Zelf bouillon trekken

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Nienke

Berichten: 13488
Lid geworden op: 25 jan 2008 13:32
Hobbies: geen tijd voor...
Locatie: Maarssen| Kruiden | Voeding & Gezondheid | Darmflora | Duurzame menstruatieproducten
Contacteer:

Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door Nienke » 17 apr 2012 09:40

Wie? [smile]

Wij in elk geval, zeker sinds ik mijn [smile] temperatuurpannetje heb dat je kunt afstellen. 65-70 graden is ideaal. Sta ik weer bij de slager: heeft u ook een koeienenkel voor mij? [knipper] En ook kippenbotten gaan er altijd in.

Maar het loont wel de moeite: met de pasen heb ik een ragout gemaakt met onze zelfgetrokken bouillon en meeeeen... dat was lekker [kwijl]
De Groene Vrouw
~ Eigenwijs in Voeding en Gezondheid ~
Cute Cotton
~ Duurzame menstruatieproducten ~

Gebruikersavatar

noatje

Berichten: 9301
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:37
Hobbies: Regenboog-addict
Locatie: Draagdoekconsulent woensdrecht - bergen op zoom e.o.
Contacteer:

Re: Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door noatje » 17 apr 2012 09:45

Ik trek wel bouillon door vlees te koken (voor bvb mijn kippastei) Ik moet wel nu ik geen E621 verdraag is soep maken zonder bouillonblokjes een must ;)

Maar trek eigenlijk nooit van botten e.d. kan je er iets meer over vertellen?
(Bonus)Mama van T'08 - J'12 - C'12 - A'20

Draagdoekconsulente & cursusleidster Liefdevolle Verwachting regio Bergen op Zoom, Roosendaal -

Gebruikersavatar

barbamama

Berichten: 16851
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:01
Hobbies: Veel

Re: Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door barbamama » 17 apr 2012 09:47

Ik ben ook erg benieuwd want op de een of andere manier, is de soep toch wat flauw en ik mis iets.

Geen gebrek aan botten enzo, trek altijd van schenkel, mergpijpje, stukje bot enzo

Gebruikersavatar

Hannie

Berichten: 5250
Lid geworden op: 18 mar 2009 20:28
Hobbies: te veel om op te noemen
Locatie: Het noorden

Re: Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door Hannie » 17 apr 2012 09:59

Ik heb zojuist een mergpijpje en stuk vlees met bot uit de vriezer gelegd. Toen stuitte ik op dit draadje. Hoeveel bouillon maak ik hier nu mee. Ik was eigenlijk van plan gewoon een grote plan soep te trekken, maar ik kan het dan ook meerder keren gebruiken?
EMOTION = Energy in MOTION

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door Honeybadger » 17 apr 2012 10:24

Als je het geregeld even opkookt dan kan je het tot in de eeuwigheid blijven aanvullen en gebruiken. Daar wordt bouillon alleen maar lekkerder van

Gebruikersavatar

Hiranthi

Berichten: 4815
Lid geworden op: 12 apr 2010 11:10
Hobbies: Lezen, programmeren
Locatie: Enschede
Contacteer:

Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door Hiranthi » 17 apr 2012 10:26

Ik trek ook zelf de bouillion (met wat gewoon in de super te krijgen is), maar gooi er daarna ook bouillionblokjes in. Ook gewoon 1 per halve liter en over het algemeen nog een extra voor de smaak.

Ben wel benieuwd hoe je dat dan helemaal zonder doet, want dat wil ik ook [wink]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar

Hiranthi

Berichten: 4815
Lid geworden op: 12 apr 2010 11:10
Hobbies: Lezen, programmeren
Locatie: Enschede
Contacteer:

Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door Hiranthi » 17 apr 2012 10:27

Layla schreef:Als je het geregeld even opkookt dan kan je het tot in de eeuwigheid blijven aanvullen en gebruiken. Daar wordt bouillon alleen maar lekkerder van
handig om te weten [smile] en hoe geregeld is geregeld?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door Honeybadger » 17 apr 2012 10:34

Geen idee, dagelijks? Ik doe het zelf niet langer dan een paar dagen achter elkaar elke dag omdat we geen noodzaak hebben voor een vaste voorraad bouillon. Maar ik weet dat het in restaurants wel zo gedaan wordt. Als het goed ruikt (niet zurig) dan kan je het gerust blijven gebruiken en aanvullen met restjes vlees, kruiden en groente. Het wordt dan steeds dieper van smaak.

Gebruikersavatar

Hannie

Berichten: 5250
Lid geworden op: 18 mar 2009 20:28
Hobbies: te veel om op te noemen
Locatie: Het noorden

Re: Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door Hannie » 17 apr 2012 12:09

Hmmmm, het trekt nu, lekker hoor.
Mergpijpje, vlees met bot, peper en zout, foelie, laurier, kruidnagel en wortel.

Probleem is dus, ik weet wel hoe ik soep moet trekken. Dat doe ik vaker. Maar de getrokken bouillon hiervan invriezen in ijsblokjes, dan heb ik aan 1 zo'n blokje qua smaak nooit genoeg om iets op smaak te brengen. Wat ik maak is precies genoeg voor 1 grote pan soep, waar we vervolgens lang van kunnen eten. Maar ik zou graag zelf bouillonblokjes maken (hoeft niet in poedervorm perse hoor).
Of heb ik dat mis en geeft het wel voldoende smaak?
EMOTION = Energy in MOTION


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door mamamuis » 17 apr 2012 12:10

Ik heb dat ook ja, ik vind het voor soep prima, maar geeft niet echt een supersmaak, doe ik toch altijd nog een beetje bouillonpoeder erbij uit een potje (zonder E621 :))

Gebruikersavatar

Topic starter
Nienke

Berichten: 13488
Lid geworden op: 25 jan 2008 13:32
Hobbies: geen tijd voor...
Locatie: Maarssen| Kruiden | Voeding & Gezondheid | Darmflora | Duurzame menstruatieproducten
Contacteer:

Re: Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door Nienke » 17 apr 2012 12:19

Je moet er naderhand natuurlijk nog wel ZOUT bij doen hè? Dat is wat jullie missen denk ik (een bouillonblokje bestaat voor 95% uit zout), plus eventuele kruiden. Ik gebruik zelf natuurlijk himalaya of grijs zeezout, dat is gezonder en nog lekkerder ook.

De E621 zou je nou juist niet moeten missen, want dat is zelf al een vervanging van... vleessmaak [wink] juist dat hartige, umami van echte bouillon, is wat vetsin zou moeten geven. Maar the real thing is veeel beter.

Ik trek ook dagen lang achter elkaar, met een theelepeltje azijn erbij, om de calcium en gelatine er goed uit te trekken. Dan sla ik het op in schone potten en die nog even nakoken om te bewaren of in de koelkast om dezelfde week nog te gebruiken. Die koeien-enkel ging een dag of 5 mee met steeds vers water en die lag op het einde helemaal uit elkaar [mrgreen] dus al die voedingsstoffen zaten in mijn bouillon [cheer]

Het is nu 1x misgegaan met een pot die we niet hadden nagekookt. WAAAAAt stinkt dat zeg [silenced] maar alle andere keren ging het prima en alle soep en saus etc. word er zoveel lekkerder door!
De Groene Vrouw
~ Eigenwijs in Voeding en Gezondheid ~
Cute Cotton
~ Duurzame menstruatieproducten ~

Gebruikersavatar

Hannie

Berichten: 5250
Lid geworden op: 18 mar 2009 20:28
Hobbies: te veel om op te noemen
Locatie: Het noorden

Re: Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door Hannie » 17 apr 2012 12:24

Kijk aan! Ik voorzie dat ik vanaf nu elke week bouillon trek!! [blij]

Ik zelf doe er nooit bouillonblokjes bij hoor, bij zelfgetrokken soep. Dat doe ik alleen als ik niets anders voorhanden heb.
EMOTION = Energy in MOTION


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door mamamuis » 17 apr 2012 12:29

@Nienke, er moet best veel zout bij dan denk ik? Misschien dat ik dat te weinig doe... En langer trekken dus en inkoken! Komt helemaal goed, krijg er al helemaal zin in [biggrin]
Welk vlees/botten zijn goed om soep van te trekken eigenlijk? Waar ga ik om vragen bij de slager? [biggrin]

Gebruikersavatar

NiNaNijn

Berichten: 10270
Lid geworden op: 01 mar 2009 12:49
Hobbies: haken
Locatie: Amsterdam

Re: Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door NiNaNijn » 17 apr 2012 12:38

Wekelijks! Altijd op mijn vrije dag, dan eten we soep voor lunch of diner en de volgende dag, als we met rare werktijden zitten en kinderen van kdv en zo, dan de rest. Heerlijk! Ik lees hier dus mee.
Overigens doe ik het altijd alleen van kip, 1x van runderschenkel (meen ik, of mergpijp...) gedaan en daarna hoefde ik mijn eigen soep niet meer, was misselijk van die ranzige geur.
DL juli 2008 & ZL mei 2010

Gebruikersavatar

Topic starter
Nienke

Berichten: 13488
Lid geworden op: 25 jan 2008 13:32
Hobbies: geen tijd voor...
Locatie: Maarssen| Kruiden | Voeding & Gezondheid | Darmflora | Duurzame menstruatieproducten
Contacteer:

Re: Zelf bouillon trekken

Ongelezen bericht door Nienke » 17 apr 2012 12:59

Ik trek bouillon van bijna alle botjes die we overhebben. 1x van lams en dat was echt superrrrlekker. Maar die koeien-enkel deed het heel goed. Ik zorg dus wel voor bio-vlees en botten; wie weet wat er allemaal aan rotzooi opgeslagen ligt in de botten van niet-bio-beestjes [confused]
De Groene Vrouw
~ Eigenwijs in Voeding en Gezondheid ~
Cute Cotton
~ Duurzame menstruatieproducten ~

Plaats reactie