Simpele vegetarische recepten

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Jet

Berichten: 1036
Lid geworden op: 30 aug 2012 18:37
Hobbies: .
Locatie: Er gaat niets boven...

Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Jet » 16 jun 2018 09:56

Ik zou zo graag wat vaker zonder vlees eten, maar de meeste vegetarische recepten die ik tegenkom zijn ingewikkeld (als in: ik kook 9vd10 keer met een dreumes aan mijn been/op mijn rug en een sikkeneurige peuter aan tafel) of bevatten ingredienten waar lastiger aan te komen is of die niemand hier wil eten [silenced] . Ik maak wel eens een eenpansgerecht of ovenschotel of lasagne met veel groenten, maar ben een beetje inspiratieloos!

Ik zoek dus een site of een boek met basic vegetarische recepten, dat moet toch bestaan? Wie heeft tips of succesrecepten?
DL <3 December 2014
KS <3 Maart 2017
SW <3 September 2019

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Luna » 16 jun 2018 10:03

Dit probleem heb ik ook. Ik kom niet verder dan een ei ipv vlees of sla met ovenaardappels als vegetarisch. Of ik laat vlees gewoon weg, maar vooral ml mist dan altijd iets.

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Laura_G » 16 jun 2018 10:23

Ik kan me voorstellen dat als je 5 dagen avg eet, dat je dan niet weet waar te beginnen.
Maar maak t jezelf niet te moeilijk. Pannenkoeken zonder spek zijn vegetarisch. Friet met een groenteloempia of kaassouffle is ook vegetarisch.
Verder is pasta rode saus even lekker met veel groente en vegogehakt. Zelfde geldt voor lasagna. Pasta groene saus is met spinazie ui zongedroogde tomaat en feta. Ook vegetarisch dus.
Een zelfbelegde pizza kan ook vegetarisch.
En echt sommige vegoburgers zijn echt lekker. Kleuter is dol op de sofine visburger bijvoorbeeld.

Je hoeft ook niet naar 100 % vegetarisch. Als je al een paar dagen per week geen vlees eet ben je al goed bezig voor t klimaat en je gezondheid.

En mn ouders kunnen niet zo goed koken, maar wel goed recepten volgen. Ze hebben nu de vego beebox en die bevalt uitstekend.

En kijk s hier voor verdere inspiratie viewtopic.php?f=57&t=141020
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Malmana » 16 jun 2018 10:27

Witte bonen in tomatensaus met rucola, paprika en geitenkaas
Aardappels met raclettekaas, courgette en zongedroogde tomaat onder de grill
Avocado salade met walnoot en frambozen
Bietenrisotto met geitenkaas
Hartige pannenkoeken met champignons en boursin
Rucola/veldsla stamppot met Kaasschnitzel
Alle soorten pasta met kaas saus
Alle stamppotten met spekjes vervangen door geraspte kaas

Wat meer werk: bloemkool/macedamiaburger

Als je vlees weg laat, vervang het dan wel voor een ander eiwit-rijk product zoals kaas, noten of ei. Zo krijg je geen tekorten en mis je ook minder het vlees in je gerecht.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Phileine04 » 16 jun 2018 10:40

Ik kijk altijd op jumbo.com. Vegetarisch, diner en klaar binnen 15 minuten filter ik op.
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Malmana » 16 jun 2018 10:43

Iedere zichzelf respecterende supermarkt heeft die optie.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door pompedom11 » 16 jun 2018 10:48

Ik zal even wat recepten posten later. Wij eten 90% vegetarisch en ik ben een extreem luie kok.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Appelsientje » 16 jun 2018 11:08

Het is echt even anders denken soms, want qua smaak en textuur heb je vlees niet zomaar vervangen, dus dat moet mss het doel ook niet zijn? Als in: als je een maaltijd kookt die je normaal met vlees eet en je laat het vlees weg of wilt het vervangen, zul je altijd wat missen. Dus meer denken vanuit groenten en niet te vergeten kruiden en saus/dressing. Die kunnen gerechten echt maken of breken, dus dingen als humus, pesto, tapenade, olie, azijn en goede kruiden in je kast zijn echt waardevol bij vega koken. En kaas kan ook een fijne smaakmaker zijn, hoewel dat ook vrij grote milieuimpact heeft.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Fainne

Berichten: 2207
Lid geworden op: 23 nov 2013 09:03
Hobbies: Bonsai, lezen

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Fainne » 16 jun 2018 11:50

Wij eten regelmatig vleesvervangers. Dan kan elke rijst/ agv/ pasta maaltijd.
Verder : spinazie-feta lasagna (recept via google) en couscous met groenten en feta
Moeder van gevoelige grote vent (april '13), lief droommeisje (november '14) en slimme doerak (maart '18)

Gebruikersavatar

Topic starter
Jet

Berichten: 1036
Lid geworden op: 30 aug 2012 18:37
Hobbies: .
Locatie: Er gaat niets boven...

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Jet » 16 jun 2018 12:03

Ik lees al fijne tips, dank alvast!
Vleesvervangers doen ml gruwelen, "nepvlees" (hij bedenkt de maaltijden om het vlees heen, nogal een liefhebber) dus zoek ik het meestal in recepten zonder. En kaas lust hij niet. Hij is de makkelijkste niet zeg maar in deze missie, haha.
DL <3 December 2014
KS <3 Maart 2017
SW <3 September 2019


Jolande

Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 mei 2010 13:44
Hobbies: koken, (moes)tuinieren

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Jolande » 16 jun 2018 12:05

Kom ik weer aan met mijn eeuwige topper:

Strikjespasta of volkorenpenne met tuinbonen, rolletjes geitenkaas, paprika, knoflook en peccannoten. Pasta koken, intussen paprika in koekenpan bakken, paar tenen knoflook en bonenkruid meebakken, tuinbonen (uit pot of vriezer) meewarmen, intussen nootjes breken. Pasta afgieten en inhoud koekenpan erdoor en dan de losgeroerde geitenkaas door de pan roeren. Klaar in 15 minuten.

Geitenkaas gaat hier zo op, ook bij de jongeman die gruwelt van kaas. misschien een keer proberen.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Violette » 16 jun 2018 12:20

Wat wij op drukke avonden eten: rijst/couscous met een bonen-mix zak van hak (ze hebben verschillende smaken, het is saus+groente+bonen/linzen in een) en dan wat extra groente toevoegen: blokjea courgette, plakjes wortel of reepjes paprika of wat jullie maar lusten.

Ook best simpel, duurt wel iets langer: fritata met een salade of broccoli oid. Kook aardappels in plakjes, bak in een koekenpan ui, aardappels en event paprika half gaar. Voeg dan mix van geklutste eieren + scheutje melk + stukje gedroogde tomaat + zout/peper/paprikapoeder/tijm toe. Op laag vuur zeker 15 min bakken, met deksel op de koekenpan. Ernaast dus een salade of gekookte broccoli of iets dat jullie lekker vinden. De stukjes gedroogde tomaat in de mix geven de umami-smaak van vlees, dus die niet weglaten. Wij serveren de fritata met ketchup of sweetchili saus 🙊.

Linzensoep van Claudia Roden (in 30 min klaar, vrijwel geen werk). Serveren met afbakbrood en wat rauwkost.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Violette » 16 jun 2018 12:25

Jet schreef:
16 jun 2018 12:03
Ik lees al fijne tips, dank alvast!
Vleesvervangers doen ml gruwelen, "nepvlees" (hij bedenkt de maaltijden om het vlees heen, nogal een liefhebber) dus zoek ik het meestal in recepten zonder. En kaas lust hij niet. Hij is de makkelijkste niet zeg maar in deze missie, haha.
Is dat gruwelen vooroordeel/perceptie of gebaseerd op het proeven van vleesvervangers?
Als het dat 1e is: is hij aan boord met minder vlees eten? Dan kun je samen er voor kiezen om iets uit te proberen. Ik vind de burgers van garden gourmet bijv echt goed te doen. Of quorn in satesaus. Of falafelballetjes. Het helpt wellicht om niet te denken "nepvlees", maar "hartige snack" oid. Vleesvervangers worden continu verbeterd!

Verder: bonen +rijst (peulvruchten +graan, dus ook linzen + brood of pasta) is een volwaardige vleesvervanger. Die niet naar nep-vlees riekt.

Pitabroodje (afbak) met falafelballetjes +knoflooksaus/scherpe saus/tomatenketchup en salade/paprika/tomaat/komkommer etc. Makkelijk, want falafelballetjes koop je kant en klaar en ook kindvriendelijke maaltijd.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Topic starter
Jet

Berichten: 1036
Lid geworden op: 30 aug 2012 18:37
Hobbies: .
Locatie: Er gaat niets boven...

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Jet » 16 jun 2018 12:33

Voornamelijk het eerste denk ik. Hij wil wel minder vlees eten, maar vooral omdat ik dat belangrijk vind. Misschien moet ik het hem gewoon voorschotelen [lol]
DL <3 December 2014
KS <3 Maart 2017
SW <3 September 2019

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Simpele vegetarische recepten

Ongelezen bericht door Malmana » 16 jun 2018 12:50

Ik eet geen vleesvervangers omdat daar overwegend ui in zit waar ik niet tegen kan. Vandaar veel kaas, omdat dat vele malen makkelijker is, hoewel het nu met lactoseintolerantie weer moeilijker is om wat makkelijker te verzinnen. Maar de ene kaas is de andere kaas niet, dus dat kan misschien ook schelen bij je man. Zo is de geitenkaas bij de witte bonen bijna meer een room-product dan kaas, zeker als je het in de pan de laatste minuten al toevoegt. Zelfde geldt eigenlijk ook voor risotto.

Eerlijk is eerlijk, buiten de deur kies is vaker voor vlees/vis omdat het voor de meeste koks makkelijker is om dat zonder ui/lactose/citrus te maken dan vega. Zeker als ik niet van te voren gereserveerd heb. Maar dat is een heel ander verhaal.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Plaats reactie