Het soepen-draadje

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


jessie90

Berichten: 4775
Lid geworden op: 19 jul 2010 20:06
Hobbies: van alles

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door jessie90 » 30 sep 2012 18:45

Staat nu te pruttelen [kwijl]

Hollandse Erwtensoep

Ingrediënten
300 g spliterwten (pak a 500 g)
2 schouderkarbonades
1 laurierblaadje
1 kleine knolselderij (ca. 500 g)
2 dunne preien
1/2 zakje verse selderij (a 50 g)
1 boerenrookworst (250 g)

Bereiden

Vul een grote soeppan met 1 1/2 liter water en roer er 1 volle eetlepel zout door. Voeg de spliterwten en de karbonades toe en verkruimel het laurierblaadje erboven. Breng het water op matig vuur aan de kook, roer regelmatig. Leg het deksel op de pan en laat de spliterwten 20 minuten heel zachtjes koken. Maak intussen de knolselderij en prei schoon. Snijd de knolselderij in plakken van 2 cm dik, schil de plakken dun en snijd ze in blokjes. Spoel de blokjes in een vergiet even af onder stromend water en laat ze goed uitlekken. Snijd de onderkant en het donkergroene blad van de prei. Snijd de stengels in ringen van 1 cm dik en was ze in een vergiet onder stromend water. Laat ook de prei goed uitlekken. Hak de selderij heel fijn. Neem de karbonades uit de pan, verwijder het bot en snijd het vlees in kleine blokjes. Roer die met de knolselderij, prei en driekwart van de selderij door de soep. Leg de rookworst in de pan en laat de soep nog 20 minuten zachtjes koken, tot alle groenten gaar zijn. Roer regelmatig: de erwten vallen dan uit elkaar en binden zo vanzelf de soep. Haal de rookworst uit de pan, snijd hem in plakjes en roer de plakjes door de soep. Serveer de erwtensoep in grote kommen en strooi er nog wat selderij over. Geef er plakjes roggebrood met katenspek bij.

Gebruikersavatar

barbamama

Berichten: 16851
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:01
Hobbies: Veel

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door barbamama » 30 sep 2012 19:03

Jummie, soep, helemaal mijn idee :)

Heerlijk voor de winter alleen niet super gezond door de smeltzouten van de smeerkaas maar voor af en toe vind ik dat niet zo'n probleem [shhh]

Kaassoep

Gehakt rul bakken en daarna een prei in dunne ringen snijden en dit meebakken.

Smelt in een pan een paar pakjes smeerkaas naar keuze (brandt snel aan dus blijven roeren ;) )
Als de smeerkaas gesmolten is, beetje bij beetje water toevoegen, evt een bouillonblokje erbij, dit goed doorwarmen.
Voeg nu het gehakt/preimengsel toe en serveer dit met versgebakken stokbrood


Champignonsoep

Bak de champignons in een koekenpan en haal ze uit de boter zodat ze niet snotterig worden
Maak ondertussen een roux van boter, bloem en melk. Voeg er wat champignons aan toe en pureer dit tot een glad papje met de staafmixer, vul de pan verder met water. Zout en peper (beetje mosterd) naar smaak toevoegen net als de rest van de champignons. Evt. wat hamreepjes toevoegen

Bloemkoolsoep
Zie de champignonnensoep maar dan de champignons vervangen door bloemkool en/of broccoli.

Gebruikersavatar

Rien

Berichten: 2465
Lid geworden op: 24 okt 2009 23:44
Hobbies: breien,lezen,internet
Locatie: westland

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door Rien » 30 sep 2012 19:52

ik ben de soep gaan herwaarderen... Ruben is een slechte groenteneter en soep waar de staafmixer doorgegaan is, eet hij wel! Dus bij ons staat minimaal 1x per week soep op het menu. Dankzij de Odin-tas was het vandaag pompoensoep, zoals ie hierboven ergens vermeld staat, die met kokosmelk. Héérlijk met uitgebakken spekkies erdoor...
De courgette soepen ga ik ook zeker eens proberen, klinkt ook lekker!
trotse mama van N (mei 2007), R (mei 2009) en M (maart 2011), F (juni 2017)

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door MamaRF » 01 okt 2012 18:34

Nog een lekker soepje gemaakt vanavond:

paprika-pompoensoep
1 ui, gesnipperd
3 rode paprika's in blokjes
1 kleine pompoen, geschild en in blokjes
1 blik gepelde tomaten
half pakje tomatenpassata (had ik toevallig nog staan)
2 kippenbouillonblokjes
flinke scheut kookroom

Ui fruiten in een grote soeppan, pompoen en paprika erbij en even samen bakken. 1 liter kokend water, bouillonblokjes, blik tomaten en passata erbij en ongeveer 20 minuutjes laten koken. Staafmixer erop, kookroom erdoor, en even laten prutten op zacht vuur. Eventueel peper en/of zout toevoegen naar smaak. Lekker en simpel!
Laatst gewijzigd door MamaRF op 01 okt 2012 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door Wientje » 01 okt 2012 18:44

Vandaag Indische ewrten aardappelsoep:

Aardappels voor twee personen beetgaar koken.
450 gram erwten in pan met klein laagje water, aardappels erbij en pakje boemboe ajam Bali van conimex erbij.
2 eetlepels sweet chili saus erbij en ongeveer 1 liter water.
Staafmixer er in en op smaak brengen met gemalen komijn, gember, zout en een beetje koriander.
Heerlijk met versgebakken broodjes....
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"


MamaFN

Berichten: 3628
Lid geworden op: 06 jun 2012 15:29
Hobbies: Kunst, cultuur, koken

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door MamaFN » 01 okt 2012 22:19

Deze week astoriasoep gemaakt van jamie

Jummie! Hele speciale kruiden, ga ik meer mee doen!
Dl1.02.12 - Dl2.07.15 - Zl1.07.19

Gebruikersavatar

Nienke

Berichten: 13488
Lid geworden op: 25 jan 2008 13:32
Hobbies: geen tijd voor...
Locatie: Maarssen| Kruiden | Voeding & Gezondheid | Darmflora | Duurzame menstruatieproducten
Contacteer:

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door Nienke » 02 okt 2012 00:01

Och man, ik kom net thuis, heeft mijn enorme stuk Limousin-schenkel de hele dag al staan trekken... Wat is dat toch lekker! Die bouillon heeft NIKS nodig, behalve een beetje grijs zeezout. En ik voel me bijna letterlijk gezonder worden als ik dat eet. De rest ervan kan door de soep van morgen, en dan kan de schenkel nog een keertje op met vers water.

Maar eerst nog een kopje bouillon voor Nienke *nomnomnom*
De Groene Vrouw
~ Eigenwijs in Voeding en Gezondheid ~
Cute Cotton
~ Duurzame menstruatieproducten ~

Gebruikersavatar

spin

Berichten: 2299
Lid geworden op: 06 okt 2011 12:56
Hobbies: Heel veel...
Locatie: Groningen

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door spin » 02 okt 2012 14:35

Deze heb ik een tijd terug gemaakt en oh zo lekker!

Geroosterde aubergine en knoflooksoep

Oven voorverwarmen tot 200 graden.

Rooster de ongepelde teentjes van een bol knoflook (in aluminiumfolie, ongeveer 40 minuten in de oven) en knijp ze vervolgens uit boven een schaal. Maak een pasta van de knoflook, een scheutje olijfolie en een half kopje gehakte peterselie, basilicum en oregano. Op smaak brengen met zeezout en peper.

2 grote aubergines in de lengte halveren en de opengesneden kanten met het mengsel besmeren. In een licht ingevette ovenschaal 30 minuten bakken. Af laten koelen en dan het vruchtvlees met een lepel uit de aubergines schrapen.
Fruit een gesnipperde ui aan in olijfolie en voeg na een paar minuten de aubergineprut en een geperst teentje knoflook (jawel, nog een ) toe. Na nog een paar minuten bakken anderhalve liter groente of kippenbouillon toevoegen en het geheel aan de kook brengen. Ongeveer 10 minuten koken op een zacht vuurtje. Pureer de soep met de staafmixer. Roer er tot slot een bakje crème fraîche door en breng de soep op smaak met cayennepeper en zeezout.
Mama van T (08-2011), L (03-2014) en F (01-2017)

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door Wientje » 16 apr 2013 11:47

Dit draadje moet even opgehaald worden. Ga zo boodschappen doen voor soep voor morgen. Geen idee nog wat voor soep. Maar ik kan wel weer war soep inspiratie gebruiken. Mijn basis is vaak het zelfde en wie weet kunnen jullie daar weer een frisse wind door blazen.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"


Jolande

Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 mei 2010 13:44
Hobbies: koken, (moes)tuinieren

Preisoep met gerookte zalm

Ongelezen bericht door Jolande » 16 apr 2013 12:06

Ik maakte gisteren soep van een paar oude preien die op moesten. Uitje fruiten, prei even meebakken. Bouillon of bouillon met melk erdoor. Gaar koken en dan staafmixer er op. Dan op smaak brengen met peper, zout en als je wilt een plens room of roomkaas erdoor. Afmaken met snippers gerookte zalm.


mamaN

Berichten: 3588
Lid geworden op: 18 aug 2011 23:15
Hobbies: ---

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door mamaN » 16 apr 2013 13:13

Hij staat ook al in het budget maaltijddraadje, maar hij hoort ook hier vind ik:

Spaanse linzensoep - voor 2-3 personen
* 1 blik linzen
* 1 blik tomatenblokjes
* 1 chorizoworst
* knoflook
* 1-2 uien
* 1 bosje koriander de blaadjes
* olijfolie

Pel en snipper de ui. Pers een aantal tenen knoflook naar smaak uit. Verwarm de olijf (of kokos-)olie in een pan met een dikke bodem. Lekker veel olie voor veel smaak! Fruit hierin de ui en knoflook Snijd de chorizoworst in blokjes en bak even mee. Voeg dan de linzen toe. Voeg net zoveel water toe tot de linzen onder water staan (ongeveer 1-2 blikjes), Voeg de tomatenblolkjes toe. Verwarmen. Even door laten pruttelen om de smaken in de soep te laten trekken. Als laatste voeg je de verse (of gedroogde) korianderblaadjes toe.
Lekker met een stuk geroosterd brood met echte boter.
Bon appetit!


Zo ontzettend lekker! Echt eens proberen hoor!

Gebruikersavatar

Otje82

Berichten: 759
Lid geworden op: 04 okt 2011 08:42
Hobbies: ...
Locatie: Dordrecht

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door Otje82 » 16 apr 2013 20:33

Goed idee om het soepen-draadje weer op te halen! Ik ben ook erg fan van soep, eet het vaak als lunch. Ik maakte gisteren deze: http://winnywatetenwevandaag.blogspot.n ... maten.html
Ik zie hier ook wel soepjes voorbij komen die ik ook wel eens wil gaan proberen.
Moeder van een heel lief ventje (06-02-2012) en een schattig meisje (02-05-2015)

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door Wientje » 17 apr 2013 15:17

Pittige linzen kikkerwten soep.

Pureer een half blik kikkererwten en een half blik linzen.
Fruit een ui en een punt paprika, voeg kurkumma, curry masala, gemalen komijn, paprika poeder en gemalen koriander naar smaak toe. Voeg een blikje klappermelk toe, een liter water en drie boulionblokjes. Als je van meer gebonden soep houd, nog een eetlepel allesbinder.
Mmmm!
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"


bieteltje

Berichten: 3763
Lid geworden op: 26 okt 2009 17:12
Hobbies: Meer dan ik aankan
tag: Zingende kip met bloempotkapsel
Locatie: Leiden

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door bieteltje » 18 apr 2013 22:02

Dit weekend heerlijke maissoep gemaakt.

Groene paprika
Uitje
1 peper (zonder zaadjes als de kinderen mee eten)
2 teentjes knoflook
1 groot blik mais
1 dl (slag) room
Kippenbouillon (3dl ofzo)

Uitje, peper, paprika, knoflook snijden en bakken
Dit met de maais in de keukenmachine of blender mikken
Dit bij de bouillon in een pan tot kookpunt brengen, dan de room erbij en voila.....soep

Lekker met wat geraspte kaas en een klodder creme fraiche [dance]
Mama van W(24 aug'07) en S (04 sept'09)


Silvia2

Berichten: 2500
Lid geworden op: 21 mar 2009 22:06
Hobbies: forummen, naaien, breien
Locatie: Enschede

Re: Het soepen-draadje

Ongelezen bericht door Silvia2 » 18 mei 2013 21:39

Hier vandaag voor het eerst courgettesoep gemaakt, trots op mezelf. Volgens mijn basiskookboek. Ui, courgettes, bouillon en havervlokken. Volgende keer doe ik er ook nog knoflook bij.
Silvia, mama van 2 jongens (5-2003 en 8-2005) en een meisje (12-2008)

IBV: rose and rebellion kleuter lots of love, didy wol stip 1, nati tulp grijs/roze 4, zijde indio fuchsia ringsling

Plaats reactie