Kv op verzoek

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Lilotje

Berichten: 1158
Lid geworden op: 16 sep 2013 21:08
Hobbies: koken, bakken, haken, lezen

Kv op verzoek

Ongelezen bericht door Lilotje » 18 okt 2017 07:50

Het is misschien een beetje raar dat ik dit onderwerp ip dit forum open (geen idee of ik het hier goed plaats) maar ik heb wat advies nodig wat ik op een andere plek niet kan vinden.
Zl krijgt kv en ik heb daar toch nog steeds veel moeite mee. Vooral omdat het in eerste instantie mijn beslissing was om te stoppen met bv, vanwege omstandigheden met zl en zorgen daarom en het even niet zo belangrijk vinden. Had ik maar geweten dat ik het achteraf toch wel heel belangrijk zou vinden..

Nu leez ik over kv alleen maar over schema's, zo min mogelijk voedingen enz. En mijn zl heeft besloten zich niet aan zo'n schema te houden. Wat ik eigenlijk ook heel normaal vind want het lijkt me onnatuurlijk. Hij drinkt graag vaker kleine beetjes op een dag. Maar ik kan hier dus nergens iets over vinden, ervaringen of tips..? Het is namelijk tov bv best moeilijk om op verzoek te voeden, nooit weten wanneer je een flesje nodig hebt, hoeveel je moet maken.. Ff je trui omhoog en voeden is dan toch makkelijker [rolleyes]
Ik krijg het idee dat er iets mis is met zl omdar hij geen flesjes van 200 drinkt om de 4 uur. Hij drinkt sowieso een stuk minder dan de richtlijnen die ik vind. Ik maak me hier vaak druk om, maar kan het er moeilijk in proppen. Hij was de laatste keer wegen ook nauwelijks gegroeid maar hij is anderhalve week heel ziek geweest dus dat kan de reden zijn.. Hij brengt er als ik hem zijn gang laat gaan ook niet echt ritme is. Ene keer heeft hij na een uur honger, andere keer na 4 uur. Hij is nu bijna 12 weken en 6,5 kilo.

Volgens mij zijn er hier toch ook wel moeders die kv geven of gegeven hebben. Voedde je op verzoek? En hoe deed je dat?
V (oktober 2013)
S (juli 2017)

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door mirte_g » 18 okt 2017 08:00

Wij hebben bv via de fles op verzoek gegeven. Dus ook niet even trui omhoog en kind neemt wat hij nodig heeft. Wij hadden de bv in porties van 50 ml ingevroren (in het begin natuurlijk kleiner). Als het heel snel ging deden we tijdens de fles volgende portie klaarmaken. Dl moest afentoe wel wachten op de volgende portie en iets langer wachten dan bij live bv. Maar voeden op verzoek met een fles kan zeker en ja dan zit er waarschijnlijk niet echt een ritme (als in altijd om de 4 uur bijv) in, maar dat is niet erg. Als je baby voldaan oogt en de poep/plas luiers zijn goed ben je volgens mij goed bezig.

En het kan dus ook voorkomen dat je voeding overhoudt
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

lenya

Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2013 17:28
Hobbies: buikdansen theatersport koken
Locatie: De Bilt

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door lenya » 18 okt 2017 08:15

Zelf heb ik geen ervaring met kv op verzoek, maar een goede vriendin van mij had haar eerste kv op verzoek. Kan prima en lijkt me juist heel goed voor je zoon. Je hebt een dagmaximum van geloof ik 1 liter (maar dat zou je nog kunnen navragen bij bijv. een N utricia infolijn). Mijn vriendin maakte dan gewoon kleinere flesjes en soms werd een flesje idd niet opgedronken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
D-day 10-02-2013 + S: 21 maart 2016


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door mamaMarije » 18 okt 2017 08:36

Onze oudste is vanaf de borst naar kv op verzoek gegaan.
Idd kleine flesjes en we merkten vanzelf welk moment van de dag hij graag wat meer dronk en wanneer wat minder.

Flesjes hoeven niet leeg (je hebt zelf ook weleens minder trek) en als het toch te weinig was een klein beetje bijmaken of half uurtje later toch nog een bodempje.

Vanaf dat er echt meer vast voedsel in ging kwam er wel meer iets van een ritme in trouwens. Zowel qua tijd als hoeveelheid.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI LYO-L21 met Tapatalk


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door mamaMarije » 18 okt 2017 08:37

Oh ja, zowel zl1 aan de kv als jongere broertjes met bv hebben echt nooit meer als 120 uit een fles gedronken.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI LYO-L21 met Tapatalk


LillyLelie

Berichten: 1449
Lid geworden op: 08 okt 2012 12:05
Hobbies: Dieren
Locatie: O-Vl (België)

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door LillyLelie » 18 okt 2017 08:39

Ken je de natuurlijke maaginhoud? 200 ml past bij anderhalf tot 2 jaar, het is juist heel normaal (en goed) dat hij dat niet op krijgt.
Mama van een prachtige zoon (december '14) en dochter (juni '18)

Gebruikersavatar

ReneeLM

Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 jul 2016 14:33
Hobbies: genieten
Contacteer:

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door ReneeLM » 18 okt 2017 08:44

Geen ervaring maar ik wil wel zeggen dat ik het niet raar vind dat je dit hier opent. Ik zou juist geen betere plek weten dan dit forum [emoji6]
DL1 april 2016 DL2 januari 2019
https://www.vanlifetrip.com/

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door Simba81 » 18 okt 2017 10:05

Als ik werk geeft ml of het kdv bv op verzoek. Het is inderdaad lastiger dan live bv geven, maar goed mogelijk. Inmiddels weten ze wat. Zl ongeveer drinkt 100-150 ml (7 maanden). Meestal warmen ze 120-130 ml op. Als hij daarna nog meer wil snel nog een beetje opwarmen en wat hij minder drinkt wordt weggegooid. En 200 ml is een mega hoeveelheid die mijn kinderen nooit hebben gedronken hoor!
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 18 okt 2017 12:17

Mijn zus gaf fles op verzoek, al heette dat toen nog niet zo. Haar oudste dronk die nooit leeg. Vaker kleine beetjes is zowiezo beter, maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel.

Mijn jongens dronken op het kdv nooit meer dan 100 ml uit de fles, ik gaf porties van 50 ml mee.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door Elstar » 18 okt 2017 12:32

Dikke knuffel [grouphug] dl1 zelfde verhaal als bij jou.

Ik voedde een soort van op verzoek. Als in, bij langer dan 4 a 5 uur er tussen overdag bood ik aan (en dan wilde ze altijd wel) en bij korter dan 2 uur ertussen probeerde ik wat te rekken (kwam niet vaak voor en deed ik omdat ik niet beter wist)

Flesjes hoeven inderdaad niet leeg en een gemaakt flesje mag je een uur op kamertemperatuur bewaren. Flesjes nooit groter dan 150 gemaakt. (Dus 6 scheppen denk ik?)

Ook niet overgestapt op nr 2 voeding.

Ook heb ik vanaf het begin onbeperkt speen gegeven zeker tot 1,5 ofzo? Met de gedachte dat de borst ook gewoon had gemogen voor zuigbehoefte. Kwam er in de praktijk op neer dat ze hem met slapen en bij vermoeidheid/troost had.

Komt goed en probeer ook te genieten van de voordelen van kv. Kijk als je mag kiezen dan natuurlijk bv, ik heb er ook echt verdriet om gehad. Maar ik kon wel weg wanneer ik wilde zonder te kolven bijvoorbeeld.
En ik heb veeeel gedragen, was echt een goedmakertje.
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door Elstar » 18 okt 2017 12:33

Nog een praktische tip, ik had altijd heet en koud water bij me zodat ik overal een flesje kon maken.
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door Nacho » 18 okt 2017 12:37

Zl kreeg zonder dat ik daar zo mee bezig was kv op verzoek. Hij haalde ook nooit de richtlijnen qua tijd ertussen, dus dan kreeg hij op zijn verzoek eerder de fles. Ik keek gewoon hoeveel tijd hij er zelf tussen liet gemiddeld (dat werd pas regelmatig/herkenbaar toen er meer regelmaat in de slaapjes kwam) en ik begon met de richtlijn voor zijn gewicht en dat deelde ik door hoeveel flesjes hij per dag zou krijgen als hij er altijd zoveel tijd tussen zou laten. Bijvoorbeeld de richtlijn is 150 ml kv * 5 kg lichaamsgewicht = 750 ml per 24 uur als uitgangspunt. Als zl na 2 uur honger had gaf ik een flesje van 750 ml / 12 = 63 ml (2 schepjes) en was het 3 uur dan begon ik met 750 ml / 8 = 94 ml (3 schepjes). Je merkt vanzelf of de startrichtlijn qua hoeveelheid per kg lichaamsgewicht klopt met hoe je zl drinkt. Volgens mij is alles tussen 120 en 180 ml per kg lichaamsgewicht 'normaal'. En bleek ik er helemaal naast te zitten dan liet ik de aangebroken fles rustig 4 uur in de koelkast staan, maar warmde ik het niet nog eens op. Zl dronk ook makkelijk de fles koud en een glas koemelk kan je ook wel een paar uur in de koelkast laten staan. Ik gebruikte ook warm water uit de kraan na een paar maanden. Ik vond dat niet zo spannend, maar misschien hou je met jouw zl omdat hij ziek is geweest (of gewoon sowieso ;)) de hygiëne extra in de gaten en dan begrijp ik dat je eenmaal bereide voeding niet gaat bewaren.


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door kaetje » 18 okt 2017 13:51

Hier kregen alle kinderen op verzoek voeding uit de fles. De jongste nog steeds. Wij maakten kleine flesjes en bij jammerigheid, vlak voor we weg willen en voor het slapen bieden we aan. Ook als er maar een uurtje tussen zit en hij heeft honger, krijgt hij drinken. ‘S ochtends vroeg drinkt hij meer, ‘s avonds ook. Nu hij ook eet, wil hij niet altijd drinken natuurlijk, fruit, warm eten etc. vindt hij ook lekker.

Wij houden niet bij hoe veel hij drinkt. We hebben veel flessen omdat ik een hekel heb aan flessen afwassen. Ze gaan in de vaatwasser, dat is makkelijk. Als het toch op de hand moet dan ook liever meer in 1 keer. Wij gebruiken nog altijd de kleinste speen, heb bij de oudsten ook nooit grotere spenen gekocht.

Ook ik had liever borstvoeding gegeven. Bij deze derde heb ik uiteindelijk voor flesvoeding van hipp gekozen. Geen extra toegevoegde suikers of stoffen die lijken op suiker en er stiekem in gedaan worden. Geen sponsoring voor nutripiep en biologisch. Ik vind het heel fijne voeding, lost heel makkelijk op en uiteindelijk mag er ook meer dan een liter gegeven worden. Over die hoeveelheid is sowieso veel discussie.

Mijn oudste dronk makkelijk een liter per dag (ook gekolfde borstvoeding), de middelste heeft nooit meer dan 800 ml gedronken. De jongste wisselt erg. Geen idee wat er precies in gaat maar hij dronk ‘s ochtends vaak twee flessen dicht op elkaar.
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door Karin89 » 19 okt 2017 09:51

Zl heeft een tijdje kv op verzoek gehad, tot ik hem weer zelf kon voeden.

Hij dronk ook vaak kleine beetjes en best wisselende hoeveelheden. Het was daardoor steeds zoeken wat de juiste grootte was waarbij we niet al te veel hoefden weg te gooien, maar ook niet te vaak een tweede flesje hoefden te maken. Lange tijd deden we flesjes van 90 ml en dan nog 60 bijmaken als het helemaal op ging.

Een tijd lang schreven we op hoe laat en hoeveel hij dronk, maar ik zou je aanraden dat niet te doen. Geeft alleen maar stress. Gewoon een flesje maken als je denkt dat hij honger heeft. Als je bv zou geven wist je ook niet hoeveel hij drinkt.

Het CB raadde ons trouwens grotere flessen aan, want "het was een kwestie van vraag en aanbod". Dat zl niet ineens meer ging drinken als ik meer in de fles deed wilde er bij hen niet in. Lezen over de natuurlijke maaginhoud gaf me de rust om dat advies naast me neer te leggen.
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

Topic starter
Lilotje

Berichten: 1158
Lid geworden op: 16 sep 2013 21:08
Hobbies: koken, bakken, haken, lezen

Re: Kv op verzoek

Ongelezen bericht door Lilotje » 23 okt 2017 09:31

Bedankt voor de reacties! Ik denk af en toe dat ik niet 'goed' bezig ben vanwege de vele flesjes, maar het idee dat zijn maagje misschien ook nog helemaal niet groot genoeg is voor mega flessen zorgt ervoor dat ik er meer vertrouwen in heb.
We maken hem 's avonds en 's nachts wel wakker voor een voeding, das op zich ook niet voeden op verzoek maar anders drinkt hij echt te weinig en komt hij ook niet genoeg aan.
Donderdag weer wegen en zien of hij dan wel goed gegroeid is, als dat zo is gaan we gewoon zo door want het gaat prima eigenlijk, hij is blij en slaapt goed en spuugt ook bijna niet als we er geen grote hoeveelheden 'in proppen' [biggrin]
V (oktober 2013)
S (juli 2017)

Plaats reactie