Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Xandra

Berichten: 5186
Lid geworden op: 14 apr 2012 16:33
Hobbies: Lezen

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Xandra » 06 jan 2018 19:52

Ik denk dar ze dat net bedoelt. Je kunt ook opzettelijk kokhalzen.
Dochter 10/2011 en zoon 03/2013

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door bigou » 06 jan 2018 20:16

Ik heb niet zoveel met verplicht proeven eigenlijk. Snap wel dat het, net als belonen, een manier kan zijn om een echt problematische eter een drempel over te krijgen maar ik hou er zelf ook niet van om dingen te proeven die me niet trekken als ik voor een buffet sta oid. Verplicht proeven kan ook aversie oproepen en het wennen juist vertragen.
Hier werkte gevarieerd blijven koken-aanbieden zonder pushen op de wat langere termijn goed. Vooral mijn jongste heeft wel een tijd gehad dat ze heel kieskeurig was en uit de chili bijvoorbeeld alleen de boontjes pakte, maar beetje bij beetje kwam ze erachter dat de andere ingrediënten ook wel lekker waren. Nu de kinderen groter zijn hebben ze heel verschillende voorkeuren en lusten niet alles, maar wel genoeg mijns inziens.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4222
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door MissA » 06 jan 2018 20:28

Ik denk dat je vooral moet kijken naar je kind.. mijn dochter ging opeens tegen àlles zeggen: ’dat lust ik niet’. Zelfs tegen haar favorieten hutspot en spinazie. Daar komt mijn reactie vandaan dat ze eerst moet proeven.
En bij de echt moeilijke smaken hebben we wat anders voor de kinderen, dan is proeven wat mij betreft facultatief.
DL: april 2013, ZL: mei 2016

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 06 jan 2018 21:18

Mijn oudste roep ook steeds vaker dat hij iets niet lust. Dat mag hij van mij ook pas zeggen nadat hij heeft geproefd. En dingen als getsie en gatver wil ik niet horen. Bij echt niet lusten, krijgen ze wel wat anders.
Zo aten we gisteren pompoensoep. Oudste blieft geen soep meer, behalve groentensoep, dus die krijgt stukjes pompoen. Jongste kreeg een paar stukjes pompoen en wat wortel, maar die trok papa mee naar de keuken en wilde een (ba)naan. Met net 2 jaar mag dat nog, hoewel hij wortel wel lust.
Oudste moet dus wel met enige regelmaat iets proven, voordat er een alternatief komt.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

xokkie

Berichten: 2570
Lid geworden op: 17 okt 2011 21:19
Hobbies: lezen, fantasy, rpg, koken, ba

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door xokkie » 07 jan 2018 08:47

Maar het is toch ook hoe je t brengt? Ik sluit me aan bij bigou en sjoba. Verplicht proeven zou ik ook niet fijn vinden (en hoe??) , maar wanneer oudste DL gelijk roept "lus ik niet" (met DL2 echo vaak), word ik ook niet blij. Ik vraag dan gewoon of ze t al geproefd hebben (vrijwel altijd nee) en benoem dan dat je dus niet weet of je het lust. Dat ik/wij als kokers/mensen die het lekker vinden, het niet leuk vinden gelijk te horen dat iets vies is. En dan moedig ik proeven aan, soms samen. En heel soms lukt dat bij dl1 ><

Een peuters/kleuters die "ineens" niks meer lusten, dat is toch gewoon een hele normale fase? Dat heeft volgens mij te maken met identiteitsontwikkeling (ik kan het weigeren) en smaak- en mondgevoel ontwikkelen. Voor mij geen reden om dan wel te gaan dwingen met proeven of hapjes eten.
trotse mama van DL1 januari '12 en DL2 september '14 en DL3 maart '17

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 07 jan 2018 09:22

Proeven begint al bij het zien en vastpakken van eren volgens een diëtist die ik sprak. Het in de mond stoppen, er op kauwen is een volgende fase.

Hier weinig regels eigenlijk. Ma avondeten mag altijd nog yoghurt of ander toetje en ook daarna mag hij nog fruit pakken. En soms eet hij eerst een toetje en dan een deel van zijn avondeten.

Proeven benoem ik wel, tegenwoordig zegt Kasper zelf ook al wel "van proberen kan je leren"
En zo bleek spinazie toch wel heel lekker en paprika ook.
Schoolfruit hielp hier ook wel bij trouwens.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Maria80 » 07 jan 2018 10:42

Ik vind het altijd heel lastig. Dwingen om te eten is een no go uiteraard. Dwingen om te proeven? Vind ik al moeilijker.
Heel veel verschillende dingen aanbieden doe ik uiteraard al vanaf het allereerste begin, maar het is per kind verschillend hoe ze daarop reageren.

Ik vind het altijd wel jammer dat ouders denken dat het hun verdienste is als een kind alles lust. Want dat is namelijk echt niet zo. Net als het niet perse aan de opvoeding ligt als een kind weinig of niets lust. Natuurlijk kun je de omstandigheden zo optimaal mogelijk maken, maar het is allemaal geen garantie, op wat dan ook.

Dat gezegd hebbend: je eigen voorbeeld en je eigen rust is denk ik het meest belangrijk. En de tussendoortjes ook proberen gezond te houden, dat groente en fruit niet alleen tot de maaltijden beperkt blijven.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Sjoba » 07 jan 2018 11:12

Dwingen om te proeven kan ook niet. Niet bij echte weigeraars (ik heb er een)
Het is echt een verschil of je kind een beetje een peuterfase heeft en datlussiknie zegt, of structureel weigert en bang is voor nieuwe dingen. Die dwarse leuter kunnje wel een beetje aanmoedigen / overreden. Echte weigeraars die ook bang zijn niet. Die kun je alleen maar proberen vertrouwen te geven. Dwang en straf helpen dan averechts.
Wat wil je doen als ze nee zeggen? Een trechter? Aan tafel blijven tot het op is? (Ik ken een vader die zijn zoon tot 23 uur aan tafel laat zitten) . Een lepel opdringen? Toetje weigeren? Met lege maag naar bed? Ik vind alles onacceptabel.

Vanochtend maakte ik appelbakjes uit de oven met bladerdeeg. Zl begint er vol goede moed aan maar schrikt van de structuur en temperatuur. Hij zit dan huilend en kokhalsend aan tafel, zijn handen in paniek voor zijn mond. Terwijl het heus best lekker is en hij taartjes ook wel lust. Maar het is nieuw, en warm, en anders. Moet ik dan boos worden? Ik stel hem gerust, haal het uit zijn mond, hij probeert het nog eens en besluit dan dat hij het niet wil. Prima. Vomgende x beter.
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4222
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door MissA » 07 jan 2018 11:27

Helemaal eens @Sjoba!
Ik weet niet meer of ik schreef dat er ‘verplicht’ moest worden geproefd bij ons, maar ik denk dat mijn woorden niet helemaal overkomen zoals bedoeld. Ik had zo’n gewone peuter die opeens tegen alles ging zeggen dat ze dat niet lustte.. dat is iets heeeeel anders dan kindjes met trauma’s. Verplicht proeven betekent bij ons niet anders dan de regel nog eens herhalen, nog eens uitleg geven over het belang van groente, etc, etc. Geen trechter, niet blijven zitten tot het op is oid. :)
En wat sneu voor je zoon Sjoba..
DL: april 2013, ZL: mei 2016


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Sjoba » 07 jan 2018 11:49

Ja voor hem is het heel naar om steeds die drempel over te moeten. Maar wij zijn er inmiddels heel relaxed mee. Hij krijgt vitaminepillen en we vieren feest bij elke overwinning. Maar hij groeit en ontwikkelt prima. Ik hecht zelf belang aan goede en gezonde voeding maar ik zie nu ook al ruim 2,5 jaar dat je je niet druk hoeft te maken over mogelijke tekorten als je kind een tijdje geen groente wil 😊.
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Lin-da » 07 jan 2018 12:03

Ik sta er ook zo in als Sjoba, hier een dl1 die echt niet tegen aardappels kan. Tot haar derde prima gegeten maar daarna was het over. Ml is daarbij echt wel eens over haar grenzen gegaan door haar toch te laten proeven aan tafel laten zitten ect. Die snapte echt niet dat dit kom en vond het aanstellerrites😡 maar uiteindelijk is hij het gaan begrijpen.. ik heb een vriendin die gedwongen werd en zat tot 22 uur in de bijkeuken zij heeft zulke negatieve associatie met eten . Als wij eens uiteten gaat vindt ze dat helemaal niet leuk , zegt dan ook voor jullie is eten leuk, lekker ontspannen voor mij is het moeten en dat dus nog steeds na 35 jaar..,, Dit is extreem dat weet ik maar als mijn kinderen eens moeilijk doen denk ik daar wel eens aan
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 07 jan 2018 12:41

Doet mede kenc aan mijn vader, waar thuis (bij mijn oma dus) de vla zonder pardon over de niet opgegeten aardappels en groenten werd gegpoid.
Ik weigerde daar altijd het toetje, tenzij in een apart (= schoon) schaaltje.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door leeneke » 07 jan 2018 14:02

ZL2 is ook een bijna allesweigeraar. Hij eer geen groenten, geen fruit, geen aardappelen, geen rauwkost. Piepklein beetje ei soms, klein beetje kip of vlees soms. Minibeetje vis af en toe. Pasta moet bijna altijd kaal, rijst wil hij ook niet altijd. Het lijkt alsof hij steeds minder eet (geen groenten en fruit en aardappelen is wel al jaren zo). Hij eet ook geen kaas. En geen boterhammen die niet met choco zijn. Gelukkig eten we normaal alleen brood bij het ontbijt.

Daarbij is het een heel erg strongwilled kind. Dwingen om te proeven is dus geen optie.

Ja, wij maken ons soms zorgen over tekorten. Hij krijgt een vitaminesupplement (van whole food), maar dat is natuurlijk onvoldoende. Weet iemand wanneer je echt in de problemen komt door slecht te eten?

Waar zijn oudere broer meestal mits wat aandringen een klein hapje proeft en hij ook meer dingen begon te eten door schoolmaaltijden, lijkt niets te werken bij zl2.

De oudste eet ook geen fruit (ze eten wel allebei fruitmoes soms, van dat knijpfruit) en weinig groenten, maar die is verder niet moeilijk. Die valt voor mij dus niet in de categorie moeilijke eter.

Onze kinderen zijn erg gevoelig (vooral de oudste, maar ook zl2) en zl2 is enorm strongwilled. Altijd al geweest. Ik heb al gedacht aan mondlogo, maar weet niet of ze dat hier hebben. Ik vrees ook dat hij niet zou meewerken en dat het pas over enkele jaren kans van slagen heeft.

Ik zou het fijn vinden om ervaringen uit te wisselen met ouders van kinderen die echt moeilijk eten.
Moeder van drie


Fluffy

Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 okt 2012 14:12
Hobbies: lezen

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Fluffy » 07 jan 2018 14:09

Eten ze ook geen Monkey plate dan? Dat lijkt me erg lastig. Mijn peuter eet ook slecht maar rauwe groenten eet ze wel.
En ik bedoelde inderdaad opzettelijk kokhalzen.
Zoontje 2013, * nov 2014, Dochter 2015, dochter 2017


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door leeneke » 07 jan 2018 14:25

Nee ook dat niet. De oudste eet wel olijven.

En kokhalzen gebeurde hier vroeger regelmatig, maar nooit opzettelijk. Zl2 kokhalst niet omdat hij niets proeft.
Moeder van drie

Plaats reactie