Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door hartrocker » 07 mar 2019 07:37

In het week-zonder-vlees-draadje las ik dat veel mensen moeite hebben met brood zonder vlees. Ik ben zelf ook niet zo’n broodmens. Maar alternatieven vind ik toch wel lastig. Dus de vraag is: waarmee vervang je het brood in je ontbijt en of lunch? Als het voor de lunch geldt ben ik ook benieuwd of het geschikt is om mee te nemen naar je werk, en zo ja hoe.

Ik trap af met mijn lunch favoriet: soep! Ik neem het mee naar mn werk in een speciale soort thermosfles voor eten van 480 ml. Soms een klein curver bakje erbij voor wat pijnboompitjes/crème fraiche/feta blokjes ofzo. In de vriezer liggen zakjes afgemeten die precies in Mn fles passen, dus ik hoef alleen ff op te warmen ‘s ochtends.

En voor ontbijt: beetje saai maar manlief ontbijt yoghurt met muesli. Werkt voor mij niet want ik vind muesli nogal zwaar zo vroeg. Dus ik ben benieuwd naar jullie tips!
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4


Jvk

Berichten: 692
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:13
Hobbies: Naaien

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door Jvk » 07 mar 2019 08:04

Ik ontbij met warme melk en brinta. Kwark met rood fruit vind ik ook erg lekker. Ik koop ingevroren fruit en laat die ontdooien. Als lunch eet ik vaak een salade van kidneybonen, mais, komkommer en een beetje pesto. Of volkorencracker met pindakaas of roomkaas (uit het versvak is veel lekkerder dan bijvoorbeeld philadelphia). Ik vind hoummous vaak een beetje saai, maar heb recent een optie ontdekt met andere kruiden en groenten (een trio van soorten bij de jumbo). Die is ook lekker op een cracker. Ik neem deze lunchopties mee naar mijn werk. Vaak ook een bakje kwark, fruit en snoepgroenten. Ik eet eigenlijk nooit meer brood. Thuis lunch ik ook met zelfgemaakte soep of een groene salade.
Moeder van zoontje T. (Mei 2013) en zoontje J. (September 2016)

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door MamaRF » 07 mar 2019 08:15

Brood is toch ook lekker zonder vlees? Lekkere groentespread, kaas, roomboter, pindakaas...
Ontbijten doe ik wel met brood (zonder vlees), maar ook wel met warme pap (brinta) met rozijntjes, cranberry's of gedroogde appeltjes erdoor.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door Bloem11 » 07 mar 2019 08:33

ontbijt met bevroren fruit met yohurt en een beetje muesli in een grote beker met deksel mee.
Soep, kliekjes, omelet mee in thermos voor de lunch of hartige muffin.
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7134
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door Boukje » 07 mar 2019 08:50

Ik ontbijt met havermout met rijst/kokosmelk of sojayoghurt met muesli en fruit. Lunch: soms ook yoghurt, restje avondeten, wrap, salade met een cracker. Soep vind ik altijd lastig omdat ik daar eigenlijk dan toch ook nog brood bij wil. Op brood eet ik meestal muhammara, veel lekkerder dan sandwichspread of hummus dus voor de niet-smeerseleters is dat nog te proberen.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

Jessie1748

Berichten: 1000
Lid geworden op: 21 nov 2018 11:50
Hobbies: .

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door Jessie1748 » 07 mar 2019 08:54

Omelet eet ik graag als lunch. Kan ook koud.

Lekkere tips hier trouwens. Behalve fruit, dat vind ik echt vies in yoghurt, zeker op de nuchtere maag.
Trotse mam van 4

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door texelonia » 07 mar 2019 08:54

Ik ontbijt (en de oudste ook) met Griekse yoghurt met banaan. ZL doet er wel muesli bij trouwens, ik niet. Soms ook wel met aardaardbeien en blauwe bessen i.p.v. banaan. Eventueel wat gehakte nootjes en kokosrasp erover. Ook lekker is gebakken appel met kaneel.

Bij de lunch neem ik vaak soep.
Of een omelet/roerei met groente. Hier kun je toevoegen wat je lekker vindt natuurlijk. Alleen minder geschikt om mee te nemen naar werk, tenminste ik vind het zelf wel lekkerder als het warm is.
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.

Gebruikersavatar

Colorado

Berichten: 1548
Lid geworden op: 19 apr 2013 19:22
Hobbies: Lezen, koken, internet
Locatie: Nederland

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door Colorado » 07 mar 2019 09:02

Ik eet al heel lang geen brood meer. Wat ik wel eet:
- Een omelet met wat ik maar lekker vind
- Een salade
- Bordje met wat kaas, worst, rauwkost en gekookte eitjes
- (groente)wraps met lekkere vulling warm of koud

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7760
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 07 mar 2019 09:04

Yoghurt met noten
Avocado en een ei
Roerei (al dan niet met verse groenten erin, dan heet het vast anders)
Pannenkoek van ei en amandelmeel
Eten van gisteren
Salade met noten en avocado, ei
Roergebakken groente
Rauwkost met humus

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door Malmana » 07 mar 2019 09:22

Ontbijt is hier vaak melk met cruesli (vl) en yoghurt met muesli (ik) of een stuk fruit (appel/banaan) (ik en zl). Lunch uit gemak vaak wel brood, maar niet vaak met vlees. Veelal kaas, pindakaas, vegapaté, soms ei.

Een salade als lunch is hier meestal niet vullend genoeg, dus dat doe ik nooit. Wel kunnen wraps, omeletwraps, hartige wafels e.d. prima meegenomen worden. Meestal heb ik ook nog een granenreep mee voor de kleine honger tussendoor.

En 1x per week, maar dat past misschien niet in het thema zonder vlees, eet ik een visje als lunch.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door texelonia » 07 mar 2019 09:33

Salade als lunch ligt er ook aan wat je er in doet toch? Beetje sla en wat rauwkost zal inderdaad niet zo vullen. Maar andere groente zoals linzen of bonen, ei, vette dingen als avocado, dan zal het al meer vullen. Of dingen als quinoa. Maar ik vind salades ook lastig, vind veel groente al niet zo lekker, en avocado ook niet. En een salade valt of staat wat mij betreft met de dressing, en behalve een honing mosterd dressing vind ik die ook lastig om zelf te maken. Alleen olijfolie of balsamico azijn vind ik echt niet lekker.
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door Malmana » 07 mar 2019 09:49

Dressing:
Honing-mosterd (of alleen honing of alleen monsterd)
Sesamolie met soyasaus
Ingedikte balsamico (crème)
Walnootolie met appelciderazijn, eventueel met mosterd
Frambozen-mosterd

En het meest makkelijk: mayonaise

Ik houd dus niet van linzen en quinoa, rijst enzo. Zal dan dus altijd met pasta moeten zijn, wat ook zo saai is. Avocado lust ik best, maar vult mij niet. Het probleem met salade is eigenlijk ook dat ik er meer tijd voor nodig heb om de hoeveelheid te eten om het vullend te maken, dus eet ik te weinig. In de avond kan ik prima een goed gevulde salade eten en er vol van raken.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4756
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door Lin-da » 07 mar 2019 09:51

Mijn probleem is dat als ik salades eet, ik dat niet snel kan doen idem met yoghurt in de ochtend dat kost mij best wel wat tijd. Op werkdagen lastiger in te plannen en een broodje meenemen makkelijker maar dat kan dan prima met pindakaas. Tonijnsalade en eiersalade dat is ook wel oke. En als ik thuis lunch dan leef ik mij uit op ei , soep en salades.
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door Bloem11 » 07 mar 2019 10:00

In een thermos kan naast soep en restjes avondeten ook een omelet. Ik heb er een van thermos 450 ml met grote opening en lepel.

Yoghurt met fruit en muesli kan ik ook niet eten op nuchtere maag. Brood met beleg ook niet. Wel warm eten, waar ik geen tijd voor heb. In de blender container stop ik bevroren 'rood' fruit en daarboven op de yoghurt en als topping handje muesli. De beker neem ik mee naar mijn werk. Tegen de tijd dat het fruit is ontdooit heeft mijn maag koffie verwerkt en kan ik het aan.

Soms neem ik de bento mee met van alles apart voor een salade.
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Alternatieven voor brood (ontbijt/lunch)

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 07 mar 2019 11:12

Een groentespread of dip kan ook erg goed door een salade gehusseld als dressing! Geef de salade meer diepgang door er van alle smaken wat in te doen en vergeet niet verschillende structuren😀
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰

Plaats reactie