Week zonder vlees: wie doet mee?

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

dieuw

Berichten: 3677
Lid geworden op: 30 jun 2010 21:48
Hobbies: maken, en verkopen;-)
Locatie: Arnhem •maker/verkoper•

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door dieuw » 18 mar 2019 12:32

Hier bij mijn Marokkaanse slager/supermarkt, dus ik denk in dat genre winkels.

Ze hebben daar ook andere merken trouwens met aanmaakmix, maar die smaakten ons veel minder. En maar 1,39 voor een zakje, genoeg voor ons 4en!
DL (6-2010) en ZL (7-2016)!
volg Studiodieuw opInstagram en Facebook, binnenkort gaat de website ook de lucht in!

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Luna » 18 mar 2019 17:38

Vandaag heerlijke vegetarische (zelfs veganistisch) pasta gemaakt! Veel groente, bakje overrijpetomatenpurree van de Lidl erbij, kruiden, edelgistvlokken. Het was echt heerlijk.

Ik vind broodbeleg wat karig als ik geen vlees mag, dan kom ik snel op zoet beleg en dat is ook niet de bedoeling. Ik vind kaas op brood niet zo lekker. Wat eten jullie op brood?
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 18 mar 2019 18:15

Verschillende soorten kaas inderdaad, en een gekookt of gebakken ei, of eiersalade.
Ik had ook de ham free slices van quorn gehaald. ‘t Is bij lange na geen ham, smaakt meer naar baconchips, maar voor af en toe best te doen. Vandaag de laatste plakjes opgemaakt met tosties.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door texelonia » 18 mar 2019 18:41

(Kruiden)kaas/tomaat/komkommer, tomaat/ei/mayonaise, gebakken ei

En als vis een optie is: zalm/gekookt ei, kruidenkaas/zalm, (zelf gemaakte) makreelsalade of tonijnsalade
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.

Gebruikersavatar

*Wendy*

Berichten: 2442
Lid geworden op: 26 feb 2010 21:41
Hobbies: Genieten!

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door *Wendy* » 18 mar 2019 20:58

Op brood
Muhamara met plakje komkommer en tomaat eventueel met plakje kaas.
Of komijnen kaas met uien chutney.
Moeder van M 2009 en T 2010


pompedom11

Berichten: 6746
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door pompedom11 » 18 mar 2019 21:04

Humus, notenspread, avocado met tomaat.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Luna » 18 mar 2019 23:08

Ik ben een miep met brood, dat merk ik al. Kruidenkaas (wat je smeert) vind ik wel lekker, maar verder vind ik de meeste smeerseltjes niks aan. Soms wel een periode humus, maar dan weer heel lang niet. Tapenade vind ik wel lekker, maar ook niet altijd. Meestal val ik toch terug op broodje extra pure hagelslag en broodje rauwe ham.

Ei vind ik wel erg lekker, maar gedoe voor elke dag. Avocado vind ik niks aan. Dingen als tomaat, komkommer enzo vind ik heerlijk, maar niet op brood. Ik ben niet echt een broodeter. Hoewel, laatst hadden we brood en daar hoefde gewoon niks op, dat at ik zo op en vond ik heerlijk.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Bloem11 » 19 mar 2019 08:17

Herkenbaar Luna.
Na 3 keer een spread hoef ik het niet meer. Humus is leuk voor 1,5 week. Paddenstoelen spread vind ik heerlijk, een paar keer per week en dan moet ik het weggooien ivm houdbaarheid en dat is zonden. Sandwichspread eet ik 2 keer per jaar. Rauwkost op brood teveel gedoe. Broodje met kaas, vega ham of pindakaas vind ik te droog.

Warme dingen op brood gaat er veel beter in. Broodje kaas in de magnetron, tosti of kaas met warm eitje. Sommige warme dingen zoals burger van de vegetarische slager of met omelet, maak ik van te voren klaar en stop ik eventueel in de vriezer. Opgewarmd neem ik 's ochtends een stuk mee in de thermos voor de lunch en brood apart. Dit wissel ik af met een hartige muffin.
Brood waar niks op hoeft, mjam mjam.

Een uitzondering is brood met kaas, aardappelsalade, gedroogde tomaten, mayo, en eventueel ei, sla en/of olijven. Los van elkaar te droog, maar samen bijna ideaal. Het enige nadeel is de voorbereiding, het gevoel dat je genoeg heb gegeten voor een woeste arbeidsdag incl lunch, plus het eet- en meeneemgemak.

Meestal eet ik geen brood maar wel bijvoorbeeld een beker met yoghurt, muesli en diepvriesfruit wat ik meeneem. Doordat ik cruncy speculoos heb ontdekt eet ik nu tijdelijk wel brood.
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door MamaRF » 01 apr 2019 09:26

In het kader van vaker vegetarisch en welke vleesvervanger lekker is: de (vegan) vissticks van Vivera zijn lekker! Op basis van tarwe, vind ik een fijner idee dan soja.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Luna » 01 apr 2019 12:38

Dit topic en het vasten waarbij we elke vrijdag volledig vegetarisch doen, heeft hier in huis wel voor bewustwording gezorgd [thumbright] [thumbright] we eten nu 2 of 3x per week zonder vlees en ook tussen de middag zet ok regelmatig bewust geen vleeswaren op tafel. Het bevalt ons goed en het scheelt ook nog in de kosten.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Luc » 06 apr 2019 21:23

Ik ben nu wel van de smeersels en kaas op brood, maar eerder vond ik dat niet lekker en at ik in plaats van vleeswaren vaak goed brood met roomboter en een beetje zout. Heel simpel, zo lekker
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Luna » 07 apr 2019 22:47

Ja, op lekker brood hoeft niks. Ik had laatst ook echt lekker brood en dat aten we zo, zonder iets er op. Ik ben de laatste dagen nogal van de chocopasta op brood [silenced] geen vlees, maar wel erg ongezond (zullen mn hormonen wel zijn).
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 24 apr 2019 18:15

Wij eten nog steeds 1 of 2 per week vegetarisch.
Tegen zl1 vertel ik niet meer dat we geen vlees eten, we eten een kaasschnitzel en dan is het oké. :p
Door de lasagne gaan fijngehakte champignons en daar merkt hij ook niks van.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Luna » 24 apr 2019 22:51

Wij kwamen erachter dat we kaasfondue erg lekker en gezellig vinden, met brood en heel veel groente!! Daar hoeft geen vlees bij.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Week zonder vlees: wie doet mee?

Ongelezen bericht door Luna » 07 dec 2019 22:35

Mede dankzij dit topic ben ik steeds meer zonder vlees gaan koken. Eerst met regelmatig commentaar van ml, maar steeds minder vaak. Vorige week zei hij donderdag ineens 'is dit nu echt de 4e dag deze week zonder vlees?' en daarna dat hij het tot dan toe ook niet echt gemist had. Dus van 2-3 X per week geen vlees naar nu 2-3 X per week wel vlees [thumbright] helemaal vegetarisch zullen wij nooit worden, maar volgens mij zijn wij inmiddels wel echt 'flexitariers'.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Plaats reactie