Digitaal kookclubje

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Mama_Mo

Berichten: 2197
Lid geworden op: 13 nov 2010 08:13
Hobbies: DL de wereld laten ontdekken
Locatie: Zaanstreek

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door Mama_Mo » 15 nov 2011 11:35

Zou ik me nog mogen aansluiten bij het kookclubje? ML houd misschien niet zo van de recepten die hier voorbij komen[rolleyes]
maar aangezien hij sinds kort in het ziekenhuis werkt, zijn er genoeg avonddiensten waarop DL en ik eens kunnen experimenteren met het eten [grin]
Mama van twee meiden. K. 02/2010 en M. 07/2012.


mamanik

Berichten: 4085
Lid geworden op: 14 feb 2008 11:24
Hobbies: Zelfbenoemde duizendpoot
Locatie: Den Haag

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door mamanik » 15 nov 2011 11:44

Het lijkt mij ook wel leuk om mee te doen!
Ik kook niet zo vaak, omdat in onze taakverdeling van de afgelopen jaren dat meer op ML neerkomt (ik doe weer andere dingen in het huishouden die hem niet zo liggen), maar ik vind koken eigenlijk best leuk, en ik zal het ook vaker moeten gaan doen, want het ziet ernaar uit dat ML de komende tijd meer gaat werken en ik dus wat minder ( [cheer] )

Dus inspiratie en motivatie opdoen is de eerste stap hè [smile]

Gebruikersavatar

Remmar

Berichten: 3453
Lid geworden op: 16 mei 2010 22:34
Hobbies: Fröbelen
Locatie: Twente

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door Remmar » 15 nov 2011 16:30

MamaMoon schreef:Wij hebben de pasta uit de oven vorige week dinsdag gegeten, was erg makkelijk en lekker (zelfs zonder pesto, want dat hadden we niet in huis).

Het recept voor de groentesoufflé volgt later, maar hier is in ieder geval het recept van de pasta met zalm en avocado Volgens mij bestaan er trouwens veel variaties hierop, wij hebben dit recept ooit uit een A llerhande gehaald als ik me niet vergis. ML maakt het vaak als snelle en lekkere hap.

ingrediënten (voor 2 personen)
- 3 à 4 nestjes tagliatelle (groen/wit) per persoon
- 200/250 zalm (wij gebruiken vaak een moot verse zalm en maken daar 2 kleine van en soms gebruiken we zo'n pakje uit de diepvries met twee moten van A H)
- 1 avocado
- 125 ml zure room
- citroen (vers of uit zo'n plastic citroentje) naar smaak
- zout naar smaak
- peper naar smaak
- peterselie als garnering

Zet het water op voor de tagliatelle. Avocado doormidden snijden, pit verwijderen en de avocado leeg scheppen en in de kom van de staafmixer doen. De zure room, de citroen, peper en zout (naar smaak) toevoegen en met een staafmixer tot een gladde puree maken. Kook de tagliattelle en bak ondertussen de zalm (eventueel in een grillpan). Schep de tagliatelle op een (diep) bord, doe de koude avocadopuree erover ('toef' in het midden zoals ML dat zegt) en leg hier de zalmmoot bovenop, eventueel garneren met peterselie. Eet smakelijk.

Echt heel snel en makkelijk te maken en erg lekker!
Dit recept hebben wij laatst nog gegeten, maar dan net iets anders. Kwam idd uit de Allerhande! Errug lekker!! [biggrin]
DL 05/05/09 ZL 22/11/10 DL 27/12/13

Gebruikersavatar

MamaMoon

Berichten: 4011
Lid geworden op: 11 jul 2011 17:21
Hobbies: lezen, haken, dragen, Spanje
Locatie: draagconsulente Capelle a/d IJssel, Rotterdam en omstreken
Contacteer:

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door MamaMoon » 12 dec 2011 17:38

He, hoe zit het met het kookclubje? Hebben jullie nog interesse in ML's groentesoufflé?
zl1 (2011), zl2 (2015) en ? (eta september 2019)

Draagconsulente Capelle aan den IJssel, Rotterdam & omstreken


Dirkje

Berichten: 726
Lid geworden op: 02 mei 2011 09:09
Hobbies: wandelen, lezen, yoga
Locatie: Oostenrijk

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door Dirkje » 12 dec 2011 19:33

Yes please!
E. heeft 20 maanden borstvoeding gehad waarna ze het zelf wel genoeg vond!

Gebruikersavatar

Linda86

Berichten: 2504
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:56
Locatie: Noord-Brabant/Gelderland

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door Linda86 » 13 dec 2011 12:59

Jaaah!! [blij]
M ('08), J* ('09) en I ('10)

Gebruikersavatar

MamaMoon

Berichten: 4011
Lid geworden op: 11 jul 2011 17:21
Hobbies: lezen, haken, dragen, Spanje
Locatie: draagconsulente Capelle a/d IJssel, Rotterdam en omstreken
Contacteer:

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door MamaMoon » 15 dec 2011 23:27

Hier is het recept voor de groente- & rijstsoufflé dan eindelijk!

Ingrediënten:
1 bosje lente-uitjes
1 gele en 1 rode paprika
2 grote wortelen
100 gram sperzieboontjes
3 el olie
200 gram langkorrelrijst (wij gebruiken basmatirijst of zilvervliesrijst)
peper en zout naar smaak
1/2 liter groentebouillon (wij gebruiken meestal blokjes van Zonnatura)
100 gram boter
4 eieren (4 dooiers, 4 eiwitten)
100 gram geraspte harde kaas (wij gebruiken oude kaas, in het originele recept staat Emmentaler of Gruyère)
1 bosje peterselie (gedroogde peterselie kan ook)
1 tl paprikapoeder
ingevette (hoge) ovenschaal

Snijd de groenten in stukjes/ringetjes/blokjes. Doe een beetje olie in een wok of hapjespan en fruit de groenten (niet te hoog vuur). Strooi daarna de rijst erover, peper en zout toevoegen en met de bouillon overgieten. Breng het geheel aan de kook en laat het 20 minuten met het deksel op de pan op een laag vuur wellen. Schep alles vervolgens over in een grote kom en laat het afkoelen (=lauw, want het eimengsel mag niet meteen stollen). Verwarm de oven voor op 200 graden. Scheid de eiwitten en de dooiers, en meng de dooiers met 80 gram boter tot een romige massa en doe er daarna 80 gram kaas en de (gehakte) peterselie bij. Schep dit door het inmiddels iets afgekoelde groente- & rijstmengsel en breng het met peper, zout en paprikapoeder op smaak. Klop de eiwitten tot sneeuw en meng dit vervolgens ook door het groente- & rijstmengsel. Giet het geheel nu in een hoge ovenschaal. Strijk de oppervlakte glad en bestrijk het met de overgebleven boter. Bak het in 40 minuten goudgeel in de oven. Let op: strooi na ongeveer 15 minuten de overgebleven over de soufflé.

Eet smakelijk!

Als je er toch graag vlees bij wil eten, kun je spekjes of hamreepjes aan het groente- en rijstmengsel toevoegen.
ML heeft dit recept uit een oud kookboek over groenten en we hebben er de afgelopen een eigen draai aan gegeven door er eigenlijk alle groenten in te gooien die we in huis hadden. Eigenlijk smaakt bijna alle groente heerlijk in deze soufflé, dus wees creatief!
zl1 (2011), zl2 (2015) en ? (eta september 2019)

Draagconsulente Capelle aan den IJssel, Rotterdam & omstreken

Gebruikersavatar

LCmama

Berichten: 527
Lid geworden op: 24 aug 2011 12:59
Hobbies: koken
Locatie: Loppersum; Instructeur Eerste Hulp cursussen voor iedereen die met kinderen leeft of werkt

Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door LCmama » 16 dec 2011 14:17

Wat een leuk idee! Mag ik nog aansluiten. Ik hou erg van koken en vooral nieuwe recepten uitproberen ;-)

Ik ga me iig abonneren dus.
Laatst gewijzigd door LCmama op 18 dec 2011 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.eerstehulpaankinderen.org ; Eerste Hulp cursussen voor iedereen die met kinderen leeft en werkt


Dirkje

Berichten: 726
Lid geworden op: 02 mei 2011 09:09
Hobbies: wandelen, lezen, yoga
Locatie: Oostenrijk

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door Dirkje » 16 dec 2011 15:16

Ik heb het gekopieerd in mijn 'receptenboekje' en als ik weer eens een nachtje goed geslapen heb, ga ik het zeker uitproberen; klinkt lekker!
E. heeft 20 maanden borstvoeding gehad waarna ze het zelf wel genoeg vond!

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door Gin » 18 dec 2011 18:48

Wat is de groente- & rijstsoufflé lekker!! Mijn man vond het ook heerlijk, zeker voor herhaling vatbaar. Ik vind het wel een werkje, ik was wel even in de keuken bezig, maar dan heb je ook een mooie ovenschaal vol [biggrin]
Ik had er iets meer groente en kaas in gedaan, ik denk dat ik de volgende keer nog meer kaas door het rijstmengels doe, dan lijkt het me nog lekkerder.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

MamaMoon

Berichten: 4011
Lid geworden op: 11 jul 2011 17:21
Hobbies: lezen, haken, dragen, Spanje
Locatie: draagconsulente Capelle a/d IJssel, Rotterdam en omstreken
Contacteer:

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door MamaMoon » 18 dec 2011 22:35

Gin schreef:Wat is de groente- & rijstsoufflé lekker!! Mijn man vond het ook heerlijk, zeker voor herhaling vatbaar. Ik vind het wel een werkje, ik was wel even in de keuken bezig, maar dan heb je ook een mooie ovenschaal vol [biggrin]
Ik had er iets meer groente en kaas in gedaan, ik denk dat ik de volgende keer nog meer kaas door het rijstmengels doe, dan lijkt het me nog lekkerder.
Wat leuk dat jullie het al hebben gemaakt en dat het zo goed is gelukt! Het is inderdaad best een werkje, daarom eten we het niet zo vaak. Als we het maken, maken we meestal meteen twee schalen [cheesygrin], kunnen we er twee dagen van eten.
ML gooit er volgens mij ook wel wat meer kaas door dan dat er in het recept staat, hij kookt altijd 'op gevoel'.
zl1 (2011), zl2 (2015) en ? (eta september 2019)

Draagconsulente Capelle aan den IJssel, Rotterdam & omstreken

Gebruikersavatar

MamaMoon

Berichten: 4011
Lid geworden op: 11 jul 2011 17:21
Hobbies: lezen, haken, dragen, Spanje
Locatie: draagconsulente Capelle a/d IJssel, Rotterdam en omstreken
Contacteer:

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door MamaMoon » 02 jan 2012 22:57

Even up met dit draadje! Wanneer komt er weer een nieuw recept?
zl1 (2011), zl2 (2015) en ? (eta september 2019)

Draagconsulente Capelle aan den IJssel, Rotterdam & omstreken

Gebruikersavatar

Topic starter
*Wendy*

Berichten: 2442
Lid geworden op: 26 feb 2010 21:41
Hobbies: Genieten!

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door *Wendy* » 03 jan 2012 11:28

ik ben de opstarter, maar ik haak even af.. Ik mag heel veel kruides niet hebben. [headbang]
Moeder van M 2009 en T 2010

Gebruikersavatar

MamaMoon

Berichten: 4011
Lid geworden op: 11 jul 2011 17:21
Hobbies: lezen, haken, dragen, Spanje
Locatie: draagconsulente Capelle a/d IJssel, Rotterdam en omstreken
Contacteer:

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door MamaMoon » 03 jan 2012 12:44

*Wendy* schreef:ik ben de opstarter, maar ik haak even af.. Ik mag heel veel kruides niet hebben. [headbang]
Wat vervelend! [grouphug]! Maar er zijn toch genoeg recepten zonder pittige kruiden? Als je een lijstje hebt met dingen die je niet mag hebben, kunnen we daar rekening mee houden.
zl1 (2011), zl2 (2015) en ? (eta september 2019)

Draagconsulente Capelle aan den IJssel, Rotterdam & omstreken

Gebruikersavatar

Topic starter
*Wendy*

Berichten: 2442
Lid geworden op: 26 feb 2010 21:41
Hobbies: Genieten!

Re: Digitaal kookclubje

Ongelezen bericht door *Wendy* » 03 jan 2012 12:48

Het gaat niet zozeer om pittige dingen ;), maar gewoon een heleboel kruiden. Oregano, basilicum, rozemarijn etc..
Moeder van M 2009 en T 2010

Plaats reactie