: Kwintsheul

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door billybob » 24 apr 2018 21:31

Ik zou een mix-bordje proberen. Dus op een bordje wat van het eten dat jullie eten, stukje banaan ernaast, stukje rijstewafel, nog een andere groente oid dat hij lekker vind. En dan dat voor hem neerzetten. Hopelijk gaat hij dan gewoon van alles wat proeven en eet zo meer dan alleen de banaan.

De strijd zou ik vooral vermijden, hij is te klein om het echt te snappen. Leert ws net zijn eigen voorkeuren kennen en dat je ook om iets anders kunt "vragen"
Ik denk dat het ook een voorbijgaande fase is.
broer Z. (12/05/08) en zus I. (15/05/10)


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 24 apr 2018 21:38

.
Laatst gewijzigd door Jessie6363 op 23 nov 2018 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Freecell » 24 apr 2018 21:42

Avondeten is ook wel moeilijk op die leeftijd. Eind van de dag, moe, en dan moet je ook nog iets eten wat niet je favoriet is.
Andere smaken wennen zou ik op een piek-moment doen en niet bij het avondeten :)

Idee van hierboven over diverse dingen, waarvan hij een paar sowieso lust, op een bord vind ik ook een supergoed idee.
meestal gaat het goed


Topic starter
Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Karin89 » 24 apr 2018 21:49

Het speelt met name bij het avondeten. Ontbijt en lunch gaan meestal wel goed, dan eet zl eerst 1 a 2 boterhammen en daarna nog fruit. Als we het fruit tegelijk met het brood geven eet hij alleen maar fruit. We hebben de fruitschaal al uit het zicht moeten verplaatsen, want als je zegt dat de peer/banaan op is heeft hij dondersgoed door dat er daar nog meer liggen.
Tussendoor eet hij vaak nog wat rijstwijfel of komkommer of tomaatjes.

Het avondeten ging eerst best goed maar nu wil hij niks meer proberen. Mijn vraag is: hoe zorg ik dat hij s avonds voldoende eet zonder strijd en zonder dat hij straks alleen nog maar fruit eet?
zl1 2017 - zl2 2021


Topic starter
Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Karin89 » 24 apr 2018 21:54

Mix-bordje wat uitbreiden kan ik wel proberen ja.
Hij krijgt al altijd meerdere dingen op zijn bordje waarvan minstens 1 wat hij eerder wel lekker vond. Maar de laatste dagen eet hij dus echt helemaal niks.
Maar daar ook fruit of rijstwafel bij leggen heb ik nog nooit gedaan. Dat ga ik morgen eens proberen.
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Freecell » 24 apr 2018 22:06

Wat is er voor de leeftijd mis met wat jij benoemd als 'dit eet hij wel' ?
Brood, rijstwafel, fruit, komkommer, tomaat...
Klinkt best ok :D
meestal gaat het goed

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10671
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Wicky » 24 apr 2018 22:16

Ik gaf in zulke periodes vaak yoghurt met extra vulling (muesli, brinta, fruit) als toetje. Dan kreeg hij wel extra maagvulling zonder dat het erg opviel als speciale aanpassing van de maaltijd. Werkt alleen als hij wel yoghurt wil natuurlijk en het voor jullie normaal is om de maaltijd met yoghurt af te sluiten.
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje


Topic starter
Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Karin89 » 24 apr 2018 22:23

@Freecell Ja, daar heb je wel gelijk in.
Ik denk dat we het vooral als een probleem zien omdat hij eerder veel beter mee at met het avondeten.
En we vragen ons af of hij niet te veel fruit eet (te veel suikers, slecht voor de tandjes...), hij eet rustig vier stuks of meer op een dag als we hem zijn gang laten gaan.
Hmmm nu ik er zo over nadenk is hey misschien ook wel commentaar van (schoon)ouders waar we onzeker van worden.

En ml is dus bang dat er een verkeerd patroon ontstaat.

@Wicky yoghurt eten we soms wel ja. Maar zl wil daarvan meestal niet meer dan een paar hapjes.
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4697
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Friek » 24 apr 2018 22:30

Minder goed mee gaan eten is echt heel veel voorkomend op deze leeftijd. Er zijn veel kinderen die als baby van alles eten en als dreumes kieskeurig worden. Dat gaat meestal ook weer over als ze ouder worden. Ik zou er niet te zwaar aan tillen en voor de rust aan tafel gaan, en dus zo'n mixbordje geven en een bak yoghurt toe en bij aanhoudend protest ook die banaan. Bij onze kinderen was er nooit een duidelijk verband tussen avondeten en 's avonds wel of niet slapen, maar als dat bij jouw ZL wel zo is, kan ik me voorstellen dat je graag wil dat er voldoende in gaat.
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17


ivy1986

Berichten: 1145
Lid geworden op: 27 apr 2015 18:13
Hobbies: Had ik daar maar tijd voor :P

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door ivy1986 » 24 apr 2018 22:38

Hij is net 1 zie ik. Dat is ook nog wel erg jong en ze snappen niet alles. Ik denk dat je doelen zijn: hij moet genoeg (gezonde) dingen binnen krijgen uit de verschillende voedselgroepen om goed op te ontwikkelen en verschillende dingen (leren) proeven. Maar maakt wanneer hij dat eet uit? Die van mij redde op 1-jarige leeftijd heel vaak de avondmaaltijd niet na een dagje opvang. Ik zat er niet mee, als hij zijn eiwitten, groentes en koolhydraten overdag al had gehad.

Als je de juiste voedingsstoffen er gedurende de rest van de dag er al wel in krijgt, zou ik niet al te veel zorgen maken over het avondeten. Wij hanteren de regel dat mijn peuter niet iets hoeft te eten wat hij niet wil (wel proeven, maar dat is lastig uit te leggen aan een eenjarige; wij kopen hem nu om: als je een stukje <insert iets wat hij niet wil> proeft, dan krijg je een stukje <tomaat, wortel, gehakt, wat hij maar wel heel graag lust). En hij krijgt sowieso een toetje. Als we iets eten waarvan ik weet dat hij er niet van houdt, dan krijgt hij van mij een wat groter toetje en ja, vaak met een banaan erin, want dat vult lekker. Ik las dat je je zorgen maakt om de hoeveelheid fruit. Als je verwacht 's avonds veel fruit, dan overdag minder (1/2 appeltje ipv een hele)

Ik zou herhalen `Als je het niet wil, hoef je het niet te eten' en meteen ingrijpen bij (expres) gooien. Dat is niet acceptabel. Ongelukje kan gebeuren natuurlijk. En duidelijk maken (voor zover dat kan aan een eenjarige) dat hij na jullie hoofdmaaltijd een toetje krijgt. Het kwartje valt vanzelf als hij weet dat zijn banaan wel komt. Maar zoals ik al zei, 1 is nog wel jong. Ik zou voor nu nog even de makkelijkste weg kiezen denk ik. Zeker als het bij de andere maaltijden allemaal prima gaat. Sterkte ermee. Vervelend dat jullie niet op één lijn zitten. Ik snap je man's punt wel, maar als hij sowieso altijd een banaan als toetje krijgt, dan koppel je het los van het zeuren. Als je meteen aan het begin van de maaltijd al aankondigt dat jullie nu eerst dit en dit gaan eten en hij mag eten wat hij lust en daarna het toetje = banaan volgt, dan is dat geen strijd meer. Wel wanneer het dan komt, maar ik denk dat hij gauw genoeg doorkrijgt dat die vanzelf wel komt.

Beetje lang verhaal, sorry. Al laat, dan word ik wollig.
februari 2015 - januari 2018 - maart 2021

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Wichie » 24 apr 2018 22:52

Let it go let it go!

Zl eet s avonds ook minder. Het komt en gaat. Tandjes die doorkomen, inentingen, moe zijn. Allemaal van invloed op de eetlust.

Als het even kan geef ik de kinderen tijdens het koken al een stukje van dit en een hapje van dat. Op die manier gaat er toch iets in. En dat halve uur eerder zorgt dat ze niet te hangry worden voor het avond eten.

En dan eet hij toch de ene avond peer en de andere banaan. Hij eet in ieder geval iets en wordt niet wakker van de honger. Als de variatie een probleem is dan geef je s ochtends of tussen de middag toch geen fruit maar bv leftovers van s avonds? Dl hier eet bv tussen de middag graag pasta met pesto.

Ik zou me er dus niet te sappel over maken. Want wat is op dit moment belangrijker: dát hij eet (en dus slaapt) of dat jullie dit "gevecht" winnen (lees in je verhaal en beetje dat dat nu de situatie is/ dreigt te worden).
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Violette » 25 apr 2018 06:38

Freecell schreef:
24 apr 2018 21:42
Avondeten is ook wel moeilijk op die leeftijd. Eind van de dag, moe, en dan moet je ook nog iets eten wat niet je favoriet is.
Andere smaken wennen zou ik op een piek-moment doen en niet bij het avondeten :)
Wss.
Ik zou er voor zorgen dat hij voorlopig geen honger heeft bij het avondeten. Door bijv in het uur dat vooraf gaat aan het eten, te voeden (ik neem even aan dat hij borstvoeding krijgt?), een schaaltje met dingen die hij lust voor te zetten of hem op een eerder tijdstip meer te laten eten. De strijd rondom het avondeten dus uit de weg te gaan en te voorkomen. En hem bijvoorbeeld s middags al die andere smaken en voedingsmiddelen te geven, op een tijdstip dat hij niet enorm moe is en geen gierende honger heeft, maar wel trek. Je kan bijv iets van jullie avondmaaltijd de dag ervoor geven, dan hoef je niet extra te koken.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Lilotje

Berichten: 1158
Lid geworden op: 16 sep 2013 21:08
Hobbies: koken, bakken, haken, lezen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Lilotje » 25 apr 2018 08:53

Ik zie ook niet een groot probleem hier, er zijn zo te zien ook best wat gezonde dingen die hij wel eet, en “alles is een fase” dus het zal vast ook weer veranderen.

Mijn dl heeft hetzelfde gedrag maar die is 4,5 [rolleyes]
V (oktober 2013)
S (juli 2017)


Topic starter
Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Karin89 » 25 apr 2018 09:00

Dank voor de reacties!
Ik wat ideeën om de komende dagen te proberen.

Het probleem is inderdaad niet zozeer wat hij eet, maar vooral dat hij de laatste dagen zo hard huilt aan tafel rn dat ml en ik daar anders mee om willen gaan. Maar het huilen is vast een fase, die mogelijk ook verband heeft met de eerste twee tanden die afgelopen week eindelijk zijn doorgebroken.
Ik heb jullie reacties ook aan ml laten lezen en dat helpt hem wel om mee te gaan in meebuigen met wat zl aangeeft.

Vanavond proberen we hoe het gaat als hij meteen ook wat fruit en rijstwafel op zijn bordje krijgt. En we gaan proberen consequenter om een uur of 4 groente aan te bieden (net als op de opvang waar hij het altijd goed eet).

Hij krijgt inderdaad bv en dat biedt ik ook altijd voor ik ga koken nog aan.
zl1 2017 - zl2 2021

Plaats reactie