Wanneer stap kinderarts?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
blieb

Berichten: 1286
Lid geworden op: 10 dec 2010 11:42
Hobbies: Katten
Locatie: Schoonhoven

Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door blieb » 04 okt 2016 15:06

Zoon van 2 heeft altijd heel slecht gegeten. Tot aan zijn eerste verjaardag heeft hij afgezien van een broodkorst niets gegeten. Ik verdacht hem van een te korte tongriem mede omdat hij altijd enorm kokhalste zodra er iets in zijn mond kwam. We zijn bij de kinderarts Erica Post geweest maar tongriem bleek in orde. Alle vertrouwen in haar oordeel want ze is vooraanstaand op dit gebied.
Paar keer naar logopedie geweest maar daar kwamen ze niet verder dan de standaard tips die we allang probeerde.

Sindsdien is hij iets meer gaan eten. Maar dan vooral ongezonde dingen. Dingen die hij eet: sultana, chips, van die melkkoekjes.
Gezonde dingen die hij eet: banaan, druif, sommige vegaburgers en een mini beetje brood. 1/8ste boterham is al veel voor hem. Op een hele dag.
Al het overige fruit eet hij niet. Aardappelen, vlees, groenten, rijst, pasta, pannenkoeken, pizza, patat hij eet het niet. Gewoon niet. Niet 1 mini hapje, gewoon 0.0
Maakt niet uit in welke vorm of hou het is klaargemaakt. Hij raakt het niet aan.
Groenten en fruit verstoppen in een shake of baksel werkt niet want dat drinkt of eet hij ook niet.


Ik heb het eigenlijk altijd los gelaten, het komt vanzelf wel. Het is een vrolijke ondernemende peuter. Was ook het advies van de kinderarts, komt vanzelf wel. Blijf vooral borstvoeding geven was het advies.
Na een bezoek aan het cb begint er toch wat te knagen. In de lengte is hij goed aangekomen, gewicht maar een kleine 200 gram in 9 maanden tijd. Lijntje buigt nu behoorlijk af, ook op de bv lijn.
Consultatiebureau gaf aan dat het mss verstandig is om eens terug te gaan naar de kinderarts.

Ik ben begonnen met minderen met borstvoeding in de hoop dat hij dan meer zou eten. Helpt niet.
Ik heb alle standaard tips allang geprobeerd. Ook loslaten helpt dus niet.

Wanneer zouden jullie de stap zetten om weer naar de kinderarts te gaan? Als ik naar hem kijk dan denk ik lekker zo laten. Maar hij eet zo ontzettend weinig dat ik me toch ook wel zorgen maak over tekorten. Komt het eten echt vanzelf? Wanneer is zo weinig eten een probleem?

Iemand raad?




Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Dochter 04/2011 en zoon 08/2014.


SusanM

Berichten: 806
Lid geworden op: 07 okt 2012 14:53
Hobbies: lezen, creatief zijn, de kids
Locatie: Fryslan

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door SusanM » 04 okt 2016 15:21

Wat vervelend!

Is er al eens naar het KNO gebied gekeken? ZL2 heeft vrijwel vanaf zn geboorte oorontsteking gehad. At ook niks, probeerde t wel, maar kokhalsde van alles. Pas na buisjes met ruim 9 maanden begon dit heel langzaam beter te worden en nu eet hij nog steeds niet superveel, maar eet wel zonder kokhalzen. Ik denk dat hij rond de 12 maanden wat begon te eten. Onze theorie is dat de amandelen door die oorontstekingen zo vergroot waren dat er gewoon geen plek was voor iets anders dan vloeibaar voedsel. Ook nu nog merk ik bij oorproblemen (volgende week weer nieuwe buisjes) dat eten direct slechter gaat incl kokhalzen en spugen.

Verder weet ik t ook niet. Op een gegeven moment zal bv echt niet voldoende meer zijn. Eet hij wel gepureerd oid?

Gebruikersavatar

Topic starter
blieb

Berichten: 1286
Lid geworden op: 10 dec 2010 11:42
Hobbies: Katten
Locatie: Schoonhoven

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door blieb » 04 okt 2016 15:45

Nope gepureerd ook niet. Wat het ook is. Hij probeert het niet zelf en als wij het geven weigert hij zijn mond open te doen.
Afgezien van dwang hebben we alles wel geprobeerd vrees ik. We zitten altijd vrolijk en blij aan tafel, dwingen niets. Bieden eten op alle mogelijke manieren aan maar hij doet er helemaal niets mee. Behalve als het bovengenoemde paar dingen zijn.

Hij heeft nog nooit oorontsteking gehad en is afgezien van een verkoudheidje nooit ziek. Ik heb hem 1 keer verdacht van oorontsteking maar dat bleek het gelukkig niet te zijn. Toen is hij wel nagekeken door de huisarts en helemaal ok bevonden. Amandelen waren toen ook niet vergroot.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Dochter 04/2011 en zoon 08/2014.


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 04 okt 2016 15:56

Wat vervelend zeg, ik kan me voorstellen dat je je zo langzamerhand toch zorgen gaat maken... Voedselintoleranties zijn vast al getest?

Gebruikersavatar

Topic starter
blieb

Berichten: 1286
Lid geworden op: 10 dec 2010 11:42
Hobbies: Katten
Locatie: Schoonhoven

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door blieb » 04 okt 2016 15:58

Niet via een arts ofzo, kan dat zo jong?
Hij heeft van de dingen die hij eet nog nooit een reactie gehad. Ook met wat ik eet merk ik geen reactie.
Zijn zus had wel kma.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Dochter 04/2011 en zoon 08/2014.

Gebruikersavatar

Feniks

Berichten: 193
Lid geworden op: 02 jun 2014 08:44
Hobbies: Viltpakketjes
Contacteer:

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door Feniks » 04 okt 2016 16:43

Hoe eet hij bij oppas/oma/kdv? Vreemde ogen dwingen, en zien eten doet soms eten.
Of afleiden met tv?
Hij is al twee, wellicht kun je hem iets uitleggen over dat het belangrijk is om te eten, dat hij daar groot en sterk van wordt. Vragen wat hij lekker vindt. En dan een afspraak maken dat hij daar een afgesproken hoeveelheid van eet. Dus geen vol bord maar per eetlepel.
Samen boodschappen doen. Wat vindt hij lekker.
Toch omkopen, als hij dit eet krijgt hij daarna iets wat hij lekker vindt.
Mijn vl is goed in mindbending. Niet vragen neem je nog een hapje, maar bijv. zullen we samen een wortel eten, zal papa het eerst voor je snijden.

Of anders eerst langs de huisarts, zodat hij goed nagekeken kan worden? En dan in overleg met hem bespreken of de kinderarts iets kan toevoegen?

Gebruikersavatar

Topic starter
blieb

Berichten: 1286
Lid geworden op: 10 dec 2010 11:42
Hobbies: Katten
Locatie: Schoonhoven

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door blieb » 04 okt 2016 16:48

Bij anderen maakt geen verschil. Hij is meestal bij mij (tbm) maar bij oma bv eet hij ook niet anders dan hier. Tv werkt niet. Hij eet wel de dingen die hij al eet maar geen nieuwe dingen.

Hij is net 2 jaar en 1 maand. Ik probeer hem inderdaad uit te leggen dat eten belangrijk is voor je maar dat snapt hij nog niet denk ik.
Omkopen werkt niet, dan eet hij gewoon niet. Samen boodschappen doen doen we altijd, hij weet het eten ook prima te benoemen. Alleen het eten doet hij niet. Hij mag het van mij altijd uitspugen, als hij het op zou pakken van zijn bord dan zou het al een flinke stap voorwaarts zijn. Proeven is nog 10 stappen te hoog. En dan hebben we het dus over hele simpele dingen als rijst, appel, sperziebonen oid. Bestek of met zijn handen eten hij mag het allemaal. Spelen met zijn eten ook. Alles om het maar te ontdekken maar dat doet hij dus niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Dochter 04/2011 en zoon 08/2014.

Gebruikersavatar

Topic starter
blieb

Berichten: 1286
Lid geworden op: 10 dec 2010 11:42
Hobbies: Katten
Locatie: Schoonhoven

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door blieb » 04 okt 2016 16:50

Het is ook gewoon zo'n mega verschil met dochter. Die kon je tot 2.5 jaar alles voorzetten en ze at het op. Eerste keer eten was broccoli volgens de rapley methode. Dochter ging gelijk ontdekken en proeven. Zoon pakte het op, keek ernaar, legde het terug en deed er verder niets mee. En dat is dus ruim 1.5 jaar later nog zo.

Ik ben er nooit onzeker over geweest eigenlijk. Als ik naar hem kijk zie ik een ondernemer peuter. Fijntjes gebouwd, altijd geweest. Dochter was een buddha borstvoedings baby hij absoluut niet. Maar altijd keurig zijn eigen lijntje gevolgd. Maar nu dus niet meer. Dat maakt me nu toch wel onzeker.
Ik ga maar eens overleggen met de huisarts denk ik, dat kan ooit kwaad natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Dochter 04/2011 en zoon 08/2014.


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 04 okt 2016 16:57

Tja. Mijn dl at 2.5 jaar alleen pindakaas (met n lepel uit de pot) grillworst en knijpfruitjes. En bv. Heel veel bv.

Pas toen ik stopte met voeden (Oh, het drama dat volgde) ging ze eten.

Niet dat ik zeg dat jij moet stoppen en dat dat zal helpen.

Als jij n niet-pluis gevoel hebt zou ik daar naar luisteren

Gebruikersavatar

Topic starter
blieb

Berichten: 1286
Lid geworden op: 10 dec 2010 11:42
Hobbies: Katten
Locatie: Schoonhoven

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door blieb » 04 okt 2016 17:00

Ik weet niet zo goed of ik een niet pluis gevoel heb wat uit mezelf komt of dat ik onzeker wordt door de afbuigende curve.
Voor het zien van de curve was ik meer van joh komt wel. Kijk naar hem. Maar tja, die curve buigt toch ook niet voor niets zo af? Beetje 2 stemmen in mijn hoofd :-)
2 weken geleden ben ik drastisch geminderd met bv. Wanneer zag jij effect? Of zou ik daarvoor helemaal moeten stoppen? Ik geef nu nog 2 keer per dag en in de nacht als hij op geen andere manier verder slaapt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Dochter 04/2011 en zoon 08/2014.

Gebruikersavatar

mniekje

Berichten: 3877
Lid geworden op: 26 jan 2011 12:32
Hobbies: Geocaching
Locatie: N ijkerk

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door mniekje » 04 okt 2016 20:08

Ik zou denk ik juist wel de bv blijven geven, dan krijgt hij in elk geval de juiste voedingsstoffen binnen. Hier ook zo'n sprietje, een sprietje dat echt amper wat eet. Maar ze groeit goed (in de lengte, in de breedte gaat ze met haar eigen lijntje mee). En sinds een paar weken gaat er eindelijk wat meer in en probeert ze wat te proeven. Ze eet gek genoeg wel waar ze kennelijk behoefte aan heeft (paar weken geleden ineens ei bijvoorbeeld, terwijl ze dat voorheen echt noooooit at).

En ik moet zeggen, sinds het begin van het schooljaar hebben ze een continuerooster en eten ze in de klas. Tijdens het eten moeten ze stil zijn en warempel: het eet ineens vele malen meer en beter [eeks] (maar ja, daar heb je met je mannetje nog niet zoveel aan, dat duurt nog even).

Misschien toch de curve eens mailen naar iemand die er verstand van heeft?
"Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging zal je hem nooit meer op zien gaan..."

Gebruikersavatar

mniekje

Berichten: 3877
Lid geworden op: 26 jan 2011 12:32
Hobbies: Geocaching
Locatie: N ijkerk

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door mniekje » 04 okt 2016 20:09

De vraag is eigenlijk ook, wat wil je met een kinderarts bereiken? Als hij niets eet zal hij dat ook niet gaan doen omdat de kinderarts dat zegt?
"Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging zal je hem nooit meer op zien gaan..."

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 04 okt 2016 20:56

Heb je ook gekeken hoeveel hij afbuigt? Dus hoeveel zwaarder zou hij moeten zijn om op zijn lijntje te komen en zijn bijvoorbeeld een flinke plas en poep en weinig drinken voor het wegen genoeg? Dan zou ik hem binnenkort nog een keer wegen. Want ook gewicht is een momentopname.
Mama van 'Charlotte' december 2014 en 'Maria' juli 2019.


LillyLelie

Berichten: 1449
Lid geworden op: 08 okt 2012 12:05
Hobbies: Dieren
Locatie: O-Vl (België)

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door LillyLelie » 04 okt 2016 21:08

Waar ik zo uit het hoofd aan denk. Durft hij wel andere 'rare' dingen aanraken, mee spelen en eventueel in zijn mond steken? Niet eetbare dingen dan. Drinkt hij wel goed (behalve de borstvoeding dan)?
Mama van een prachtige zoon (december '14) en dochter (juni '18)

Gebruikersavatar

Topic starter
blieb

Berichten: 1286
Lid geworden op: 10 dec 2010 11:42
Hobbies: Katten
Locatie: Schoonhoven

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door blieb » 04 okt 2016 21:23

Ja die kinderarts. Wat wil ik daar eigenlijk mee? Goede vraag :-)
Bevestiging dat het ok is ofzo? Dat het wel goedkomt.

Zo stom hoe het cb me opeens onzeker maakt.
Wegen zouden we na een maand of vier weer eens doen. Ik zal zijn lijntje eens volgens maar het verschil is te groot om alleen aan het moment te wijten.

Hij stopte vanalles in zijn mond. Eerste jaar hebben we veel gegrapt dat hij alles in zijn mond stopt zolang het maar niet eetbaar is.
Die fase is inmiddels wel voorbij, ontdekt nu meer met zijn handen. Ik heb niet het idee dat hij angstig is voor iets in zijn mond.
Drinken is wisselend, het is momenteel vooral leuk om de beker om te gooien :-)

Borstvoeding is altijd goed voorlopen. Ik heb wel een aantal keer borstontsteking gehad maar verder nooit kloven oid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Dochter 04/2011 en zoon 08/2014.

Plaats reactie