Regie recepten (keuze voor je kind)

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Lindar76 » 12 jan 2019 10:54

Twee soorten soep doe ik ook vaak ja. Er staat meestal wel een bakje in de vriezer. En middelste kind wilde graag een dag 'hapjes', dus dat is vanalles van komkommer tot sushi tot worst, soep, net wat ik in huis heb. Feest vindt ze dat [lol]

Gebruikersavatar

Topic starter
hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door hartrocker » 12 jan 2019 12:45

Friek schreef:
12 jan 2019 07:55
Wij aten gisteren ‘broodje gezond’, geïnspireerd door dit topic en een idee van ZL1.
Vers stokbrood, plakken kaas, sla, tomaat, paprika, komkommer, gekookt ei, nog wat salami die over was, en beleggen maar.
Leuk! Het kan somsbest simpel hè? Ik hoop vooral dat het gezellig aan tafel was. Dat vind ik de grote meerwaarde van al deze ideeën! Wij gaan vanavond de zelfmaak soep proberen met stokbroodjes [smile] voor morgen twijfel ik nog... er zijn ineens zoveel leuke suggesties!
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4

Gebruikersavatar

Linda86

Berichten: 2503
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:56
Locatie: Noord-Brabant/Gelderland

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Linda86 » 14 jan 2019 13:56

Wij hebben niet veel van zulke gerechten (mijn kinderen zijn alleseters, dus niet nodig voor ons), maar soms vinden ze het wel gezellig om allerlei bakjes op tafel te hebben en dan zelf te kunnen samenstellen.
Veel ideeën zijn al genoemd, maar wij doen het ook vaak met gyros:
- pitabroodjes
- komkommer
- uienringen
- tzatziki
- gyros
- paprikareepjes
- gebakken champignons/ui/paprika/courgette
- feta
- olijfjes

En pizzarette is hier echt favoriet!
M ('08), J* ('09) en I ('10)

Gebruikersavatar

JuniorJunior

Berichten: 516
Lid geworden op: 13 mar 2011 18:04
Hobbies: dansen, koken, lezen

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door JuniorJunior » 17 jan 2019 19:31

Zomers doen we vaak zelf maak salade. Alle ingrediënten van de salade gaan dan i.p.v. door elkaar gegroepeerd op n grote schaal. Inderdaad doordat ze mogen kiezen gaat er veel meer naar binnen dan als ik gewoon salade zou maken
DL1 aug '10 --- DL2 april '13 --- ZL okt '16

Gebruikersavatar

Linda86

Berichten: 2503
Lid geworden op: 21 jun 2009 21:56
Locatie: Noord-Brabant/Gelderland

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Linda86 » 18 jan 2019 10:01

Wij hadden gisteren vis (voor ML, ZL en mij) en een kaasschnitzel (voor DL), met krieltjes en gegrilde groenten uit de oven. Die groenten leg ik dan per soort op de bakplaat, dus dan kan iedereen pakken wat hij/zij zelf lekker vindt. Is meer voor ML bedoeld eigenlijk bij ons, die lust niet alles :P. Qua groentes kun je er gewoon opleggen wat je zelf lekker vindt. Wij hadden gisteren: courgette, paprika, tomaat, bospeen, rode ui en peultjes.
M ('08), J* ('09) en I ('10)


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door pompedom11 » 18 jan 2019 10:35

Chinese gotpot werkt ook goed op deze manier.
Kippenbuilon maken en de ingedrienten voorbereiden. Noodles, kip, vlees, tofu, garnalen, en elle groenten die je maar wil. Dan gaart iedereen wat hijwilin de soep en eet het op.
Ik maak alles klaar inde keuken en serveer het dan per soort in grote schalen.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018


Leonike

Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jan 2012 11:56
Hobbies: Te veel

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Leonike » 24 jan 2019 21:33

JuniorJunior schreef:
17 jan 2019 19:31
Zomers doen we vaak zelf maak salade. Alle ingrediënten van de salade gaan dan i.p.v. door elkaar gegroepeerd op n grote schaal. Inderdaad doordat ze mogen kiezen gaat er veel meer naar binnen dan als ik gewoon salade zou maken
Dit, maar dan met pastasalade.
Gekookte pasta (met olijfolie erdoor tegen het plakken
En allerlei lekkers/kliekjes die erdoor kunnen


mamalisa

Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2014 14:42
Hobbies: lezen

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door mamalisa » 12 feb 2019 08:30

Wokken valt hier vaak in de smaak, met bv kip, vis, bloemkool, taugé, broccoli, wortels, maïs en nog veel meer
Moeder van zl (2007) en dl (2009)

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Suuz » 12 feb 2019 14:49

Ik maakte gisteren Sloppy Joes en zette wat sla en rauwkost op tafel. En zowaar deden de ZLs spontaan niet alleen saus maar ook groente op hun broodje (of aten het naast hun broodje).
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Topic starter
hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door hartrocker » 16 jun 2021 17:13

Wij eten vandaag pastasalade. Kale pasta, en het grut kan kiezen uit tonijn, kappertjes, uitjes, komkommer, tomaat, paprika, olijven, feta en ananas. En een bakje saus natuurlijk ernaast.

Hopelijk geen mopperkontjes met dit warme weer!
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4

Gebruikersavatar

nellie3

Berichten: 2631
Lid geworden op: 07 jun 2012 18:59
Hobbies: dieren, koken, reizen
Locatie: Dordrecht

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door nellie3 » 13 okt 2022 17:40

Goed topic, dl eet vrij veel, maar geen gekookte groente, absoluut niet. En dat is wel wat we in de avond eten. Ze heeft ook een enorme drang naar autonomie, dus ik kan best wat tips hier uit gebruiken.

Volledig zelf laten kiezen zou bij ons niet werken, want dan kiest ze alleen rauwe groenten, eiwitten en koolhydraten en dat lijkt me dan weer te eenzijdig qua groente.
Mama van Jari 10.8.2012 en Rozemarijn 29.4.2015

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 13 okt 2022 18:05

Rauwe groenten (of gaat het om koud?) is nog redelijk wat. Wortel, paprika, komkommer, tomaat, maar bijvoorbeeld ook bloemkool, avocado, radijsjes. En mijn jongste knaagt bijvoorbeeld de stronk van de broccoli rauw weg.
Zou ze kort geblancheerd en weer afgekoeld wel eten? Of bijvoorbeeld mais, kidneybonen of kikkererwten zonder op te warmen?

Heb je een idee waarom ze de gekookte groente niet eet? Temperatuur, consistentie, mondgevoel?
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

nellie3

Berichten: 2631
Lid geworden op: 07 jun 2012 18:59
Hobbies: dieren, koken, reizen
Locatie: Dordrecht

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door nellie3 » 14 okt 2022 08:04

Nee, ik durf het niet te zeggen waarom ze dat niet wil. Alle koude, rauwe groentes die jij hierboven noemt eet ze op, de peulvruchten alleen onder 'dwang'. Ook opgemaakte salade gaat erin, witte kool, radijs, maïs, schept zelfs nog een keer op. Rauwe broccoli zou te ver gaan vermoed ik, maar de rest echt allemaal wel. Vermoedelijk omdat het hard is.

Ik denk dat ik elke dag maar wat variaties daarvan ga aanbieden bij de (avond)maaltijd, naast de standaard komkommer en Cherrytomaatjes overdag.
Mama van Jari 10.8.2012 en Rozemarijn 29.4.2015


PetraRoon

Berichten: 1301
Lid geworden op: 24 aug 2021 12:40
Hobbies: Werk

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door PetraRoon » 14 okt 2022 08:13

nellie3 schreef:
13 okt 2022 17:40
Goed topic, dl eet vrij veel, maar geen gekookte groente, absoluut niet. En dat is wel wat we in de avond eten. Ze heeft ook een enorme drang naar autonomie, dus ik kan best wat tips hier uit gebruiken.

Volledig zelf laten kiezen zou bij ons niet werken, want dan kiest ze alleen rauwe groenten, eiwitten en koolhydraten en dat lijkt me dan weer te eenzijdig qua groente.
Maar wat zou ze dan volgens jou daar nog bij moeten hebben? Wat is de meerwaarde van gekookte groente boven rauw?

Gebruikersavatar

nellie3

Berichten: 2631
Lid geworden op: 07 jun 2012 18:59
Hobbies: dieren, koken, reizen
Locatie: Dordrecht

Re: Regie recepten (keuze voor je kind)

Ongelezen bericht door nellie3 » 14 okt 2022 08:18

Qua voedingswaarde weinig, maar vaak zitten de gekookte groentes door het warme eten en dan eet ze dat allemaal niet. Dan wil ze ineens dus ook haar koolhydraten niet of plukt ze die ertussen uit.
Mama van Jari 10.8.2012 en Rozemarijn 29.4.2015

Plaats reactie