Recepten zonder kookplaat

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7134
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door Boukje » 14 feb 2019 19:01

Mijn zus woonde een tijdje zonder fornuis en grilde groenten (plakken aubergine bijvoorbeeld) in een broodrooster. Ging heel goed.

Verder kun je heel veel in de oven maken, ovenschaal met groenten of aardappels als gratin in dunne plakjes of in kleine blokjes met olie als gebakken aardappels: kost even tijd maar dan hoef je niet voor te koken. Dingen als hamburgers, vegaburgers en vissticks kunnen ook gewoon in de oven. Rookworst kun je opwarmen in warm water, stamppot andijvie kan makkelijk met een zakje aardappelpuree.

Om in te vriezen: voorgegaarde groenten als broccoli, boontjes etc. Vlees: stoofpot, kip of gehaktballen of vast nog meer dingen. Nasi laat zich ook goed invriezen, stamppot ook, en soep.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door pompedom11 » 14 feb 2019 19:13

Orzo pasta gaat ook heel goed in de oven.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Topic starter
Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door Rosalinde » 14 feb 2019 19:29

Ohja, stamppot maken met aardappelpuree uit een zakje, dat deden we als studenten ook met zuurkool.
Zo te lezen bestaat er ook allerlei gemaksvoedsel dat ik kan (her)ontdekken [lol]

Aardappels uit de oven gaat vast wel lukken, dat doe ik nu af en toe, maar ik vind het zo lang duren. Beter plannen dus. Orzo pasta ga ik ook opzoeken.

Gehaktballen zal ik binnenkort ook maken voor in de vriezer, daarmee doe ik ML ook een groot plezier. En wat vega-curries met rijst.

Onze kippen leggen kleine eitjes, dus dat scheelt ook kooktijd.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door Suuz » 14 feb 2019 20:08

Je kunt dingen laten garen in een hooimadam. Dat kan met pasta, aardappelen, risotto (eigenlijk alles wat je in water kookt) maar ook met stoofgerechten. Die laatste kunnen ook in de oven trouwens op 100°.

Als je geen hooimadam hebt dan maak je er heel eenvoudig zelf een met een krat of kist en een oude deken, dekbed of slaapzak. Ik gebruik zelf een vouwkrat, bubbeltjes plastic en een wollen deken. Als je wil mag ke het zo van me lenen.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door Wichie » 14 feb 2019 20:11

Eieren kun je ook in de waterkoker koken ;)
En veel meer de oven inderdaad. Als je het normaal op de plaat zou koken kun je het ook prima in de oven koken hoor ;)
Al dan niet water koken in de waterkoker. Een ovenvaste pan ermee vullen ( gietijzer zoals le creuset is heel fijn) als gebruikelijk je groenten erin. Deksel erop. Of bij een ovenschaal een laag zilverfolie en op 180 in de oven voor de gebruikelijke tijd. Desnoods wat korter en laten nagaren in een hooimadam of dekens als dat beter uitkomt. Vlees kun je ook grillen of braden op een bakplaat.
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door Nelster » 14 feb 2019 20:58

Rosalinde schreef:
14 feb 2019 18:32
Bedankt voor de ideeën!

Couscous had ik inderdaad bedacht, mihoen nog niet. Zakjes aardappelpuree heb ik al jaren niet meer gebruikt, maar is best een optie voor tijdelijk. Traybake ga ik op zoeken.

Slowcooker is wel een optie, skottelbraai misschien ook. Is die op gas of stroom? Een (losse) kookplaat hebben we, maar het gas is al afgesloten, want we krijgen inductie. Los elektrisch is ook nog mogelijk als het lang gaat duren. Het aanrechtblad moet namelijk later worden opgemeten (de keuken is nog niet geplaatst) weet de levertijd nog niet.
Bij ons werd het aanrechtblad ook pas na plaatsing van de keuken gemeten en later geleverd. Tot die tijd kregen we een tijdelijk blad en werd de inductiekookplaat al aangesloten. Zo zaten we maar heel even zonder fornuis. Misschien valt het bij jullie ook wel mee qua tijd?
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door mirri » 14 feb 2019 21:02

Wij kregen ook idd een tijdelijke aanrecht van de keuken zaak.

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.

Gebruikersavatar

Marijketje

Berichten: 3789
Lid geworden op: 01 nov 2012 18:04
Hobbies: Theater, Engels, wandelen

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door Marijketje » 14 feb 2019 21:20

Hier ook inderdaad een noodblad. Tenminste dat is de bedoeling volgende week. ;-) We hebben veel vooruitgekookt dus eten vooral uit de vriezer (wel magnetron, maar het ging vers bereid de vriezer in) Dat gaat prima. Koude wraps doen het hier ook goed: worteljulienne met paprika en komkommer reepjes, evt aanmaken met wat yoghurt, te pimpen met kip of hamreepjes, rozijntjes, kaas en Sweet Chili saus.
Mama van H. (9-'12), J. (7-'14) en C. (12-'16)
Go make a life, not a living

Gebruikersavatar

Topic starter
Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door Rosalinde » 14 feb 2019 22:45

Een noodblad zou inderdaad wel heel fijn zijn, ik zal ernaar vragen als ze er zelf niet al mee komen.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door Violette » 16 feb 2019 13:38

Enne... give yourself a break? Gebruik die magnetron gewoon wel, het scheelt veel gedoe. Volgens mij heb je meer dan genoeg op je bordje. Aardappels (en groente) kook je gemakkelijk en snel in de magnetron. Vlees erbij bakken op je campingbrander (of het aanbod van chiccro aannemen van de skottelbraai).
dochter 2014 en zoon 2017


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door mamamuis » 16 feb 2019 13:49

Macaroni uit de oven? Vries ik gewoon compleet in (zelfs met ovenschotel), ontdooien, kaas erover raspen en half uurtje in de oven.
En idd de ovenschotel met aardappelpuree, gehakt met prei/paprika/sausje of creme fraiche (kun je evt vast van tevoren maken en invriezen), aardappelpuree uit pakje, kaas of paneermeel erover en in de oven.


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door mamamuis » 16 feb 2019 13:52

o ja, wraps met restje bolognesesaus, evt met wat mais/kidneybonen/kruiderij erdoor, opwarmen op het brandertje, salade erbij
met tosti-ijzer zijn tosti's met bolognesesaus en kaas en salade erbij ook prima te doen

edit: en ik zou die magnetron ook gebruiken voor zo'n periode!

Gebruikersavatar

Marijketje

Berichten: 3789
Lid geworden op: 01 nov 2012 18:04
Hobbies: Theater, Engels, wandelen

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door Marijketje » 18 feb 2019 12:10

In het kader van het verwachtingsmanagement: onze keuken is vandaag geleverd. Het noodblad is een multiplex plaat [rolleyes] [lol] (ik had denk ik een kunststof blad ofzo in gedachten)
Mama van H. (9-'12), J. (7-'14) en C. (12-'16)
Go make a life, not a living


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door leeneke » 18 feb 2019 18:52

Of zo een tijdelijk goedkoop ouderwets draagbaar tweeplatending?
Moeder van drie

Gebruikersavatar

Topic starter
Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Recepten zonder kookplaat

Ongelezen bericht door Rosalinde » 18 feb 2019 19:23

Violette schreef:
16 feb 2019 13:38
Enne... give yourself a break? Gebruik die magnetron gewoon wel, het scheelt veel gedoe. Volgens mij heb je meer dan genoeg op je bordje. Aardappels (en groente) kook je gemakkelijk en snel in de magnetron. Vlees erbij bakken op je campingbrander (of het aanbod van chiccro aannemen van de skottelbraai).
Dankjewel, ja ik denk dat ik de komende tijd wat meer voor gemak zal moeten kiezen en de lat niet op de gebruikelijke hoogte moet leggen.

Rijkgevulde tosti's is een goede tips, beide kinderen en ML zijn gek op tosti. Ons tosti-ijzer is tevens als grilplaat te gebruiken, dus daarmee kan ik vast eea bereiden.

@Marijketje haha, dan weet ik niet of het echt de moeite waard is te proberen om een noodblad te regelen of dat zelf langs de bouwmarkt makkelijker is.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Plaats reactie