jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Femtaine » 09 mei 2016 21:10

Zl2 van 8 maanden vindt eten prachtig - rapley, voeren, allemaal prima. Maar wij blijven zelf wat hangen in af en toe wat groente en fruit, terwijl hij al veel meer mag en we hem eigenlijk ook meer en structureler eten willen aanbieden. Maar we zijn een beetje vergeetachtig en ook een beetje inspiratieloos. De bv blijft wel lopen, daar maak ik me geen zorgen om. Meer intake van vv zou desalniettemin welkom zijn, voor alle partijen.

Dus: wat zijn de onderdelen van jullie 'babydagmenu'? Ik geloof dat we iets meer structuur nodig hebben dan 'gewoon iets laten mee-eten van wat wij eten'. Waarom zou ik bijvoorbeeld al dan niet al meer graanproducten geven, of wat zijn andere mogelijkheden voor een extra eetmoment naast een keer groente en een keer fruit?

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 09 mei 2016 21:19

Korstje brood bij jullie broodmaaltijd, rijstwafeltje tussendoor?
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 09 mei 2016 21:23

Onze baby is iets jonger, maar niet veel... niet eetgraag, wel knoeigraag [cheesygrin] .

Wij bieden iets aan, op het moment dat we zelf (als gezin) ook gaan eten.
Tussendoortjes doe ik nog niet, want zoals gezegd... baby knoeit met verve en overgave maar eten is er nog niet bij en ik ben gewoon te lui om zes keer per dag (of vaker) alles binnen een straal van anderhalve meter van de baby te moeten poetsen.

's Morgens vaak broodkorstje of rijstwafel, 's middags vaak iets van groente en 's avonds dito of soms iets van fruit.
Verder bv op verzoek, dus als ik eens haast heb, we weg zijn o.i.d. kan het gerust voorkomen dat er twee keer rijstwafel wordt aangeboden. Voor het knoeiplezier maakt dat niets uit.
Van het concert des leven krijgt niemand een program


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 09 mei 2016 21:31

Ontbijt
Tien uurtje
Lunch
Snack
Avondeten

Ontbijt lunch en avond met de pot mee.

Tien uurtje: fruit, yoghurt, groente, cracker rijstwafel. Smoothie. Bevroren fruit.
Snack: fruit yoghurt groente cracker rijstwafel. Soep. Popcorn?

Ik doe maar wat hoor, maar de kleuter heeft dit ritme (van school en bso) ook echt nodig dus de dreumes volgt gewoon .


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 09 mei 2016 21:32

Oh wacht yoghurt mag nog niet. Excuus!

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Femtaine » 09 mei 2016 21:53

Yoghurt wel toch? 7-9 mnd volgens schema v Kleintjes. Dat maar eens proberen. Ons eigen ontbijt (havermout) mag hij nog niet, en brood (onze lunch) gaat nog niet zo goed. Hij blijft tot 12mnd iom de arts glutenvrij, heb boekweit-rijst-broodjes voor hem gebakken maar dat komt er allemaal weer uit in kruimels.... Dus buiten avondeten en fruitmoment is met de pot mee zo makkelijk nog niet...

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Femtaine » 09 mei 2016 22:04

Wat ook meespeelt is dat ik me afvraagt welke bijvoeding nu echt meerwaarde heeft - yoghurt kan, bijvoorbeeld maar hoe zinvol is extra zuivel naast volop bv? Toch maar pap dan, voor de granen?
Binnenkort komt er wrsch ook wat kunstvoeding op het menu, want de diepvries raakt snel leeg nu we geregeld een paoa-flesjes-nachtje inlassen zodat ik kan bijslapen. En ja, stiekem hoop ik ook best dat meer eten op termijn ook minder nachtvoedingen betekent...

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Femtaine » 09 mei 2016 22:09

Pardon, kan niet corrigeren in tapatalk, paoa - papa, en de andere fouten maar even negeren...

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 09 mei 2016 22:15

Zijn bonen een optie (ik heb geen idee van introductie schema's) of anders maisboogies of gedroogd fruit?
Laatst gewijzigd door vuursteenmeisje op 09 mei 2016 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Mama van 'Charlotte' december 2014 en 'Maria' juli 2019.


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 09 mei 2016 22:16

Avondeten ook als lunch op n ander moment? Dus hapjes in de vriezer?

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Femtaine » 09 mei 2016 22:36

Goeie ideeën alvast! We maken al soms 's ochtends een groenteprutje van de rapleykliekjes van gister, dat zou best vaker kunnen. En in elk geval linzen en kikkererwten mogen ook al. Wel allemaal voer-opties, terwijl rapley niet alleen leuk is maar ook wel zo makkelijk in de ochtendspits (hoor ik vl al zeggen)...


anniemiekie

Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jan 2014 14:20
Hobbies: buiten, outdoor, fröbelen

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door anniemiekie » 10 mei 2016 08:51

Mijn baby van 7 maanden vindt eten ook geweldig leuk, vooral rapley. Dit is ons "schema", ze eet met ons mee dus het ging vanzelf zo.
Ontbijt: bv + hapjes havermout van mij (ik eet het met water).
Tussendoor: fruit in grote stukken
11 uur: bv
Lunch: broodkorst
14 uur: bv
Tussendoor: wat water, soms cracker of soepstengel
Avondeten: groente, meestal wat wij eten maar niet altijd.
Avond en nacht: bv

Ze krijgt steeds meer binnen dus de porties worden steeds groter. Tot vorige week dronk ze tijdens elk eetmoment van ons bv, maar nu is er overdag een voeding af.
Met dit warme weer krijgt ze ook slokjes water tussendoor.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 mei 2016 19:45

Rapley is met de pot mee eten, dus gewoon met de pot mee (tenzij diepvries pizza of chips/koek). Als ik at en beeb was wakker, at ze mee. De kale groenten en fruit waren alleen ter aanvulling hierop (of als ik ze zelf ook at) maar vormden niet de hoofdmoot van wat ze kreeg.

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door bigou » 11 mei 2016 19:51

Lindar76 schreef:Rapley is met de pot mee eten, dus gewoon met de pot mee (tenzij diepvries pizza of chips/koek). Als ik at en beeb was wakker, at ze mee. De kale groenten en fruit waren alleen ter aanvulling hierop (of als ik ze zelf ook at) maar vormden niet de hoofdmoot van wat ze kreeg.
Hier idem indertijd. Al deed ik hier niet echt rapley, maar dezelfde structuur die wij ook aten, dus ook stamppot, pasta met tomaten/spinaziesaus als dat toevallig op ons menu stond.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door mamarosa » 11 mei 2016 20:22

Ik bood met 8 maanden ook gewoon vlees, vis, ei etc aan. Dat mis ik een beetje in t aanbod. Alleen een paar hapjes groente en fruit en een incidentele broodkorst vind ik wat schraal klinken qua aanbod. Zeker als baby nu/straks minder bv krijgt. Als je baby heel graag eet, is dat zeker reden om dus ook echt substantieel eten te geven imo. Behoefte aan bijvoorbeeld ijzer kan meespelen. Of gewoon wennen aan alle nieuwe smaken en texturen. Verder idd dingen als zelfgemaakte humus, dikke soep van bijvoorbeeld linzen, zoete aardappel, knolselder, pompoen (oke verkeerde seizoen voor sommige groenten, maar affijn...). Beetje yoghurt of kwark kan trouwens best hoor, alleen is t inderdaad minder een toevoeging op bv. Een lik kokosolie of scheutje olijfolie op de broodkorst is ook prima. Toen onze dl ruim 8 maanden was ging ze kruipen. Kost ineens een hoop energie voor die kleintjes. En ze ging gekke dingen eten (niet alleen proeven, ze at het echt op) zoals potgrond en schoolkrijt etc. Voor mij reden om haar extra vlees/vis/ei aan te bieden. Ging er grif in. Bv geef ik nog steeds (dl is 28 maanden). Vv aanbieden naar behoefte, het hoeft geen sport te zijn om zoveel mogelijk naar binnen te krijgen, maar zeker ook niet om tot 1 jaar heel terughoudend te zijn.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
DL J geboren12-01-2014

Plaats reactie