Choco?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 30 apr 2016 08:25

Ik herken t dilemma. Hier ook zeer kieskeurige eter. En juist omdat wij geen stress willen rond eten...
Liever brood met zoet dan niet eten... Maar soms baal ik wel ja. Peuter lust alleen tosti kaas, of jam van een merk of choco, dito van een merk. Nu beleggen wij heeeeel dun. Valt me wel op, geen idee of t er mee te maken heeft, maar dat peuter verder weinig gedoe met zoet heeft. Laatst met veel kindjes die bijna nooit zoet krijgen, er was iets zoets, kindjes gingen helemaal ervoor, zeuren en dooreten, onze peuter had liever een banaan. Maar goed, geen idee of t met elkaar te maken heeft maar vond t wel opvallend.
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Choco?

Ongelezen bericht door kayra2002 » 30 apr 2016 08:28

Dat valt mij ook op hopefultimes! Mijn kinderen kozen de laatste twee keer een broodje toen we uit waren en ik taart bestelde. Ze lijken zelf geen onderscheid te maken tussen zoet en hartig. Fruit is bij de oudste van vier populairder dan koek. Het zal niet bij alle kinderen werken, maar bij die van mij werkt loslaten goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

Roosjepost

Berichten: 2820
Lid geworden op: 06 nov 2010 16:56
Hobbies: lezen, yoga
Locatie: Noord-Holland

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Roosjepost » 30 apr 2016 08:33

Ik zou het niet geven. Niet omdat het nou zo erg is om een keer hagelslag te eten, maar omdat hagelslag gewoon heel erg lekker is en kinderen die van zoet houden op een gegeven moment vooral zoet waarderen op brood en andere dingen 'niet lekker' gaan vinden. Er is zó veel te eten naast zoetigheid.. waarom kleintjes daar aan laten wennen.
Mijn 2.5 jarige is ook een slechte eter, hij eet vooral bananenpannenkoeken, die zijn ook een beetje zoetig en ik kan er veel gezonds in doen. Mijn bijna 5 jarige heeft wel eens hagelslag gegeten ergens anders en dat vind ik prima, maar niet thuis, want dan is dat wat hij voortaan thuis op zijn brood wil en als het maar soms mag, wordt het zo'n 'ding'.
Ik weet ook niet wat ik zou doen als mijn kleuter er straks om gaat vragen ofzo hoor, ik wil het ook gewoon los laten, maar ik zou het niet aanbieden op eigen initiatief.
zl1 mei 2011 en zl2 oktober 2013

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Simba81 » 30 apr 2016 11:55

Oh, mijn dochter eet ook veel zoet hoor! Appelstroop,jam, pindakaas etc. Ook wel vlees, kaas vindt ze niet lekker. En GEK op ei! Maar het is verbazingwekkend hoe snel ze doorhebben dat chocola lekker is.
E aug 2014 M feb 2017


Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Jessie342 » 30 apr 2016 12:38

-
Laatst gewijzigd door Jessie342 op 15 nov 2018 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Mienos » 30 apr 2016 15:42

Xandra schreef: Maar als ik dan lees over zelfs schuldig voelen over een boterham chocopasta, dan vraag ik me soms af of ik nu zo afwijkende normen heb.
Goh ja, schuldig voelen is een groot woord, maar toch ... Het is altijd een beetje moeilijk afwegen en evenwicht zoeken vind ik wat dit betreft. Ik ga zelf redelijk bewust om met voeding, al ben ik daar zeker niet extreem in, en ik vind het als ouder toch wel mijn taak om dat ook voor mijn kind te doen. Dus: niet extreem, maar een soort van evenwicht moet er wel zijn. En dan kom je toch uiteindelijk dingen tegen waarvan je denkt, hmh zou het kwaad kunnen, is het niet té slecht? En die grens ligt bij iedereen anders, en hangt ook af van omstandigheden etc ...

Ik wil ook geen 'ding' maken van bepaalde etenswaren alsof het iets mega-speciaal is en ik eet zelf ook heus niet altijd gezond ... Hij mag vrijwel van alles proeven, als hij het lekker vindt ook blijven van eten ... Soms probeer ik er dan wel eens iets gezonder mee te maken ofzo, of ergens in te verwerken, of hij eet het gewoon zo af en toe... Maar ergens vind ik voor mezelf dat ik wel een grens moet trekken. En sommige dingen wil ik toch echt niet aan mijn kind geven omdat er teveel troep inzit en te weinig voedingswaarde, omdat het gewoon slecht doet aan je lichaam, etc ... Of sommige dingen zijn goed voor af en toe, maar niet dagelijks. En dat was mijn dilemma een beetje met de choco. En het ging 'm ook niet bepaald om het 'zoete' aspect, dan wel eerder om de vraag of er niet teveel troep in verwerkt zit, en of chocolade op die leeftijd en in die hoeveelheid wel een goed idee is.
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Choco?

Ongelezen bericht door elize80 » 30 apr 2016 16:14

Xandra schreef:Ik zie dat er alleen mensen reageren die heel bewust heel gedoseerd omgaan met zoet op brood. Ben ik de enige die het gewoon iedere dag geeft? Ze krijgen gewoon het beleg waar ze om vragen. Zelf eet ik nooit zoet op brood dus ze kijken het niet af.
Wij doen er ook niet moeilijk over. De oudste is een grote broodeter en we geven wel aan dat hij moet afwisselen. Hij begint altijd met hagelslag en daarna andere dingen (kaas, vleeswaren, appelstroop, pindakaas).

De jongste heeft elke week weer een andere voorkeur en eet juist heel weinig brood maar ook hij eet wel eens hagelslag. Hij eet meestal het beleg van zijn brood.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Choco?

Ongelezen bericht door elize80 » 30 apr 2016 16:17

Roosjepost schreef:Ik zou het niet geven. Niet omdat het nou zo erg is om een keer hagelslag te eten, maar omdat hagelslag gewoon heel erg lekker is en kinderen die van zoet houden op een gegeven moment vooral zoet waarderen op brood en andere dingen 'niet lekker' gaan vinden. Er is zó veel te eten naast zoetigheid.. waarom kleintjes daar aan laten wennen.
Mijn 2.5 jarige is ook een slechte eter, hij eet vooral bananenpannenkoeken, die zijn ook een beetje zoetig en ik kan er veel gezonds in doen. Mijn bijna 5 jarige heeft wel eens hagelslag gegeten ergens anders en dat vind ik prima, maar niet thuis, want dan is dat wat hij voortaan thuis op zijn brood wil en als het maar soms mag, wordt het zo'n 'ding'.
Niet mee eens. Ik vind juist dat het een ding wordt als je het gaat beperken. Onze kinderen mogen uit al het beleg kiezen dat wijzelf eten. Nooit gezeur. Ze eten absoluut niet alleen maar hagelslag. Ze houden net zo van hartig als van zoet. Een beetje wat Kayra en hopefultimes ook schrijven.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)


Pickle

Berichten: 9391
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:48
Hobbies: :)

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Pickle » 30 apr 2016 16:45

Ik denk dat dat ook wel kind-afhankelijk is? [think] En leeftijds-afhankelijk, de eerste jaren slijt er toch een voorkeur in voor bepaalde smaken. Ik ben op die redenen veel feller geweest op bijvoorbeeld geen zoet de eerste jaren. Inmiddels heb ik het losgelaten, maar er zijn dingen die ik niet in huis haal (snoepjes, limonade). Prima als ze dat buitenshuis eten, maar liever niet in mijn huis, omdat ik het niet wil normaliseren (maar ik wil het ook geen verboden vrucht laten worden, wat ik best een lastige balans vind!).

Gebruikersavatar

Anna_vdm

Berichten: 166
Lid geworden op: 23 feb 2015 09:17
Hobbies: Van alles en nog wat
Locatie: Utrecht

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Anna_vdm » 30 apr 2016 22:16

Nog een toevoeging, mocht je zelf chocopasta willen maken [biggrin] Dit vind ik zelf een heel makkelijk recept (en dadels zijn super gezond!):

125 gram dadels, 100 ml spelt- of slagroom, 50 gram cacao, 75 gram kokosolie (ontgeurd)
Dadels fijn hakken, kokosolie laten smelten, alles bij elkaar in de keukenmachine en laten draaien tot je mooie pasta hebt. Ook van Voedzo, zag eerder in dit draadje ook al een recept daarvandaan voorbij komen: http://www.degezondemama.nl/recepten/ch ... en-zuivel/

Mijn baby is pas 7 maanden dus nog niet toe aan uitgebreid broodbeleg maar ik was voornemens om wel 'verantwoord' broodbeleg aan te bieden in de toekomst. Bio appel-/perenstroop, bio notenpasta's, kaas, vleeswaren, boter, avocado en zelfgemaakte chocoladepasta...

In ieder geval succes! Ik hoop dat je kindje beter gaat eten en tot die tijd zou ik ook gewoon choco aanbieden, denk ik.
19.09.2015 T

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Mienos » 01 mei 2016 01:14

Anna_vdm schreef: In ieder geval succes! Ik hoop dat je kindje beter gaat eten en tot die tijd zou ik ook gewoon choco aanbieden, denk ik.
Bedankt! Ik ga het receptje zeker ook eens proberen ...
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Gebruikersavatar

elisa83

Berichten: 896
Lid geworden op: 01 jun 2012 17:31
Hobbies: Koken, lezen, fotografie

Re: Choco?

Ongelezen bericht door elisa83 » 04 mei 2016 22:23

Hier ook dagelijks zoet, en ook een periode lang alleen maar choco op brood (elke dag en elke boterham dus). [redface]
Nee, dat is niet gezond en wenselijk, ik weet het, maar ook hier al blij dat hij dan brood eet. En ik ben zelf ook dol op zoet op brood, dus ik snap het wel.
Net als bij veel andere dingen kan je nog zo je best doen wbt gezond eten etc, maar ik denk dat de invloed minimaal is (of in ieder geval kan je er vaak niet zoveel aan doen wanneer je kind een slechte eter is). Ik zie aan mijn zl2 dat het ook anders kan, die is veel minder uit op zoetigheid, ik zie nu al verschil met zl1 (en zl2 is pas 14 maanden).

Hier ook weer echt een vervelende fase wb eten, zl1 heeft nu ook 'pasta met tomatensaus' van zijn repertoir geschrapt. Hij eet nu officieel helemaal geen groente meer [flauwte].
Mamma van drie (april 2012, februari 2015 en februari 2020) :-)

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Mienos » 07 mei 2016 16:21

elisa83 schreef: Hier ook weer echt een vervelende fase wb eten, zl1 heeft nu ook 'pasta met tomatensaus' van zijn repertoir geschrapt. Hij eet nu officieel helemaal geen groente meer [flauwte].
Vervelend hè! Hier ook, hij eet enkel groenten in pastasaus (en dan moet ik 'm ook al op een goed moment treffen). Erwtjes of zwarte/bruine bonen gaan er soms ook nog wel eens in, maar that's it! Mijn ml en ik eten (bijna) iedere dag rauwe groenten bij onze hoofdmaaltijd ... Als een Side dish eigenlijk, vaak nog naast de andere groenten ... Da's dus nu al anderhalf jaar dat ik hem élke dag o.a. rauwe groenten aanbied (sla, tomaat, komkommer, venkel, paprika ...) en hij heeft er nog geen enkele keer van gegeten, vindt hij vies! De gekookte trouwens ook niet maar ik dacht altijd dat rauw dan toch nog makkelijker zou gaan omdat hij graag knabbelt, maar helaas ...
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: Choco?

Ongelezen bericht door rietjetoet » 11 mei 2016 23:01

even over de soort choco: mijn kids eten nooit never chocopasta met noten, vieessss bah, maar maken verder geen probleem tussen: choco van de aldi, boerinneke, kwatta choco etc zolang er maar geen noten in zitten en zolang het maar pure choco is ;-).
Ik maak hier graag zelf choco maar dan volgens mijn overgrootmoeders recept: boter ei suiker en heel zwarte chocolade ;-) lekkkkerrrrr ;-)
Verder is hier de regel: zoet mag maar er moet gewisseld worden met hartig en gelukkig eten ze beiden ook graag kaas en gerookte ham enz ;-). Die regel is er eigenlijk vooral omdat ik nogal gewoontekindjes heb en ze anders weinig variëren uit zichzelf.
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes


Cynth

Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2015 09:38
Hobbies: Ecologie

Re: Choco?

Ongelezen bericht door Cynth » 13 aug 2019 21:40

Ik zou inderdaad vooral kijken naar je eigen kind. Het moet leuk blijven. Bij zl1 heb ik in eerste instantie altijd zelf laten kiezen. Choco hebben we eigenlijk zelden in huis maar wel ander zoet zoals jam en hun wisselde het zelf goed af met hartig. Hij kreeg rond 2-3jr wel opeens een fase dat hij alleen nog maar honing wilde, de hele dag door. Toen ben ik wel gaan instellen dat voor elke boterham zoet ook een boterham hartig moet. Bij hem werkte dat prima zonder dat het vervelend of stress werd.
Ik let zelf wel op zoet, in de zin van, we eten zelden koek of snoep oid, dus hij ook niet. Maar als wij iets lekkers eten mag hij het ook. Het is wel altijd een beetje in verhouding gegaan naar hoeveel hij zelf eet.

Succes!

Plaats reactie