13 maanden - nog geen stukjes eten

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Anne123

Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2013 14:39
Hobbies: Taart
Locatie: België

13 maanden - nog geen stukjes eten

Ongelezen bericht door Anne123 » 10 mar 2017 23:20

Op zes maanden ben ik beginnen bijvoeden met groente- en fruitpapjes, in combinatie met stukken. Ik ging algauw potjes pap kopen, omdat de zelfgemaakte nooit genoeg gepureerd waren, hij moest altijd kokhalzen.
Nu ruim een half jaar later gaat dat wel wat beter, en krijgt hij dingen als rijstwafels en brood ook goed weg, maar andere stukjes worden een uur of twee later steevast overgegeven of vind ik bijna in zijn geheel terug in zijn luier.
Hij was ook een hele tijd enorm geconstipeerd, toen ging het een maand beter en nu de laatste weken is het eerder het tegendeel.

Wat zou dit kunnen zijn? Is dit iets om te laten onderzoeken of moet ik gewoon geduld hebben?
Met al dat overgeven ben ik nog steeds geneigd hem pap te lepelen, maar dat is zo zielig (en zo'n drama aan tafel) want hij eet wel erg graag en het nieuwste is nu om het alleen nog maar zelf te willen doen.

Gebruikersavatar

Smaragdgroen

Berichten: 1239
Lid geworden op: 30 aug 2015 16:09
Hobbies: yoga, lezen, dansen
Locatie: Duitsland

Re: 13 maanden - nog geen stukjes eten

Ongelezen bericht door Smaragdgroen » 11 mar 2017 11:02

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar wilde ook niet wegklikken.

Groeit je zoontje verder goed, heeft hij last van het overgeven? Ik zou denk ik even met een kinderarts of cb overleggen, die kunnen ook advies geven over eten en zo nodig onderzoeken.

Bij mijn DL was het andersom, die wilde geen gepureerde dingen eten. En stukjes vond ik vaak ook redelijk intact in de luier terug, dat werd beter toen ze meer tanden had. Maar ze had geen constipatie of overgeven, dus is niet echt te vergelijken.
DL1 ~ 2015, DL2 ~ 2018

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4220
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: 13 maanden - nog geen stukjes eten

Ongelezen bericht door MissA » 11 mar 2017 11:25

Ik zou zelf gewoon eens bellen met een (pre)logopedist, zij kan je meer info geven en evt oefeningen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DL: april 2013, ZL: mei 2016


Topic starter
Anne123

Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2013 14:39
Hobbies: Taart
Locatie: België

Re: 13 maanden - nog geen stukjes eten

Ongelezen bericht door Anne123 » 11 mar 2017 19:56

Oké, dan zoek ik toch eens naar een kinderarts of logopedist.
Hij groeit wel goed tot nu toe, maar de laatste weken wilt hij alleen nog maar zelf eten en ook echt alleen maar grote-mensen-eten (dat verschil, hoe subtiel ook, ziet hij zo goed!) en dan is het wel moeilijk om genoeg binnen te krijgen (en vooral, te houden).
Dat overgeven gaat ook vlot trouwens, vaak is het 's avonds als hij bijna of al slaapt en slaapt hij als alles eruit is gewoon verder, hahaha.


rtemmink

Berichten: 26
Lid geworden op: 06 mar 2017 09:38
Hobbies: Schilderen

Re: 13 maanden - nog geen stukjes eten

Ongelezen bericht door rtemmink » 31 mar 2017 13:12

Toch vreemd dat sommige kinderen moeite hebben met het eten van vast voedsel. Mijn oudste dochter vond vast voedsel meteen lekker, maar bij mijn jongste dochter heeft het ook eventjes geduurd voor ze vast voedsel wilde eten. Ook zij moest kokhalzen als haar eten niet voldoende gepureerd werd. Ik ben hiervoor langsgegaan bij een kinderarts, maar volgens hem leek dit wel vaker voor te komen en hij raadde me aan om mij hierin vooral niet te veel zorgen te maken. En hij heeft gelijk gekregen. Mijn jongste is inmiddels een flinke kleuter en ik mag haar voorschotelen wat ik maar wil. Alles werkt ze nu met heel veel enthousiasme naar binnen.


Topic starter
Anne123

Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2013 14:39
Hobbies: Taart
Locatie: België

Re: 13 maanden - nog geen stukjes eten

Ongelezen bericht door Anne123 » 03 apr 2017 21:53

rtemmink schreef:Toch vreemd dat sommige kinderen moeite hebben met het eten van vast voedsel. Mijn oudste dochter vond vast voedsel meteen lekker, maar bij mijn jongste dochter heeft het ook eventjes geduurd voor ze vast voedsel wilde eten. Ook zij moest kokhalzen als haar eten niet voldoende gepureerd werd. Ik ben hiervoor langsgegaan bij een kinderarts, maar volgens hem leek dit wel vaker voor te komen en hij raadde me aan om mij hierin vooral niet te veel zorgen te maken. En hij heeft gelijk gekregen. Mijn jongste is inmiddels een flinke kleuter en ik mag haar voorschotelen wat ik maar wil. Alles werkt ze nu met heel veel enthousiasme naar binnen.
Inderdaad vreemd hé, hoe dat zo kan verschillen van kind tot kind. Mijn oudste kon al van in het begin goed eten, maar wilde gewoon niet, haha. Het is ook altijd wat.
Wat fijn dat je dochter nu zo'n enthousiaste en goede eter is!

Hier gaat het gek genoeg de laatste weken plots beter. Omdat hij weigert gevoerd te worden eet hij nu helemaal zelf en dus ook meestal stukjes en dat gaat heel goed. Hij krijgt veel binnen en overgeven gebeurt ook niet meer. Fijn dus!


rtemmink

Berichten: 26
Lid geworden op: 06 mar 2017 09:38
Hobbies: Schilderen

Re: 13 maanden - nog geen stukjes eten

Ongelezen bericht door rtemmink » 07 apr 2017 10:40

Wat fijn dat het plots beter gaat. Je kereltje zal gewoon zijn eigen willetje gehad hebben en het helemaal niet fijn gevonden hebben om gevoed te worden. Zelfstandig baasje als je het mij vraagt! :)

Plaats reactie