Melk lang koel/goed houden

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8917
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door ronja » 09 okt 2017 21:39

Ik had de leeftijd niet gezien. Wij zijn rond de tweede verjaardag overgestapt van kv naar water. Uitgelegd waarom en nooit over gepiept.

mama van twee jongens (12/2012) en een meisje (5/2015)
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Phileine04 » 09 okt 2017 21:46

Ze vraagt om melk voor s nachts en geeft aan dat water niet werkt.
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Gin » 09 okt 2017 21:55

Phileine04 schreef:Ze vraagt om melk voor s nachts en geeft aan dat water niet werkt.
Klopt maar dan is het toch nog steeds nuttig om naast tips voor melk ook de nadelen van melk in de nacht geven te benoemen?
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Phileine04 » 09 okt 2017 22:08

Gin schreef:
Phileine04 schreef:Ze vraagt om melk voor s nachts en geeft aan dat water niet werkt.
Klopt maar dan is het toch nog steeds nuttig om naast tips voor melk ook de nadelen van melk in de nacht geven te benoemen?
Dat kan wel, maar ze geeft aan dat ze de melk al geeft. Dan heeft ze niets aan een wateradvies toch? Ik verwacht dat ze dat dan wel weet, maar goed das een aanname.
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Mienos » 09 okt 2017 22:45

Phileine04 schreef:Ze vraagt om melk voor s nachts en geeft aan dat water niet werkt.
Wel ja, ik zou ook zeggen water of bv, dat is ook altijd een beetje de regel geweest ... hij kiest zonder twijfel bv, en aanvaardde tot voor kort ook water (ligt standaard in zijn bed), maar ik maak nu niet zoveel melk meer (ik denk ook net omdat hij veel water dronk 's nachts) en hij wisselt continue van borst en ik voel ook dat hij niet echt verzadigd geraakt. Ik denk dat hij net koemelk wil omdat het meer verzadigd, hij is het ook echt gewend om 's nachts te drinken.

Misschien moet ik maar echt gewoon een regel maken van water ... ik had er niet zo op ingezet omdat ik er, behalve het feit dat dit niet zo lang vers blijft, niet echt een probleem mee had. Ik heb het zelfs graag want hij heeft een hele tijd geen melk willen drinken overdag, alleen maar water, en hij is wel mager dus een beetje meer vet mag wel :-). Ik wist eerlijk gezegd niet dat het zo slecht was voor de tanden ... ik dacht dat dat vooral met poedermelk en opvolgmelk enzo was, maar niet per se volle koemelk ...
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Nacho » 10 okt 2017 06:26

Alles wat langs je tanden komt is van invloed. Ook koemelk. Ik zou als je geen water gevecht wil melk geven met een rietje. Dat lijkt mij het minst schadelijk.

Gebruikersavatar

Xandra

Berichten: 5186
Lid geworden op: 14 apr 2012 16:33
Hobbies: Lezen

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Xandra » 10 okt 2017 07:26

En het allemaal niet te groot maken. Het tandenverhaal bedoel ik dan. Slapen is ook heel gezond.
Dochter 10/2011 en zoon 03/2013

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Simba81 » 10 okt 2017 07:36

Toen ik vroeger naar school ging had ik gewoon een bekertje melk in m'n schooltas. Dat is echt na een paar uur nog wel goed hoor! Bovendien proef je het direct als melk niet meer goed is. En dan nog word je daar niet ziek van.

Als je het echt koel wilt houden gewoon een koeltasje met koelelement proberen.
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Okaasan » 10 okt 2017 07:38

Ik heb een tasje wat het koelelement ingebouwd heeft. Je stopt dus het hele tasje in de vriezer. Blijft echt waanzinnig lang bevroren en dus koud. Destijds bij dr Hema gekocht ik zal eens zoeken.
zoon mrt '15 en zoon mei '17

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Okaasan » 10 okt 2017 07:39

Mmm. Ik zie het nu niet online. Verkeerde seizoen schat ik. Kan geen foto maken want ben op vakantie.
zoon mrt '15 en zoon mei '17

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Wicky » 10 okt 2017 13:25

Bij kolven op het werk bleef de melk in koeltas met dik koelelement zeker ca 9u koel. En dan deed ik het er dus warm van de borst in, moest nog afgekoeld raken ook. Doe je melk er koud uit de koelkast in zal het dus zeker wel 10-12u koel kunnen blijven.
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Mienos » 12 okt 2017 09:35

Dank allemaal voor het meedenken ... ik ben nog wat aan het twijfelen wat ik ga doen, hij heeft er gelukkig de voorbije nachten niet om gevraagd, dus ik ga even kijken hoe dat blijft gaan en als dat zo blijft dan laat ik dat uiteraard zo. Ik wil natuurlijk geen gewoonte gaan maken van iets wat slecht is voor de tanden, maar anderzijds heb ik na al die tijd gebroken nachten nu ook echt wel nood aan wat comfortabeler slapen, en als een flesje melk daarbij zou kunnen helpen zou ik het zeker wel nog overwegen ... dan lijkt zo'n koeltasje dat je mee de vriezer in steekt me wel wat. Of ik dacht ook nog dat ik dan pas het flesje zou kunnen mee naar boven nemen op het moment dat ikzelf ga slapen, dan ligt het er "maar" acht uurtjes eigenlijk. Want meestal kruip ik in bed zo'n drie uur nadat hij gaat slapen. Dat scheelt dan al ...
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 12 okt 2017 18:37

Misschien nog de melk steeds wat verdunnen, zodat hij uiteindelijk water krijgt. Ik weet nog wel dat wij een tijd lang een bakje met crackertjes bij het bed hadden staan, voor als zl1 ‘s nachts honger had.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


ivy1986

Berichten: 1145
Lid geworden op: 27 apr 2015 18:13
Hobbies: Had ik daar maar tijd voor :P

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door ivy1986 » 13 dec 2017 08:23

Ik denk persoonlijk dat water een betere keus is, hoewel het ongetwijfeld mopperde geeft. Betreft het slapen, wellicht kun je het zo neer zetten naast zijn bed dat hij het zelf kan pakken? Hoef je er helemaal niet meer uit!
februari 2015 - januari 2018 - maart 2021

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Melk lang koel/goed houden

Ongelezen bericht door Mienos » 05 jan 2018 10:24

Dank allen, we zijn intussen zover dat hij enkel nog wat melk krijgt ‘s nachts wanneer hij bvb ziek is en echt vocht nodig heeft ... verder drinkt hij alleen maar water. Hij vraagt soms nog wel naar melk, maar momenteel maak hij er geen probleem van als het water is. Ik hoop dat dat zo blijft ... ik merk wel dat hij overdag meer melk drinkt.
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Plaats reactie