Bekentenis... kv-advies gevraagd

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door Winter14 » 17 mei 2017 18:02

Misschien niet helemaal de omgeving om dit te vragen, maar ik zoek een kritische noot zeg maar en daarvoor is dit dan wel weer de plek.

Ik heb dus een bekentenis te maken. Ik borstvoed mijn 9-maander sinds een paar weken niet meer. [emoji25] Hij heeft koemelkintollerantie en hoewel ik erg mijn best heb gedaan om voor hem te filteren, piepte er blijkbaar toch af en toe wat koemelk door mijn voeding en dan had hij weer een halve nacht buikpijn. Hij is/was mede daarom ook een zogenaamde huilbaby en ik had nooit geloofd dat ik het ooit zou zeggen, maar in zijn geval wegen de voordelen van borstvoeding niet meer op tegen de nadelen van kunstvoeding pepti. T heeft echt genoeg buikpijn in zijn leventje gehad, het balletje ging namelijk ook pas rollen toen hij 5 maanden was.

Enfin, na een helse koningsnacht over op de pepti, uit eigen initiatief want via de kinderarts betekend weer blootstellen aan koemelk om het te bewijzen en vergoed te krijgen en dat willen we zl niet meer aandoen.

Maar na een paar weken €30 per week aan kv toch maar de kinderarts gebeld om te kijken of we het niet vergoed konden krijgen zonder provocatietest. En gelukkig! Hij wilde daaraan meewerken!

Maar nu zie ik dat hij nr 1 heeft aangevraagd. Nou weet ik van het marketingtrucje maar geldt dat ook voor pepti? Mijn zoon is daarbij 10kg en drinkt nog 900ml per etmaal. Dat is een stuk meer dan de richtlijnen die op een pak nr2 staan. Dat komt denk ik doordat hij vrij groot is, dus meer nodig, en ook doordat veel ouders 1 voeding vervangen door een schaaltje yoghurt en dat gaat natuurlijk niet.

Wat denken jullie? Van nr2 nu overschakelen op 1 of toch nog weer dat laten veranderen?
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door elize80 » 17 mei 2017 18:36

Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar wilde zeggen dat je je echt niet hoeft te verantwoorden hoor. Niemand veroordeelt je, echt niet. Zelf vond/vind je het blijkbaar wel een moeilijke beslissing dus een knuffel daarvoor.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

mammaTini

Berichten: 4616
Lid geworden op: 30 apr 2013 10:09
Hobbies: Haken, lezen en Netflix :)
Locatie: Groningen

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door mammaTini » 17 mei 2017 18:40

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je prima 1 kunt blijven geven, ook als ze al (veel) ouder zijn. Bij voeden op verzoek denk ik dat je de richtlijnen al wat losser kunt aanhouden. Zolang je er niet excessief overheen gaat, that is.

Hopelijk gaat het goed met T!

Edit: ik las het bij een lk. Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
ZL sep 2012. ZL aug 2014. Girasol Amitola Azarfan, Didymos India Tussah, Kopango Oscha Meander Solina wrap conversion toddler, Kikoy.

Gebruikersavatar

Xandra

Berichten: 5186
Lid geworden op: 14 apr 2012 16:33
Hobbies: Lezen

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door Xandra » 17 mei 2017 18:42

Ik heb altijd begrepen dat je altijd nr.1 zou kunnen blijven gebruiken en nr.2 idd marketing omdat je vanaf 6 maanden reclame mag maken. Ik zou zeggen dat dat ook voor pepti geldt, dat zij 1 en 2 maken omdat mensen dat nu eenmaal gewend zijn.
Dochter 10/2011 en zoon 03/2013

Gebruikersavatar

mammaTini

Berichten: 4616
Lid geworden op: 30 apr 2013 10:09
Hobbies: Haken, lezen en Netflix :)
Locatie: Groningen

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door mammaTini » 17 mei 2017 19:00

ZL sep 2012. ZL aug 2014. Girasol Amitola Azarfan, Didymos India Tussah, Kopango Oscha Meander Solina wrap conversion toddler, Kikoy.

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7760
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 17 mei 2017 19:04

Ik heb ook best een poos kv gegeven, erbij weliswaar, ook mede door koemelkallergie. Zeker als ik wat verkeerds op had. Ik kolfde dan en gooide dat weg en gaf kv.
Ik heb ook nr 1 bijgegeven en was ook blij dat ik die kreeg ipv nr 2. Met nr 1 mag je meer geven.


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 17 mei 2017 19:21

Ik meen ook gelezen te hebben dat 1 ook na 6 maand mag.
Er zijn hier echt wel meer kv moeders en dat mag, het heet hier dragen en voeden niet dragen en Borstvoeding ;).

Ik.ga ff kijken of ik iets vr je kan omhoog halen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk


xillia

Berichten: 1246
Lid geworden op: 11 jun 2012 14:23
Hobbies: --
Locatie: 's Gravenzande

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door xillia » 17 mei 2017 19:34

Wat ik van mijn zusje begreep , zei de arts van het cb wel dat nr 2 beter is na 6 maanden, ivm vitamines en ook ijzer dat daar meer in zou zitten. In hoeverre dat klopt weet ik niet.
Mijn neefje dronk van nr 2 ook bijna een liter en dat was op zich geen probleem.
Maar hoe het precies zit, weet ik ook niet

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
Mama van M (dec '10) en L (jan '16)

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door kayra2002 » 17 mei 2017 19:37

Ik heb die liter-regel uitgezocht (mijn Zl1 kreeg kv) en die moet je zeker niet te strak opvatten. Ze denken dat teveel kv belastend is voor de nieren, maar hebben geen idee bij welke hoeveelheid dat geldt. Die 1 liter is een heel voorzichtig advies, daarmee zit je zeker, ruim, goed. Mijn zoon ging daar dagelijks 1 fles overheen en soms ook 2, daar heb ik nooit moeilijk over gedaan.
En ik heb ook tot een jaar nr1 gegeven, maar dat was hypoallergene voeding, geen pepti.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door Winter14 » 17 mei 2017 21:24

Dank jullie wel. Ik wist het eigenlijk wel maar het sterkt mij in de overtuiging dat nr 1 heel goed kan en misschien zelfs beter is.

Nu vl nog. Die is wat eigenwijs. Zo zijn we ook aan nr2 gekomen. [emoji85]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

lenya

Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2013 17:28
Hobbies: buikdansen theatersport koken
Locatie: De Bilt

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door lenya » 19 mei 2017 10:54

En je mag toch van nr 1 ook meer geven dan van nr 2 omdat er in 1 minder (belastende) eiwitten zitten? Maar pin me er niet op vast.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
D-day 10-02-2013 + S: 21 maart 2016

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door Winter14 » 19 mei 2017 13:48

lenya schreef:En je mag toch van nr 1 ook meer geven dan van nr 2 omdat er in 1 minder (belastende) eiwitten zitten? Maar pin me er niet op vast.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ja dat dacht ik ook altijd maar dat kan ik niet terugvinden. Uit dl's babytijd (haar heb ik overigens wel mogen langvoeden) weet ik nog dat je toen een halve liter van nr 2 mocht geven maar nu is dat een liter verneem ik. Ik snap het ook niet meer.
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door Winter14 » 19 mei 2017 14:11

elize80 schreef:Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar wilde zeggen dat je je echt niet hoeft te verantwoorden hoor. Niemand veroordeelt je, echt niet. Zelf vond/vind je het blijkbaar wel een moeilijke beslissing dus een knuffel daarvoor.

-- Tapatalk --
En ja, dat was het. Zo tegen mijn gevoel. Maar verstandelijk wel het beste. Het voelt echt als een verlies. Overigens borstvoed ik nog wel. Een klein beetje. Alleen niet mijn eigen kind. Ik doneerde al langer aan het zoontje van een vriendin en omdat T van de ene op de andere dag over ging moest ik alleen afbouwen. Dus is er heel veel melk naar hem gegaan en nu ben ik zo goed als afgebouwd (beangstigend trouwens dat je een dijk van een productie kunt stukmaken in 1 week tijd) en kolf ik nog eens in de twee dagen een flesje. Het hoeft niet meer voor mij lichamelijk maar het is een deel van het verwerkingsproces.
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

mammaTini

Berichten: 4616
Lid geworden op: 30 apr 2013 10:09
Hobbies: Haken, lezen en Netflix :)
Locatie: Groningen

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door mammaTini » 19 mei 2017 14:32

[knuffel]

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
ZL sep 2012. ZL aug 2014. Girasol Amitola Azarfan, Didymos India Tussah, Kopango Oscha Meander Solina wrap conversion toddler, Kikoy.

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Bekentenis... kv-advies gevraagd

Ongelezen bericht door Winter14 » 19 mei 2017 18:18

En dank je voor de knuffels. [emoji8]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Plaats reactie