(Dit) niet willen eten, maar wel honger

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 26 apr 2018 13:09

Over het algemeen eet dl prima. Soms denk ik wel eens dat het bij haar meer afhangt van de sfeer asn tafel dan wat er op bord ligt. Helaas gaat de sfeer er niet op vooruit als zij begint te dreinen. Ml vindt dan dat zij haar zin probeert te krijgen ik zie dat toch echt anders maar wat we dan het beste kunnen doen weet ik niet en dl nog minder.
We hebben hierom een tijdje dl eten gegeven voordat wij aten. Dan kreeg zij terwijl zij at alle rust en aandacht die ze nodig had. Nadeel was wel dat ik het dan dus moest doen, terwijl ons eten nog op het vuur stond en dat ze beter eet als ze ons ziet eten. Op dit moment werkt het weer het best om haar mee te laten eten. Ik geef haar dam vantevoren al wat groente en iets van eiwit. Als ze dan weinig eet kan ik het wat makkelijker loslaten wat weer beter is voor de sfeer. En zij heeft wat te doen terwijl ik etenkook.


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Maria80 » 26 apr 2018 18:10

Ik denk dat ik gewoon niet zo veel heb met eten. Minder dan de gemiddelde Nederlander denk ik, in ieder geval.
Sterker nog, ik voel vaak irritatie als het bij anderen over eten gaat. Dat is iets heel raars, en ik heb geen verklaring ervoor.
Mijn nekharen gaan bijvoorbeeld omhoog als moeders of oma's blij vermelden dat een kind zo lekker "het bordje leeg heeft gegeten". En bij de verkleinwoorden die veel ouders voor eten gebruiken. Banaantje, appeltje,gekookt eitje........en zelfs bij de moeders die zeggen trots te zijn omdat hun kind zo "lekker groeit" dankzij hun melk, of als ik hier weleens lees wat kinderen allemaal eten tijdens de avondmaaltijd. Zal wel ergens een opgelopen gekkigheidje zijn hoor, ik heb er zelf ook geen verklaring voor.
Maar goed eten op vaste tijden is voor mij dus geen must. Goed eten wel, maar dan graag op momenten dat je honger hebt. Niet op momenten dat ik vind dat je moet eten. Het dubbele is dat ik wel hecht aan tafelmanieren. Wij gaan ook best vaak uit eten namelijk. Dus ergens spoor ik denk ik niet helemaal ;)

Maar ik dwaal wel erg af van het onderwerp merk ik.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016


Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Jessie342 » 26 apr 2018 18:29

Ik blijk enorme blinde vlekken te hebben als het om eten gaat. Ik vind heel veel dingen 'geen groenten' terwijl anderen mij verzekeren dat dit toch echt groenten zijn. Bijvoorbeeld soep (een pastinaak, twee bieten, prei, appel. Toch geen groenten, is immers soep). Saus (een kilo tomaten, een ui, paprika, courgette. Nog steeds geen groenten, want saus). Alle ui en prei en aanverwanten: smaakmakers, geen groenten. Snoeptomaten, (kleine) komkommers, paprika in reepjes: snacks, geen groenten. Zoete aardappelen? Aardappelen, geen groenten.

Zo kan het dus gebeuren dat ik bij vriendinnen klaag dat de kinders de hele dag nog geen groenten gegeten hebben en dat betreffende vriendinnen dan zeggen 'je at groentenpuree met groenten en nog meer groenten als snack????' [crazy]

Ik heb me laten vertellen dat dit principe bij kinderen ook nog wel eens wil werken? Dus gekookt als onderdeel van een maaltijd eten ze het niet, maar zet de staafmixer er op, of maak er gezellige reepjes van, en het wordt op magische wijze 'Geen Groente'? Presentatie is alles.

Ik heb overigens geen recht van spreken want mijn kinderen eten meer dan ik, hebben geen rare hang ups over textuur (zoals ik) of aversies tegen bepaalde kleur/smaak combinaties (zoals ik). En stoppen echt álles in hun mond, hoeveel enge oogjes/pootjes/tentakels er ook aan zitten.

Maar ik ben zelf dus wel een wat lastige eter, zeker als kind, en trucs zoals een andere textuur hielpen/helpen bij mij wel.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Lindar76 » 26 apr 2018 18:36

Tentakels [rofl] Oh! Ik heb kleuter beloofd sushi met haar te maken, ze heeft bij de toko al tentakels aangewezen als ingrediënt. Jaaaaa octopus mam!


Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Jessie342 » 26 apr 2018 18:39

Ja maar echt Lindar. Dan staan we in de dierentuin voor een aquarium, zegt zoon: ' Oeh mooi! Zou je die kunnen eten???'

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Violette » 26 apr 2018 18:59

@maaltijden op vaste momenten: rituelen en gewoontes werken wel. Juist bij eten. Heel veel consumptie van eten is gewoontegedrag. Er valt daarom echt wat voor te zeggen om juist bij eten gezonde gewoontes aan te leren en in te slijten. Voor jezelf, maar ook bij je kinderen. Een structuur met 2x boterhammen en 1x "warm eten" is niet heilig, er zijn vele andere vormen denkbaar. Maar dát er een routine is, werkt in je voordeel qua gezond eetgedrag. (Zegt de wetenschap.)
Voor mij een reden om wel in te zetten op regelmatige maaltijden met elkaar aan tafel.
dochter 2014 en zoon 2017


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Lindar76 » 26 apr 2018 20:03

Diek schreef:
26 apr 2018 18:39
Ja maar echt Lindar. Dan staan we in de dierentuin voor een aquarium, zegt zoon: ' Oeh mooi! Zou je die kunnen eten???'
[rofl] geweldig! Heeft hij ook die blauwe spin gezien op fb? Schijnt ook eetbaar, die grote. Iets met een vuurkuil. Maar waar ik octopus best goed vind ogen, en sprinkhaan saté ook, gaat dat bij mij echt over een grens.

Kikkerbillen, die heeft hij dan mss al geproefd?


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Maria80 » 26 apr 2018 22:32

Violette schreef:
26 apr 2018 18:59
@maaltijden op vaste momenten: rituelen en gewoontes werken wel. Juist bij eten. Heel veel consumptie van eten is gewoontegedrag. Er valt daarom echt wat voor te zeggen om juist bij eten gezonde gewoontes aan te leren en in te slijten. Voor jezelf, maar ook bij je kinderen. Een structuur met 2x boterhammen en 1x "warm eten" is niet heilig, er zijn vele andere vormen denkbaar. Maar dát er een routine is, werkt in je voordeel qua gezond eetgedrag. (Zegt de wetenschap.)
Voor mij een reden om wel in te zetten op regelmatige maaltijden met elkaar aan tafel.
Dat routines werken geloof ik absoluut.
Maar eten op vaste tijden vind ik geen fijne routine. Vandaar dat ik liever inzet op gezond eten als je honger hebt, niet omdat ik zeg dat het tijd is. Maar dat zal dan weer niet onder routine vallen? [think]

Toch maar een soort van routine proberen te vinden dan. Die voor ons werkt.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Luna » 26 apr 2018 22:51

@Diek [rofl] ik lig dubbel [lol]
Diek schreef:
26 apr 2018 18:39
Ja maar echt Lindar. Dan staan we in de dierentuin voor een aquarium, zegt zoon: ' Oeh mooi! Zou je die kunnen eten???'
Echt geniaal.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Olivia3 » 26 apr 2018 22:57

Karin, zou hij te foppen zijn met groenten op de fruitschaal? Een snackkomkommer, of een kleine paprika, of wat wortels bijvoorbeeld?

Het zou mij niet zo boeien wanneer hij at maar dát hij at. Stel je geeft hem om tien uur in de ochtend een aardappel van de warme maaltijd die je de dag ervoor maakte en hij eet die dan wel, kan hij als je warm eten zijn banaan opeten?

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Luna » 26 apr 2018 23:07

Hij is nog maar een jaar he? Hier geven we eten gewoon een andere naam. Dl2 wilde geen broccoli tot we het bloemetjes gingen noemen, nu vindt ze het heerlijk. Maar zij is al 2. En heeft 2 oudere zussen die fijn met het spelletje mee doen.

En omgekeerde psychologie werkte hier ook wel eens. 'niet die wortel opeten, die is voor mij, die boon past nooit helemaal in jouw mond'. Ondanks dat onze kinderen inmiddels goed eten, blijven die spelletjes leuk. En het maakt het gezellig aan tafel en dat is ook heel belangrijk!

Oh ja of we maken een gezichtje van het eten. 2 tomaatjes als ogen, een wortel als neus, een boon als mond, ik noem maar iets. Ik heb ook ooit gelezen dat peuters graag meer dan 5 kleuren op hun bord willen zien, dat schijnt de eetlust te bevorderen.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Topic starter
Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Karin89 » 27 apr 2018 13:10

Groente op de fruitschaal is wel een goede ja. Dat ga ik eens proberen!

De dingen die jij noemt Luna is hij inderdaad nog wat jong voor. Maar kan me goed voorstellen dat dat voor peuters werkt. (Bij ons thuis heette broccoli vroeger bomen).

Ik sprak vandaag nog iemand die met haar zoontje tegen hetzelfde aanliep en nu groentebrood voor hem bakte. Dat ga ik ook eens proberen.

Gisteravond overigens heel gezellig met zl gegeten. Hij at zijn spaghetti en druifjes, negeerde de komkommer en voerde zijn erwtjes aan mij. Hij probeerde ook een paar keer een erwtje, maar spuugde ze weer uit. Helemaal prima, wel geproeft! Vanochtend voerde hij zijn appel aan papa toen hij niet meer wilde. Dat ga ik proberen gewoonte te maken: als je het niet wilt eten, prima, maar geef het dan aan mama of papa in plaats van op de grond.
zl1 2017 - zl2 2021


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Olivia3 » 27 apr 2018 15:49

Dat probeer ik hier ook, al voert mijn dl dan graag alles aan de hond hahahaha


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 27 apr 2018 15:58

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 22 nov 2018 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: (Dit) niet willen eten, maar wel honger

Ongelezen bericht door Olivia3 » 27 apr 2018 16:45

Ja, ik kan daar dus echt niks mee. Hoe krijg je toch een biefstuk in een baby? Ik zou het echt niet weten. Mijne heeft amper tanden en zit te kokhalzen en raakt in paniek bij vlees.

Plaats reactie