jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door bigou » 11 mei 2016 20:40

Ik zou ook in gedachten houden dat het veelgebruikte boek van Kleintjes erg terughoudend is mbt het introduceren van voedsel, als je er andere schema's naast legt valt dat wel op.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door elize80 » 12 mei 2016 12:59

bigou schreef:
Lindar76 schreef:Rapley is met de pot mee eten, dus gewoon met de pot mee (tenzij diepvries pizza of chips/koek). Als ik at en beeb was wakker, at ze mee. De kale groenten en fruit waren alleen ter aanvulling hierop (of als ik ze zelf ook at) maar vormden niet de hoofdmoot van wat ze kreeg.
Hier idem indertijd. Al deed ik hier niet echt rapley, maar dezelfde structuur die wij ook aten, dus ook stamppot, pasta met tomaten/spinaziesaus als dat toevallig op ons menu stond.
Dat is dan toch precies Rapley, dat je kind met de pot mee eet en zelf de hoeveelheden bepaalt. Voor mijn oudste maakten we "handzame" stukken a la Kleintjes, voor de jongste deden we dat niet. Die kreeg gewoon onderdelen van onze maaltijd.

Met 8 maanden at mijn jongste qua avondeten bijna alles wat wij aten. Soep maakte ik voor hem nog apart zonder bouillonblokje en idd supermarktpizza en gezoete yoghurt kreeg hij nog niet

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Femtaine » 12 mei 2016 13:06

Echt waar, incl. zout, kruiden, knoflook enzo? Kan me inderdaad voorstellen dat wij iets 'te' braaf het Kleintjesschema aanhouden, maar voor mijn gevoel is het nog wel een stap naar gewoon eten wat ik normaal kook....


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 12 mei 2016 13:10

Sinds dl koken wij zonder zout. En dus idd wel met knoflook etc.
Soep maakte ik zelf boullion voor of met zo'n kruidenbuiltje.

Het schema van Kleintjes vond ik echt zo beperkend. Bij zl dus gewoon met de pot mee en soms iets op 'opperdepop' ter inspiratie.

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door elize80 » 12 mei 2016 13:44

Femtaine schreef:Echt waar, incl. zout, kruiden, knoflook enzo? Kan me inderdaad voorstellen dat wij iets 'te' braaf het Kleintjesschema aanhouden, maar voor mijn gevoel is het nog wel een stap naar gewoon eten wat ik normaal kook....
Zout niet. Althans niet toegevoegd. Wel in kaas bijvoorbeeld. Vegaburgers hebben we om die reden iets langer mee gewacht. Kruiden, knoflook, ui enzo wel. Het zijn hele kleine hoeveelheden die ze binnenkrijgen hè, althans bij mijn kinderen wel. Er was bij elke maaltijd wel iets dat hij at, we hebben nooit iets voor hem apart gemaakt. (Bij de oudste nog wel een hele tijd losse groenten à la Kleintjes maar bij de 2e Rapley gevolgd ipv Kleintjes). Soep voerden we trouwens met de lepel zo lang hij zelf niet met de lepel overweg kon.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door bigou » 12 mei 2016 14:02

elize80 schreef: Dat is dan toch precies Rapley, dat je kind met de pot mee eet en zelf de hoeveelheden bepaalt. Voor mijn oudste maakten we "handzame" stukken a la Kleintjes, voor de jongste deden we dat niet. Die kreeg gewoon onderdelen van onze maaltijd.
In de 'volksmond' verstaan veel mensen onder Rapley volgens mij toch baby's die hele stronken brocoli, wortels enz. in de hand krijgen, alle etenswaren apart. Ik gaf ook best eens brocolistamppot of chili con carne als wij dat ook aten, en hielp ze wel met een lepel als dat dan handiger was. Noem het daarom eerder 'met de pot mee-eten' dan Rapley [smile] Zout, sambal etc. zet ik los op tafel, maar verdere kruiden aten ze al snel gewoon mee.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


mamjanuari

Berichten: 3279
Lid geworden op: 24 mar 2009 16:30
Locatie: in de buurt van den haag

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door mamjanuari » 12 mei 2016 14:31

Wow wat een hoeveelheden worden er al gegeten
Hier eet zl nog bijna niets

Hij krijgt wel een broodje konkommer avond eten maar echt het meeste ligt op de grond denk effectief een hap in zijn mond komt

Maar bij voeding hè dus bv is het belangrijkste het eerste jaar

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door elize80 » 12 mei 2016 14:44

mamjanuari schreef:Wow wat een hoeveelheden worden er al gegeten
Hier eet zl nog bijna niets

Hij krijgt wel een broodje konkommer avond eten maar echt het meeste ligt op de grond denk effectief een hap in zijn mond komt

Maar bij voeding hè dus bv is het belangrijkste het eerste jaar
Ik zei niet dat mijn kinderen veel aten :) Ze aten heel weinig. Maar wel gevarieerd en met de pot mee. Maar een half krieltje was op die leeftijd al heel wat ;)

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door bigou » 12 mei 2016 14:55

Hier ook niet veel hoor als baby, dat is ook het fijne van bv en met de pot mee/rapley: hoeveelheden maken niet zoveel uit omdat je kindje zelf de verhouding melk/vast regelt. Volgens mij is 75% melk met één jaar heel gewoon. Veel voedingsschema's gaan uit van kv, waarbij je de hoeveelheden/verhoudingen minder makkelijk kunt loslaten en al snel aan grotere hoeveelheden vast voedsel komt in combinatie met het afbouwen van melkpoeder.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 12 mei 2016 15:35

Ik heb weinig nieuwe inbreng, behalve dat een stukje ei misschien nog een idee is als hapje of ontbijt.

Wij koken sowieso vrijwel zoutloos, en ik pas verder niet echt iets aan voor dl. Dus ook gewoon kruiden en knoflook. Alleen eet ze nog niet mee als we hele baby-ongeschikte dingen eten (scherpe Thaise curry [grin] )


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Sjoba » 12 mei 2016 16:06

Pas met ei op deze leeftijd een beetje op, het kan nml ook leiden tot een allergische reactie. Het is best heftig voor die jonge leeftijd (ik spreek helaas uit ervaring)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door mamarosa » 12 mei 2016 18:48

Ei wordt wel verschillend over gedacht dan. Bij allergieen in de familie mss voorzichtig zijn. Maar verder...als er allergie voor ei is (en de meeste mensen hebben daar geen allergie voor) is het dan erger als je dat met 8 maanden geeft dan met een jaar?
Edit: ik bedoel dus, is een kindje met ei-allergie meer in gevaar als ei eerder wordt aangeboden? Uiteindelijk krijgen ze een keer iets van ei binnen, en dan is t handiger als je kunt kijken hoe t gaat na een hapje ei, dan als ze later een pannenkoek of muffin met ei eten, en je hevige alleegische reactie krijgt, waarbij je dan niet weet of het melk, gluten, ei of nog iets anders is.

Over bv en vv...imo doe je niks fout als je beiden op verzoek geeft. Bij 1 jaar mag het gemiddeld 75% ,-25% zijn, maar meer of minder kan ook gewoon prima zijn. Ik vind t verkeerd om je kind te gaan remmen met vv ten gunste van bv. Je hoeft geen voedingsschema te hanteren wat gebaseerd is op kv, maar ook niet gaan zitten stressen als je kindje uit zichzelf gewoon graag en goed vv eet. Dat is echt anders dan koste wat kost zoveel mogelijk olvarit naar binnen lepelen ;). Maar soep, aardappelpuree, yohurt, rijst met prut, das gewoon prima eten dat minder met de handen gaat. Ik zie er niks verkeerds in om dat op de lepel aan te bieden als de rest van t gezin dat ook eet (dus anders dan 3 maal daags alles pureren voor baby). En als je kindje het gretig afhapt (of juist niet) kun je daar wel goed op antciperen. Ik stopte gewoon met lepel aanbieden bij hoofd wegdraaien of mond dichthouden of andere signalen. En dl kon al vrij vlug zelf met lepel overweg.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
DL J geboren12-01-2014


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 12 mei 2016 19:26

ei was 9 maanden toch? [think]
Ik let eigenlijk bij alle nieuwe dingen goed op. Allergieen zat in mijn familie, rare onverwachte ook.

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 12 mei 2016 21:19

Aansluitend op mamarosa vind ik remmen met hoeveelheden vv ten gunste van melk vergelijkbaar met zo groot mogelijke hoeveelheden ovarit naar binnen lepelen. Ik geloof dat baby's nog goed naar hun lijf luisteren en nemen wat ze nodig hebben. Dus laat ze gewoon lekker eten hoeveel en wat ze willen (binnen de dingen die jij verantwoord vind om aan te bieden, zolang je maar wel alle voedsel groepen aanbied).
Mama van 'Charlotte' december 2014 en 'Maria' juli 2019.

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: jullie 'dagmenu' voor eetgrage baby 8 maanden

Ongelezen bericht door Femtaine » 13 mei 2016 13:27

Ik ga sowieso niets remmen, de bv niet en de hoeveelheden aangeboden vv ook niet. Helemaal met de pot mee voelt nog te vroeg, we volgen globaal het schema van Kleintjes al is dat niet heilig (hij heeft bijv al van aardbeien gesmuld).

Het gaat er vooral om dat ik wat inspiratie nodig heb voor wat ik kan aanbieden op andere eetmomenten dan fruit/avondeten. En als ik in mijn hoofd heb 'hij krijgt vandaag ook nog (brood/pap/lnzenprutje/nou ja dat is dus de vraag)' dan schiet het er ook minder makkelijk bij in. Zeker voor vl, die vergeet nogal eens om wat aan te bieden. In ons drukke huishouden is wat routine of in elk geval wat voorgekauwde opties heel welkom...

Ik maak nu wel geregeld van zijn fijngeknepen restjes van het (rapley) avondeten een gemalen prutje voor ontbijt of lunch. Vindt hij ook prima, maar rapley gaat wel vlotter, alleen maar fijn natuurlijk.

Plaats reactie