Gewoon maar wat doen. .. ?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Soov

Berichten: 519
Lid geworden op: 12 okt 2015 08:57
Hobbies: Triathlon, wandelen naaien kok

Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door Soov » 30 mei 2016 13:39

Op heel veel plekken lees en hoor je van allemaal eetschema's en regels voor kinderen.
En dan zeggen andere moeders als hij om 12 uur zijn boterham niet krijgt dan gebeurd er blijkbaar iets ergs. Maar ik weet dus nooit wat er dan zal gebeuren.
Maar ik heb dus helemaal geen schema. Ik doe maar wat. Dat doe/deed ik met de borstvoeding al. En met de bijvoeding dus ook. Voeden voor of na de bijvoeding, ik heb geen flauw idee. Gewoon zoals het komt.
En blijkbaar is dat dus raar.. maar hij groeit gewoon goed, is vrolijk. Ik heb nog steeds meer dan genoeg voeding. Maar merk wel dat hij steeds meer prijs stelt op ook ander eten.
En ik heb eigenlijk helemaal geen behoefte aan een schema..
Wie herkent dit?

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door Phileine04 » 30 mei 2016 13:49

Wij doen ook maar een dotje eerlijk gezegd. Niet echt schema's of rituelen hier. Scheelt wellicht wel dat onze kinderen er kennelijk tegen kunnen.
Mama van drie

--💚--💜--💛--


Suns

Berichten: 112
Lid geworden op: 28 okt 2014 20:18
Hobbies: Lezen

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door Suns » 30 mei 2016 14:04

Heel herkenbaar! Ben de enige in onze omgeving, die vinden het maar vreemd dat we geen schema of tijden volgen. Maar dit voelt prima voor ons.

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door tante Toos » 30 mei 2016 14:27

Ik doe ook maar wat. Al drie en half jaar. Prima zo. Ik eet zelf ook niet volgens schema en mijn dag ziet er nooit het zelfde uit.
Ik heb er zelf nooit een probleem in gezien.
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 30 mei 2016 14:49

Ik heb ook geen schema behalve vaak genoeg eten aanbieden. Anders wordt ze heel boos!
Mama van 'Charlotte' december 2014 en 'Maria' juli 2019.

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door kayra2002 » 30 mei 2016 14:53

Mijn theorie is dat veel mensen geen schema hebben voor hun kind maar voor zichzelf. Ik leef bijv altijd al op schema's. Doe huishouden op vaste dagen, eet op dezelfde tijden etc. Dus voor mijn kinderen zou ik zo een schema kunnen uitschrijven, omdat ze meegaan op mijn ritme.
Ok, en sommige mensen houden misschien wat al te strak vast aan hun schema, dat ze Pietje uit de ballenbak halen voor z'n stukje fruit ofzo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

Topic starter
Soov

Berichten: 519
Lid geworden op: 12 okt 2015 08:57
Hobbies: Triathlon, wandelen naaien kok

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door Soov » 30 mei 2016 20:35

Het is ook geen kritiek op het hebben van een schema. Meer dat ik me afvroeg of meer mensen schemaloos zijn. ;)


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 30 mei 2016 20:59

Soov schreef:Het is ook geen kritiek op het hebben van een schema. Meer dat ik me afvroeg of meer mensen schemaloos zijn. ;)
Jup...
Ik denk wel eens dat voeden op verzoek, kindvolgend zijn, rapley etc. uitermate geschikt is voor enigszins gemakzuchtige ouders, als ik. [wink]

Ik zou helemaal nerveus worden van een schema, en "doe" dus maar wat. Ik kijk naar de behoeften van het kind en daar probeer ik zo goed mogelijk op te anticiperen.
Omdat ik op verzoek voed en onze baby weliswaar enthousiast meedoet aan tafel, maar net zo graag tanden in een bordje zet, als in een komkommer (of misschien zelfs nog wel liever) kan het gerust voorkomen dat er eens een maaltijd niets wordt aangeboden (dan ben ik 't vergeten [redface] ) of grissen we vlug even een stukje appel / rijstwafel / wortel o.i.d. uit de voorraad. Er wordt ook nog niet echt gegeten, en als mijn baby toevallig nog heel leuk aan 't spelen is, als wij gaan eten... dan laten we de baby lekker spelen.
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door Simba81 » 30 mei 2016 21:19

Haha, mijn ouders hadden laatst mn neefje van 9 maanden te logeren. Inclusief gedetailleerd schema met wanneer hij wat en hoeveel moest eten. Ze konden zich niet heribneren dat dat bij onze dochter ook zo ingewikkeld was (is precies een jaar ouder) [cheesygrin] . Schemaloos [cool]
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8917
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door ronja » 30 mei 2016 21:23

Nope, wij eten als we trek hebben of eraan denken. Laatst had jongste van 1 jaar een meltdown en na een boterham ineens weer blij. Moet dus wel regelmatig aanbieden nu ze het zelf nog niet zo kan vragen.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)


deeh

Berichten: 2348
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door deeh » 30 mei 2016 22:14

Tja, wij hebben wel een soort van structuur.

Ontbijt-middageten-avondeten
Tussendoor ergens fruit en iets van een koekje.


Ontbijt, lunch en avondeten tijden variëren nogal. Hier klaagt zelden een kind dat ie honger heeft, vooral de mama's [cheesygrin]

Tussendoor hebben ze uiteraard wel regelmatig trek [cheesygrin]

Op schooldagen wel meer vaste tijden, op niet schooldagen wordt er ontbeten van 8.00 tot 10.00 (variatie dus), geluncht tussen 12.00 en 14.30 (afhankelijk wat we doen) en avondeten tussen 18.00 en 20.00

Nu met de avondvierdaagse aten we rond 20.00. We zijn redelijk flexibel dus...
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door bigou » 30 mei 2016 22:34

Soov schreef:Wie herkent dit?
Ik herken het wel en denk dat het ook wel voortkomt uit de babytijd waarin veel ouders worden bedolven onder de voedingsschema's en tips [rolleyes] Hier op het forum met veel bv/rapley-met de pot mee- moeders [smile] staan we daar gemiddeld vast wat relaxter/kritischer tegenover, maar als je eenmaal in zo'n ritme van vaste hapjes en flesjes zit blijf je daar denk ik eerder wat in hangen.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

Topic starter
Soov

Berichten: 519
Lid geworden op: 12 okt 2015 08:57
Hobbies: Triathlon, wandelen naaien kok

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door Soov » 30 mei 2016 23:52

Hopefultimes schreef:
Soov schreef:Het is ook geen kritiek op het hebben van een schema. Meer dat ik me afvroeg of meer mensen schemaloos zijn. ;)
Jup...
Ik denk wel eens dat voeden op verzoek, kindvolgend zijn, rapley etc. uitermate geschikt is voor enigszins gemakzuchtige ouders, als ik. [wink]

Ik zou helemaal nerveus worden van een schema, en "doe" dus maar wat. Ik kijk naar de behoeften van het kind en daar probeer ik zo goed mogelijk op te anticiperen.
Omdat ik op verzoek voed en onze baby weliswaar enthousiast meedoet aan tafel, maar net zo graag tanden in een bordje zet, als in een komkommer (of misschien zelfs nog wel liever) kan het gerust voorkomen dat er eens een maaltijd niets wordt aangeboden (dan ben ik 't vergeten [redface] ) of grissen we vlug even een stukje appel / rijstwafel / wortel o.i.d. uit de voorraad. Er wordt ook nog niet echt gegeten, en als mijn baby toevallig nog heel leuk aan 't spelen is, als wij gaan eten... dan laten we de baby lekker spelen.
Dit heb ik dus ook. Het idee van me aan zo'n schema moeten houden... (En wat dan als het brood op is oid)
Ik lees soms met verbazing voedingsschema's voor fv baby's en dan denk ik van nou echt niet dat ik stop/ooit een kind met de fles groot ga brengen. . ik snap er niks van. .

Gelukkig heb ik ook heel flexibele kinderen..

Gebruikersavatar

Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door Winter14 » 31 mei 2016 00:32

Ooit een moeder horen praten dat naar het zwembad in cp gaan zo'n geregel is... Want moet strak plannen, voor/na voeding, slaapje en zo.
Ehhhh wij gingen gewoon. De hele dag als het uitkwam, met een baby dus. En die non-planning heerst hier nog steeds. Alleen de drie maaltijden gaan redelijk op de klok, soms een uurtje eerder of later wel te verstaan. [emoji4]
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Gewoon maar wat doen. .. ?

Ongelezen bericht door Phileine04 » 31 mei 2016 06:29

Winter14 schreef:Ooit een moeder horen praten dat naar het zwembad in cp gaan zo'n geregel is... Want moet strak plannen, voor/na voeding, slaapje en zo.
Ehhhh wij gingen gewoon. De hele dag als het uitkwam, met een baby dus. En die non-planning heerst hier nog steeds. Alleen de drie maaltijden gaan redelijk op de klok, soms een uurtje eerder of later wel te verstaan. [emoji4]
Herkenbaar ja. Dan niet met CP maar wij gaan gewoon.
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Plaats reactie