kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
LCmama

Berichten: 527
Lid geworden op: 24 aug 2011 12:59
Hobbies: koken
Locatie: Loppersum; Instructeur Eerste Hulp cursussen voor iedereen die met kinderen leeft of werkt

kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Ongelezen bericht door LCmama » 08 jul 2016 13:52

Ik twijfel....

We gaan binnenkort op vakantie. Schoonouders zijn ook mee, dus ik heb de kans af en toe een dagje op pad te gaan zonder zl (15 maanden).
Normaal kolf ik dan melk (zo 100 ml ofzo) voor hem. Echter drinkt hij daar nooit veel van. Max 50 of 60 ml ofzo gedurende de dag. En dan haalt hij dat aan het einde van de dag of in de avond/nacht wel weer in. Maar ik ben eigenlijk zelden een hele dag weg geweest. Hooguit een ochtend of middag.

Dus nu bedacht ik dat ik hem dan net zo goed opvolgmelk of gewone melk oid zou kunnen (laten) geven. Dat scheelt een boel gedoe op een camping ;-)

Nu las ik dat gewone melk mogelijk wat te zout zou kunnen zijn nog?

Heeft iemand ervaring om het op deze manier te doen?
Wat zijn eventueel bezwaren/gemakkelijk van het een of het ander?
http://www.eerstehulpaankinderen.org ; Eerste Hulp cursussen voor iedereen die met kinderen leeft en werkt

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Ongelezen bericht door kayra2002 » 08 jul 2016 14:00

Voor een enkel keertje zou ik koemelk geven. Goedkoop en minste gedoe. Andere zit je met een pak kv dat open is en niet eindeloos houdbaar. Kinderen vanaf 1 jaar mogen koemelk drinken, dat is geen probleem. Lust je zoon het? Dat lijkt me wel iets om te checken. Yoghurt kan ook. En dan water drinken.
Je zult ws wel moeten kolven als je een dag weg bent. Tenminste: ik moest toen mijn zl die leeftijd had het overdag kolven afbouwen. In 1x niks lukte niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Ongelezen bericht door mamarosa » 08 jul 2016 14:09

Ik zou voor zo'n enkele keer ook koemelk geven. Mocht hij dat niet lusten, dan zijn er ook sachets kv te koop, zakjes voor een flesje van 100 ml. Relatief iets duurder, maar dan zit je niet met een pak kv wat je weg moet gooien.
Voor de zekerheid mss handkolf meenemen als je dagje op pad gaat. Dan kun je een beetje de druk eraf kolven als je borsten het niet houden. Ook wel iets gedoe, maar pijnlijke of lekkende borsten/ druk is ook niet fijn. En je zit dan niet zo met hygiene of bewaren.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
DL J geboren12-01-2014

Gebruikersavatar

Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Ongelezen bericht door Winter14 » 08 jul 2016 21:54

Ik zou ook koemelk geven. En kun je met de hand kolven, dus ook zonder kolfapperaat? Of gewoon even het ergste er uit duwen. Dan kun je onderweg eventueel de druk ervaf halen, heb ik ook wel een enkele keer gedaan boven de wc. [emoji5]
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

Topic starter
LCmama

Berichten: 527
Lid geworden op: 24 aug 2011 12:59
Hobbies: koken
Locatie: Loppersum; Instructeur Eerste Hulp cursussen voor iedereen die met kinderen leeft of werkt

Re: kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Ongelezen bericht door LCmama » 08 jul 2016 22:31

Ok, melk uit een pak it will be.... Ik drink zelf alleen geitenmelk, maar dat is in Frankrijk niet zo makkelijk te krijgen. Morgen maar eens melk kopen om te "oefenen"....

De kolf gaat voor niets mee, dus die gooi ik voor de zekerheid gewoon wel in de auto. Just in case....



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
http://www.eerstehulpaankinderen.org ; Eerste Hulp cursussen voor iedereen die met kinderen leeft en werkt


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Ongelezen bericht door kaetje » 08 jul 2016 22:37

Karnemelk zou ook nog kunnen.
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16

Gebruikersavatar

jozefet

Berichten: 7924
Lid geworden op: 29 sep 2008 23:00
Locatie: Leiden

Re: kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Ongelezen bericht door jozefet » 08 jul 2016 23:07

Als je binnen 4-6 uur terug bent, hoef je ws niet te kolven, 6 uur haalde ik zeker wel.
Zou idd gewoon koemelk geven voor die ene keer. En yoghurt, fruit, water etc.
Mama van J oris, januari '08, en A ndreas, april '10, en V ictor, februari '13 en Ha nnah, augustus '15 [cheer]


Pien Pinda

Berichten: 2509
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:32
Hobbies: Uitslapen!

Re: kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Ongelezen bericht door Pien Pinda » 09 jul 2016 08:24

Als het puur vanwege de melkinname gaat: ik gaf mijn oudste vanaf een jaar helemaal geen andere melk op mijn werkdagen. Ik kolfde niet meer de ze dronk gewoon wat anders (diksap was erg favoriet, en water niet helaas [wink] ) Die melkinname, daar kwam ze wel aan door wat ze dan 's avonds en 's nachts nog dronk. Als het gaat om een flesje wat ze wel nodig heeft als inslaapval-ritueel bijv dan kun je proberen of ze flesje met iets anders ook accepteert. Koemelk is heel duidelijk anders dan borstvoeding, dus andera proeven doet het toch wel.

Gebruikersavatar

Topic starter
LCmama

Berichten: 527
Lid geworden op: 24 aug 2011 12:59
Hobbies: koken
Locatie: Loppersum; Instructeur Eerste Hulp cursussen voor iedereen die met kinderen leeft of werkt

Re: kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Ongelezen bericht door LCmama » 09 jul 2016 11:00

ThNx voor de tips en ervaringen. We gaan daar wel gewoon dagelijks een slok koemelk aanbieden om iig aan decsmaak te wennen....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
http://www.eerstehulpaankinderen.org ; Eerste Hulp cursussen voor iedereen die met kinderen leeft en werkt

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Ongelezen bericht door elize80 » 10 jul 2016 08:37

Na een jaar maakte ik me niet meer druk over melk als ik een dag weg was. Mijn kinderen aten en dronken van alles overdag. Ook koemelk, maar niet als moedermelkvervanging ofzo, gewoon bij de boterham.
Op thuisdagen en 's nachts dronken ze toch nog vaak genoeg bij mij.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

sarahh

Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jul 2013 13:55
Hobbies: Dragen, voeden, haken
Locatie: Ede

Re: kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Ongelezen bericht door sarahh » 11 jul 2016 19:29

Wij doen dan water en extra boterham [SMILING FACE WITH SMILING EYES] niks geen melk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
DL september '12, ZL juni '14, DL september '16, baby 4 verwacht mei '19

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: kolven, opvolgmelk of gewone melk?

Ongelezen bericht door ronja » 12 jul 2016 18:37

Ik kan er 12 uur tussen laten zonder enig probleem. Dochter is 14 maanden en drinkt op verzoek, behalve op mijn drie werkdagen.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Plaats reactie