Wat mist er in mijn tomatensoep?

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door pompedom11 » 05 dec 2018 03:28

Ik maak een niet ouderwetse tomatensoep van ui, knoflook, groentebuoillon, tomaat en basilicum. Evt met slagroom aan het eind. Maar dat is alleen lekker in de zomer.
Mijn italiaanse vriendin vibd tomatensoep maar raar trouwens. Dat eten alleen nederlanders volgens haar. Miniatrone is de einge soep die ze eet.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door Luna » 05 dec 2018 06:57

Ik wil elke keer zeggen 'tomaten', die heb je er vast wel door, maar ik zie alleen tomatenpuree staan [cheesygrin] ik bak ui en knoflook, daarna tomaat erbij en dat meebakken. Ik doe er meestal ook paprika en wortel bij en een bouillonblokje.

Bij de Lidl verkopen ze nu vergeet ons nietjes tomaten puree, of niet echt puree, maar een prutje van overrijpe tomaten die anders weggegooid zouden worden. Volgens de verpakking zitten er echt alleen tomaten in. Daar heb ik laatst tomatensoep van gemaakt en die was echt heerlijk. Waarschijnlijk door die overrijpe tomaten, maar heel volle smaak.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door Momster » 05 dec 2018 07:15

Gisteren tomatensoep gegeten. Ik maak hem door: ui bakken, knoflook teentje erbij, Italiaanse kruiden strooien (potje met mix van kruiden), 500 gram tomaten (eerst ontvellen), paprika in stukjes, paar wortels, kleine aardappel, tomatenblokjes uit blik, groentebouillonblokje, 200/300ml water, beetje kaneel en zout. Even alles zacht laten worden en daarna pureren. Meestal na het pureren nog wat room erdoor en weer pureren.
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18

Gebruikersavatar

Xandra

Berichten: 5186
Lid geworden op: 14 apr 2012 16:33
Hobbies: Lezen

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door Xandra » 05 dec 2018 07:25

Passata zijn gezeefte tomaten. Voor diegene die roepen dat er alleen tomatenpuree inzit.
Dochter 10/2011 en zoon 03/2013

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door Luna » 05 dec 2018 07:33

Xandra schreef:
05 dec 2018 07:25
Passata zijn gezeefte tomaten. Voor diegene die roepen dat er alleen tomatenpuree inzit.
Ah, dat wist ik niet [lol] maar verse tomaten geeft wel een andere smaak dan tomaten uit een pak of blik. Mijn soep laatst met zo'n bakje van de Lidl smaakte totaal anders dan die met verse tomaten.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

maartjes

Berichten: 3556
Lid geworden op: 29 jul 2009 11:07
Hobbies: :)

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door maartjes » 05 dec 2018 07:34

Tomatenpuree erbij trekt de smaak ook op. Alleen passaat is vaak erg flauw.

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door MamaRF » 05 dec 2018 07:38

Ohja, ik maak tomatensoep op z'n minst met verse tomaten, of anders een goede passata of die tomatenprutjes waar Luna het over heeft. Veel meer smaak.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

AnnaMaria22

Berichten: 3821
Lid geworden op: 03 mei 2012 10:40
Hobbies: Te veel om op te noemen

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door AnnaMaria22 » 05 dec 2018 07:40

tante Toos schreef:
05 dec 2018 03:07
Zout! Ik maak mijn soepen steeds zouter en dat geeft mij echt het comfortfood gevoel. Zeker als je zelf bouillon maakt is zout het sleutelwoord.
Ik maak zelf altijd soep door de tomaten te grillen met knoflook in de oven. Doet echt wonderen voor de smaak! Maar daar heb je nu weinig aan..
Ik ga straks soep maken en dit ga ik proberen, lijkt me lekker!

Ik maak m altijd zo: tomaten en knoflook, ui en wortel bakken, water met 2 bouillon blokjes, pureren en zeven.
Man eet geen vlees en zuivel dus beetje saai zo, maar valt altijd in de smaak.
J 2/2012 en V 7/2015

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door Irene » 05 dec 2018 07:47

Als je hem wil laten smaken naar ouderwetse tomatensoep, dan denk ik dat je nu inderdaad nog zout mist qua smaak


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 05 dec 2018 07:48

Welke kant zou het opmoeten met de smaak volgens jou? Tomatensoep is vaak vrij zuur + zout.
zuurder --> meer tomaat / balsamico-azijn / wijnazijn
minder zuur --> suiker / basterdsuiker / appelmoes / gembersiroop
minder flauw --> zout / maggi / soepballetjes

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door Geekess » 05 dec 2018 07:49

Ik zou er zeker tomaten bij doen. Alleen passata geeft te weinig 'tomaten' smaak.
Verder zou ik er wortelen bij doen (maar dan liefst meteen in het begin, bij het aanbraden van de te gebruiken groenten), heel veel knoflook (knoflook is gunstig voor bloeddruk) en wat zout (dat zout niet mag bij hoge bloeddruk is achterhaald, maar je hoeft ook weer geen kilo's te gebruiken) of vissaus (maar vergis je niet, in vissaus zit ook zout, en niet zo'n beetje ook ;-) ) en evt paprika en/of zoete aardappel.
Verder wat verse gember voor een mooie afgeronde nasmaak, en kikkererwten voor body.

Ik braad de botten en schenkel én de groenten altijd aan in de soeppan voor ik de soep maak, dat haalt er veel meer smaak uit. Dan laat ik het het liefst een hele dag pruttelen. Daarna haal ik de botten+vlees er uit en blender de soep. Pas daarna doe ik het (nieuwe) vlees (aangebraden soepvlees of gehaktballetjes) voor het opeten er in, met wat bladselderij en/of lavas. Ik doe de botten weer terug, zonder oud vlees. Dat nog een paar uur laten trekken.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door Lin-da » 05 dec 2018 08:04

Ik heb er gisteren ook een gemaakt , 15 tomaten twee wortels , ui paprika , bouillon . 4 uur laten pruttelen , straks staafmixer erdoor en volle rijke tomaten smaak. Simpel maar in mijn ogen echt tomaten soep. En soms nog wat gehaktballetjes maar dit keer niet.
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door Bloem11 » 05 dec 2018 08:18

Scheut azijn.
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door Pet » 05 dec 2018 08:58

Beetje suiker, scheutje tabasco, scheut sinaasappelsap (vers). En evt ook een flinke scheut wortelsap.
En als niks lukt: een beetje poeder uit een pakje 'smaakmaker tomatensoep' doet ook wonderen [lol] .
Eet smakelijk vanavond!

Gebruikersavatar

Fainne

Berichten: 2207
Lid geworden op: 23 nov 2013 09:03
Hobbies: Bonsai, lezen

Re: Wat mist er in mijn tomatensoep?

Ongelezen bericht door Fainne » 05 dec 2018 09:02

Tomatensoep is favoriet hier en ik lees al heel wat lekkere suggesties, ga ik zeker toepassen.
Ons recept: ui, knoflook en peen even fruiten, met wat tomatenpuree. Dan veel tomaten erdoor, een pak extra soepgroenten, water en 2 bouillon blokjes. Op het laatst gehaktballetjes en een klein beetje vermicelli.
Moeder van gevoelige grote vent (april '13), lief droommeisje (november '14) en slimme doerak (maart '18)

Plaats reactie