Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Staartje

Berichten: 2482
Lid geworden op: 06 jun 2011 21:37
Hobbies: Groeien
Locatie: (BE)

Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Ongelezen bericht door Staartje » 18 aug 2014 16:40

Mijn jongste dochter is net 7 maanden.
We zijn gestart met bijvoeding alla rapley rond 5,5 maand in samenspraak met een arts/lactatiekundige omdat ze een slechte tongmobiliteit heeft. (Icm andere oefeningetjes) Ze stopt heel graag eten in haar mond, kauwt of zuigt er op en ... spuugt het dan weer uit. Af en toe slikt ze wel door maar zeer weinig. Ze vindt eten ook altijd maar kort interessant, een minuutje of 2-5.
Omdat ze tot nu toe (buiten 1 keer rond 5 maanden) elk vorm borstvoeding die niet uit de borst komt weigert begin ik me behoorlijk zorgen te maken.
Ik heb het werken al 3 maanden kunnen uitstellen, maar binnen 14 dagen moet ik echt weer terug aan het werk.
Manlief, moeder en schoonmoeder krijgen er ook geen eten in. Geen fles (gekolfde melk, vers) geen bv op een lepeltje, weinig tot geen melk uit tuitbekertje of gewone beker, weinig (2hapjes) tot geen prakjes op een lepeltje, ... Zucht.

Ik ben al enkele keren weg gemoeten overdag en 's avonds om wat te werken en dat was a: rampzalig huilconcert zo gauw er honger kwam, b: over en weer rijden.
Dat is niet mogelijk als ik aan het werk ben. Ik ben 4 tot 8,5uur van huis weg. :(

Wat kan ik nog allemaal proberen? Wat zie ik over het hoofd?
Alle tips welkom!
Mama van drie heerlijke dochters, geboren op 04/2009, 02/2011 en 01/2014


Ergotherapeute, draagconsulente regio Kempen


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 18 aug 2014 16:58

[grouphug] [grouphug]

Mijn dl at ook het liefste alleen live bv. Er ging wel wat in overdag, met veel moeite, een paar cc via een flesje, en een kruimel brood of cracker, maar ze at vooral het 's nachts. Ik dacht dan altijd maar, kindjes die doorslapen eten ook rustig 8 uur of langer niks, dus al eet ze de hele dag niet, tja, dat kan. is niet leuk, want ze werd wel verdrietig, maar het kan... En dan 's nachts de hele nacht bij mama eten.

Niet leuk, niet handig, maar niet gevaarlijk en het wordt vanzelf beter :)


Loesje8

Berichten: 284
Lid geworden op: 30 jan 2014 18:26
Hobbies: Lezen, sporten, reizen

Re: Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Ongelezen bericht door Loesje8 » 18 aug 2014 20:29

Lastig zeg! [grouphug] ik snap dat je je toch zorgen maakt. Al is het inderdaad zo dat ze het ' s avonds en ' s nachts in kan halen als ze overdag niet drinkt. Ik zou de (tuit)beker of bv van een lepeltje toch steeds blijven aanbieden, misschien accepteert ze het opeens wel. Heb je al geprobeerd om er pap van te maken met biobim? Of - heel onverantwoord- met afleiding voor de tv? Mijn dochter vindt het wel erg leuk nu om een paar slokjes uit mijn glas te drinken, dit is echt iets van de laatste weken (ze is nu 8 maanden). Toen ik ging werken was het de eerste dagen trouwens ook veel huilen en werd ik gebeld dat ik moest komen omdat mijn sm dl niet stil kreeg, dit ging gelukkig echt snel beter. Een lk vertelde mij dat ze ook een beetje moeten wennen aan het gevoel van honger, en het drinken moeten uitstellen. En idd dit wende dus snel. Sterkte!


Topic starter
Staartje

Berichten: 2482
Lid geworden op: 06 jun 2011 21:37
Hobbies: Groeien
Locatie: (BE)

Re: Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Ongelezen bericht door Staartje » 18 aug 2014 22:32

Een beetje water wil ze wel drinken uit een tuitbeker of een glas. Maar ja, dat is niet echt ideaal he.
Mama van drie heerlijke dochters, geboren op 04/2009, 02/2011 en 01/2014


Ergotherapeute, draagconsulente regio Kempen

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Ongelezen bericht door kayra2002 » 19 aug 2014 09:27

[grouphug] wat moeilijk!
Mijn zoon weigerde ook alles (fles, lepel, tuitbeker etc) toen ik weer ging werken. Avonden weg waren ook huilen. De eerste dag ben ik gebeld dat ik naar huis moest komen, maar daarna ging het wel steeds beter. Ze spoten kleine beetjes melk in z'n mond met een spuitje en gebruikten een speen met groot gat zodat er al met bijten wat melk uitkwam. Er was wel duidelijk verschil tussen kdv en thuis. Vriend had meer moeite op zijn papadag dan de leidsters op het kdv om er iets in te krijgen. Op het kdv ging hij al snel wel wat uit de fles drinken, als hij maar echt honger had.
Is dat nog een optie voor je? Een oppas in een vreemde omgeving?

Mijn zoon wordt deze week 1 en gister op het kdv heeft hij verschillende slokjes water gedronken, wat fruit gegeten (paar hapjes) en een cracker. Melk (afgekolfde en koemelk geprobeerd) wilde hij niet. Er gaat dus nog steeds niet veel in, maar hij blijft er wel vrolijk onder.
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 19 aug 2014 21:34

onemonkey schreef:[grouphug] [grouphug]

Mijn dl at ook het liefste alleen live bv. Er ging wel wat in overdag, met veel moeite, een paar cc via een flesje, en een kruimel brood of cracker, maar ze at vooral het 's nachts. Ik dacht dan altijd maar, kindjes die doorslapen eten ook rustig 8 uur of langer niks, dus al eet ze de hele dag niet, tja, dat kan. is niet leuk, want ze werd wel verdrietig, maar het kan... En dan 's nachts de hele nacht bij mama eten.

Niet leuk, niet handig, maar niet gevaarlijk en het wordt vanzelf beter :)
Dat dus.

Hier een selectieve flesweigeraar, die alleen uit de fles dronk als hij erge honger had. Ik trooste mezelf ook met het doorslaap verhaal. Dat deed zl dan weer niet, hij haalde 's nachts z'n drinken in.
Wij zijn met 6 maanden overgestapt op pap met een lepeltje op het KDV, dat ging er wel in.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Lilotje

Berichten: 1158
Lid geworden op: 16 sep 2013 21:08
Hobbies: koken, bakken, haken, lezen

Re: Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Ongelezen bericht door Lilotje » 19 aug 2014 23:29

Mijn dl weigerde ook alle flesjes. Bij ons wel een probleem want mijn bv was ten einde, ze moest dus wel. Heeel vaak blijven aanbieden, uiteindelijk met een heel smal speentje wilde ze een beetje drinken, en dat ging steeds beter. We zijn inmiddels heel wat maanden verder maar ze vindt de fles nog steeds niet echt leuk, drinkt nu alles zelf uit tuitbeker.
Ik vond het voor ons, maar vooral voor dl, best stressvol om haar te 'dwingen' uit de fles te drinken, bij jou is dat niet per se nodig omdat ze het na je werk kan inhalen, dus zou het ook weer niet te hard proberen.
Wbt eten weet ik het niet zo goed. Hier ging er in het begin ook helemaal niets in, maar dat werd elke week meer en nu gaat het super!


Tapatalk-telefoongetyp
V (oktober 2013)
S (juli 2017)


Topic starter
Staartje

Berichten: 2482
Lid geworden op: 06 jun 2011 21:37
Hobbies: Groeien
Locatie: (BE)

Re: Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Ongelezen bericht door Staartje » 20 aug 2014 09:42

Papjes en melk op een lepeltje weigert ze resoluut. Van een fles drinkt ze ook niet bij erge honger. Dan huilt ze tot ze in slaap valt of tot ik (in wanhoop gebeld) aan kom. :/
Gisteren voor het eerst soep geprobeerd met een gewoon bekertje , daar heeft ze een klein beetje van binnen.
Mama van drie heerlijke dochters, geboren op 04/2009, 02/2011 en 01/2014


Ergotherapeute, draagconsulente regio Kempen

Gebruikersavatar

Draakje06

Berichten: 129
Lid geworden op: 27 mei 2014 12:16
Hobbies: Dansen, fotograferen

Re: Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Ongelezen bericht door Draakje06 » 20 aug 2014 22:41

Lastige situatie. Mijn dochter wilde ook bijna niets drinken uit de fles als ik weg was en ja dan haalde ze 's nachts in, niet fijn voor mij maar wel een geruststelling dat ze op die manier toch alles binnen krijgt. Heb je al eens een rietjes beker geprobeerd? Misschien een optie?
Over de bijvoeding zal ik mij geen zorgen maken, dat heeft nog tijd nodig.
Mama van F. juni 2013 en S. mei 2015 (L)


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Ongelezen bericht door mamarosa » 21 aug 2014 23:28

Lastig staartje! Ik heb veel ervaring met een op alle manieren moeilijk drinkende dl. Borst gaat nu, na 7 maanden redelijk goed (maar alleen de linkerborst, alleen als het stil is, alleen als ze moe is en alleen als ik mijn borst tijdens het voeden voorgevormd hou). Flesjes idem. Ze kan het, maar ook daarvoor zijn talloze voorwaarden nodig om te zorgen dat ze drinkt, en lang niet iedereen en elk moment lukt het. Daardoor weet ik hoe het is en wat een frustratie en stress het kan geven. Dus even een hart onder de riem voor jou! Ik heb wel een paar tips, maar weet ook niet of die voor jou dl gaan werken. Ben je al eens met haar bij een prelogopediste geweest? Vanwege haar tongmotoriek kan dat mss een stap zijn die wat op kan leveren. Kan ze wel uit een fles drinken? Snapt ze Hoe een fles werkt? Welke flessen heb je al geprobeerd? Onze j heeft het geleerd uiteindelijk uit een haberman/special needs fles, met allerlei technieken, tips en trucs van de prelogopediste. Dat en heel veel geduld en heel vaak oefenen. (Twee keer per dag). Sinds enkele weken weigert ze de haberman fles, maar drinkt ze wel uit een doodnormale fles met papspeen, waarvan ik het gat groter heb gemaakt. En ik doe een paar schepjes biobim rijstemeel Door de fles, dat vindt ze lekker. Na heel veel trial and error zo achtergekomen. Dus blijf dagelijks oefenen met een zo makkelijk mogelijke fles, dat heeft hier dus gewerkt. Als ze graag wel op eten zuigt, kun je ook nog heel sappige fruit en groente aanbieden, waar ze het sap dan in ieder geval van binnenkrijgt. Hier werkt komkommer, meloen, gestoomde courgette en gestoomde appel. Als echt niks lukt, zou je mss wat verdunde vruchtensap of diksap kunnen proberen uit fles of tuitbeker. Natuurlijk liever niet, maar mss vindt ze dat lekker genoeg om op te drinken en associeert ze die smaak niet met borst en mamma ( daarom ook de pap Door de fles hier, op die manier is het voor dl dan toch iets anders dan bv denk ik).
Heel veel sterkte ermee!
DL J geboren12-01-2014


Topic starter
Staartje

Berichten: 2482
Lid geworden op: 06 jun 2011 21:37
Hobbies: Groeien
Locatie: (BE)

Re: Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Ongelezen bericht door Staartje » 22 aug 2014 17:41

Ze heeft ooit al een keertje gedronken (echt gezogen) van een nieuw aventflesje. Verder al heel erg veel flesjes en spenen en maten geprobeerd, nog geen haberman! ( dat wil ik zeker nog proberen, dank voor de tip)
Ze hapt aan een flesje maar zuigt er niet op. Ze doet dus letterlijk kaken open toe open toe,het is niet bijten te noemen . Het ziet eruit alsof ze gast zuigen maar ze houdt haar mond open.
( ze kan wel bijten en afbijten)

Van dat beetje soep heeft ze 3 dagen krampen gehad! :(

Aan de borst is ze ook alles behalve een natuurtalent en laat ze vaak los. Haar tongriem is gekliefd ( maar terug gegroeid) haar lipriem is twijfelgeval.
We zijn met haar al bij een arts-lactatiekundige. Die merkte ook op dat haar mond en tongmotoriek niet denderend is en gaf ons oefeningen om dat te verbeteren. ( strijk, tril en beweeg oefeningen met wangen, tong en lippen)
Ze stelde ook voor om naar de pre logo te gaan als het niet verbeterde.
Mama van drie heerlijke dochters, geboren op 04/2009, 02/2011 en 01/2014


Ergotherapeute, draagconsulente regio Kempen

Gebruikersavatar

Ion

Berichten: 272
Lid geworden op: 23 okt 2013 22:59
Hobbies: hardlopen, tuinieren

Re: Weinig tot geen vast eten willen en geen fles willen

Ongelezen bericht door Ion » 08 sep 2014 12:12

Oh ik voel met je mee! Hier een soortgelijke geschiedenis. Die van ons kokhalsde heel hevig. Ook qua werk alles op de schop gezet hierom. Zelf minder gaan werken en dan grotendeels thuis. Op de ene dag dat ik weg moest ging ML mee met kleine zoon terwijl grote zoon naar de bso moest. Vermoeiende tijd!
Wij hebben de prelogopediste een paar keer op bezoek gehad. Ik vond dat echt de moeite waard!

Qua voedselprobeersels: het eerste wat er hier echt wel goed in ging was yoghurt. De prelogopediste vertelde dat voeding die sterk prikkelt (omdat het zuur is bijvoorbeeld) bij kokhalzers vaak beter gaat, omdat het zo duidelijk een seintje afgeeft: let op: eten in de mond! Nu heeft jou dochter zo te lezen geen kokhalsprobleem, maar wie weet ook een liefde voor yoghurt. Je kunt er ook nog papgranen doorheen doen op een gegeven moment.
ZL1: augustus 2005
ZL2: september 2013

Plaats reactie