Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door MamaRF » 19 mar 2018 21:49

Ik zou hem zelf een suggestie laten doen, binnen een afgebakend gebied eventueel. Mijn jongste heeft regelmatig trek tussen 16:00 en 17:00, maar ik ga niet mee in al haar wensen, bijv. geen crackers/koek/soepstengels/snoep een uur voor het avondeten, maar wat rauwkost, klein fruit of een plakje kaas mag dan wel. Dat zijn de dingen waar ze uit kan kiezen, en als ze daar niks van wil is het wachten tot de volgende maaltijd. Maar ik heb geen lastige eter, dus ik heb makkelijk praten.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

billybob

Berichten: 3555
Lid geworden op: 23 jul 2010 20:22
Hobbies: tv-kijken, lezen, internetten
Locatie: Kwintsheul

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door billybob » 19 mar 2018 21:51

Ik was ook heel lang geen fan van verplicht proeven maar ben er bij zl nu toch mee begonnen. En dan niet eens alles, maar hij moet van 1 ding op tafel minimaal 1 hapje nemen, vaak dus een mini-beetje rijst of 1 hapje kip oid. Wat hij walgend opeet.
Ik wacht nog steeds op de fase dat hij weer meer gaat eten s'avonds, maar voorlopig lijkt het alleen maar steeds beperkter te worden helaas. En hij is nu bijna 10!

Ook overdag is het lastig, vooral qua gezonde tussendoortjes. Hij eet gelukkig wel heel graag fruit en rauwkost, dus over viramines maak ik me niet zoveel zorgen. Maar wel over de rest. Hij is zo kieskeurig, en wat hij gister wel at kan hij vandaag ineens van walgen (en dat blijft dan meestal zo)
broer Z. (12/05/08) en zus I. (15/05/10)

Gebruikersavatar

Lilotje

Berichten: 1158
Lid geworden op: 16 sep 2013 21:08
Hobbies: koken, bakken, haken, lezen

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Lilotje » 20 mar 2018 10:13

Hier ook een slecht etende kleuter, altijd al geweest. Nu ze naar school gaat, gaat het overdag heel goed en eet ze brood en fruit. Maar als ze uit school komt wil ze alleen maar snoep en koek. Ik heb heel lang te snel toegegeven (met het idee, ach ze heeft trek van school) maar ze ging steeds meer snoep vragen. Gezonde dingen wil ze dan niet. Wat hier helpt is veel gezonde opties hebben. Zeggen dat ze een banaan mag werkt niet. Maar als er bananen, appels, druiven en mandarijnen liggen en ik zeg dat ze iets mag kiezen, dan helpt dat wel. Heeft ze toch het idee dat ze haar eigen keuze maakt.

Avondeten is hier niks. Eerst hield ik daar ook alleen maar rekening mee door dingen te koken waarvan ik weet dat ze ze lust maar ons menu werd wel heel eenzijdig. Dus ik kook nu gewoon wat ik wil koken en maak er geen drama meer van. Ze eet de meeste avonden nauwelijks iets. Ik maak me hier ook wel druk om maar ze groeit en is gezond, krijgt dr fruit binnen en af en toe rauwe groentes. Ze houdt gewoon echt niet van warm eten, ook niet van de ongezonde varianten. Ze mag hier wel een toetje als ze iig iets geproefd heeft. Al is het maar 1 bruine boon ofzo. Ze mag van mij niet zeggen dat ze iets niet lust als ze het niet geproefd heeft.
V (oktober 2013)
S (juli 2017)


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Sjoba » 20 mar 2018 12:55

Wat als je hem eerst vraagt wat hij eten wil? En dan een paar happen laat eten van hetgeen hij zelf gekozen heeft? De keus beperken helpt hier, bijv savonds geen zoet op brood.
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18


pompedom11

Berichten: 6746
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door pompedom11 » 20 mar 2018 13:35

mijn zoon is nog veel kleiner, Maar hij heeft duidelijk niet altijd zin in dingen die hij in principe graag lust. En ik zelf ook niet, ik heb ook niet elke dag zin in Pasta. Dus ik geef heb wel verschillende opties, of hij zegt zelf wat hij will. Hij heeft 1 keer per dag zin in fruit en dat krijgt hij dan, de rest van de dag hoef ik er niet mee te komen.
En het komt ook voor dat hij op de vensterbank klimt om een Avocado te pakken tijdens het avondeten, nou vind ik prima. Eet hij dat.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1506
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 20 mar 2018 14:45

Ik lees dit topic vol bewondering. Onze dl is een makkelijke eter, niet omdat wij het zo goed doen, maar omdat ze dat nou eenmaal is.
Er komt hier wel eens een gezin eten waar de zoon, zo'n 10 jaar al slecht eet sinds ik hen ken en zij raden altijd aan om er geen strijd van te maken. Maar bij hen lijkt de structuur in beton gegoten. Ik hoor iedere keer dat het broertje wel gewoon eet, dat de koker zo zijn best heeft gedaan, dat het zo heel ongezellig is en dat hij zo geen toetje krijgt. De regel is dat niemand van tafel mag als nog niet iedereen zijn bord leeg heeft, dus aan het eind kan iedereen zijn bord wel leegkijken. Dan vraagt hij of hij bij mama op schoot mag, eet twee hapjes maar zegt nee op de vraag of het wel lekker is en krijgt dan een toetje.
Ik was het niet eens met die aanpak, en dacht dat hierdoor dat gedrag ontstaan was. Maar als ik het hier lees is het gewoon enorme pech hebben als je kind slecht eet. Ook met een opvoedingsstijl die me wel aanspreekt.
Ik vind het heel knap hoe jullie er eht geen strijd van lijken te maken en toch zoveel mogelijk eten binnen weten te krijgen.

Gebruikersavatar

Lilotje

Berichten: 1158
Lid geworden op: 16 sep 2013 21:08
Hobbies: koken, bakken, haken, lezen

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Lilotje » 20 mar 2018 19:42

@ klein meisje: wij hebben het wel geprobeerd hoor, die strijd. Ik heb me ook altijd (en nog steeds) druk gemaakt om het weinige eten. Maar elke dag op zien tegen het avondeten, vanwege de strijd, een huilende/gillende dl met als resultaat dat ze alsnog niks eet, dat werkt gewoon niet. Dus dan maar beter geen strijd. Eet ze net zo weinig maar is het een stuk gezelliger.
V (oktober 2013)
S (juli 2017)

Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1506
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 20 mar 2018 20:17

Ik snap dat je je ongerust maakt en ook als er wel strijd is geweest, maar juist die flexibiliteit en (blijven ) kijken wat nu het beste voor iedereen werkt, vind ik knap.


deeh

Berichten: 2348
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door deeh » 20 mar 2018 20:34

Ik denk ook dat het het kind is, onze oudste is een wat moeilijkere eter geweest, maar er grotendeels overheen gegroeid. Onze tweel8ng eet van meet af aan nagenoeg alles.

Ik dacht en denk als ze groeien en niet veel ziek zijn is er vast niets aan de hand. P
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 20 mar 2018 21:23

@Klein Meisje

Het is idd écht kindafhankelijk. En hoewel wij er dus nog nooit ongenoegen over hebben gehad, baal ik wel enorm dat ons kind zo weinig gezonde dingen lust en dat de kleuter kennelijk een aangeboren voorkeur heeft voor "zooi".
Onze oudste is van meet af aan zeer kieskeurig (oké ook een geschiedenis met heftige koliekaanvallen wegens voedingsallergie) en lust dus bijna niets.
Terwijl de oudste tot vier moedermelk heeft gehad, rapley en de eerste twee jaar geen koek/snoep etc.
Inmiddels zijn er twee soorten groenten die 'soms' genuttigd worden maar doorgaans is het banaan en aardappels (naast brood met beleg dat absoluut niet mijn favoriet is).
De middelste probeert van begin af aan veel meer, lust meer etc. maar is ook minder textuurgevoelig lijkt het?
Jammer genoeg wel kopiegedrag van de oudste.

Hier maken we er nooit een strijd van. Ik zorg dat er altijd iets op tafel staat dat de kinderen lusten en kunnen verdragen. Willen ze dat niet? Prima. Soms willen ze yoghurt / brood / banaan. Ook goed. Bij de oudste kader ik wel het broodbeleg (hoewel dat weinig nut heeft, want het is het ene of het andere ongezonde beleg).
Wel hebben we de regel dat de kinderen hun bord weg gaat, zodra ze van tafel schuiven om te spelen. We zijn geen buffet.
En zeggen dat je iets niet lust, terwijl je niet wilt proeven, liever niet. Je kunt benoemen waarom je denkt dat iets niet zult lusten, maar eerst proberen dan oordelen.
Heel langzaam aan komt er soms meer interesse in ons eten en wordt er geroken, gelikt of geproefd.

De zorgen herken ik ook. Onze oudste eet zo eenzijdig dat ik me echt wel zorgen maak om de intake aan goede voedingsstoffen. We geven aanvullende preparaten en verder probeer ik het los te laten.


TO
Hier werkt het ook om opties te geven maar dat is wellicht kindgebonden.
Bijvoorbeeld de oudste wil een koekje.
Ik noem dan op dat ze een fruitreepje / banaan / appel / stukje worst / ei / yo yo etc. mogen. De regie delen werkt ook soms.
Of een monkeyplatter oid.


Hier zou "eerst eten dan spelen" waarschijnlijk resulteren in heel heftig verzet, veel drama en uiteindelijk niet eten en dus niet spelen.
Dus wellicht is dat ook een kwestie van uitproberen.
Is het mogelijk om met je zoon te bespreken hoe je dit kunt aanpakken? Dus soort van samen een oplossing uitwerken op een rustig moment?
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

Moederdevrouw

Berichten: 6600
Lid geworden op: 25 dec 2009 18:28

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door Moederdevrouw » 24 mar 2018 11:30

Chiccro schreef:
05 jan 2018 16:55
Even korte tip misschien. Mijn kids zijn hier dol op smoothies. Ze helpen met de dingetjes klein snijden of in de kop gooien en mogen dan zelf hun glaasje vol schenken. Zo proeven en eten ze heel wat fruit al dan niet met yoghurt. Groenten kan natuurlijk ook maar hebben wij nog niet geprobeerd.
Ik heb makkelijke eters, maar dan nog maak ik regelmatig smoothies. In een handomdraaid heb ik zo een berg groente en fruit verwerkt tot een lekkere smoothie.
Je kunt ook rauwe bieten enzo erdoor doen en zeggen dat de kleur van aardbeien ofzo komt als ze bij zulke dingen meteen ‘bah’ denken.
Ik doe er soms yoghurt of melk door heen, maar meestal (kokos)water.
Zoon 2009, dochter 2007


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Jullie regels mbt voeding? (Slechte eters)

Ongelezen bericht door leeneke » 25 mar 2018 11:15

Klinkt als een goede tip voor vele kinderen, maar zl2 wil nog geen sinaasappelsap proeven en als hij toch eens een keer proeft, lust hij het niet. Al lust hij die gekocht knijpfruit soms wel, dus wie weet komt het nog.

Ik neem alvast de tip mee dat je niet kan zeggen dat je het niet lust als je niet eerst proeft. Niet dat hij dan zal proeven, denk ik, maar misschien helpt het op langere termijn wat. En op korte tijd zorgt het hopelijk voor minder gezeur.

Wat gezondheid betreft: ik vind het soms zelf moeilijk te geloven dat zl2 gezond kan zijn. Niet omdat hij weinig eet, maar omdat het zo eenzijdig is: brood, choco, kale pasta, kale rijst, parmezaan, soms wat tomatensaus (letterlijk passata en kruiden niets anders), tortellini en p'tit Filou met wat donkere chocolade. Verder droge koekjes, soms van die compote voor baby's en ten slotte van dat gekookt droog geplet fruit met sappen (bear food). Daar kan je toch nooit genoeg vitamines uithalen? Hij krijgt vaak wel een multi erbij al vergeet ik het soms.

Edit: soms eet hij een hapje vlees of vis, maar echt niet vaak.
Moeder van drie

Plaats reactie