Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door Nacho » 08 sep 2017 20:29

In dit artikel van Kiind staat dat uit nieuw onderzoek (edit: moet zijn: theorie) blijkt dat je met eiwitten en vetten moet beginnen in plaats van koolhydraten. Dus bijvoorbeeld vlees in plaats van appel. Ik heb het onderliggende onderzoek nog niet kunnen lezen, maar wie weet hier meer van?

https://kiind.nl/voordelen-rapley-methode/

Gebruikersavatar

Marthe

Berichten: 2272
Lid geworden op: 28 sep 2012 15:09
Hobbies: het leven vieren

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door Marthe » 08 sep 2017 20:52

Wij zijn net weer begonnen met Rapley'en, dus ik lees mee!
mv4


Aysie

Berichten: 355
Lid geworden op: 27 mar 2017 13:46
Hobbies: Lezen

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door Aysie » 09 sep 2017 12:22

Ik ben me ook aan het verdiepen. Zl reageert slecht op groente en fruit en ook ik heb geen optimale darmflora. Ik ga misschien beginnen met het gaps dieet en ook vaste voeding op die manier introduceren (zie https://honestbody.com/introduce-solids ... -gaps-way/ )
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het enige wat me nog tegenhoudt is dat ik moeilijk aan halal biologisch vlees kom :(

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door Luna » 09 sep 2017 12:40

Dan doet mijn dl het goed. Die blieft alleen maar vlees [lol]

Verder geen idee, ik lees mee.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Aysie

Berichten: 355
Lid geworden op: 27 mar 2017 13:46
Hobbies: Lezen

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door Aysie » 13 sep 2017 10:45

Wij zijn begonnen met gaps voor baby's! Gisteren versgeperste wortelsap geïntroduceerd en nergens last van gehad. Wat een opluchting! Door het persen hoeft het lichaam minder werk te doen geloof ik. Vandaag botten bouillon erbij, hij heeft het in een keer opgedronken [lol] en wou zelfs meer haha. Ik laat hem wel zelf zijn beker vasthouden en binnekort mag hij ook dingen eten die hij zelf kan pakken.


Topic starter
Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door Nacho » 13 sep 2017 12:27

Aysie, wat fijn dat het zo goed ging. Pas je wel op met vitamine a? Voor een volwassene zit je rond de 50-60 ml wortelsap per dag al op de max en teveel vitamine a plas je niet uit.


suzanne1

Berichten: 135
Lid geworden op: 10 nov 2014 15:25
Hobbies: lezen, hondjes

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door suzanne1 » 13 sep 2017 21:22

Nacho schreef:Aysie, wat fijn dat het zo goed ging. Pas je wel op met vitamine a? Voor een volwassene zit je rond de 50-60 ml wortelsap per dag al op de max en teveel vitamine a plas je niet uit.
In wortelsap zit geen vitamine a maar bètacaroteen. Bètacaroteen kan omgezet worden in vitamine a maar de omzetting is lang geen 1 op 1. Van bètacaroteen kun je dus eigenlijk niet teveel binnen krijgen.
Vitamine a vind je in lever, vette vis, levertraan.....alleen in dierlijke producten


Topic starter
Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door Nacho » 14 sep 2017 09:57

suzanne1 schreef:
Nacho schreef:Aysie, wat fijn dat het zo goed ging. Pas je wel op met vitamine a? Voor een volwassene zit je rond de 50-60 ml wortelsap per dag al op de max en teveel vitamine a plas je niet uit.
In wortelsap zit geen vitamine a maar bètacaroteen. Bètacaroteen kan omgezet worden in vitamine a maar de omzetting is lang geen 1 op 1. Van bètacaroteen kun je dus eigenlijk niet teveel binnen krijgen.
Vitamine a vind je in lever, vette vis, levertraan.....alleen in dierlijke producten
Ah dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)


Aysie

Berichten: 355
Lid geworden op: 27 mar 2017 13:46
Hobbies: Lezen

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door Aysie » 14 sep 2017 21:22

Bedankt voor de info Nacho en Suzanne :)
Bouillon blijkt toch wat moeilijker te verteren. Hij werd vanochtend om 5u wakker om scheetjes te laten. Maar dat is al veel minder erg dan zijn reactie op groente en fruit (= hele nacht niet goed kunnen slapen). Kip schijnt beter te zijn maar dat is helaas ook geen optie. Ik ga een paar weekjes wachten voor ik weer rund botten bouillon geef. Nu eerst vis proberen, ik zal wel eerst wat inlezen over vit a in vis! Maar ik denk dat vit a en d heel belangrijk is volgens gaps want lever, vette vis en levertraan worden juist enorm geprezen haha.


suzanne1

Berichten: 135
Lid geworden op: 10 nov 2014 15:25
Hobbies: lezen, hondjes

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door suzanne1 » 23 sep 2017 18:24

Aysie schreef:Bedankt voor de info Nacho en Suzanne :)
Bouillon blijkt toch wat moeilijker te verteren. Hij werd vanochtend om 5u wakker om scheetjes te laten. Maar dat is al veel minder erg dan zijn reactie op groente en fruit (= hele nacht niet goed kunnen slapen). Kip schijnt beter te zijn maar dat is helaas ook geen optie. Ik ga een paar weekjes wachten voor ik weer rund botten bouillon geef. Nu eerst vis proberen, ik zal wel eerst wat inlezen over vit a in vis! Maar ik denk dat vit a en d heel belangrijk is volgens gaps want lever, vette vis en levertraan worden juist enorm geprezen haha.
Dat klopt de vetoplosbare vitamines (A, D, E, K)zijn heel belangrijk en de meeste mensen krijgen er te weinig van binnen. Maar bij wateroplosbare vitamines het teveel uitgeplast wordt, dat geldt voor vetoplosbare vitamines niet. En daar kun je dan inderdaad teveel van binnen krijgen. Nou eet zo'n kleintje niet veel en neem aan dat je niet elke dag vis gaat geven.....dan komt het wel goed.


mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door mamsie83 » 25 nov 2017 22:14

Ik volg! Was van plan te beginnen met bouillon en lever, gehakt, kip. Zoiets.
De gaps voor babies link heb ik gelezen, interessant. Dat testen klinkt wel goed! Maar borstvoeding als beloning is volgens mij in strijd met rapley en zou borstvoedingsondermijnend kunnen zijn. Ik heb met de oudste steeds eerst borstgevoed en daarna voor de leuk gerapleyd. Het eerste jaar is bijvoeding bijzaak toch?


Aysie

Berichten: 355
Lid geworden op: 27 mar 2017 13:46
Hobbies: Lezen

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door Aysie » 25 nov 2017 23:00

Ik ben na een tijdje gestopt met gaps voor babies omdat zl veel constipatie kreeg. Ik weet niet of het daaraan lag maar hij is heel gevoelig en kleine stukje kip/ei/ander soort vlees betekent geen rust die nacht. Dat borstvoeding als beloning vond ik ook minder maar je kan natuurlijk zoveel mogelijk rapleyen maar dan wat alternatievere dingen aambieden.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door Violette » 26 nov 2017 17:22

Nacho schreef:
08 sep 2017 20:29
In dit artikel van Kiind staat dat uit nieuw onderzoek (edit: moet zijn: theorie) blijkt dat je met eiwitten en vetten moet beginnen in plaats van koolhydraten. Dus bijvoorbeeld vlees in plaats van appel. Ik heb het onderliggende onderzoek nog niet kunnen lezen, maar wie weet hier meer van?

https://kiind.nl/voordelen-rapley-methode/
Dit is niet echt nieuw. Dit is de theorie van Weston A. Price. Door meneer is lang geleden overleden maar heeft nu nog behoorlijk wat aanhangers. Oa de groene vrouw (poepdokter) is door hem geïnspireerd en er zijn zowel in NL als in de VS stichtingen die zijn ideeën uitdragen. Het bekendste boek van deze richting is nourishing traditions.
Voor zover ik weet is de theorie pseudo wetenschappelijk en krijgt het weinig aandacht van wetenschappelijk onderzoek. Bewezen zal deze aanbeveling om te starten met vet en eiwitten dus zeker niet zijn. Of je de theorie zelf aannemelijk vindt, mag je zelf beoordelen. ;)
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door bigou » 26 nov 2017 17:55

Violette schreef:
26 nov 2017 17:22
Voor zover ik weet is de theorie pseudo wetenschappelijk en krijgt het weinig aandacht van wetenschappelijk onderzoek. Bewezen zal deze aanbeveling om te starten met vet en eiwitten dus zeker niet zijn. Of je de theorie zelf aannemelijk vindt, mag je zelf beoordelen. ;)
WSS
Kiind heeft meerdere artikelen waaruit sympathie blijkt voor deze visie, maar er is bij mijn weten geen consensus over. Er zijn net zo goed hedendaagse artikelen die Rapley à la Kleintjes (minder gericht op vlees etc.) of voedingscentrum aanraden.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 26 nov 2017 20:38

bigou schreef:
26 nov 2017 17:55
Violette schreef:
26 nov 2017 17:22
Voor zover ik weet is de theorie pseudo wetenschappelijk en krijgt het weinig aandacht van wetenschappelijk onderzoek. Bewezen zal deze aanbeveling om te starten met vet en eiwitten dus zeker niet zijn. Of je de theorie zelf aannemelijk vindt, mag je zelf beoordelen. ;)
WSS
Kiind heeft meerdere artikelen waaruit sympathie blijkt voor deze visie, maar er is bij mijn weten geen consensus over. Er zijn net zo goed hedendaagse artikelen die Rapley à la Kleintjes (minder gericht op vlees etc.) of voedingscentrum aanraden.
Volgens mij zijn het eigenlijk altijd artikelen van dezelfde auteur bij Kiind als dit aangeprezen wordt. Doordat ze meestal genuanceerd zijn en meerdere auteurs over 1 onderwerp laten schrijven lijkt dit idee breed gedragen maar imo is het dus maar 1 fan die het herhaaldelijk aanprijst. Idd zonder wetenschappelijke onderbouwing oid.

Plaats reactie