Bijvoeden vanaf 4 maanden - allergieën

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Bijvoeden vanaf 4 maanden - allergieën

Ongelezen bericht door Luna » 27 feb 2019 10:41

Wat ik me trouwens ook afvraag: hoeveel allergeen komt er in de mm? Stel ik eet een handje pinda's, hoeveel komt daarvan in mijn melk? En wat als ik de hele zak leeg eet? Als baby een halve pinda krijgt, is dat voldoende? Of moet dat elke dag, meerdere keren per dag? En wat nu als moeder geen pinda's lust en baby blijkt dat geërfd te hebben en spuugt elke pinda (gemalen natuurlijk) gelijk weer uit? Zijn de paar korreltjes in zijn mond dan voldoende? Ik zou baby ook niet willen pesten met elke dag iets eten wat hij echt niet lust (en mijn kinderen hebben echt al vanaf jonge duidelijke voorkeuren).

Ik kwam bij kinderarts en vroeg hem hoeveel ei-eiwit er in de mm kwam. Dat wist hij me niet precies te vertellen, maar te weinig voor de baby. Maar hoe weet je dat het te weinig is als je niet weet hoe veel het is? En belangrijker, waarom sloeg mijn baby elke keer volledig rood uit als ik ei at?????

Moet je baby dan pesten met elke keer uitslag of diarree omdat hij maar moet wennen aan de allergenen? Ik vind dat behoorlijk heftig.
amberxx schreef:
15 feb 2019 10:48
In Nederland loopt de allergie enorm op omdat we te laat zijn met introductie (6 maanden is juist niet goed).
En er is ook daadwerkelijk onderzocht dat dit bij alleen komt door te laat introduceren? Zijn alle andere mogelijke oorzaken uitgesloten? In nl is de bv graad niet hoog, hebben ze een groep 6 mnd exclusief bv naast kindjes met alleen kv gelegd en ook daar naar gekeken? Want exclusief bv zou beschermen tegen allergieën, terwijl kv juist als risico allergie heeft. Ik zou die onderzoeken graag zien dan.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Bijvoeden vanaf 4 maanden - allergieën

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 27 feb 2019 10:53

De meeste kindjes krijgen nog steeds vitamne k druppels op basis van pindaolie.
Mijn n=1: van de oudste ontdekten we met 2,5 jaar dat hij niet fijn reageert op koemelk. Had ik al die tijd gewoon gedronken, en hij vanaf dat hij het wilde. Kreeg ook yoghurt als toetje. Met ruim 4 jaar ging hij zelf ei eten en hup, dezelfde symptomen als bij de koemelk. Daarna bleek hij er via mij ook op te reageren, al kon ik wel incidenteel iets met ei eten, of bijvoorbeeld roomijs.

Toen de jongste geboren was, kwam er bij mij maar sporadisch koemelk of ei in, want nog op dieet vanwege oudste. Voor hem heb ik k druppels op neutrale basis gezocht en gevonden.
En guess what, jongste lijkt tot nu toe niet allergisch of overgevoelig te zijn. Ik eet weer volop ei, drink iedere dag een flink glas melk. Jongste eet af en toe ei, weigert andere melk dan mamamelk en is gek op pindakaas.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Bijvoeden vanaf 4 maanden - allergieën

Ongelezen bericht door Malmana » 27 feb 2019 11:13

Van wat ik heb begrepen is de hoeveelheid allergeen die overgaat in mm afhankelijk van de kwaliteiten van de darm van de moeder. Als moeder zelf moeite heeft met een allergeen, wordt die minder verknipt in haar darm en daarmee ook groter opgenomen in de bloedbaan/mm. Daardoor moet een baby harder werken/zelf werken om dit allergeen af te breken. Vaak is het zo dat moeder dus eigenlijk ook niet tegen het product kan (eventueel zonder al te veel klachten).

Vaak zit er ook een grenswaarde. Als je grens 1 is en je krijgt via mm 0,1 binnen, dan in moeder 10x dat product eten voordat baby problemen krijgt. Nu hangt daar ook nog een tijd aan vast, dus kan het ook zijn dat je er niets van merkt bij de baby als de moeder het allergeen niet te vaak gebruikt (allemaal afhankelijk van persoonlijke variaties). Op het moment dat baby zelf het product eet en dat heeft dan een waarde van 2, dan komt er ook reactie op de mm, want de grenswaarde wordt dan sowieso overschreden.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Bijvoeden vanaf 4 maanden - allergieën

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 27 feb 2019 11:56

Dat laatste klinkt wel logisch als ik naar mijn oudste kijk. Die reageert wel op dingen als melk, yoghurt en ijs (ook via mij bij grote hoeveelheden of 2 dagen achter elkaar), maar niet op bijv. kaas, en ik kan voor hem ook pannenkoeken bakken met gewone melk. Koekjes e.d. gaat ook goed.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Topic starter
caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: Bijvoeden vanaf 4 maanden - allergieën

Ongelezen bericht door caroline1985 » 01 mar 2019 09:51

De uitleg van onze kinderarts/allergoloog destijds: Waarom het belangrijk is om met 4 maanden allergenen te geven bij kinderen met eczeem (en gevoeligheid voor dat allergeen via bloedtest)
Overal zijn kleine deeltjes van voedingsstoffen te vinden. Die zweven rond, liggen in je bed. en nee daar hoef je geen pinda's voor in bed te eten en het heeft ook niks met hygiëne te maken die deeltjes zijn gewoon overal. Als je eczeem hebt is je huid die als barrière dient letterlijk kapot. Die pindadeeltjes (bijvoorbeeld) kunnen dan via de huid je lichaam binnenkomen. En wanneer een voedingsstof binnenkrijgt via je huid is de kans veel groter dat je lichaam alarm slaat. Er klopt iets niet, Een indringer. En wanneer je later die voedingsstof eet slaat je lichaam weer alarm met allergische reactie.
Wanneer je zorgt dat je voedingsstoffen eerder binnenkrijgt via de mond dan via de huid is de kans op een allergische reactie minder.
Omdat onze zoon helemaal open lag en hij volgens de bloedtest positief op pinda reageerde zijn wij hem idd vanaf 4maanden pindakaas gaan geven.
Volgens hem zullen over een paar jaar standaard alle kinderen vanaf de geboorte (in de flesvoeding of een lospoedertje oid) verwerkte sporen van allergenen, denk aan schelp en schaaldieren, pinda, binnenkrijgen.
Koemelkallergie lijkt mij dan weer een heel ander verhaal.
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016

Plaats reactie