Welke keukenmachine?

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door Karin89 » 30 apr 2018 20:26

Ik verzucht al jaren regelmatig dat ik een keukenmachine mis. Waarbij ml me er steevast op wees dat we geen plek hadden voor nog een apparaat en dat het onzin is want we hebben al een blender, handmixer en staafmixer. Waarop ik dan weer zeg dat die alledrie weg zouden kunnen als we een goede keukenmachine hadden.
Maar toen ik van de week weer eens vloekend in de keuken stond omdat het me een eeuwigheid kostte om 3 wortels te raspen met ons onding van een handrasp, bedacht hij dat het bijna moederdag is en dat ik voor moederdag dan wel een keukenmachine kon krijgen. (Recent verhuisd dus het geen plek argument is vervallen).

Dus wie heeft een tip voor een goede keukenmachine? (Of als je er een hebt die je niet zou aanraden hoor ik het ook graag).

Wensen zijn:
- Groenten kunnen raspen/snijden (liefst meerdere opties voor hoe grof/fijn)
- Krachtige blender met een flinke inhoud en liefst van glas (zodat de losse blender weg kan)
- Makkelijk schoon te maken

Budget zijn we nog niet helemaal uit. Ik vind het ook lastig wat een reëel budget is, er zit zo'n enorm prijsverschil tussen die dingen.
Laatst gewijzigd door Karin89 op 30 apr 2018 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
zl1 2017 - zl2 2021


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 30 apr 2018 20:29

Ik ben fan van Kenwood maar dan zul je nog wel één en ander los moeten bijkopen.
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 30 apr 2018 20:47

Magimix.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS


Jessie9283

Berichten: 3009
Lid geworden op: 15 dec 2013 12:46
Hobbies: .

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door Jessie9283 » 30 apr 2018 20:52

Magimix!!!

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4221
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door MissA » 30 apr 2018 21:00

+1 voor de magimix.
Of: als het m.n. voor raspen is: investeren in goede raspen van bijvoorbeeld microplane, echt heel fijn.
En een losse blender, van kitchenaid :)
DL: april 2013, ZL: mei 2016

Gebruikersavatar

LKG

Berichten: 3809
Lid geworden op: 13 nov 2010 10:28
Hobbies: Naaien

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door LKG » 30 apr 2018 21:59

Hopefultimes schreef:
30 apr 2018 20:29
Ik ben fan van Kenwood maar dan zul je nog wel één en ander los moeten bijkopen.
+1
Wordt hier meerdere keren per weer gebruikt (pesto maken, cakemix maken, groente fijn snijden, etc). Zit een glazen blender bij (gebruik ik alleen in de zomer om de zoku te vullen). Maakt makkelijk schoon. Ik zou er niet meer zonder willen :) Gekocht op de Duitse Amazon btw, daar was hij toen stukken goedkoper.
T (dec 2010), K (aug 2012), M (jun 2015) en S (mrt 2018)


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 30 apr 2018 22:02

LKG schreef:
30 apr 2018 21:59
Gekocht op de Duitse Amazon btw, daar was hij toen stukken goedkoper.
Dito. Scheelde idd☺
Van het concert des leven krijgt niemand een program


Jessie5743

Berichten: 4887
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:05

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door Jessie5743 » 30 apr 2018 22:27

Ik heb een Kenwood multipro. Vooral wortels in mootjes hakken, vind ik het meest voldoening geven van het apparaat. Hij mengt, hakt, raapt, snijdt, mixt, heeft een aparte glazen blender, een citruspers en een sap centrifuge.

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door Wichie » 30 apr 2018 22:55

Magimix en een kitchenaid mixer en een bamix staafmixer met bakje hier. (En twee blenders)..

De bamix gebruik ik om snel even kleine hoeveelheden te maken in het bijgeleverde bakje. Op dit moment veelal prut voor zl. Heel makkelijk schoon te maken want het mesje kan eruit. Verder handig voor alle staafmixer activiteiten.

Kitchenaid is een grote semiprof. Daardoor met.beschermhek en noodstop. Vind ik handig met mijn ontdekkers 😁 maar ik bak vaak en veel alhoewel niet wekelijks. Heb er naast de standaard set niets extra's bij. Enige dat ik handig zou vinden en "mis" is een tweede kom. Pasta en ijsmachine heb ik ooit voor een tientje elk bij de blokker gekocht en voldoen prima voor onze behoeftes. Dus die aanvullingen mis ik niet. Ik twijfel af en toe over het worstenmaak opzetstuk.

Magimix gebruik ik zo een twee weken niet en dan weer heel veel. Het wisselt een beetje met wat ik kook en dat is toch wel seizoensafhankelijk. Raspen gaat zo snel dat we de eerste keer meerdere appels erdoor hebben gedrukt gewoon om te zien hoe snel het ging. Vlees fijnmalen is ook geen probleem. Beslag en kruimeldeeg gaan heel goed. Fijn is verder de driedubbele beveiliging voordat er messen gaan draaien (die ontdekkers van me weer). En ook fijn is dat er zowel een klein als groot vulgat is.

Wij hebben vaker etentjes en feestjes. Nu met de minis wat minder maar gaat vast weer meer worden (kinderfeestjes etc) dus ook met het oog daarop wat groter exemplaar dan "wat iedereen heeft" van zowel ka als mm. Verwacht eigenlijk van beide dat ze het tot mijn pensioen sowieso wel halen. Garantie en reputatie zijn daar ook wel naar. De prijs ook.
Maar ik vind ze ook mooi om naar te kijken :) Wij hebben beide in het rood.

Van alle twee de apparaten kunnen alle losse onderdelen in de vaatwasser. Even met de hand afwassen wil ook prima.
KA heb ik nu zo'n 3 jaar. De mm ongeveer een half jaar.

Ik zou vooral dus kijken naar wat je qua hoeveelheid handig vindt om te kunnen maken. Nu en de komende 10 (?) jaar. En verder naar wat je mooi vindt. Ze staan waarschijnlijk immers in het zicht.
mamma van een wicht en een batteraaf


-suuz-

Berichten: 900
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:00
Hobbies: * * *

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door -suuz- » 01 mei 2018 10:56

Sorry, weg ivm privé...
Laatst gewijzigd door -suuz- op 24 nov 2018 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Topic starter
Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door Karin89 » 01 mei 2018 13:23

Dank voor de reacties.

Kenwood ziet er wel goed uit ja. Dank voor de Amazon tip ga ik eens bekijken.

Wbt magimix, zie ik goed dat daar geen echte blenderkom voor is? Maar een ombouwstuk.
Kan de magimix een losse blender vervangen qua gemak?

Ml maakt vrijwel dagelijks een smoothie. Ik kies liefst een machine die daar net zo goed of beter geschikt voor is als onze huidige blender zodat er een apparaat minder op het aanrecht hoeft.

Gebruik zal denk ik zijn:
- dagelijks: blender voor smoothies
- wekelijks: raspen/snijden, beslag maken
- af en toe: slagroom kloppen, deeg maken
Citruspers zouden we denk ik ook wel gaan gebruiken. Ml gebruikt nu pakken sinaasappelsap in zijn smoothies.
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door Wichie » 02 mei 2018 05:49

De accessoires waren niet voor elk type hetzelfde als ik me goed herinner. Ik heb er bv geen citruspers bij.

Smoothie zou ik denk ik in de grootste kom doen en dan met het snijmes. Enige nadeel is dat je niet de hele bak vol kunt doen want het mes gaat in het midden dus over de motor heen en daarvoor is er een buisje met gat in de bak. Aan de andere kant krijg ik daar nog steeds redelijk veel in qua vloeibaar deeg etc. Voor 12 pannenkoeken ongeveer. Dus smoothie voor 1pers zal wel goed gaan.

Edit: denk wel dat je tussen citruspers en smoothie dan dagelijks twee bakken en twee opzetstukken moet schoonmaken (spoelen/afwassen). Nu is dat met aparte aparaten ook zo, maar het systeem is er een van gestapelde bakken. Dus de kleinere bak kun je alleen gebruiken als de grotere er onder zit.
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door Gin » 02 mei 2018 11:41

Ik maak regelmatig smoothies in de magimix, vind ik prima werken.
Voor raspen en kruimeldeeg is ie perfect.
Slagroom lukt er ook prima in.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door mamamuis » 02 mei 2018 12:29

Smoothies maken gaat prima in de magimix, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik sinds we de losse blender van magimix er naast hebben staan ik die vaker gebruik omdat ik het makkelijker vindt om schoon te maken en resultaat ook nog iets lekkerder vindt. Verder wat @Wichie zegt, wij hebben hetzelfde assortiment staan :)


-suuz-

Berichten: 900
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:00
Hobbies: * * *

Re: Welke keukenmachine?

Ongelezen bericht door -suuz- » 02 mei 2018 18:49

Sorry, weg ivm privé...
Laatst gewijzigd door -suuz- op 24 nov 2018 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie