Week zonder vlees: wie doet mee?

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door mamaMarije » 13 mar 2019 15:57

Juist die agv is denk ik wel de reden dat er in Nederland relatief veel vlees gegeten wordt
En vinden we hier op zijn tijd ook erg lekker.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 13 mar 2019 15:59

Kookroom is juist heel makkelijk te vervangen door plantaardig. Veel varianten plantaardige kookroom beschikbaar. Ik zeg niet dat je dat moet doen hoor, maar het kán wel.

De lasagne van vanavond is ook niet vegan. Uit keus.

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4756
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Lin-da » 13 mar 2019 16:00

Lindar76 schreef:
13 mar 2019 15:59
Kookroom is juist heel makkelijk te vervangen door plantaardig. Veel varianten plantaardige kookroom beschikbaar. Ik zeg niet dat je dat moet doen hoor, maar het kán wel.

De lasagne van vanavond is ook niet vegan. Uit keus.
Dat weet ik hoor! Maar die na smaak brrr
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4756
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Lin-da » 13 mar 2019 16:01

Ik gebruik soja yoghurt ook alleen maar voor een smoothy of bananen shake want ook dat heeft zo’n typische overheersende smaak
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07


Bodieh

Berichten: 1595
Lid geworden op: 08 aug 2016 07:57
Hobbies: Vanalles

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Bodieh » 13 mar 2019 16:32

mamaMarije schreef:
13 mar 2019 15:57
Juist die agv is denk ik wel de reden dat er in Nederland relatief veel vlees gegeten wordt
En vinden we hier op zijn tijd ook erg lekker.
Dat denk ik inderdaad ook en van mensen die vaak Hollandse pot koken hoor ik ook veel sneller dat ze een week geen vlees echt niet lukken.

Wij doen ook mee. Wij eten normaal 2-3 in de week vlees of vis bij onze avondmaaltijd. Bij het ontbijt werd nog wel bijna dagelijks vlees/vis gegeten rookvlees, kipfilet, ham, zalm en rosbief e.d. maar door van te voren wat alternatieven te bedenken die iedereen lukt mis ik het tot nu toe niet.

Ons menu deze week:
11 maart stoofpotje
12 maart avocado pasta
13 maart pompoensoep
14 maart chili sin corne
15 maart ei omelet
16 maart restjes
17 maart linzencurry met zelfgemaakt naanbrood

https://www.eatme.nl/recepten/avocado-pasta

https://www.celavita.nl/recepten/stoofp ... aubergine/

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... it-de-oven

https://www.google.com/amp/s/www.hellof ... 3famp=true

Ei-omelet ideeën: sla , avocado, tomaat, geitenkaas. Feta, rode biet, sla, komkommer

En voor het ontbijt heb ik de volgende suggesties;
Hüttenkäse met (pesto en )zongedroogde tomaatjes
Roomkaas pesto en zongedroogde tomaatjes
Avocado met beetje peper en zout
Avocado met ei
Gekookt ei
Gebakken ei
Eiersalade
Roomkaas met geroosterde paprika's
Havermout met speculaaskruiden appeltjes
Overnights
Kaas met komkommer en evt sla(beetje mayonaise eronder nog lekkerder)
Yoghurt met noten en wat muesli
Havermoutmuffins
Banaan/ei pannenkoeken


Edit: de kip bij de ei-omelet ideeen maar eruit gehaald in de vleesloze week 🙈
Laatst gewijzigd door Bodieh op 13 mar 2019 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Geekess » 13 mar 2019 17:33

Als je al "flexi-tariër" bent bij 1x in de week geen vlees... dan zijn wij dat al een tijdje. We eten eens per week vis. In de zomer vaker, althans, dan gooien we graag tigerprawns op de bbq voor de avondmaaltijd.
Woensdag is meestal onze vis-dag, omdat DL1 dan zwemles heeft en we vroeg en makkelijk moeten eten. Ik maak dan zalmwraps met ofwel gerookte zalm (plakjes), ofwel gerookte zalmmoten. Of een vissalade met brood of wraps.
Vandaag hebben we vissalade: zalm, kabeljauwlever, ui, bosui, mais, komkommer, chilipeper en knoflook. Op geroosterd bruin brood, omdat de wraps onverwacht op waren.

Ik kook nooit AVG (tenzij je gegrilde zoete aardappel als de A telt). Ik doe niet echt aan hollandse pot :-D
Hier kook ik vnl aziatisch: heel veel indiaas (maar niet vegetarisch, wel regelmatig met dhal en/of panir), veel thais, chinees (echt chinees, niet de hollandse), indonesisch en japans. We eten er rijst, eggnoodles, wraps of chopjes bij.
Het is vreemd, wanneer ik in India ben, eet ik de eerste week redelijk moeiteloos vegetarisch. Daarna moet ik wel weer wat vlees gaan eten.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


Elin80

Berichten: 2267
Lid geworden op: 06 aug 2011 22:55
Hobbies: _

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Elin80 » 13 mar 2019 17:47

@pompedom11 wat is het probleem met quinoa?
Te grote voetafdruk? Te veel bestrijdingsmiddelen? Slechte arbeidsomstandigheden?

Ik ben mijn eetpatroon aan het veranderen en eet dit nu regelmatig i.p.v. rijst of pasta.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 13 mar 2019 17:52

Lin-da schreef:
13 mar 2019 16:00
Lindar76 schreef:
13 mar 2019 15:59
Kookroom is juist heel makkelijk te vervangen door plantaardig. Veel varianten plantaardige kookroom beschikbaar. Ik zeg niet dat je dat moet doen hoor, maar het kán wel.

De lasagne van vanavond is ook niet vegan. Uit keus.
Dat weet ik hoor! Maar die na smaak brrr
Ik vind er verschil tussen zitten. Ik maakte nogal eens een rijstetoetje waar ik rijst room bij deed, heel best. In soep weet ik niet meer, maar omdat het relatief weinig is vond ik dat goed te doen. Bij lasagne dus niet, dan overheerst het inderdaad.

Toetje: er zijn echt wel heel lekkere soja toetjes. Maar ik eet niet meer zoveel soja, het werkte dus op den duur niet bij mij. Ik kan jou hierin goed volgen @Geekess , als ik de signalen negeer kan ik wel veel langer dan een week maar beter is toch regelmatig vlees te eten. Voor mij dan. Ik heb vrienden waar zij het echt beter doet op vrijwel geen vlees, en hij net als ik dat niet trekt fysiek.

India heeft wel echt goed volledige vega maaltijden. Maar twee kanttekeningen: Indiërs in Engeland schijnen toch klachten te ontwikkelen, mogelijk doordat er minder veel insecten (per ongeluk) meegegeten worden. En er is een grote groep vegetariërs die een gen variant hebben die helpt bij omzetten naar meervoudig onverzadigde vetzuren.

Als Nederlanders allemaal een peulvruchten maaltijd per week hadden, en één of twee keer vegetarisch, zouden ze er qua gezondheid overigens wel op vooruit gaan in mijn overtuiging. En helemaal als er ook een keer botten bouillon en/of orgaanvlees gegeten werd IPV kipfilet en gehakt. (Ik vind het ook heel zonde eigenlijk, een dier kan het beste helemaal opgegeten worden toch? Als die toch geslacht wordt).

Wie zette nu al haar recepten van deze week erbij? Fijn! Dankjewel :D


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 13 mar 2019 17:53

Elin80 schreef:
13 mar 2019 17:47
pompedom11 wat is het probleem met quinoa?
Te grote voetafdruk? Te veel bestrijdingsmiddelen? Slechte arbeidsomstandigheden?

Ik ben mijn eetpatroon aan het veranderen en eet dit nu regelmatig i.p.v. rijst of pasta.
Mensen die het van oudsher eten kunnen het niet meer betalen door opgelopen prijzen. We kopen het voor hun neus weg zogezegd.


Elin80

Berichten: 2267
Lid geworden op: 06 aug 2011 22:55
Hobbies: _

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Elin80 » 13 mar 2019 18:06

Dank voor de reactie @Lindar76. Dat wist ik niet.

Gebruikersavatar

Pino
Moderator
Moderator
Berichten: 3177
Lid geworden op: 16 mar 2011 21:49
Hobbies: forummen
tag: Bzzzzz Chatbij

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Pino » 13 mar 2019 18:19

Wij doen ook mee. Sterker nog, wij vasten door vegetarisch te eten. Zondagen eten we dus wel vlees.
Maar ik merk dat ik het lastig vindt voldoende verschillende gerechten te bedenken.
Eerste week aten we
Pasta met linzen
Pannenkoeken
Patat met kaassoufle
Nog een restje pasta

Ag kaasburgers van garden gourmet
Moussaka.

En nu moeten we nog meer bedenken.
Mijn kinderen vinden bonen niet lekker, dus als iemand tips heeft om wraps een beetje vullend te maken, dan graag.
Verder dacht ik nog aan rijst of risotto, dat moet me ook nog wel vega lukken en soep (al houden ze hier erg van ballen in de soep). En pizza, kan ook wel vega.
Ml houdt niet van couscous. En vindt het maar stom dat vega dingen vernoemd zijn naar de vleesvariant ervan en wil ze dus liever niet eten.
Maar ik merk dat ik het lastig vind. Wij zijn enorme vleeseters, al probeer ik wel kleinere porties te eten dan gemiddeld. Het is voor ons enorm wennen, zo weinig vlees.
Het ultieme geluk in je leven is dat je bemind werd. Victor Hugo, schrijver/dichter (1802-1885)
(Pleeg)moeder van 4

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Violette » 13 mar 2019 18:38

Lindar76 schreef:
13 mar 2019 17:52
Lin-da schreef:
13 mar 2019 16:00
Lindar76 schreef:
13 mar 2019 15:59

India heeft wel echt goed volledige vega maaltijden. Maar twee kanttekeningen: Indiërs in Engeland schijnen toch klachten te ontwikkelen, mogelijk doordat er minder veel insecten (per ongeluk) meegegeten worden. En er is een grote groep vegetariërs die een gen variant hebben die helpt bij omzetten naar meervoudig onverzadigde vetzuren.
hee dat is interessant. Echt per ongeluk ? :P
Als Nederlanders allemaal een peulvruchten maaltijd per week hadden, en één of twee keer vegetarisch, zouden ze er qua gezondheid overigens wel op vooruit gaan in mijn overtuiging. En helemaal als er ook een keer botten bouillon en/of orgaanvlees gegeten werd IPV kipfilet en gehakt. (Ik vind het ook heel zonde eigenlijk, een dier kan het beste helemaal opgegeten worden toch? Als die toch geslacht wordt).

Wie zette nu al haar recepten van deze week erbij? Fijn! Dankjewel :D
Twee extra feitjes: Nederlanders eten gemiddeld te veel eiwit, of dat nu dierlijk of plantaardig is. Zolang je flexitarier bent, hoef je daarom vanuit voedingskundig oogpunt niets te vervangen. Echter, dit is gemiddeld zo en een belangrijke uitzondering zijn zwangere en lacterende vrouwen. Die eten soms zelfs te weinig eiwit.

En: De overige delen van de kip worden niet weggegooid hoor. De kipfilets worden in NL in de supermarkt verkocht, de rest wordt geëxporteerd naar Azië waar wel vraag is naar kippe-koppen en klauwen etc. Of eindigt in kipnuggets of kipleverworst of andere bewerkte vleesproducten.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4756
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Lin-da » 13 mar 2019 18:55

@Pino wij aten vanavond gevulde wraps en 1 dochter lust ook geen bonen. Ik doe er altijd ui, paprika,courgette in, blikje mais en soms champignons. Blikje tomaten stukjes en Mexicaanse kruiden. Met dit prutje vul ik de wrap voor haar en daarna doe ik er bonen, linzen ect door, flink wat kaas en even in de oven.
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07


Bodieh

Berichten: 1595
Lid geworden op: 08 aug 2016 07:57
Hobbies: Vanalles

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Bodieh » 13 mar 2019 19:01

@Pino

Voor de wraps kun je denken aan sla , avocado, tomaat, geitenkaas. Feta, rode biet, sla, komkommer eventueel met ei. Ik doe dit vaak op een ei-omelet.

Verder:
Shakshouka (lekker simpel en snel)
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... /shakshuka

Rogan Josh lekker met papadums
http://foodie-sophie.blogspot.com/2011/ ... e.html?m=1

Farfalle met courgette, asperges en doperwten
https://www.gezondaantafel.nl/recepten/ ... doperwten/

Quiche zoete aardappel met spinazie
https://www.leukerecepten.nl/recepten/z ... -spinazie/

Soep pastinaak met peer
https://www.leukerecepten.nl/recepten/p ... p-met-peer

Groenten stoofpotje
https://www.renskroes.com/groenten-stoofpotje/

Noodles soep
Noodles ideeën: eireepjes, gekookt ei, pindakaas, curry, cashewnoten, paksoi, wortelreepjes, paprika, koriander, bosuitje, boontjes, kokosmelk, sojasaus, gefrituurde uitjes.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 13 mar 2019 19:02

Vandaag een hectische dag en laat thuis, dus werd het friet met kaassoufle. Junkfood, maar wel vega.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Plaats reactie