De grote 'eet je kastje leeg' challenge

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door mirte_g » 12 sep 2018 20:23

Wat leuk om te lezen hoe iedereen er mee bezig is.

Avondeten voor 6 en een peuter was hier goed gelukt. Naast de bonen die ik gister in de week had gezet zat er ui, knoflook, tarwevrije bouillion, tomatenpuree, scheut sherry, maïs, kikkererwten, cannolini bonen (allen uit voorraad) en aubergine, pattisonne en heel veel tomaat (uit de groentetuin van mijn ouders, deels vorige week en deels gisteren meegekregen) in. Er bij speltbrood geserveerd (van speltbloem en een zakje gist dat ik nog had liggen).

Lunch is schromelijk mislukt want had met A een moeder dochter dagje dus hebben geluncht in de stad.

Morgen avond eten we de bonenprut in wraps in de oven denk ik (en gaat de lunch weer mislukken omdat ml vanaf morgen ook vakantie heeft en wij dus een lunchafspraak hebben staan ... :) ).
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door Maos » 12 sep 2018 20:39

Ik kookte gisteren noodles met kip en groente. Kip en groente uit diepvries, noodles en kruiden uit voorraadkast en saus uit de koelkast. Vandaag maakten we er nog gebakken eitjes bij en zo aten we al 2 dagen uit de diepvries. Daarnaast maakte ik voor morgen pastasaus met gehakt en italiaanse groente uit de diepvries, een pak tomaten soep omdat ik geen tomatensaus meer had en italiaanse kruiden uit de voorraadkast. De helft van de saus wel weer ingevroren. Die is voor volgende week. Hij is wat aan de zoete kant, maar wel eetbaar. Creatief word je er wel van in elk geval. Ik ga mezelf geen beperkingen opleggen qua kopen, maar het doel is in elk geval legere voorraadkast en plek in de diepvries om wat meer vooruit te koken.
Laatst gewijzigd door Maos op 12 sep 2018 23:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 12 sep 2018 21:08

Ik ben uiteraard creatief en de vriezer moet echt deze week. Ik kan bijna een iglo bouwen met de aanwas van ijs. Te erg. Dus ik ga vriezer ruimte lenen😎
Van het concert des leven krijgt niemand een program


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 10-17 september!

Ongelezen bericht door mamavanvier » 13 sep 2018 18:30

Ik twijfel of ik de vriezer moet meenemen in het verhaal. Want dat wat daar bovenin ligt matcht weer niet met mijn kastjes...
Ik maakte vandaag kofta, had daar nog kruiden voor liggen en maakte ook 3 blikken tomatenblokjes op (en een kilo gehakt uit de vriezer die ik gelukkig kon vinden :) ). Met sla waarin ik een potje zure uitjes en een miniblikje tonijn in deed.
En ik ben in de winkel geweest en heb daar alleen maar de melk in de aanbieding (die ook echt nodig was) meegenomen.

Gebruikersavatar

Topic starter
caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 1!

Ongelezen bericht door caroline1985 » 13 sep 2018 20:35

Klinkt vooral als een hele grote diepvries waar heel veel in zit. Vergeet je dan niet veel te snel wat er in ligt?
Ik heb maar een diepvries met drie lades. Ik wil hem nu leeg maken om schoon te maken en daarna wil ik echt een lade reserveren voor brood. Dan hoef ik veel minder vaak naar de supermarkt.

Hier avond eten weer volgens de regels, heel lekker en weer iets heel anders. De spelt die gisteren over was aangevuld met paprika uit glas (ja de eerste hele grote pot is nu leeg juich,juich), kliekje worteltjes, tonaat, spekjes, ui knoflook, een blik kikkererwten, een een nog open half potje rode pesto. Ik had nog sperziebonen liggen, die aten de kinderen met een klein beetje couscous en spek erbij.
Morgen iig witlof. Maar weet nog niet hoe of wat erbij.
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 1!

Ongelezen bericht door mamavanvier » 13 sep 2018 20:39

klopt...
ik probeer die wel te vullen en leeg te eten van boven naar beneden.
wat ik het moeilijk vind maken is dat het hier zo'n grote eters zijn. Als ik boontjes invries heb ik direct een halve la vol. En dan heb ik voor 2 of 3 keer eten. Brood ligt ook een la mee vol. Maar dat is er in minder dan een week doorheen...
Of ik die dus leeg ga krijgen?
Ga me voor nu denk ik eerst op de kast storten, daar zie ik meer resultaat en dat geeft goede moed.
Goed dat er een pot leeg is !

Gebruikersavatar

Topic starter
caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 1!

Ongelezen bericht door caroline1985 » 14 sep 2018 09:18

Als je die dingen uit de vriezer daadwerkelijk gebruikt, zoals het brood, lijkt me dat ook niet nodig toch?. Wij hebben hier in de vriezer allemaal onherkenbare pakketjes, en dingen die we nooit eten zoals broodjes baopoa (?). Ja weer man ;) en ik wil al die vreemde overschot nu echt gaan aanpakken.
Net naar de winkel gegaan voor kaas en brood. Zijn er wortels en bananen blijven plakken.

Vanmiddag eten we wraptosties, ben benieuwd naar dit avontuur ;) en vanavond witlof met aardappels.
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016

Gebruikersavatar

Aukje_db

Berichten: 4133
Lid geworden op: 19 mei 2010 12:59
Hobbies: Wandelen | Knutselen | Naaien
Locatie: Den Bosch

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 1!

Ongelezen bericht door Aukje_db » 14 sep 2018 11:04

Nee, de standaard veel gebruikte spullen in voorraadkast en vriezer ga ik nu niet extra opmaken. Maar wel de dingen die er al te lang staan.

Vanmorgen een menu tm dinsdag gemaakt met elke dag een deel uit de voorraad. En het boodschappenlijstje daarop aangepast. Geen beperking aan die kant. Behalve dat ik niet meer naar de winkel mag voor iets snels/makkelijks/lekkers. Woensdag pas weer.
Trotse mama van een 14-jarige jongedame en een bijnaaaa 12-jarige (eigen)wijsneus. [love]

Gebruikersavatar

Aukje_db

Berichten: 4133
Lid geworden op: 19 mei 2010 12:59
Hobbies: Wandelen | Knutselen | Naaien
Locatie: Den Bosch

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 1!

Ongelezen bericht door Aukje_db » 14 sep 2018 11:06

Misschien kan ik de vriezer voorraad zo laag krijgen dat de extra vriezer op zolder uit kan. Die is er ooit gekomen door boodschappen stress met kleine kinderen, een gebrek aan tijd en een overload aan moedermelk.
Trotse mama van een 14-jarige jongedame en een bijnaaaa 12-jarige (eigen)wijsneus. [love]


-suuz-

Berichten: 900
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:00
Hobbies: * * *

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 1!

Ongelezen bericht door -suuz- » 15 sep 2018 12:53

..
Laatst gewijzigd door -suuz- op 01 sep 2019 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Topic starter
caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 1!

Ongelezen bericht door caroline1985 » 15 sep 2018 15:59

We zijn dit weekend op de camping en ik heb hier natuurlijk ook nog een halve voorraadkast. Lol! Dat gaat dit of volgend weekend ook nog eens mee naar huis. Maar goed daar zitten wel weer dingen in die ik thuis al miste in mijn voorraad. Zoals een blik tomaatblokjes en blikje tonijn.
Maar vanavond eten we niet uit voorraad, wellicht voor de kinderen iets, maar wij eten vanavond mosselen. :) Lekker
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016

Gebruikersavatar

Little Green

Berichten: 1749
Lid geworden op: 08 mar 2011 09:56
Hobbies: Hobbies
Locatie: Groningen

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 1!

Ongelezen bericht door Little Green » 15 sep 2018 16:31

Gisteren aardbeien gegeten uit de vriezer en stamppot boerenkool van een zak aardappelen die nog net kon en boerenkool uit de vriezer. Met vegaburger uit de vriezervoorraad. Net frambozen eruit gehaald voor bij de pannenkoeken straks. De ingevroren soep was helaas niet meer goed, dus die is de kliko ingegaan. Morgen maak ik stamppot vooruit (eerste werkdagen zijn vast hectisch) met de vriezervoorraad spinazie.
Mama van dl E (1-11), zl J (1-15) en zl T (6-18)!


leeneke

Berichten: 8966
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 1!

Ongelezen bericht door leeneke » 15 sep 2018 18:50

Meelezer meldt.

Ik doe helemaal niet mee, maar ik vind het leuk lezen. En leuke dingen die jullie eten!

Ik vind het best inspirerend.

Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik meelees. Ik word altijd vrolijk van dit draadje (gekke ik).

En begin te denken dat ik ook maar enkele keren per week of zo moet gaan koken met dingen die er al te lang liggen...
Moeder van drie


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 1!

Ongelezen bericht door Maos » 16 sep 2018 13:49

Ik kookte vandaag voor morgen en overmorgen. Kip uit diepvries, met chinese roerbakgroente (die kocht ik) en noodles (pakje met noodles en kruiden uit de voorraadkast). En burrito’s met gehakt (dat kocht ik) met uien (die al maanden in huis liggen), paprika (diepvries), mais (blikje uit voorraadkast en snoeptomaatjes (emmertje van vorige week dat niet helemaal op was. Wraps kwamen uit de voorraadkast en geraspte kaas ligt nog in de diepvries. Dan eten we nog 1 keer pasta rode saus die ik vorige week al maakte. En pannenkoeken want daar vroegen de kinderen om. Eieren, melk en meel heb ik altijd in huis, want dat gebruiken we veel, dus dat telt niet mee bij voorraad gebruiken.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

Topic starter
caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: De grote 'maak je kastje leeg' challenge week 1!

Ongelezen bericht door caroline1985 » 16 sep 2018 15:04

@leeneke het is ook een heel leuk draadje ;) en meedoen is helemaal leuk. We hebben nog nooit zo gevarieerd gegeten als afgelopen week.
Ik ga zo eens de kast in voor vanavond. Iets met quinoa wellicht.
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016

Plaats reactie