6 maanden en nog niet bijvoeden?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
mamavanAdam

Berichten: 432
Lid geworden op: 01 jul 2015 17:26
Hobbies: cupcakes bakken

6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door mamavanAdam » 04 dec 2017 12:38

Mijn oudste was 6m met vaste voeding gestart en dat ging heel goed. Hij kon op 6m1w zitten en had al tandjes. Hij toonde ook interesse voor eten en bracht alles meteen naar zijn mond.

Nu is mijn tweede zoontje 6m maar het verschil kon niet groter zijn. Hij kan een paar sec zitten en kukelt dan omver, geen tandjes (ik weet dat dit niet nodig is) maar vooral: totaal geen interesse en hij kan nog niet zo goed grijpen. Als hij iets vastheeft dan laat hij het binnen enkele sec weer los en kijkt er niet meer naar om. We willen Rapley maar dat is nu gewoon niet mogelijk.

Mijn kleintje lijkt mij gewoon nog te klein voor vv [dontknow]. Cb heeft me al op het hart gedrukt dat ik absoluut moet starten op 6m omdat hij anders al snel een tekort aan voedingsstoffen gaat hebben. Wat zou ik doen?

Ik heb hier ooit een topic over gelezen maar kan hem niet terugvinden

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 04 dec 2017 12:41

Zelfs een volwassene kan op bv leven als het moet, dus die tekorten zou ik me geen zorgen over maken. Bovendien gaat er met Rapley/stukjes eten in het begin meestal toch weinig naar binnen.
Niet te druk om maken. Tot een jaar is vaste voeding BIJvoeding en kunnan ze nog prima op melk leven.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door Nacho » 04 dec 2017 13:05

Het is inderdaad ook bij kindjes die wel voedsel aangeboden krijgen de vraag hoeveel ze binnenkrijgen. Dat lijkt me een riskante zaak als er echt een gebrek aan voedingsstoffen zou zijn op alleen bv. Sta je open voor een middenweg? Ik ben met dl begonnen met het laten afhappen van een banaan. Ik had de banaan vast in de schil samen met dl, zodat als zij los liet hij niet op de grond viel. Soms likte ze er alleen aan en andere keren nam ze hapjes (zonder tanden). Haar eerste hapjes heeft ze ook niet in de kinderstoel gekregen maar in een wipstoel. Ik hield hem wel tegen zodat ze niet met volle mond enthousiast ging wippen.

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door tante Toos » 04 dec 2017 13:21

Met een normale gezonde moeder is borstvoeding een volwaardige voeding.
Je kindje hoeft echt niet perse te gaan eten.
Je kan speels eens iets proberen, maar je kunt ook gerust wachten tot er wel interesse komt
Zl 12-2012


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 04 dec 2017 15:55

.
Laatst gewijzigd door Jessie6363 op 22 nov 2018 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door Sjoba » 04 dec 2017 16:27

Ik zou dat niet zo snel meer doen. Met voorkauwen breng je ook je eigen cariesbacterieen over. Maar met een zl met een gevoelig gebit ben ik wellicht wat bevooroordeeld. Het is ook de reden waarom je een speen nooit eerst zelf moet aflikken voordat je hem aan je kind geeft.
Ik zou een paar hapjes op een lepeltje proberen van wat pure voeding, bijv een geprakte banaan of wat gekookte wortel wat zacht geprakt. Je kunt je kind op schoot nemen met zijn rug tegen jouw borst, zodat hij rechtop zit. Spelenderwijs leert hij wat smaken kennen, zo kun je het langzaam uitbouwen richting rapley.
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door tante Toos » 04 dec 2017 16:50

onemonkey schreef:
04 dec 2017 15:55
tante Toos schreef:
04 dec 2017 13:21
Met een normale gezonde moeder is borstvoeding een volwaardige voeding.
Je kindje hoeft echt niet perse te gaan eten.
Je kan speels eens iets proberen, maar je kunt ook gerust wachten tot er wel interesse komt
Je kindje hoeft niet te gaan eten?? Op enig moment toch wel lijkt me
Nee nooit...
Ken je dat Britse filmpje van 'the biddy'

Maar excuses.. Ik was het woordje nu vergeten..
Zl 12-2012


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door Olivia3 » 05 dec 2017 20:55

Mijn baby is bijna acht maanden en krijgt door omstandigheden op doktersadvies nog 100% bv.
Het eerste jaar is bijvoeding leuk om te spelen en wat te proeven misschien maar bv is de belangrijkste voedingsbron.
Cb gaat uit van flesvoeding en dan is durf ik niet te zeggen dat je zo lang moet wachten.

Ik zou hem gewoon wat geven. Valt het op de grond of is het niet interessant dan is dat zo. Een baby is veranderlijk: wie weet is over drie weken alles totaal anders.

Ze hoeven trouwens niet zelfstandig (los) te kunnen zitten. Rechtop is voldoende. Ik heb dl in een kinderstoel met een kussen achter haar rug.


Jessie9832

Berichten: 1872
Lid geworden op: 06 dec 2013 13:33
Hobbies: .

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door Jessie9832 » 05 dec 2017 21:05

Ik denknecht dat get kindje het het beste aangeeft.. je geeft aan geen interesse en nog amper zitten.. ik denk dat dat het belangrijkste is.


Topic starter
mamavanAdam

Berichten: 432
Lid geworden op: 01 jul 2015 17:26
Hobbies: cupcakes bakken

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door mamavanAdam » 05 dec 2017 21:06

Bedankt voor de reacties. Toch een geruststelling. Ik heb het er vandaag ook over gehad met een huisarts/homeopaat en die zei me gewoon mijn gevoel hierin te volgen. Er is geen vaste beginleeftijd voor vaste voeding. Dus ik ga wachten tot mijn zoontje zelf interesse toont.

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door Simba81 » 11 feb 2018 20:56

Hoe gaat het nu?

Je beschrijving lijkt precies op mijn dochter en zoon :) zl had ook heel lang geen interesse en eet lang zo veel en goed niet als zijn zus. Ook veel later met stevig zitten. Maar... Inmiddels is hij bijna een jaar en gaat er een redelijke hoeveelheid naar binnen!
E aug 2014 M feb 2017


Topic starter
mamavanAdam

Berichten: 432
Lid geworden op: 01 jul 2015 17:26
Hobbies: cupcakes bakken

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door mamavanAdam » 12 feb 2018 16:02

Ondertussen eet hij wel gelukkig :)
Hij is bijna 8 maanden, heeft 2 tandjes en kan redelijk goed zitten (verliest soms na enkele minuten nog zijn evenwicht maar zit goed in de eetstoel). Van Rapley is er helaas geen sprake want hij brengt nog steeds niets naar zijn mond. Ik pureer zijn groenten en geef zijn fruit (meestal) in grote stukken. Die breng ik dan zelf naar zijn mondje en dan zuigt hij erop. Ik kan niet wachten tot hij dit zelf kan, mn kleine lieverdje. Mijn oudste zoontje kreeg op dezelfde leeftijd al een bordje voor zich en hij at hier zelfstandig van. Dat kan ik me nu echt niet voorstellen bij mn jongste.
Ook de hoeveelheid is een groot verschil, hij eet echt heel weinig. Maar ik ben allang tevreden dat hij iéts binnen krijgt. Hij had ook een tijdje moeite met eten van een lepeltje, volgens cb komt dit omdat ik vv te lang heb uitgesteld. Na 7m is het te laat om het nog aan te leren of zoiets.

Gebruikersavatar

Nynket

Berichten: 4157
Lid geworden op: 14 jun 2014 09:52
Hobbies: muziek & boeken
Locatie: Drachten

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door Nynket » 12 feb 2018 18:17

Fijn dat hij onderhand wel eet, zelfs al is dat nu nog met jouw hulp.

Qua moeite met het lepeltje... dat kan ook aan jezelf liggen. :-)
Zl kreeg bij het kinderdagverblijf altijd van een lepeltje, en dat ging uitstekend. Maar toen ik het een keertje probeerde (hij was 8-9 maand ofzo), wou dat voor geen meter. Echt niet. En vanuit het kdv wist ik zeker dat zl het wel kon. Dus dat moest toen wel aan mij, of onze combi gelegen hebben. Het duurde best wel een poosje voordat ik de slag te pakken had, en zl daadwerkelijk eten van een lepeltje via mij in zijn mond kreeg.
Mem van * (feb '13), Ruben (april '14), * (okt '16), * (sept '17) en Thomas (sept '18)


lenagroot

Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jan 2015 09:38
Hobbies: lezen, koken

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door lenagroot » 10 mei 2018 10:42

Bij mij zijn ze alle drie niet te vergelijken. De oudste vertikte bijvoeding te nemen het eerste jaar, dus meer dan likken en weer eruit werken van bijvoeding kwamen we niet. Hij was volgens de groeicurve veel te groot en te zwaar en weinig ziek dus volgens mij voldeed de borstvoeding prima!
De middelste haat eten, de bijvoeding was een ramp en nu eet hij als het aan hem ligt nog steeds bijna niks.
De jongste eet zowel rapley en prakjes, drinkt flessen en borstvoeding allemaal probleemloos. Ik zou me niet druk maken, die kleintjes weten zelf wel wanneer ze ergens aan toe zijn.
Fijn dat je kindje nu wel wat wil eten.

Gebruikersavatar

ReneeLM

Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 jul 2016 14:33
Hobbies: genieten
Contacteer:

Re: 6 maanden en nog niet bijvoeden?

Ongelezen bericht door ReneeLM » 10 mei 2018 11:25

Hoe bedoel je moeite met het lepeltje? Dat hij het niet wil of niet kan? Mijn DL wilde ook niet van een lepeltje, pas toen ze ruim een jaar was vond ze het oke om ‘gevoerd’ te worden
DL1 april 2016 DL2 januari 2019
https://www.vanlifetrip.com/

Plaats reactie