Recepten zonder suiker

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door Malmana » 30 okt 2017 14:51

Helaas vergeten zelf een foto te maken, maar deze past hier ook wel:
https://karlijnskitchen.com/nl/vezelrijke-kwarktaart/.

Ik heb de gelatine vervangen voor Agar agar.
Ik zou in het vervolg kiezen voor iets meer fruit toevoegen. Het was nu een beetje kaal qua smaak, maar wel lekker.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door Lies2014 » 30 okt 2017 15:33

Leuk draadje! abbo

En klinkt goed, die kwarktaart! Voor het zoete werk ik ook bij voorkeur met fruit (banaan, gedroogde vruchten etc), liever dan siropen of honing, maar dat is nog niet altijd eenvoudig aan te passen in een recept. Laatste maakte ik appel-haver muffins met kaneel, een soort alternatieve appeltaartjes, en die zoette ik met rijpe banaan, ging heel goed en viel erg in de smaak bij zl! Ik zag dat de Jan deze maand ook drie taartrecepten zonder suiker heeft, zal ze binnenkort eens gaan proberen.

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door Malmana » 30 okt 2017 15:36

Mijn zus (vegetariër en allergisch voor o.a. banaan) moest er van mee kunnen eten, dus dat ging helaas niet. Wel een goed idee!
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door mirte_g » 31 okt 2017 17:48

Ik had het recept dat ik voor de diy zomer/herfstswap had gebruikt daar al geplaatst, maar hij past hier ook wel:
mirte_g schreef:
01 okt 2017 21:54
mamjanuari schreef:Dank voor het plaatsen

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat er in de cakejes zat ze zijn erg lekker

Tuurlijk mag dat :), blij dat ze goed bevallen zijn. Zal het zo goed mogelijk omschrijven, ben namelijk met het orginele recept aan de haalgegaan want hou niet van kokos en aangezien ik er ook een paar aan mijn dl heb gevoerd wou ik ze graag suiker (en suikervervanger) vrij hebben. Originele recept:
https://www.google.nl/amp/s/www.koolhyd ... lnoot/amp/

Pompoen gehalveerd, beetje olie er over en in circa 60 minuten zacht laten worden op 200 graden

Halve banaan afwegen en met de geroosterde pompoen (kan je als het goed is zo uit de schil scheppen) aanvullen tot 270 gram.

In het molentje van de staafmixer heb ik 50 gram amandelen met 20 gram havervlokken vermalen (goed malen tot meel structuur) zakje bakpoeder en kruiden (koekkruiden, gember, kardemom, verse nootmuskaat) en zout er door.

Terug naar banaanpompoen mengsel. Met 10 gram boter en 40 ml slagroom mixen (met gewone mixer gedaan pompoen was zacht genoeg). Daarna 2 eieren erdoor. Dan het amandelmengsel erdoor.

Tot slot een flinke lading rozijnen mengen met wat bloem (dan blijven ze beter verdeeld in het mengsel) en er doorscheppen en verdelen over muffin vormpjes (had er 12) en 40 minuten op ca 200 graden.

Oh en de rest van de pompoen is prima voor nog een lading muffins of soep oid
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 31 okt 2017 19:51

Oooh dat ziet er goed uit! Ik heb hier nog wat pompoen uit de tuin liggen dus hier ga ik er in ieder geval eentje voor gebruiken.

Verder ben ik zelf nu bezig om worteltaart granola te maken, mjam. (mag hier wel toch, ook al zit er honing in?)
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |


Jojor

Berichten: 618
Lid geworden op: 10 feb 2016 04:55
Hobbies: Lezen

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door Jojor » 01 nov 2017 03:34

Wat een leuk topic!

Zelf ben ik echt iemand die recepten leest en vervolgens zelf wat in elkaar flanst. Nooit 2x hetzelfde Haha

Ik hou van ontbijt repen of cake maken. Komt neer op 2 eieren, meel naar keuze, gekookte havermout, water, fruit als banaan, appel, peer, gedroogd fruit, noten, maanzaad bijv. en nog kaneel en vanille enzo. Meng dit allemaal tot de massa goed voelt en dan op 160 in de oven tot de prikker er droog uit komt.

Ohja ik snij dit in dikke repen en verpak per stuk. Pak er elke dag een. Bewaar het een week in de koelkast.
Laatst gewijzigd door Jojor op 01 nov 2017 03:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Jojor

Berichten: 618
Lid geworden op: 10 feb 2016 04:55
Hobbies: Lezen

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door Jojor » 01 nov 2017 03:39

Muesli repen
Vloeibaar goedje maken op heeel laag vuur van boter/kokosolie, appelstroop, ei, en evt kruiden naar keuze. Indien zoetekauw kan hier nog honing of andere siropen in.
Havermout, mengen met bijv: cacao, cacao nibs, noten en gedroogd fruit.
Het moet een stugge kleverige substantie worden.

In een grote glazen ovenschaal op de bodem een laag maken van gewenste dikte en aandrukken met bolle kant van de lepel.

Afbakken tot het bijna aanbruint.

Snijden in gewenste stukken af laten koelen en yammie!
Ik vries ze ook in.


Jojor

Berichten: 618
Lid geworden op: 10 feb 2016 04:55
Hobbies: Lezen

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door Jojor » 01 nov 2017 03:44

Lion:
Rijstewafels verkruimelen (of maiswafels of spelt of...)
Pindakaas (of andere notenpasta) mengen met cacao en voor de zoetekauw wat honing of andere siroop. Rijstewafel erdoorheen mengen. Een lange slang op een bakpapier leggen. Oprollen, in de koelkast. En daarna smullen maar.


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 23 jun 2018 21:04

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 15 nov 2018 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door Malmana » 25 jul 2018 08:02

Gisteren ijsyoghurt met kiwi gemaakt. Moet officieel basterdsuiker in. Tijdens het eten dacht ik: hmm, had ook zonder suiker gekund.

Vl vond het wel nogal zuur (maar dat vind hij van het meeste fruit, geef hem vooral geen frambozen, aalbessen e.d.).

Maar hier het recept: https://www.ah.nl/r/344038. Suiker is gewoon weg te laten of te vervangen.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door mirte_g » 06 aug 2018 20:38

Wij hadden vandaag heerlijke suikervrije ijsjes:

Twee overrijpe bananen in de blender "luchtig" kloppen, 6 el turkse yoghurt erbij nog even flink blenderen. In ijscovormpjes doen (had 6 ijsjes op een stokje en een pushupijsje, beide van ikea en nog een klein beetje over) invriezen en klaar, smullen maar.

Had ze laatst ook gemaakt met wat bosvruchten erdoor, maar dat zou ik eerst zeven volgende keer want de pitjes vond ik wat minder.
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door hmje » 11 mar 2019 08:58

Ik heb een lekker ijs recept. Een banaan met bevroren fruit door elkaar handelen. Ik heb een kleine vermaler waarvan de banaan de helft vult, dus vul ik de andere helft met fruit en ik vindt dat daar heerlijk romig ijs van ontstaat. Kies wel echt zoet bevroren fruit...

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door hmje » 11 mar 2019 09:02

Handelen is hakselen... die vertaler soms ook [headbang]


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Recepten zonder suiker

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 11 mar 2019 21:53

hmje schreef:
11 mar 2019 09:02
Handelen is hakselen... die vertaler soms ook [headbang]
Tip:
Je kunt je eigen bericht wijzigen. Icoontje met de pen


*sluip weer weg*
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Plaats reactie