Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Zima

Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2013 10:42
Hobbies: rusland

Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door Zima » 09 apr 2018 11:35

Ola! Terug van lang weggeweest mét een nieuwe baby. En omdat mijn dochter een wat andere gebruiksaanwijzing had (kma, pas na 9 maanden weer aan het werk, flesdrinker), inmiddels al ruim 5 is, ben ik het wiel opnieuw aan het uitvinden.

Over precies een maand is mijn zoontje 6 maanden en ga ik starten met bijvoeding. Dit is ook het moment waarop ik een week later begin met werken: 32 uur in de week. En ik loop daarbij tegen een paar dingen aan.

Uitgangspunten:
* ik verwacht geen mega goede kolver te zijn. tsr duurt lang.
* zoonlief is geen fan van de fles. Geen flesweigeraar, maar drinkt tussen de 60 cc en 100 cc als ie een fles krijgt. Eerlijkheid gebied wel dat ik misschien meer had moeten oefenen...
* doordat hij ‘s avond een goede ruk maakt heb ik een voorraad van ongeveer 40x150 ml in de vriezer. Voor 159 ‘l moet ik zeker 2x kolven.
* bij dochter was mijn productie bij 9 maanden stabiel genoeg om overdag niet te kolven en heb ik nog tot 20 maanden gevoed.
* vanaf 9 maanden is kolven op mijn werk in principe geen optie. Eventueel kan ik de pauze erbij pakken, maar ik moet dan ook weer gaan reizen. En in het kader van geven en nemen is het carrièretechnisch ook niet heel handig.

Waar loop ik tegenaan:
* op de momenten dat ik straks werk, drinkt zoon waarschijnlijk 3x op de creche op verzoek. Ik puzzel een beetje met de hoeveelheden: wil niet dat mijn voorraad weggespoeld moet worden. Ook zou het fijn zijn als ik hiermee met mijn eigen productie de 9 maanden kan halen.
* zou ik met deze uitgangspunten vanaf een maand of 8/9 ander (ongezoet) drinken aan laten bieden als ik het met kolven niet red? Hij groeit supergoed aan de borst, haalt waarschijnlijk ‘s nachts wel in.

Ik zoek dus eigenlijk een soort ‘schema’ - de gruwel hahaha - met eten en bijvoeding overdag. Uiteraard geen heilige graal, op verzoek staat voorop maar een richtlijn zou superfijn zijn ;-)

Wie denkt met me mee ;-)
Grote kleuter en kleine babybroer

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 09 apr 2018 14:21

Je zou porties van 50 ml mee kunnen gevn, zodat ze kleine porties kunnen geven, en bij meer honger extra warm maken. Als het kdv een vriezer heeft, zou je daar een paar extra porties in kunnen bewaren.

Wat kolven betreft, klven ipv een voeding is anders dan kolven tussen voedingen door. Ik vind 50 tot 75 ml tussen voedingen in kolven best veel. Ik kolf ook niet erg makkelijk en haalde meestal maar 100 ml per kolfbeurt als baby op het kdv was.

Vanaf 9 maanden mag volgens mij yoghurt. En water kan natuurlijk ook.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Topic starter
Zima

Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2013 10:42
Hobbies: rusland

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door Zima » 09 apr 2018 17:45

Dank je wel voor het meedenken, jouw kolfopbrengsten geven moed. Ik kolf ‘s avonds op het moment dat zoon een megaslaapruk maakt, dus wel al na 3 uur. Daarna meldt ie zich braaf een uur of 2 later maar ideaal voor een voorraad. Ik heb nu dus 40 potjes van 150 ml, maar daar mogen ze dus kleinere flessen van maken ;-) En ik ga nu wat kleinere porties invriezen, slim idee!
de yoghurt check ik even, thx!
Grote kleuter en kleine babybroer

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4697
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door Friek » 09 apr 2018 18:56

Wij gaven vanaf dat ik minder kolfde (9 mnd) een portie Griekse yoghurt mee naar de opvang. Samen met 1 flesje (in m'n lunchpauze gekolfd) en wat vaste voeding en water om te drinken kwamen ze daar de dag mee door. Als je in je lunchpauze niet kunt kolven kun je je voorraad (wauw, 40 porties!) of wat je 's avonds kunt kolven gebruiken.
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17


Topic starter
Zima

Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2013 10:42
Hobbies: rusland

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door Zima » 09 apr 2018 20:09

Yoghurt dus vanaf 9 maanden als mijn voorraad er door heen schiet. :lampje:
Ik zou het zó tof vinden als ik het zonder kv ga redden! Precies s de reden dat ik iedere avond braaf kolf om aan die voorraad te werken ;-)
Grote kleuter en kleine babybroer


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door leeneke » 09 apr 2018 20:22

Mijn dochter is begonnen met kdv toen ze bijna 9 maanden was. Ze heeft er nooit gekolfde melk gedronken omdat ze flesweigeraar was en ze korte dagen ging (6u30 of zo). Het enige wat ze er dronk, was water.

Hoe meer jij kan kolven en je baby kan drinken, hoe beter, maar als je niet genoeg hebt, kan je bij 9 maanden ook al ver geraken met water.

Je baby drinkt meer uit de fles dan mijn drie kinderen ooit gedaan hebben (zelfs de drie samen eigenlijk), dus daar zou ik me geen zorgen om maken.

Succes!
Moeder van drie


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door leeneke » 09 apr 2018 20:23

Mss nog een tip: ik voedde bij het ophalen op het kdv indien nodig in het begin en bij het afzetten soms ook nog snel (maar dat laatste niet bij mijn dochter).
Moeder van drie


ivy1986

Berichten: 1145
Lid geworden op: 27 apr 2015 18:13
Hobbies: Had ik daar maar tijd voor :P

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door ivy1986 » 09 apr 2018 21:30

Misschien een hele domme vraag, maar wat is er tegen kunstvoeding als bijvoeding bij kolftekorten als er al begonnen wordt met koemelk in yoghurtvorm? Ik ben ook een beroerde kolver. Ik kolf nu op niet-werkdagen bij, maar hoopte daarmee te kunnen stoppen zodra baby vaste voeding krijgt.
februari 2015 - januari 2018 - maart 2021

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 09 apr 2018 21:53

Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat yoghurt makkelijker verteerbaar was dan gewone koemelk. Koemelk is vanaf 12 maanden dacht ik.

Invriezen deed ik in porties van 100 ml en als ijsklontjes. Ik had een paar kleine ziekenhuiskolfflesjes en die gebruikte ik om ook echt kleine porties mee te geven, dan kwamen ze op het kdv niet in de verleiding om te veel op te warmen.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


ivy1986

Berichten: 1145
Lid geworden op: 27 apr 2015 18:13
Hobbies: Had ik daar maar tijd voor :P

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door ivy1986 » 09 apr 2018 22:50

Dat dacht ik ook, mamavant. Maar flesvoeding kan dan ook minder kwaad toch, omdat dat ook een verwerkte vorm is van koemelk.
februari 2015 - januari 2018 - maart 2021

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door Violette » 10 apr 2018 13:06

Er is op zich niets tegen kunstvoeding als je niet genoeg kolft. Enkel opletten dat je niet in een afbouwende spiraal terecht komt. Kunstvoeding is geschikter voor baby's dan koemelk (nr 1 dan, nr 2 en hoger zou ik achterwege laten ivm hoeveelheden suiker die ze daar aan toevoegen). Maar het is ook een stuk duurder.
Onze baby krijgt naast moedermelk ook yoghurt/water/slappe thee zonder suiker op de opvang. Gewoon, in het overgangsproces van volledige moedermelk naar ook andere dingen drinken. En ook zodat ik niet meer hoef te kolven op mijn werk na 9 maanden.
dochter 2014 en zoon 2017


Topic starter
Zima

Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2013 10:42
Hobbies: rusland

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door Zima » 10 apr 2018 13:19

Bij mij is het ook de klok en de klepel. Ik weet ook noet of yoghurt beter is dan flesvoeding. Mij leek het handiger, omdat dan bij 1 jaar yoghurt is ingesleten en je geen melkflessen hoeft af te bouwen. Ik snap dat dat bij jou anders is. Ik ga met ruim 6 maanden werken en met mijn voorraad kan ik sowieso tot 8 maanden overbruggen, zelfs als kolven helemaal prut gaat.
Omdat we verhuisd zijn gaat ZL ook naar een andere creche, heb wel het idee dat ze wat meer ingesteld zijn op bv maar je bent altijd bang dat ze je kolfvoorraad fluks opwarmen en weggooien. Bij brengen en halen ks voeden ook nog een idee. En wellicht kan ik met kleine regelmaat een dag thuiswerken en heen en weer fietsen.
Grote kleuter en kleine babybroer


Topic starter
Zima

Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2013 10:42
Hobbies: rusland

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door Zima » 10 apr 2018 13:21

Fijn om te lezen hoe jullie het allemaal aanpakken, maakt me al een stuk zekerder!
Grote kleuter en kleine babybroer


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door Karin89 » 10 apr 2018 13:53

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat ze je voorraad wegspoelen. Los van eigen ideeën over kv/bv mag ik hopen dat de meeste mensen dat zonde vinden. Hier durfde ze het restje niet eens weg te spoelen toen zl een keer zijn fles niet leeg had gedronken (dus dat heb ik toen zelf maar gedaan).

Ik zou inderdaad wel zelf de porties maken (zo'n flesje van 150 s nachts in de koelkast zetten om te ontdooien en dan s ochtends er 2 (of 3) porties van maken.

Ik heb geen voorraad en kolf prut. Zl krijgt mee wat ik heb (soms 1, soms 2 porties) en als dat weinig is geven ze hem water en yoghurt bij.
zl1 2017 - zl2 2021


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Starten met bijvoeden én werken, dus kolven

Ongelezen bericht door pompedom11 » 10 apr 2018 14:02

De koemelk niet voor 12 maanden regel is ook land afhankelijk. Waar ik woon mag het meteen bij eht bijvoeden. Zelfs mijn lk raadde dat aan. Mijn zoon kreeg vanaf dat hij 9 maanden was water, thee en melf als ik er niet was. Voor die tijd was ik thuis.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Plaats reactie