Choco?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Choco?

Ongelezen bericht door Mienos » 28 apr 2016 21:18

Nog maar eens een topic ... Ik had mijn vraag graag bij de kleine vragen gezet maar kan het dat dit topic niet bestaat in dit bijvoeding subforum of kijk ik ernaast?

Diegenen die mijn posts zo' n beetje lezen weten het: mijn zoon is een hele slechte eter (vv), heeft ook enkele allergiëen die we kennen en vermoedelijk nog meer waar we nog moeten achter komen, heeft een slechte curve die we (met veel moeite) wel al een tijdje onder controle hebben. Maar hij groeit traag en eet weinig. Wij zijn dus echt heel blij met elke hap die erin gaat en hebben onze "voorwaarden" mbt voeding toch al flink wat moeten aanpassen in die zin dat we hem niet snel iets ontzeggen dat we misschien in een andere situatie (geen allergie, makkelijk bijkomen enzo) wel zouden gedaan hebben.
Maar er moet wel nog 'iets' inzitten natuurlijk ...

De laatste tijd gaat het weer even minder met de vv. Hij heeft echter onlangs voor de eerste keer choco gegeten op zijn boterham en dat at hij graag. Vandaag heb ik hem dat opnieuw gegeven, en hij heeft het toch weer met vrij veel smaak opgegeten.

Zoals ik reeds zei zijn wij allang blij dat hij iets eet en zijn wij niet geneigd hem dat te ontzeggen. Maar, en dan nu mijn vraag, is er iets bezwarends tov choco? Of kan ik het hem gewoon rustig af en toe laten eten als hij dat lekker vindt? Hij is bijna twee jaar, en de reden waarom ik het hem geef is omdat hij zo dan tenminste wel wat brood eet. Maar ik zou willen weten of die choco niet teveel kwaad kan? Hij eet verder echt geen hopen ongezonde dingen, veelal "saaie" dingen zoals droge pasta en rijst, frietjes, vlees, volkoren crackers, rozijntjes en vrij veel fruit. Geen koekjes of sappen e.d. En iets anders dan wat ik opsomde is al helemaal raar dus daar komt hij al helemaal niet aan ...

Het betreft biologische choco (noir organic dark chocolate spread) en dit zit erin: rietsuiker, plantaardige vetten (raapolie en palmvet), magere cacao, sojalectine.

Ik weet dat er alternatieven zijn voor op brood maar ik heb al veel geprobeerd. Appelstroop en boter willen soms ook wel nog eens lukken, maar pindakaas, andere notenpasta's e.d wil hij niet. Idem kaas, vlees, etc ... En brood is iets dat hij eigenlijk wel graag eet, en ik heb dan nog liever dat er iets van vet opzit ipv gewoon droog.
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 28 apr 2016 21:26

Tja, er zit suiker in, maar ik denk dat je dat niet altijd kunt blijven ontwijken.
Onze oudste is natuurlijk al 4, maar wij hebben als regel dat hij 1 boterham met zoet per dag mag, en dat is bij hem dan meestal chocopasta of hagelslag. En dit is sinds hij ongeveer 3 is, daarvoor taalde hij niet naar mijn hagelslag.

Zoals je zelf al zegt, je past je standaard aan met een kind wat (te) weinig eet. Persoonlijk zou ik liever met mate brood met chocopasta erin zien gaan, dan helemaal geen brood. [smile]
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Choco?

Ongelezen bericht door bigou » 29 apr 2016 09:46

Ik snap je dilemma en denk verder dat er weinig ouders zijn die nooit concessies hebben gedaan aan hun ideeën over gezond eten voor de kinderen [smile]
Veel kindjes gaan door fases van lastig eten in de peuter/kleutertijd en je word soms toch bezorgd over weinig eten etc. Hier werkt het wel om choco/jam/hagelslag te reguleren door het alleen bij het ontbijt op tafel te zetten. Zo loop je niet het risico dat er twee (brood)maaltijden per dag uit boterhammen met chocopasta gaan bestaan. Kwalitatief lijkt me dat ook niet ideaal, zijn toch vrij 'lege' calorieën.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Simba81 » 29 apr 2016 13:40

Ik geef mijn dochter ook rustig af en toe choco hoor! Hagelslag ongeveer een keer per week. Vorige week bij schoonouders gelogeerd en daar kreeg ze elke dag pasta [eeks]
Maar goed, ik eet zelf ook nijna elke dag choco. Nu eet mijn dochter ook heel veel andere di gen en heeft ze het waarschijnlijk niet nodig, maar als ze ook zo weinig zou eten en te licht zou zijn, zou ik het ik het gerust vaker geven!

Sterkte trouwens! Ik heb wel eens eerder iets van je gelezen en het lijkt me heel vervelend als je kind zo slecht eet en je je zorgen maakt!
E aug 2014 M feb 2017


Pien Pinda

Berichten: 2509
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:32
Hobbies: Uitslapen!

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Pien Pinda » 29 apr 2016 13:57

Ik zou het gerust geven. Je kan eronder beetje boter ofzo smeren voor wat extra vetten, en chocopasta/hagelslag weinig erop doen of langzaam beetje minderen tot je kind het in kleine hoeveelheden op brood ook lust.

Gebruikersavatar

Marijketje

Berichten: 3789
Lid geworden op: 01 nov 2012 18:04
Hobbies: Theater, Engels, wandelen

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Marijketje » 29 apr 2016 14:11

Je kunt ook nog overwegen om het zelf te maken: http://uitpaulineskeuken.nl/2013/09/diy ... maken.html
Mama van H. (9-'12), J. (7-'14) en C. (12-'16)
Go make a life, not a living

Gebruikersavatar

CorineS

Berichten: 1149
Lid geworden op: 02 apr 2014 21:14
Hobbies: knutseltante
Locatie: Hengelo (Ov)
Contacteer:

Re: Choco?

Ongelezen bericht door CorineS » 29 apr 2016 20:20

Marijketje schreef:Je kunt ook nog overwegen om het zelf te maken: http://uitpaulineskeuken.nl/2013/09/diy ... maken.html
Dat wilde ik ook net zeggen.
Ik maak het zelf altijd volgens een iets ander recept:
50 gr amandelpasta
100 ml amandelmelk
75 gr (biologische) cacao
150 gr (biologische) honing
En een klein scheutje water (20-40 ml)
Dit recept is geïnspireerd op de versie die hier staat:
http://voedzo.nl/recepten/recept-voor-p ... -en-zuivel
A feb '11 ♥ R feb '14 ♥ H mrt '17 ♥

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Mienos » 30 apr 2016 01:41

Simba81 schreef: Sterkte trouwens! Ik heb wel eens eerder iets van je gelezen en het lijkt me heel vervelend als je kind zo slecht eet en je je zorgen maakt!
Bedankt! Het is niet makkelijk, eigenlijk altijd een beetje stressen inderdaad :-(, vaak wou ik dat het toch wat meer vanzelf ging. Kan soms echt jaloers zijn op kindjes die gewoon eten ... bij ons is dat altijd zo'n gedoe en ik word daar echt moe van. Het gaat nu wel vrij goed gezien omstandigheden en mijn kindje is altijd vrolijk en ontwikkelt zich prima, maar die constante stress daarover is er altijd.
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Mienos » 30 apr 2016 01:47

Bedankt allemaal, ik voel me nu toch ietsje minder schuldig dat ik het 'm geef ... ik ga het bij enkele keren houden, en telkens een dun laagje.

Ach ja, hij eet voor de rest eigenlijk echt heel weinig ongezonde dingen. Je moet je standaarden inderdaad aanpassen ... mocht hij nu prima eten dan zou ik me die vraag over de choco nooit gesteld hebben, dan hadden we dat wellicht niet in huis, maar ja, het is nu anders.

Zelf maken, goed idee, ik ga dat zeker eens proberen!! Ik hoop dat hij het dan wel lust want ook wat betreft choco is hij heel kieskeurig en moet het specifiek DIE zijn ... ik weet het omdat ik hem tervoren bij wijze van test wel eens liet proeven van mijn eigen hazelnoot chocopasta, en bij oma ook eens enkele keren en die wil hij niet, het bleef bij een likje. Deze hadden we toevallig eens gegeten toen we in de stad waren uit brunchen.
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Gebruikersavatar

Xandra

Berichten: 5186
Lid geworden op: 14 apr 2012 16:33
Hobbies: Lezen

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Xandra » 30 apr 2016 07:16

Ik zie dat er alleen mensen reageren die heel bewust heel gedoseerd omgaan met zoet op brood. Ben ik de enige die het gewoon iedere dag geeft? Ze krijgen gewoon het beleg waar ze om vragen. Zelf eet ik nooit zoet op brood dus ze kijken het niet af.
Dochter 10/2011 en zoon 03/2013

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Choco?

Ongelezen bericht door kayra2002 » 30 apr 2016 07:25

Nee hoor, zo doe ik het ook Xandra. Bij baby en dreumes smeer ik het er niet uit mezelf op natuurlijk, maar vanaf dat ze duidelijk zeggen wat ze willen, krijgen ze zoet op brood. Mijn kinderen eten soms dagenlang gestampte muisjes, dan dagenlang kaas of worst etc. Ze wisselen het dus af, valt me erg mee. Zelf eet ik veel hagelslag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

Xandra

Berichten: 5186
Lid geworden op: 14 apr 2012 16:33
Hobbies: Lezen

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Xandra » 30 apr 2016 07:51

Van jou weet ik het [biggrin]. En dat andere dingen de voorkeur hebben, snap ik ook (hoewel zoute vleeswaren?) Maar als ik dan lees over zelfs schuldig voelen over een boterham chocopasta, dan vraag ik me soms af of ik nu zo afwijkende normen heb.
Maar goed mijn kinderen krijgen ook dagelijks snoep en/of koek. Ik denk niet dat er nog iets te redden valt. En dat wil ik ook helemaal niet.
Dochter 10/2011 en zoon 03/2013

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Phileine04 » 30 apr 2016 07:54

Mijn zoon mag ook bij elke broodmaaltijd een zoete en een hartige boterham (gewoon tegelijk, niet eerst hartig dan zoet ofzo). Zie niet in waarom niet.
Mama van drie

--💚--💜--💛--


Pien Pinda

Berichten: 2509
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:32
Hobbies: Uitslapen!

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Pien Pinda » 30 apr 2016 07:55

O maar zo zit ik ook in elkaar hoor xandra [biggrin]
Maar ik geef dus wel bewust niet zo'n dikke laag hagelslag omdat ze het dagelijks eet op meerdere boterhammen.

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Phileine04 » 30 apr 2016 07:59

Zoon krijgt dan gewoon een laagje choco/ jam/ hagelslag/ schuddebuikjes. De varianten uit de supermarkt.
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Plaats reactie