Simpele vegetarische recepten

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 16 jun 2018 14:52

Als ik het vlees probeer te vervangen, voelt het alsof er iets mist.
Maar een hartige taart (bladerdeeg in een vorm vullen met ei en groenten) daar ken ik het niet in dus mis ik het ook niet.
Falafel (gewoon kant en klaar is het heel makkelijk, en zelfgemaakt is het maar een klein beetje lastiger maar koat het vooral meer tijd)doe ik daarom ook niet in een Turkse pizza (die ken ik met shaorma) maar bij couscous.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Violette » 16 jun 2018 17:13

Boek met basic vegetarische recepten, geschreven door een Nederlander (wat een voordeel is qua normale producten): de dunne vegetariër.
Succesrecepten bij ons uit dat kookboek:
Mexicaanse witlofschotel met nachos
Moestuin-ovenschotel
Simpele zelfgemaakte dahl met bloemkool (indiaas "prutje" met linzen).

Edit: de aanprijstekst van bol:
Snelle en lekkere vegetarische recepten voor de werkende moeder. Zo zouden we Antoinette Hertsenbergs eerste eigen boek De dunne vegetariër kunnen typeren.

Hertsenberg – vooral bekend van tv – heeft voor "De dunne" voornamelijk geput uit haar jarenlange ervaring met de vegetarische keuken en deelt haar eigen keukengeheimen met iedereen die snakt naar vegetarische gerechten die in no time op tafel staan, geen 'moeilijke' ingrediënten bevatten en vooral gezond en lekker zijn voor het hele gezin. Succes verzekerd!/quote]
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Bloem11 » 16 jun 2018 18:20

Witte bonen in tomatensaus, blok kidneybonen, blik doperwten bij elkaar gooien, aardappels uit de oven, en vega blokjes bakken (quorn, tofu, etc).

Pasta met veel groenten, bonen, champignons en kaas.
ag+vleesvervanger
Groenten een aardappels uit de oven.

gnochi met groenten, bonen, tomatenpuree en yoghurt.
Malmana schreef:
16 jun 2018 10:27
Witte bonen in tomatensaus met rucola, paprika en geitenkaas
Ik ben dol op Witte bonen en tomatensaus (met geroosterd brood) en dol op geitenkaas, maar nooit gedacht dat dit samen kon;
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4697
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Friek » 16 jun 2018 19:12

Vandaag een stoofpotje genaakt van aubergine, wortel, tomaten uit blik en kikkererwten. Erg lekker. Dit recept: (ik had er wel nog een zakje Marokkaanse stoofkruiden - van Knorr - doorheen gedaan)
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... kkererwten
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Laura_G » 16 jun 2018 19:38

Ml niet thuis. Dus ik hoef geen friet. Voor mezelf een risotto met gierst en bosbieten gemaakt. Het enige wat mup daaraan leuk vindt is de kleur. Dus zij kreeg op zn peuters witte pasta met een woezel en pip burger en kaas.
2 gelukkige dames, en die resten pip help ik er wel in tijdens de bijbehorende serie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Malmana » 16 jun 2018 21:24

Bloem11 schreef:
16 jun 2018 18:20
Malmana schreef:
16 jun 2018 10:27
Witte bonen in tomatensaus met rucola, paprika en geitenkaas
Ik ben dol op Witte bonen en tomatensaus (met geroosterd brood) en dol op geitenkaas, maar nooit gedacht dat dit samen kon;
Hier het volledige recept: https://www.ah.nl/r/489654
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7134
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Boukje » 18 jun 2018 10:14

Wij eten veel vegetarisch en omdat ik jaren echt vegetarier ben geweest zou ik vaak juist niet weten wat voor vlees je bij bepaalde gerechten moet doen, haha. Pasta of lasagne bijvoorbeeld, gewoon veel groenten (champignons, courgette, paprika, aubergine, wortel, blik maïs en/of (zwarte) bonen), met blik tomaten en/of passata, zout en kruiden. Voor liefhebbers wat kaas erover of als we het luxe doen geitenkaas erdoor.

Wraps eten we vaak, ik warm dan blik kidneybonen en maïs op, en maak een groot bord met losse groenten (sla, komkommer, avocado, tomaat, rode ui, blikje ananas) en zet dat zo op tafel met hummus of creme fraiche oid en chilisaus. Iedereen kan dan zelf beleggen. Of we doen hetzelfde met falafel erbij. Die van Maza vinden wij het lekkerst en daarbij heb je echt niet het gevoel een vleesvervanger te eten (dat doe ik zelden)

Nasi aankleden met gebakken ei, augurk, gebakken uitjes, cassave chips

Couscous met gebakken groenten, rozijnen en noten. Ik doe vaak een grote schaal met wortel, pastinaak, champignons, zoete aardappel en/of pompoen in de oven, moet je wel even tijd voor hebben maar als het erin staat heb je er geen omkijken naar. Dan couscous in een schaal met wat rozijnen, zout, komijnpoeder, beetje olie, kokend water erbij. Serveren met hummus en koriander en (cashew-) noten. Oja en als de groenten klaar zijn doe ik daar nog een blik kikkererwten bij zonder vocht, kunnen die nog even meewarmen.

Soep met brood en lekkere belegjes, pompoensoep maak ik vaak
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Bloem11 » 18 jun 2018 11:16

Malmana schreef:
16 jun 2018 21:24
Bloem11 schreef:
16 jun 2018 18:20
Malmana schreef:
16 jun 2018 10:27
Witte bonen in tomatensaus met rucola, paprika en geitenkaas
Ik ben dol op Witte bonen en tomatensaus (met geroosterd brood) en dol op geitenkaas, maar nooit gedacht dat dit samen kon;
Hier het volledige recept: https://www.ah.nl/r/489654
Dank!
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)

Gebruikersavatar

Topic starter
Jet

Berichten: 1036
Lid geworden op: 30 aug 2012 18:37
Hobbies: .
Locatie: Er gaat niets boven...

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Jet » 18 jun 2018 12:37

Ik moet denk ik idd mijn denkwijze omgooien en het commentaar van ml in de kiem smoren.
Pasta is bij ons namelijk altijd met salami of gehakt, Couscous met kip, wraps ook, nasi ook etc. Gewoonte... Kan natuurlijk ook prima anders...
DL <3 December 2014
KS <3 Maart 2017
SW <3 September 2019

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7134
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Boukje » 18 jun 2018 13:24

Ja goeie. Even bedenken wat je vervangt: salami geeft veel smaak dus dan extra teentje knoflook, zout, kruiden. Gehakt is vooral structuur, als je paddenstoelen heel fijn hakt of maalt geeft dat hetzelfde effect. Of bonen, die geven ook wat stevigheid aan de saus. Kip kruid je waarschijnlijk dus niet volledig weglaten maar de kruiden dan wel toevoegen. Als je vervangt door meerdere dingen (dus en noten en peulvruchten en salade erbij of ei en kroepoek en tafelzuur of extra groenten en falafel) mis je het minder snel.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door mirri » 18 jun 2018 14:48

Ik maakte ze nasi wel eens met vegetarische kipstukjes. Die marineer ik in ketjap, knoflook en sambal. Er werd me naderhand gevraagd of er echt geen vlees in zat, dus ik denk niet dat ze het dag missen.

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.

Gebruikersavatar

Topic starter
Jet

Berichten: 1036
Lid geworden op: 30 aug 2012 18:37
Hobbies: .
Locatie: Er gaat niets boven...

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Jet » 21 jun 2018 17:42

Dank jullie! Ik heb alles opgeschreven, hahaha. Volgende week een hartige taart en couscous zonder vlees op het menu. En me dan in de supermarkt verdiepen in vleesvervangers.
Boukje schreef:
18 jun 2018 13:24
Ja goeie. Even bedenken wat je vervangt: salami geeft veel smaak dus dan extra teentje knoflook, zout, kruiden. Gehakt is vooral structuur, als je paddenstoelen heel fijn hakt of maalt geeft dat hetzelfde effect. Of bonen, die geven ook wat stevigheid aan de saus. Kip kruid je waarschijnlijk dus niet volledig weglaten maar de kruiden dan wel toevoegen. Als je vervangt door meerdere dingen (dus en noten en peulvruchten en salade erbij of ei en kroepoek en tafelzuur of extra groenten en falafel) mis je het minder snel.
Handige tips, dank!
DL <3 December 2014
KS <3 Maart 2017
SW <3 September 2019


LianneNadia

Berichten: 56
Lid geworden op: 15 apr 2018 10:25
Hobbies: schrijven, fotografie, lezen

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door LianneNadia » 21 jun 2018 19:26

Kan ook wel weer eens wat opfrissers gebruiken - we eten 5-6 dagen per week vegetarisch, maar soms staat er wel erg veel op repeat zeg maar... Helaas kan manlief niet goed tegen bonen en vind ik geitenkaas afschuwelijk, dus er valt wel wat af :D Maar er is nog genoeg over gelukkig :)

Weet niet of je man ook niet houdt van mozzarella? Voor iedereen die dat geen bezwaar vindt onze favoriete vega pasta: farfalle met courgette, zongedroogde tomaatjes, mozzarella en pijnboompitten

Pasta koken. Courgette in blokjes roerbakken, zongedroogde tomaatjes (in stukjes gesneden) erbij, blikje tomatenpuree erbij. In een droog pannetje pijnboompitten roosteren. Bij de courgettemix de mozzarella laten smelten, goed roeren. Pijnboompitten er doorheen en opscheppen maar!
Mama van zoon T. [SMILING FACE WITH HEART-SHAPED EYES] (juli 2018)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door tante Toos » 21 jun 2018 19:39

Wat ik altijd lekker vind is omeletreepjes. En dan op smaak gemaakt met sojasaus. Dan heb je toch die umami smaak en een kleine bite. Doet het goed bij nasi of noodls of andere wok
Zl 12-2012


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 23 jun 2018 09:13

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 15 nov 2018 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie